Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte tydeligvis et par uker for tidlig (selv om førprisene var vel høye i tilbudene, 299 for standard 1,5m cat 5?)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Venter på en usb kabel som skal være fantastisk bra iflg mange som har testet den. Stiller med åpent sinn og har ikke noen forventning den ene eller andre veien. Det viktigste er å prøve selv i eget anlegg istedenfor å synse i øst og vest.
    Så deilig med et innlegg uten dritt, lykke til. Men det er vel ikke lenge til det kommer noe.
    Hva heter kabelen?

Curious heter kabelen.
    Har du kjøpt den som har ekstern VBUS kobling?
    Og bare glem de besserwisserene her inne som har nada peiling på dette.

Sist redigert:

Doc Holliday

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2018
    Antall liker
    29
    Sted
    Royaume de Suède
    Kolla från 2:45. Handlar förvisso om USB. Vad är sant och inte sant? Är det till syvende och sist, ens egen hjärna som avgör?

En jäkligt rolig kommentar under videon: ;D

”Its so hard even for him. To say anything about the product.”

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Distinctive@

Ja, det stemmer. Har egen 5v psu til waveio usb/i2s kortet med galvanisk skille. Blir spennende å teste uansett. Dessuten er det 30 dagers returrett. Nettverkskabler blir ikke aktuellt å teste for min del foreløpig da all musikken ligger internt i Aurender, streamer minimalt.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.560
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke en egen USB-kabel diskusjon her på forumet?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Fint.
    Det mest effektive er selvsagt å bryte VBUS hvis man kan gjøre dette, men separat powring, evt. signallering er nest best.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Forstår ikke at dere gidder diskutere dette. Spill musikk i stedet! :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Venter på en usb kabel som skal være fantastisk bra iflg mange som har testet den. Stiller med åpent sinn og har ikke noen forventning den ene eller andre veien. Det viktigste er å prøve selv i eget anlegg istedenfor å synse i øst og vest.
    Så deilig med et innlegg uten dritt, lykke til. Men det er vel ikke lenge til det kommer noe.
    Hva heter kabelen?

Curious heter kabelen.
    Har du kjøpt den som har ekstern VBUS kobling?
    Og bare glem de besserwisserene her inne som ikke har nada peiling på dette.
    Nada=null:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.613
    Sted
    Langesund
    Hvis du virkelig er nysgjerrig på om det virker til det bedre, så la kona slå terning og valget for hvem du hører på. Ti gjentagelser og 9 treff bør verifisere forskjell.

Når jeg tester så lar jeg det spille en god stund, gjerne over flere dager uten å våre fokusert hele tiden. Av erfaring så trer forskjellen (hvis det skulle være noen) frem, enten den ene eller andre veien. Korte bytter nytter ikke for min del når vi snakker om små forskjeller som kabler ofte utgjør.
    Kos deg med kabelbytte og eventuelt den forskjellen du opplever.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Distinctive@

Ja, det stemmer. Har egen 5v psu til waveio usb/i2s kortet med galvanisk skille. Blir spennende å teste uansett. Dessuten er det 30 dagers returrett. Nettverkskabler blir ikke aktuellt å teste for min del foreløpig da all musikken ligger internt i Aurender, streamer minimalt.
    Hadde jo vært morsomt om du prøvde å sammenlikne USB med i2s, siden dette jo også er en mulighet på DDDAC; men da snakker vi om å bytte mer enn bare en kabel ... :)

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Her er en forklaring på hvorfor Sotm mener att det er forkjell på nettverks signalet til audio streaming :)
    Det er fakktisk lett hørbart til det bedre med med disse produktene også :)

The strength of sNH-10G is now starting. It is a clock system. Until now, general-purpose network devices have only pursued the perfect transmission of data. We have only emphasized the accuracy of the so-called "bit-perfect" data. The problem is that the data itself is accurate, but it is not a precise timing. In other words, the bit '1' is transmitted in exactly '1' bits. Then it becomes a 'bit perfect'. However, the time for which bit 1 is transmitted may be 0.1 seconds slower than the reference time or 0.01 seconds slower. On the receiving side of the signal, only the '1' bit needs to be reached within 0.5 seconds, it comes in 0.1 seconds, 0.2 seconds or even 0.49 seconds. If the signal is 1v or 0.6v, it will be '1' if it exceeds 0.5v. This is the reality of Bit Perfect. This means that there is a signal only within the error range whether you are sending or receiving a file or sending and receiving e-mail.
    However, the audio is different. Because it is close to almost real-time bitstream playback, when the timing of data transmission is shaken, the sound becomes stiff or dull. The so-called audio files talk about jitter. The signal sent and received by the network is definitely 'bit-perfect' transmitted by the IP protocol, but the problem is that the timing is not absolutely perfect but it is very different. In fact, most Internet routers and switching hubs use a basic level of clock that is used to operate internal circuitry so that system errors do not occur. Some products use the clock itself to be padded from the Ethernet input signal. In short, there is no hardware clock inside the device, and the clock is generated from the signal and the data is sent back through it. Of course, the network player reclocks the data again by reclocking the data, but the accuracy and accuracy of the timing of signal transmission and reception with the front lead to a sound quality difference which can not be ignored. Given this situation, using a network switch that maintains such a low level of timing, will the playback of that audio signal be played at high quality with the desired target, no matter how fast my network player is?
    Lee Il-won of SOtM has emphasized the importance of improving the sound quality of replacement of clock system and upgrade of clock system in various products of existing SOtM. The typical result is a 'sCLK-EX' clock system that evolved the clock into a single product. The sCLK-EX circuit is a hybrid type high-precision clock system that combines the conventional voltage control method and the temperature control method circuit, although the details of this clock circuit are not disclosed because of internal confidentiality.
    Although sNH-10G is a basic model, we recommend using sNH-10G sCLK-EX version with sCLK-EX as the default. The review model is also the product, and in fact the sNH-10G sCLK-EX version provides the maximized performance of the sNH-10G. sCLK-EX has already been used as a clock system for upgrading various digital audio equipments and computer main board, and has achieved remarkable improvement in sound quality by upgrading clock replacement. The sNH-10G is designed to use this sCLK-EX as the basic clock system, which clocks all network data with this high-precision clock. In short, sNH-10G acts as a high-precision clock that reclocks network signals. Thanks to the jittery network audio signal, no matter how jittery the network audio signal is connected to the network player via the sNH-10G, the signal improvement is achieved with an almost jitter-free network stream with minimum sCLK-EX clock system level timing accuracy!

D9BD6865-F4DE-4708-A3E4-AEB3DA97DCC0.jpg

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kjent stoff, men det som ikke nevnes er at renderer buffrer mottatte data og da er det mest kritiske mhp. timing kvaliteten på utklokkingen fra dette bufferet. Da vil ikke jitter i overføringen mellom kilde og renderer være kritisk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    En grei oppsummering er at de som reklamerer for slike dingser og/eller beskriver virkemåten viser i ca annenhver setning at de ikke har filla peiling på hvordan en nettverksprotokoll (TCP/IP) faktisk fungerer og er designet, så får det være opp til den enkelte hvor mye penger man føler for å kaste i deres generelle retning. For min del er svaret relativt åpenbart i alle fall.

Man kan eksempelvis starte her
    https://github.com/torvalds/linux/tree/master/net

og her

https://github.com/torvalds/linux/tree/master/drivers/net

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.560
    Torget vurderinger
    1
    Man kan bruke piggtråd, brevdue og Cat8 kabel samtidig for å streame en sang. Og likevel få bitperfect signal. Tid er ikke noe nettverket tar hensyn til, har man stort nok buffer så kan man ha flere sanger i buffer. Tcpip bryr seg om rekkefølge på filen, men ikke til hvilken tid den kommer. Om den filen som er 2 sek av en 3 min sang ute i 1.23 av sangen mangler når det er dens tur, da blir det enten 2 sek dropout ute i 1.23-1.25 eller at STREAMER slår sammen denne med en artifactlyd og sammenhengende strøm. Det er streamers oppgave å spille filene av i korrekt hastighet, nettverket driter i tiden det tar og prøvet å holde bufferet fullt. Se på det som et batteri til lading samtidig som man trekker strøm fra batteriet.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Kjent stoff, men det som ikke nevnes er at renderer buffrer mottatte data og da er det mest kritiske mhp. timing kvaliteten på utklokkingen fra dette bufferet. Da vil ikke jitter i overføringen mellom kilde og renderer være kritisk.
    Den er grei, men det låter i allefall mye bedre nå, enn uten disse remediene og det er det jeg er ute etter. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er en forklaring på hvorfor Sotm mener att det er forkjell på nettverks signalet til audio streaming :)
    [...]
    Fra en teknisk synsvinkel er den "forklaringen" ufortynnet BS. Produktet er en "audiofil" switch, og de påberoper seg bedre klokkekrystall og mindre jitter på pakkestrømmen ut. Flott det, men dette er et bufret grensesnitt, og de sier ingen ting om at bufferen i mottakeren eliminerer jitter i datastrømmen. Det eneste jitteret som betyr noe for lydkvaliteten er den tidsvariasjonen som eksisterer i datastrømmen i det øyeblikk den D/A-konverteres. Et datapunkt der som er forskjøvet litt i tid konverteres til analog (uharmonisk) forvrengning på samme måte som om sampleverdien er feil. Forskjellen er bare om datapunktet er forskjøvet horisontalt eller vertikalt i forhold til den bølgeformen som skal gjenskapes.

PCM-data-before-and-after-addition-of-artificial-jitter-are-shown-A-solid-line-open.png

Derfor er det også et poeng med lavt jitter i synkron dataoverføring til en DAC, som f eks S/PDIF. Jitter i den datastrømmen blir med rett inn i D/A-konverteringen og kommer ut igjen som "digital hardhet." Det var en grunn til at vi drev med "superklokkekrystaller" og lignende oppgraderinger i CD-drivverkenes tid. Det gir også mening å slave alle S/PDIF og AES/EBU-dingser i et anlegg til et felles klokkesignal fra en "master clock". Transporteren min har en inngang for et slikt klokkesignal, på samme måte som det meste av digitalt proffutstyr.

Men jitter før bufferen i en pakkeswitchet overføring har ingen betydning. Det er som å hevde at det blir hørbar forskjell på en digitalfil om den er lastet ned sekvensielt med HDTracks download manager eller i tilfeldig rekkefølge via BitTorrent. HDTracks skulle nok ønske at det var en slik forskjell, men filfragmentene sorteres på harddisken og spilles av i riktig rekkefølge uansett. "Jitteret" i datastrømmen ned til harddisken har ingen betydning ved avspilling. Det forsvinner sporløst ved lagring på disk. Det har ingen ting å si om hele filen flommet ned på sekunder eller om BitTorrent-klienten ventet i dagevis på den siste pakken. Det har heller ikke noe å si om den komplette filen hadde vært lagret i årevis på harddisken eller om de siste pakkene ploppet på plass sekundet før du trykket "play". En noenlunde korrekt implementert buffer i en digital avspiller gjør det samme med pakkestrømmen via WiFi eller Ethernet-kabel som mellomlagring på harddisken. Tidsvariasjon i pakkestrømmen inn til bufferen forsvinner sporløst før ny utklokking til D/A-converteren.

Produsenten av denne dingsen later som om asynkron TCP/IP og synkron S/PDIF er det samme. Det er å snylte på folks uvitenhet. En "audiofil" switch er bare tull. Om du synes den er verdt pengene er opp til deg.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.662
    Hvis du virkelig er nysgjerrig på om det virker til det bedre, så la kona slå terning og valget for hvem du hører på. Ti gjentagelser og 9 treff bør verifisere forskjell.

Når jeg tester så lar jeg det spille en god stund, gjerne over flere dager uten å våre fokusert hele tiden. Av erfaring så trer forskjellen (hvis det skulle være noen) frem, enten den ene eller andre veien. Korte bytter nytter ikke for min del når vi snakker om små forskjeller som kabler ofte utgjør.
    Enig man skal høre forskellene over tid og med forskelligt musikmateriale som man kender. Her spiller dagsformen også en rolle.

C

cruiser

Gjest
    Bruker man så mange tusen og må høre i dagesvis for å finne ut om det er noe forskjell?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    ...må jo nødvendigvis ha samme dagsform i en månes tid om en skal legge merke til de små forskjellene som kablene ofte utgjør???

Eller er det slik at de små forskjellene som kablene utgjør - og som kun kan høres etter en tids lytting - avhenger av dagsformen?

Fører dere logg over dagsformen og hvordan detaljene klinger eller tar der alt etter hukommelsen?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.662
    Ja det er absolut en mulighed. Jeg kan ihvertfald ikke bedømme et kabel pronto.

X

X186841

Gjest
    Faen å mye dritt enkelte går på, her får de forklaret i detalj fra kyndige folk med god formidlingsevne hvordan ting henger i sammen. Men jaggu sluker de agn, snøre og hele båten hvis en eller annen HighEnd nisseprodusent serverer dem svada og vil ha en trillebår penger for løsninger til ikke eksisterende problemer.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Faen å mye dritt enkelte går på, her får de forklaret i detalj fra kyndige folk med god formidlingsevne hvordan ting henger i sammen. Men jaggu sluker de agn, snøre og hele båten hvis en eller annen HighEnd nisseprodusent serverer dem svada og vil ha en trillebår penger for løsninger til ikke eksisterende problemer.
    Siden disse kyndige har messet "sannheten ?" i de over ti årene jeg har vert på hfs kan vel formidlingsevne,
    deres pedagogiske evner være så som så?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Jeg husker ikke en gang hvilken musikk jeg spilte 16. januar - og ei heller dagsformen den dagen.
    Så for meg vil det være helt umulig å skille ut de små forskjellene kablene utgjør.
    Derfor spurte jeg om loggføring.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en interessant parallell her til mine egne erfaringer med subjektiv lydopplevelse etter DIY-prosjekter. Når jeg setter på strømmen for første gang sitter jeg mer eller mindre med skuldrene oppunder ørene og ser og lukter etter røyk fra forsterkeri eller høyttalere. Etter hvert som den magiske røyken ikke ser ut til å slippe ut av transistorene, begynner jeg å lytte. Til å begynne med sitter nok skuldrene fortsatt litt høyt mens jeg lytter etter symptomer på at noe har blitt veldig, veldig galt, som grov forvrengning, ubalanse mellom kanaler, økt støygulv, eller lignende. Over noe tid synker skuldrene til slutt på plass og jeg kan begynne å lytte til musikken og nyte både innholdet og gjengivelseskvaliteten. Etter noen dager eller uker kan jeg konstatere at "joda, det der ble ikke så verst, det."

Jeg mistenker at dette er den samme tidskonstanten som ved "innspilling" av f eks kabler eller behovet for lang tids testing for å kunne høre visse typer forskjeller. Jeg ville ihvertfall vært litt anspent de første minuttene hvis jeg hadde blåst en månedslønn på ledninger, med eller uten godkjennelse fra bedre halvdel, og koblet dem til for første gang for å høre etter en eller annen forskjell. Den tidskonstanten sitter ikke i teknikken, for å si det slik.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Å forstå i detalj hvordan denne overføringen fungerer kan man ikke ta for gitt.
    Synes det er forståelig (og tilgivende) at lekfolk ikke er inneforstått med begreper og virkemåte.
    Dette må tas med i ligningen når man snakker om ‘lettlurte’.
    Å tro at leverandører forstår dette (bevisst eller ubevisst) er heller ikke gitt, uten at dette er noen unnskyldning.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er en interessant parallell her til mine egne erfaringer med subjektiv lydopplevelse etter DIY-prosjekter. Når jeg setter på strømmen for første gang sitter jeg mer eller mindre med skuldrene oppunder ørene og ser og lukter etter røyk fra forsterkeri eller høyttalere. Etter hvert som den magiske røyken ikke ser ut til å slippe ut av transistorene, begynner jeg å lytte. Til å begynne med sitter nok skuldrene fortsatt litt høyt mens jeg lytter etter symptomer på at noe har blitt veldig, veldig galt, som grov forvrengning, ubalanse mellom kanaler, økt støygulv, eller lignende. Over noe tid synker skuldrene til slutt på plass og jeg kan begynne å lytte til musikken og nyte både innholdet og gjengivelseskvaliteten. Etter noen dager eller uker kan jeg konstatere at "joda, det der ble ikke så verst, det."

Jeg mistenker at dette er den samme tidskonstanten som ved "innspilling" av f eks kabler eller behovet for lang tids testing for å kunne høre visse typer forskjeller. Jeg ville ihvertfall vært litt anspent de første minuttene hvis jeg hadde blåst en månedslønn på ledninger, med eller uten godkjennelse fra bedre halvdel, og koblet dem til for første gang for å høre etter en eller annen forskjell. Den tidskonstanten sitter ikke i teknikken, for å si det slik.

Vel, poenget er ikke å nilytte etter forskjell umiddelbart. Sørg for å ha lang nok tid til returrett på det som testes. Noen ganger hører en relativt kjapt hva som skjer mens andre ganger tar det noe lenger tid. Å kjøpe uhørt uten å få testet først er ikke smart.
    Når en ser på børsen så er det nok mange som har gått i denne fellen. Alt utstyr i min signatur har vært på lån før kjøp.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.722
    Sted
    Under stjernene
    Tråden heter om det er noe på å hente på å bytte nettverkskabelen.

Hver dag er uerstattelig og kommer ikke tilbake, så derfor bruk den til noe meningsfullt.

For musikkelskere er det musikalske opplevelser som betyr noe, ikke teknikk, markedsføring o. l.
    Dersom man ikke synes det er noe å hente ved å bytte tilbake til utgangspunktet etter å ha spilt noen timer på "oppgraderinga", så er det ikke det. Vanskeligere er det ikke.

Hilsen

Jens

Sist redigert:

Doc Holliday

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2018
    Antall liker
    29
    Sted
    Royaume de Suède
    Tänkte en gång för alla att dra en nätverkskabel från min router fram till mina KEF LS50, som Jag blivit starkt rekommenderad ifrån flera håll. Kommer att köra SSSK (Sämsta sortens skitkabel) cirka 20 m, fram till en gigabitswitch och därefter ansluta en tvåmeters Heimdall 2 ifrån Nordost.
    Är det ngt prestandakrav som jag skall ha på 20 m kabeln?
    Håller denna?

https://www.kjell.com/se/sortiment/...rts-utp-natverkskabel-cat-6-vit-0-25-m-p68973

eller skall jag gå på ngn annan?

Gigabitswitchen blev jag rekommenderad av en skribent i HiFi&Musik och det var faktiskt denna:

https://www.kjell.com/se/sortiment/...itchar/plexgear-gigabitswitch-5-portar-p93668

I novembernumret 2018 av HiFi&Musik har de ett ganska omfattande test av nätverkskablar. Där testar de 1-2 m kablar från 0-49000 kr.
    De kör då med SSSK fram till switch för att sedan köra ”den sista biten” med en högkvalitativ nätverkskabel. Tidningen Jag har är nästan sönderläst. En rolig sak, är att efter testet, ökade intresset drastiskt för ”fina” nätverkskablar inom HiFi branschen, här i Svea Rike. :)

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Single wire and stranded wire
    Quoted from the material of the cable, the conductor used for the LAN cable, generally a copper wire, the structure of this copper wire is roughly divided into two types.

The relatively thin copper wire was made plurality of bundled " stranded "
    " Single wire " made of a relatively thick copper wire
    A single wire is generally said to be resistant to noise and it has excellent transmission characteristics. However, there are disadvantages such as difficulty of turning and turning because the cable is hard.

Stranded wires are bundled with thin cables, so the cables are soft and easy to rotate, but it is more difficult to maintain the structure (it will be displaced when bent), so attenuation is likely to occur due to changes in impedance characteristics and transmission characteristics There is a disadvantage of being inferior. (Apart from the twisted pair cable twist structure, this is a structure as a conductor.)

As you can see by disassembling the LAN cable, the twisted-pair LAN cable is a twisted conductor with a plurality of conductors, further bundles it, twists it in pairs, twists two pairs each, then four pairs The structure is further twisted.

Since the talk of these structures is a theoretical backing, there are many parts that are common to various cables for audio, and many people understood better than me.

For the above reasons, it is desirable for the LAN cable to be a single-wire round cable, but for LAN cables that are generally sold, short LAN cables can obtain the necessary performance even with stranded wires, LAN cable is not adopted, and almost no commercial item is seen. If you want absolutely, you need to make your own. There are many ways to make LAN cables on the net, so if you refer to it, it is possible to make it, but a special tool is required.

B489F106-B79F-42E1-B9A1-D6C32789A422.jpeg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det der er et bra eksempel på noe som har betydning for lange strekk med mange gigahertz båndbredde, men som er helt uten betydning for de frekvensene og lengdene vi holder på med. Generelt brukes massive ledere for lange strekk i faste installasjoner, både fordi de er billigst og fordi de har noe mindre signaltap, mens flertrådede ledere bruker i patch-kabler som bør være fleksible og tåle håndtering uten å skades. Det finnes noen patch-kabler med massive ledere, men da er det bare av hensyn til pris.

For RF-kabler i mikrobølgebåndet og oppover (radar) er tommelfingerregelen at tapene begynner å øke når ruheten i overflaten er i samme størrelsesorden som skinndybden i det aktuelle materialet ved den aktuelle frekvensen. Disse tapene oppfører seg som ohmsk motstand uten noen andre viderverdigheter. Hvis ruheten er mye større enn skinndybden vil tapene gå mot det dobbelte av den ohmske motstanden i en helt blankpolert leder. Det kan begrense lengden på kabelstrekkene, men for en halvmeters patch-kabel betyr det at tapene i en flertrådet leder i aller verste fall blir som i en meterlang kabel med polerte, massive ledere. Det har absolutt ingen ting å si, ettersom de signaltapene er helt ubetydelige, og mottakeren greier helt fint å skille mellom 0'er og 1'ere enten signaltoppene er på 1,111 eller 1,110 V. Da er det heller ingen forskjell i den digitale datastrømmen som mottas.

Samme produsent som denne "forklaringen" er hentet fra påstår også at det samme gjelder for analoge signalkabler: Single-core cable series PCOCC-A | ACOUSTIC REVIVE
    Det gjør det ikke, ettersom frekvensene er så lave at signalet bruker hele tverrsnittet. Derimot vil det solide kobberrøret de bruker som skjerm ha såpass lav seriemotstand at det vil redusere bakgrunnsstøyen noe ved ubalansert signaloverføring og jordstøy mellom apparatene.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Siden tråden heter "mer å hente" og audiofile LAN kabler er tema så hvorfor ikke gå til innkjøp av audiofile LAN terminatorer som gjør en dramatisk forbedring i lyd.
    Kjøp tilstrekkelig mange som du plugger inn i alle rj45 plugger som ikke har kabel i seg.

https://acousticrevive.jp/portfolio-item/rlt-1/
    Rimelig - bare en ca 1500-2000 pr port.

Så du trodde du hadde det optimale med audiofil router, audiofil switch, audiofil streamer løsning, audiofile strømforsyninger til disse, dyre audiofile nettverkskabler så er du bare halvveis til lydnirvana. Det er mye bra å investere i der ute.
    Samt noen audiofile LAN isolatorer er nødvendig
    https://acousticrevive.jp/portfolio-item/rli-1gb-triplec/
    A free LAN port is a noise source
    Free LAN ports such as hubs, routers, NAS and network players are sources of noise.
    Also, since all the network devices are generating noises from the equipment themselves and gigantic noise from the AC adapter of the power source, etc., the influence is serious even more serious noise jumps into the LAN port. By installing RLT-1 in the free LAN port, operation of the free LAN port is stopped, noise jumping and noise amplification disappears, the result is stable operation of network equipment itself, sound quality such as reduction of distortion and improvement of S / N ratio It dramatically improves.
    3000NOK/stk ca

Og har du USB porter som ikke har koblet noe til seg så finnes gode audiofile løsninger for det også.
    https://acousticrevive.jp/portfolio-item/rut-1/
    Noen ekstra små tusenlapper for å få enda bedre lyd.

Alle disse garanterer også bedre lyd etter at musikken er lastet ned på din lokale harddisk og tilogmed buffret. Ikke værst!

Acoustic revive ja. De er i live enda? Ikke få som har kastet pengene ut vinduet der...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn