Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har sett denne? Veldig grunnleggende om ethernetkabler og switch og om det er noen forskjell.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jadda.... men "noen" hører forskjeller okkesom..... særlig de som påberoper seg å høre forskjell på "absolutt alt!!....."
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nemlig..... det gjør jeg også, - helt avhengig av humør, fysisk tilstand ( sliten, slikt osv).... av og til fyrer jeg opp musikk, - bare for å ende opp med at "Uff... nei... la det heller være stille i stedet...." - hvilket egentlig forteller meg om hvor lettlurt hørselen er, og at hva vi faktisk hører er avhengig av en lang rekke andre faktorer enn hva elektronikken faktisk produserer.... MAO - hvor lettlurt hørselen faktisk er, basert på dagsform, psykisk stemning - og forventning.... AKA bias...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Varierer veldig her også, enkelte dager så har jeg syntes det var så kjedelig og flat lyd og andre så bare døtte! Så det overasket på bassen og dynamikk som jeg ikke har hørt på lenge! Til og med samme sang som ble spilt på de to forskjellige dagene. Og da uten endringer i stereon såklart, endringer skjer kun når det er noe nytt som skal stå der som ikke er så ofte og da blir det gjerne permanent der uten at noe flyttes på i etterkant. Kjenner jeg ikke gidder å kable om å teste alt mulig også, da må det være noe man vet gir god effekt.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Huff da. Jeg får håpe dere har slått på annleggene deres når det er forskjell, uten at dere har gjort noe. Det skal vist finnest gode medesiner mot slikt i dag. :LOL::LOL:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Huff da. Jeg får håpe dere har slått på annleggene deres når det er forskjell, uten at dere har gjort noe. Det skal vist finnest gode medesiner mot slikt i dag. :LOL::LOL:
    Min heter fjernkontroll, for å slå av og på. :)

    Min signalvei er kort her og trenger ikke tenke på alle slags duppeditter, det som skal gi lyd av andre kilder er koblet direkte til amp med HDMI og det meste er koblet til trådløst nettverk her i huset. Er det noe som har for liten hastighet, så kobles det bare enkelt inn på 5GHz frekvensen (1.3Gbit) istedet for 2.4GHz (450Mbit):
    Router/modem -> Router/Wifi -> Nad C388 (Bluesound) -> Høyttalere. :)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Har du mulighet å ramse opp enhetene?
    Jeg må vente litt med å ramse opp dette, for det kommer inn flere komponenter for utprøving, pr i dag så låter dette meget bra,
    jeg har ikke fått prøvd 60ghz wifi boksene enda, venter på iFi power x psu,ene. Ser dei ligger på posten nå :)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Min heter fjernkontroll, for å slå av og på. :)

    Min signalvei er kort her og trenger ikke tenke på alle slags duppeditter, det som skal gi lyd av andre kilder er koblet direkte til amp med HDMI og det meste er koblet til trådløst nettverk her i huset. Er det noe som har for liten hastighet, så kobles det bare enkelt inn på 5GHz frekvensen (1.3Gbit) istedet for 2.4GHz (450Mbit):
    Router/modem -> Router/Wifi -> Nad C388 (Bluesound) -> Høyttalere. :)
    Lengesiden jeg streamet via 2,4Ghz. 5Ghz fungerer mye bedre hos meg
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En video som tar opp «problemet» med bitperfect signal, og hva som skjer når en tilfører støy og jitter til signalet.



    Kanskje lan-isolatoren fra Pink Faun kan være et alternativt triks, for de som ikke vil gi vekk penger til Audioquest.
    Har jo vært omtalt her på sentralen, og noen opplever en effekt med den.


    Pink Faun lan-isolator.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    En video som tar opp «problemet» med bitperfect signal, og hva som skjer når en tilfører støy og jitter til signalet.

    Kanskje lan-isolatoren fra Pink Faun kan være et alternativt triks, for de som ikke vil gi vekk penger til Audioquest.
    Har jo vært omtalt her på sentralen, og noen opplever en effekt med den.

    Pink Faun lan-isolator.
    Han sier altså det samme som har blitt sagt her inne mange ganger. Galvanisk isolering og egne klokker og power supply på den ømfintlige DAC siden har noe for seg. Altså en god streamer og/eller DAC der de har lagt vekt på dette, og bedre galvanisk skille enn noen meter med luft (WiFi) får man ikke :)
    MÅ man bruke kabel så bruk uskjermet billig kabel. Da har man også galvanisk skille siden det som standard skal sitte dette på inngangen på nettverkskortet. Et ekstra galvanisk skille er jeg skeptisk til, men det koster jo ikke all verden å prøve.
    Hva koster de greiene der Geiren? Fant de ikke på nettet.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Han sier altså det samme som har blitt sagt her inne mange ganger. Galvanisk isolering og egne klokker og power supply på den ømfintlige DAC siden har noe for seg. Altså en god streamer og/eller DAC der de har lagt vekt på dette, og bedre galvanisk skille enn noen meter med luft (WiFi) får man ikke :)
    MÅ man bruke kabel så bruk uskjermet billig kabel. Da har man også galvanisk skille siden det som standard skal sitte dette på inngangen på nettverkskortet. Et ekstra galvanisk skille er jeg skeptisk til, men det koster jo ikke all verden å prøve.
    Hva koster de greiene der Geiren? Fant de ikke på nettet.
    Jeg kjøpte mine av Andervik Audio, han tok inn 10stk, vart litt ekstra for frakt i disse corona tider

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er jo det de på youtube gjør. De tester.
    Han ene synser og mener, han andre bringer uomtvistelig bevis til bordet.
    Tro på det du vil.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert mye rarere ting enn det der som er på YouTube. Det beste er nok å teste selv hvis man har mulighet.
    Det beste er å bruke tid og penger på helt andre ting en «hypotetiske» forskjeller i lydkvalitet på nettverksutstyr, med mindre en har en særlig interesse for det.

    mvh
    KJ
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo det de på youtube gjør. De tester.
    Han ene synser og mener, han andre bringer uomtvistelig bevis til bordet.
    Tro på det du vil.
    Jeg har ikke sett noen av de YouTube videoene og velger og prøve selv.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det beste er å bruke tid og penger på helt andre ting en «hypotetiske» forskjeller i lydkvalitet på nettverksutstyr, med mindre en har en særlig interesse for det.

    mvh
    KJ
    Jeg synes det blir feil at du bestemmer hva som er best og jeg synes det er best at man prøver selv.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Artig skrue, du... du har ikke sett noen av videoene, men likevel vet du hva de sier og mener?? Er du i slekt med Lilly Bendris??
    Jeg har ikke sett noen av de og vet selvførgelig ikke hva de sier. Hva får deg til å tro at jeg vet hva de sier og mener? :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det blir feil at du bestemmer hva som er best og jeg synes det er best at man prøver selv.
    Hva er det jeg bestemmer ? Dersom jeg «bestemmer» når jeg skriver at det er best å ikke bruke unødig tid og penger på dette, så gjør du ikke det samme når du skriver at det er best å teste hjemme ?

    mvh
    KJ
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Jeg synes det blir feil at du bestemmer hva som er best og jeg synes det er best at man prøver selv.
    Jeg tror på at du opplever forskjeller, jeg bare tror ikke objektive forskjeller faktisk eksisterer. Effekten er innbilt, men for deg oppleves den reell. Altså tilfører produktet noe positivt til din egen opplevelse av musikken, selv om det er din egen hjerne som faktisk bidrar med forskjellen.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det jeg bestemmer ? Dersom jeg «bestemmer» når jeg skriver at det er best å ikke bruke unødig tid og penger på dette, så gjør du ikke det samme når du skriver at det er best å teste hjemme ?

    mvh
    KJ
    Jeg ment å skrive at jeg mener det er best å prøve hjemme selv. Beklager hvis jeg skrev feil. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da den såkalte molekylærgastronomien var på sitt verste, omkring 2000, ble det ved en internasjonal konferanse arrangert en prøvesmaking av salt... Det fines jo som kjent havsalt, steinsalt, himalayasalt, vulkansalt - og gud vet hva.... konklusjonen ble at når saltet ble brukt i mat, dvs i oppløst tilstand, smakte alle typer... salt, - bare salt. Intet mere, intet mindre. Dette fikk selvsagt en haug med kokker til å gå av skaftet, da de selvsagt smakte forskjell på de forskjellige typene, når man smakte direkte på saltet...... mens matkjemikerne ikke ble det minste forbauset....alt er jo egentlig bare NaCl......
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Da den såkalte molekylærgastronomien var på sitt verste, omkring 2000, ble det ved en internasjonal konferanse arrangert en prøvesmaking av salt... Det fines jo som kjent havsalt, steinsalt, himalayasalt, vulkansalt - og gud vet hva.... konklusjonen ble at når saltet ble brukt i mat, dvs i oppløst tilstand, smakte alle typer... salt, - bare salt. Intet mere, intet mindre. Dette fikk selvsagt en haug med kokker til å gå av skaftet, da de selvsagt smakte forskjell på de forskjellige typene, når man smakte direkte på saltet...... mens matkjemikerne ikke ble det minste forbauset....alt er jo egentlig bare NaCl......
    Ja jeg har hørt akkurat det samme om salt at det smaker helt likt.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Han sier altså det samme som har blitt sagt her inne mange ganger. Galvanisk isolering og egne klokker og power supply på den ømfintlige DAC siden har noe for seg. Altså en god streamer og/eller DAC der de har lagt vekt på dette, og bedre galvanisk skille enn noen meter med luft (WiFi) får man ikke :)
    MÅ man bruke kabel så bruk uskjermet billig kabel. Da har man også galvanisk skille siden det som standard skal sitte dette på inngangen på nettverkskortet. Et ekstra galvanisk skille er jeg skeptisk til, men det koster jo ikke all verden å prøve.
    Hva koster de greiene der Geiren? Fant de ikke på nettet.
    At en er skepisk til alt dette er jo forståelig. Å prøve er faktisk også lærdom.
    Å bruke en utp av cat5-e, cat6 fra levrandør ruter til dac, det er jo lyd i anlegget, ingen dropout.
    Å bruke wifi mellom dac fungere utmerket det også, ingen dropout
    Nå har jeg en moon neo mind2, som har inntern wifi, samt jeg bruker en ballansert 110ohms kaber mellom ( dette skal også vere et galvanisk skille i teorien)

    100% Galvanisk skille for meg som er lett hørbart i annlegget mitt. Er alt pc styr, rooncore, disker etc utenfor. skilt med fiberløsning.
    Jeg får også bedre lyd med fiberløsningen rett i switch,en min som har inngang for dette. Her går det med kabel til 1ghz galvanisk filter skille, som vi snakket om for noen innlegg side.

    847F3CC9-A86A-48F3-9D53-6B338AA1C15C.jpeg
    D83030A6-B4C3-454C-A900-C1E593AD1090.jpeg
    D4E2F797-8DDD-49BA-8E73-F3313C202508.jpeg
     
    Sist redigert:

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    At en er skepisk til alt dette er jo forståelig. Å prøver er faktisk også lærdom.
    Å bruke en utp av cat5-e, cat6 fra levrandør ruter til dac, det er jo lyd i anlegget, ingen dropout.
    Å bruke wifi mellom dac fungere utmerket det også, ingen dropout
    Nå har jeg en moon neo mind2, som har inntern wifi, samt jeg bruker en ballansert 110ohms kaber mellom ( dette skal også vere et galvanisk skille i teorien)

    100% Galvanisk skille for meg som er lett hørbart i annlegget mitt. Er alt pc styr, rooncore, disker etc utenfor. skilt med fiberløsning.
    Jeg får også bedre lyd med fiberløsningen rett i switch,en min som har inngang for dette. Her går det med kabel til 1ghz galvanisk filter skille, som vi snakket om for noen innlegg side.

    Vis vedlegget 701799 Vis vedlegget 701800 Vis vedlegget 701801
    Hei, jeg bruker akkurat samme streamer som deg. Har du prøvd nettverkskabel av forskjellige typer og evt en switch og ble i tilfelle lyden noe bedre hos deg?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg bruker akkurat samme streamer som deg. Har du prøvd nettverkskabel av forskjellige typer og evt en switch og ble i tilfelle lyden noe bedre hos deg?
    jeg bruker den i et annet annlegg. Der kom jeg fram til wifi 5ghz med noen meter avstand fra wifi router. (4-5 meter) fungerer best her. :)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Fan hvor det hjelper å jorde disse nettverksboksen, skikkelig. Jeg drog til med 6mm2 gammel oksygenfri høytalerkabel med silikon isolering.

    45AA9770-3801-4D1F-8C9C-2158320112CA.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Fan hvor det hjelper å jorde disse nettverksboksen, skikkelig. Jeg drog til med 6mm2 gammel oksygenfri høytalerkabel med silikon isolering.
    Det ble vel nevnt for 50 sider siden også. :ROFLMAO:
    Best practice mao.
    Har du felles jord for alt som henger sammen med kobber? Har du testet med skjermet nettverkskabel vs. Uskjermet etter du har jordet sammen boksene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn