Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Snart dukker Jorden opp her. Livecam fra månen, og både den og Jorden er runde ... det er ikke mer å si om det....

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.357
    Torget vurderinger
    1
    Til (alle) dere som tror jeg lyver eller er helt fra vettet: lån med en slik kabel som jeg har nevnt og prøv den til deres egen streamer eller TV-dekoder! Test selv først! Så kan dere ha et bedre grunnlag for å bedømme etterpå. Noen som tør/vil...? Verken in-akustik CAT6 eller Supra CAT8 er spesielt dyre, anbefaler å starte med en av disse!
    Venter fortsatt på den målingen og dokumentasjonen..

Om man putter en Cat8 kabel i en streamer eller vanlig PC med 1000Mbit eller 100Mbit nettverkskort, så blir kabelen nedgradert til Cat5/6. Dette er nevnt ganske mange ganger i tråden. Cat standarden er bakoverkompatibel! Det svakeste leddet vinner, i de fleste tilfeller nettverkskortet. Om man ikke har pakketap så spiller det ingen rolle hvilken kabel man bruker, pakkene som kommer frem er like uansett. Pakketap før man sett på switcher som er litt bedre enn hjemmebruk, 10K så har man en Catalyst fra Cisco der man kan sjekke pakketap med enkle kommandoer, også mange andre ting som går på transmit og receive. Jeg bruker i mange sammenhenger kabler til 5-8K stykket, 5-10 meter. Disse er spesifisert til 10Gb, og grensesnittet til utstyret er SFP+, kablene er passiv kobber opp til 5 meter, skal man over det så må man over til aktiv kobber (forsterkermodul). Disse er sertifiserte 10Gb kabler, men man kan også bruke SFP modul og fiber, kan fint kjøre fiber på 400Gb om optikken støtter det og kjøre den flere kilometer.

Noen som har prøvd fiber istedet for Cat-kabel til streameren sin? Det høres faktisk mye bedre ut enn samme hvilken cat-kabel man har og galvanisk skille får man også imellom enhetene!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.357
    Torget vurderinger
    1
    Er 20K for mye å be om for en 10 meter audiofil fiberkabel? Kan slenge med grensesnitt for streamer og router.. Custom lengde, si en tusenlapp ekstra. :) De skal selvsagt være rosa default, custom farge er ekstra på pris. Kan også fikse armert fiber, til dobbel pris.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Til (alle) dere som tror jeg lyver eller er helt fra vettet: lån med en slik kabel som jeg har nevnt og prøv den til deres egen streamer eller TV-dekoder! Test selv først! Så kan dere ha et bedre grunnlag for å bedømme etterpå. Noen som tør/vil...? Verken in-akustik CAT6 eller Supra CAT8 er spesielt dyre, anbefaler å starte med en av disse!
    Venter fortsatt på den målingen og dokumentasjonen..

Om man putter en Cat8 kabel i en streamer eller vanlig PC med 1000Mbit eller 100Mbit nettverkskort, så blir kabelen nedgradert til Cat5/6. Dette er nevnt ganske mange ganger i tråden. Cat standarden er bakoverkompatibel! Det svakeste leddet vinner, i de fleste tilfeller nettverkskortet. Om man ikke har pakketap så spiller det ingen rolle hvilken kabel man bruker, pakkene som kommer frem er like uansett. Pakketap før man sett på switcher som er litt bedre enn hjemmebruk, 10K så har man en Catalyst fra Cisco der man kan sjekke pakketap med enkle kommandoer, også mange andre ting som går på transmit og receive. Jeg bruker i mange sammenhenger kabler til 5-8K stykket, 5-10 meter. Disse er spesifisert til 10Gb, og grensesnittet til utstyret er SFP+, kablene er passiv kobber opp til 5 meter, skal man over det så må man over til aktiv kobber (forsterkermodul). Disse er sertifiserte 10Gb kabler, men man kan også bruke SFP modul og fiber, kan fint kjøre fiber på 400Gb om optikken støtter det og kjøre den flere kilometer.

Noen som har prøvd fiber istedet for Cat-kabel til streameren sin? Det høres faktisk mye bedre ut enn samme hvilken cat-kabel man har og galvanisk skille får man også imellom enhetene!
    Switchen min har inngang for fiber, så det skal prøves når den tid kommer, får lagt inn fiber nå i mars.

DSCF4737.jpg

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.357
    Torget vurderinger
    1
    Switchen min har inngang for fiber, så det skal prøves når den tid kommer, får lagt inn fiber nå i mars.
    Du får si ifra om du vil kjøpe en grisedyr audiofil fiber da ;)
    Ellers så kan du handle en 10-metring for ca.200-250,- også et par mediakonvertere til 1gbit. Blir kanskje en kostnad på en tusenlapp eller to totalt, optikken koster litt men fiber er blitt relativt rimelig de siste åra.
    Mulig du må sette porten til aksess og et vlan og ikke trunk da ofte de siste to portene er trunk default, kjenner ikke til hvilken switch du har. SFP kommer også an på modell av switch.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Nu dere, hvem vinner? Og hva er premien? ;)

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.780
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Så noe bilder av målinger av firkantpuls på noen nettverkskabler de lignet mere på sagtann :) de kabler med bedre firkantpuls tror jeg brukte skum rundt leder .

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så noe bilder av målinger av firkantpuls på noen nettverkskabler de lignet mere på sagtann :) de kabler med bedre firkantpuls tror jeg brukte skum rundt leder .
    Ja, det er nokså velkjent. Skummet PE som isolasjonsmateriale gir lavere dielektrisk konstant, lavere kapasitans og større båndbredde. Helt standard i datakabler for Cat 6 og oppover. Det er derfor Cat 5e kan gi 1 Gbit/s, mens Cat 6 kan gi 10 Gbit/s.
    Why Foaming PE insulation needed in Ethernet network cables | Manufacturer|Network Cables Supplier|Comnen

La du merke til hvilken frekvens de firkantpulsene hadde, og hvordan den frekvensen passer med de dataratene vi behøver for streaming av audio? :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. PE = polyetylen. Vanlig dielektrisk materiale, enten som massivt eller skummet. Også mye brukt i coaxer.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.563
    Ja. PE = polyetylen. Vanlig dielektrisk materiale, enten som massivt eller skummet. Også mye brukt i coaxer.
    Er et rigtigt godt Dieletrikum. Købte et styrekabel med 3 x 4 kvadrat i over 33 m en gang bruger det i forstærkere.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Må være ny rekord på off-topic! 2-3 sider uten noe som ligner på on-topic. Synes mye ligner på surmuling istedet. Hva med å opprette f.eks. en egen streamingtråd, der man sammenligner streamingtjenester, USB-kabler er det nok av tråder fra før av. Egne nye tråder gjør det også enklere å diskutere relevanse med interessenter og søke info senere. Eller er det greia med å absolutt ha siste ordet som er viktigst enn å prøve å holde en relativt grei diskusjon innenfor visse rammer, dvs on-topic? Om folk har litt folkeskikk og holder litt innenfor rammer så slipper man at tråder sklir ut med 50 sider off-topic. Kom igjen folkens, å lage en ny tråd for det man ønsker å diskutere er ikke så veldig vanskelig eller tar veldig lang tid..
    Denne tråden har jo vært verdiløs i et år, så hvorfor ikke?
    Hvorfor bruk dager,måneder og år av livet på ting som er verdiløst?
    Det var det, da...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Må være ny rekord på off-topic! 2-3 sider uten noe som ligner på on-topic. Synes mye ligner på surmuling istedet. Hva med å opprette f.eks. en egen streamingtråd, der man sammenligner streamingtjenester, USB-kabler er det nok av tråder fra før av. Egne nye tråder gjør det også enklere å diskutere relevanse med interessenter og søke info senere. Eller er det greia med å absolutt ha siste ordet som er viktigst enn å prøve å holde en relativt grei diskusjon innenfor visse rammer, dvs on-topic? Om folk har litt folkeskikk og holder litt innenfor rammer så slipper man at tråder sklir ut med 50 sider off-topic. Kom igjen folkens, å lage en ny tråd for det man ønsker å diskutere er ikke så veldig vanskelig eller tar veldig lang tid..
    Denne tråden har jo vært verdiløs i et år, så hvorfor ikke?
    Hvorfor bruk dager,måneder og år av livet på ting som er verdiløst?
    Det var det, da...
    Liv A) Bruke penger på kabler og kjenne på den innbilte musikkgleden som strømmer på

Liv B) Sutre og klage på Liv A, som jo tar feil....

Tror jeg går for Liv A :D

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.064
    Sted
    Langesund
    Ingen grunn til å legge ned sentralen. Selv om ikke alle blir enig om lednings fantasiene. Så finns det masse å lese å lære her inne.
    Helt enig, veldig mye her inne som kan lette veien til godlyd. Og det definitivt ikke i kabeltrådene en bør lete først
    Nej ikke FØRST
    Mulig ørene mine spiller meg et puss, men av de mange oppsettende jeg har hørt er det de der har stor kabelfokus som oftest ligger lengst tillbake i utvikling.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.563
    Det er jo ikke alle som har så meget plads til mega store systemet som du har. Så vi er sikkert mange som hænger bagpå hvad angår lydtryk og dynamik.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.064
    Sted
    Langesund
    Det er jo ikke alle som har så meget plads til mega store systemet som du har. Så vi er sikkert mange som hænger bagpå hvad angår lydtryk og dynamik.
    Det er nå en ting, men det folk har litt vanskelig for å få inn i hodene sine er at slike systemer har store fortrinn når det kommer til det å spilles på lavt volum også.

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Det er ikke det man snakker om. Dekoding av Flac belaster CPU mer enn bearbeiding av Wav.
    Følger man den logikken burde en moderne i9 9900k låte bedre enn en eldre i5 4690k, hvilket ikke er tilfelle. Eller mener enkelte det?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ikke det man snakker om. Dekoding av Flac belaster CPU mer enn bearbeiding av Wav.
    Følger man den logikken burde en moderne i9 9900k låte bedre enn en eldre i5 4690k, hvilket ikke er tilfelle. Eller mener enkelte det?
    Skulle ikke forundre meg det minste, det blir nok servert påstander om audiofile processorer også, bare venf og se..

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Skulle ikke forundre meg det minste, det blir nok servert påstander om audiofile processorer også, bare venf og se..
    I så fall må alle moderne streamere låte bæsj, for de har alle gørrtrege cpuer i forhold til en gjennomsnittlig moderne x86-cpu. :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det høres nesten ut som jeg er førstemann i denne verden som påpeker dette.
    Isåfall får jeg ta skylden for å opprettholde en etablert myte.....

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Folk her inne klager på at jeg kommer med stråmenn som ‘ingenting virker å utgjøre en forskjell’.
    Lurer på hvor jeg får slike oppfatninger fra....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn