Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å glemme Psybient som jeg lærer litt av veldig ofte, men da på private meldinger så vi skånes for mobbende og nedlatende komentarer.:rolleyes::(
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    For ikke å glemme Psybient som jeg lærer litt av veldig ofte, men da på private meldinger så vi skånes for mobbende og nedlatende komentarer.:rolleyes::(
    Ja, jeg ser jo at den private infoen dere i mellom er så viktig at du må takke åpent på nett. Det er spesielt. Skulle neste tro du snakker med deg selv
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg ser jo at den private infoen dere i mellom er så viktig at du må takke åpent på nett. Det er spesielt. Skulle neste tro du snakker med deg selv
    Så smart som du er skjønner du sikkert at det er et utsagn i seg selv. Ikke sant?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @Mars19 Hvis du påstår at det er stor lydmessig forskjell på switch og nettverkskabel i ditt, så vil jeg gjerne høre den forskjellen hos deg.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Så smart som du er skjønner du sikkert at det er et utsagn i seg selv. Ikke sant?
    Forøvrig vil jeg anbefale deg å prøve litt hardere på å få til en hyggelig tone. :rolleyes: :ROFLMAO::ROFLMAO::(
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    @Mars19 Hvis du påstår at det er stor lydmessig forskjell på switch og nettverkskabel i ditt, så vil jeg gjerne høre den forskjellen hos deg.
    Vi får se hva min påstand blir da. Smør deg med litt tolmodighet :) Jeg vil nok bli litt overrasket hvis det blir en stor lydmessig forbedring, men jeg håper det blir en forbedring slik andre har fått.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig vil jeg anbefale deg å prøve litt hardere på å få til en hyggelig tone. :rolleyes: :ROFLMAO::ROFLMAO::(
    Har prøvd utrolig hardt i hele dag synes jeg selv:). Hvis du har sett alt som er skrevet i dag vil jeg tro du er enig med meg:confused:?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Vi får se hva min påstand blir da. Smør deg med litt tolmodighet :) Jeg vil nok bli litt overrasket hvis det blir en stor lydmessig forbedring, men jeg håper det blir en forbedring slik andre har fått.
    Du kommer ikke til og høre noe forskjell, men om du gjør så vil jeg gjerne bevitne det og fortelle det her i tråden....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Den beste lære, er vranglære. :)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Du kommer ikke til og høre noe forskjell, men om du gjør så vil jeg gjerne bevitne det og fortelle det her i tråden....
    Det er mulig jeg ikke hører noen forskjell, men jeg som ikke har noen teknisk innsikt og ikke stoler på dere, men på Psybient velger jeg å prøve selv og det har jeg sagt en del ganger nå at jeg vil prøve selv og nå synes jeg det er på tide at dere aksepterer det:mad:
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tja, og mnei, for min del er det jommen ikke godt å si.
    Det er klart, alle målbare parametere er bedre på dCS, og lett hørbare, og det låter skummelt bra gjennom dCS på alt du forer den med. Og så praktisk med streaming! Men nå har jeg investert omtrent like mye i hhv DAC og vinylrigg og jeg angrer ikke. Spesielt på "gamle" innspillinger, som jeg liker godt, så låter det ofte litt "riktigere" eller "morsommere" på vinyl. Og med strålende opplevd dynamikk, selvsagt avhengig av både master og vinylkvalitet, selv med litt knitring og mye høyere støygulv, forvrenging osv. Kanskje fordi gamle mastere er laget med tanke på de begrensningene som vinyl faktisk har... Jeg merker meg også at ørene/hjernen tillater ganske mye grums før det ødelegger gleden over de andre kvalitetene som jeg kan høre, nydelige stemmer osv..

    Samtidig er jeg big fan av alle fordelene digitalt gir, med DSP romkorreksjon, multikanal, etter hvert AoIP håper jeg, streaming framfor platevask, osv osv.

    Så ja takk begge deler er vel det beste svaret jeg kan gi ;-)
    Høres ut som en genial kombinasjon, og et større spekter å dyrke hobbyen i.
    Fysisk format og streaming har forskjellig sjarm, og vinyl kan låte veldig bra og da:)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå noen dager testet fiber, kun for et galvanisk skille mellom nettet og hifi riggen, dette skal en heller ikke stue under en stol, det fungerer faktisk veldig bra.

    94DCF637-4A4A-40C6-8E8A-C965F5379AD0.jpeg
    DADB8039-4DAF-4EE6-896D-C3D486023F09.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå noen dager testet fiber, kun for et galvanisk skille mellom nettet og hifi riggen, dette skal en heller ikke stue under en stol, det fungerer faktisk veldig bra.
    Du hadde en Cisco SG-serie med SFP også? Testet den med fiber?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Du har 2 ekstra switcher i signalkjeden, bare for å få brukt fiber? Det minner jo litt om de som kjører en ekstra AD-converter i signalveien for å få brukt favoritt-DAC-en, fordi den låter så himla bra...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Flaks at lyd ikke tar så mye kapasitet. ;) Så man slipper at noen interfacer choker pga. oversubscription av porter (flaskehals på uplink).
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Flaks at lyd ikke tar så mye kapasitet. ;) Så man slipper at noen interfacer choker pga. oversubscription av porter (flaskehals på uplink).
    Flaks må en ha i blant og her hadde jeg faktisk Flaks, det er forsatt lyd i annlegget mitt. Har faktisk sittet å samenlignet med tråløst,til klokken 3 i natt.
    Siden jeg ikke har wifi innebygd i dac må jeg ta wifi signalet via en asus AC68U med 2m kabel til dac, jeg bruker samme kabel fra Mikrotik fiber switch til dac. :)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Jeg kjører et trådløst Google Wifi mesh system hjemme og bruker en Google Chromecast Audio med Roon.
    Mener noen at lyden hadde blitt bedre hvis jeg hadde puttet en audiofil switch og audiofile nettverkskabler inn i denne kjeden?
    Dataen som ender i streameren er jo den samme om den må igjennom et antall bokser og kabler først.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg kjører et trådløst Google Wifi mesh system hjemme og bruker en Google Chromecast Audio med Roon.
    Mener noen at lyden hadde blitt bedre hvis jeg hadde puttet en audiofil switch og audiofile nettverkskabler inn i denne kjeden?
    Dataen som ender i streameren er jo den samme om den må igjennom et antall bokser og kabler først.
    Jeg tror de fleste her mener at det ikke har noe å si.
    Det inkluderer de med mest utdanning og arbeidserfaring innen data/nettverk.
    Jeg har erfaringer med at switch og nettverkskabler har betydning for lydkvaliteten.
    Eneste jeg kan si er hvis man er nysgjerrig prøv å teste selv, ellers er det egentlig ikke noe å bekymre seg over.
    Wifi er også mer praktisk, så hvis man er fornøyd så er det bare å spille musikk🎶
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Jeg tror de fleste her mener at det ikke har noe å si.
    Det inkluderer de med mest utdanning og arbeidserfaring innen data/nettverk.
    Jeg har erfaringer med at switch og nettverkskabler har betydning for lydkvaliteten.
    Eneste jeg kan si er hvis man er nysgjerrig prøv å teste selv, ellers er det egentlig ikke noe å bekymre seg over.
    Wifi er også mer praktisk, så hvis man er fornøyd så er det bare å spille musikk🎶
    Tror ikke jeg er i målgruppen.
    Prøvde nettopp en Lumin U1 Mini opp mot min Google Chromecast Audio, hørte ingen forskjell så den ble solgt igjen.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører et trådløst Google Wifi mesh system hjemme og bruker en Google Chromecast Audio med Roon.
    Mener noen at lyden hadde blitt bedre hvis jeg hadde puttet en audiofil switch og audiofile nettverkskabler inn i denne kjeden?
    Dataen som ender i streameren er jo den samme om den må igjennom et antall bokser og kabler først.
    Spiller ingen trille, fungerer det så fungerer det. Og når man ikke har feil på nettverket så er det heller ingen pakketap så man får full båndbredde. :)
    Piggtråd som nettverkskabel er allerede nevnt i tråden. ;)
    Det eneste man kan få bedre lyd av er en bedre streamer om den blir påvirket av nettverk som i kabler og switch og nettverket fungerer.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at disse wifi dingsene kan støye litt disse også. Jeg har noen dager nå streamet via fiber til en Miktotik fiberswitch og en cat6 utp kabel rett i dac,en. Her har jeg fått et veldig godt resultat lydmessigt ut av høytalerene mine. I går kveld koblet jeg opp igjen via trådløst wifi 5ghz fra Asus RP-AC68U AC1900 med samme 2m cat6 utp rett i dac,en. For å si det rett ut det blir ganske stor forskjell lydmessigt i til fiber løsningens fordel

    Nå er jo Asus RP-AC68U AC1900 begynt å dra litt på åra så den henger muligens ikke med i svingene lenger. Den er nå pensjonert fra annlegget og havner vel på gamleheimen til slutt

    C472FEED-ECD3-4514-8F83-9511593D77CF.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at disse wifi dingsene kan støye litt disse også. Jeg har noen dager nå streamet via fiber til en Miktotik fiberswitch og en cat6 utp kabel rett i dac,en. Her har jeg fått et veldig godt resultat lydmessigt ut av høytalerene mine. I går kveld koblet jeg opp igjen via trådløst wifi 5ghz fra Asus RP-AC68U AC1900 med samme 2m cat6 utp rett i dac,en. For å si det rett ut det blir ganske stor forskjell lydmessigt i til fiber løsningens fordel

    Nå er jo Asus RP-AC68U AC1900 begynt å dra litt på åra så den henger muligens ikke med i svingene lenger. Den er nå pensjonert fra annlegget og havner vel på gamleheimen til slutt
    Hadde en AC68U før, men den hadde hverken beste hastighet eller dekning. Fungerte ok til sitt bruk skal sies, da det akkurat ikke var dekning med den routeren jeg hadde da, dit jeg trengte det i hjemmekinoen. MESH har mange flere fordeler, slipper switching imellom nettverkene og mer flyt om man beveger seg imellom dekningsområdene. Også har man den fordelen at den sender/mottar på en frekvens på MESH-nettverket og imot klienter på en annen frekvens så man slipper å dele båndbredden på "uplink" med klientene.

    En extender/forsterker blir på en måte litt lik funksjon som en kablet hub kapasitetsmessig, men MESH så har man fordeler mer på lik linje med en kablet switch. Om det var litt forståelig.

    Men streameren støtter ikke wifi?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Dac,en min støtter ikke WiFi. Den er kun et endpoint. Streameren min er Nucleus.
    Har en hifi kolega som har Mech tp-link x60 kabel rett fra det ene Mech boksen til dac blir ikke bra det heller.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Dac,en min støtter ikke WiFi. Den er kun et endpoint. Streameren min er Nucleus.
    Har en hifi kolega som har Mech tp-link x60 kabel rett fra det ene Mech boksen til dac blir ikke bra det heller.
    Mistenker kanskje at enkelte streamere er litt ømfintlig på nettverks-inngangen dessverre.
    En ganske grei "artikkel" her om skjerm vs. uskjermet kabel:

    I datarom så bruker man patchepanel som har jord imot skjerm, slik at skjermen alltid er ledet imot jord i bygg. (Det kan være forskjell på strømjord og vanlig husjord). Dette er alltid best practice og krav hos leverandører og produsenter og står i noen lærebøker, at skjermen kobles imot jord. Og at skjermet og uskjermet ikke skal blandes i samme miljø. Vet ikke om du kjenner til Faraday Cage prinsippet? Det er en veldig effektiv måte for å hindre EMI inngående og utgående fra elektronikk generelt, skjerm på nettverkskabel fungerer på samme måten.

    Følger man ikke best practice så har man i utgangspunktet en antenne for EMI.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Mistenker kanskje at enkelte streamere er litt ømfintlig på nettverks-inngangen dessverre.
    En ganske grei "artikkel" her om skjerm vs. uskjermet kabel:

    I datarom så bruker man patchepanel som har jord imot skjerm, slik at skjermen alltid er ledet imot jord i bygg. (Det kan være forskjell på strømjord og vanlig husjord). Dette er alltid best practice og krav hos leverandører og produsenter og står i noen lærebøker, at skjermen kobles imot jord. Og at skjermet og uskjermet ikke skal blandes i samme miljø. Vet ikke om du kjenner til Faraday Cage prinsippet? Det er en veldig effektiv måte for å hindre EMI inngående og utgående fra elektronikk generelt, skjerm på nettverkskabel fungerer på samme måten.

    Følger man ikke best practice så har man i utgangspunktet en antenne for EMI.
    Skal gå over alt når jeg kommer hjem og måle ut hvordan jordingene er i disse boksene.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    En ting jeg KAN si med litt sikkerhet er at det ikke er så lurt å ha 3x forskjellige trådløse smarthus-hubber samt trådløs "mesh" switch rett ved siden av anlegget. Det ble faktisk så mye RF at jeg kunne høre den gode gamle "rattatatata" gjennom anlegget når noen låste opp inngangsdøren og hele verden av smarte bokser skulle informeres om det :)

    PS: hubber og mesh er nå flyttet ca 15 meter unna og nå fungerer ikke lenger stereoanlegget som innbruddsalarm :cool:
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    @Geiren ser det er en ganske solig jordings skrue der også, som det ser ut som man kan dra en ok dim ledning igjennom om det trengs. Ser ut som et seriøst produkt du har skaffet deg der ihvertfall.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Oj ja der var det i hvert fall ikke mye rom for DIY tweaks ;-) Hvordan skal du bruke disse?


    Hele opplegget mitt med dette er å finne ut om det er noen lydmessing forskjell på wifi galvanisk skille vs fiber, tanken er også om det kan ha noe for seg å sende signalet på et annen frekvens en det vanlige 2,4 - 5ghz som all annen data traffikk går på.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn