Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Cat 7 nettverkskabel er det ikke behov for til hjemmebruk - den er beregnet for 10gbit over lengre avstander. Bomkjøper du med denne, så er ikke pluggen kompatibel med eksisterende bruk (denne fås med to forskjellige typer plugger, hvor bare en av de virker med eksisterende utstyr).

    Johan-Kr
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Null tester! Musikksignalet er likt, men støyen endres. Er ikke hele poenget med en dyr nettverkskabel at den er godt skjermet mot denne støyen?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Skjermet nettverkskabel kan ta med jordstøy i tillegg til data, for den som gjerne vil ha slikt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Hvor må jeg ha bedre nettverkskabel ( cat-7) hvis jeg bruker både Roon Nucleus og en DAC ( PS audio perfectwave DSD med bridge ) til å streame; mellon router’n og Nucleus eller router’n og DAC’n ?
    Har du drop-outs? At lyden hakker eller tar pauser?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Hvor må jeg ha bedre nettverkskabel ( cat-7) hvis jeg bruker både Roon Nucleus og en DAC ( PS audio perfectwave DSD med bridge ) til å streame; mellon router’n og Nucleus eller router’n og DAC’n ?
    Du trenger ikke en bedre nettverkskabel enn den du finner i hylla på Clas Ohlson.
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Hei, før jeg ta hensyn på ditt svar, er du prøv andre nettverkskabel enn de på hylle til Clash-Olson ?
    Ja, massevis. Alt fra stereo overføring i stua til hundrevis av lydkanaler over nettverk på jobb.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig hvor kritiske folk er til om man faktisk har testet AKKURAT de kablene det er snakk om som kommer opp her, men 0 kritisk mtp. kabelselgere og svada som står i brosjyrer på "kvaliteter til kabelen", uten at det er noe teknisk interessant som står der og heller ingen datablad eller sertifiseringer på selve kabelen som selges til blodpris og overpris og vel så det..

    Noe med logikken som brister her. Standardiseringer er noe enkelte bør sette seg inn i, dette gjør at egenskaper er innenfor et spenn og så fort det havner utenfor så er det ikke innenfor standarden. Standardisering gjør ting så mye enklere, enkelt og greit. Spesielt når det er snakk om kommunikasjon,

    Jeg skal prøve å dumme det litt ned:
    Norsk og Kinesisk er to vidt forskjellige språk og det fungerer dårlig når de snakker hvert sitt språk og standarden er ofte da å snakke Engelsk slik at kommunikasjonen flyter men ofte er det enklere med en oversetter for å slippe feil og misforståelser.
    Data har et "eget språk" som snakkes og det er en standard som er på hver enkelt boks som kobles til nettverket, om kabelen ikke er innenfor standarden så stopper kommunikasjonen og enhetene skjønner ikke hverandre. Tenk slik at det sitter en oversetter i hver boks, med feilkorrigering som oversetter "språket" som kommer igjennom kabelen og videre inn i systemet og feilkorrigeringen tar hensyn til dialekter. Men alle boksene snakker fortsatt samme språk. Noen snakker fort og noen sakte. Hvis den ene siden (1) ikke skjønner den andre siden (2), så sier (1) den "Hæ?" også gjentar motsatt side (2) hva den sa til motsatt (1) helt til den forstår det og bekrefter med "ok".
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Om du insisterer på bruk av skjermet kabel som du trolig allerede har fått med deg er anbefalt på linje med alt for lavt trykk i bildekkene er det Cat8a som er det hotte nå ;)
    What is Cat7? It's effectively a dead standard and one that few should concern themselves with.

    You probably don't need Cat7. Use Cat6A or Cat8 instead
    Cat7 cables are not a common standard, nor one you need concern yourself with. If you need the kind of performance Cat7 offers, Cat6A is perfectly up to the task. It's a widely supported cable standard and has all of the benefits of Cat7 without the drawbacks. If you are running a data center or really interested in future-proofing your network, then you’d be better off choosing a Cat8 cable. Cat8 has the blessing of the industry and is approved by the IEEE and EIA and even comes with the familiar RJ45 connectors. Though length limitations do apply, Cat8 is rated for 25 & 40G speeds and provides an excellent alternative to more expensive fiber connections.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Utrolig hvor kritiske folk er til om man faktisk har testet AKKURAT de kablene det er snakk om som kommer opp her, men 0 kritisk mtp. kabelselgere og svada som står i brosjyrer på "kvaliteter til kabelen", uten at det er noe teknisk interessant som står der og heller ingen datablad eller sertifiseringer på selve kabelen som selges til blodpris og overpris og vel så det..

    Noe med logikken som brister her. Standardiseringer er noe enkelte bør sette seg inn i, dette gjør at egenskaper er innenfor et spenn og så fort det havner utenfor så er det ikke innenfor standarden. Standardisering gjør ting så mye enklere, enkelt og greit. Spesielt når det er snakk om kommunikasjon,

    Jeg skal prøve å dumme det litt ned:
    Norsk og Kinesisk er to vidt forskjellige språk og det fungerer dårlig når de snakker hvert sitt språk og standarden er ofte da å snakke Engelsk slik at kommunikasjonen flyter men ofte er det enklere med en oversetter for å slippe feil og misforståelser.
    Data har et "eget språk" som snakkes og det er en standard som er på hver enkelt boks som kobles til nettverket, om kabelen ikke er innenfor standarden så stopper kommunikasjonen og enhetene skjønner ikke hverandre. Tenk slik at det sitter en oversetter i hver boks, med feilkorrigering som oversetter "språket" som kommer igjennom kabelen og videre inn i systemet og feilkorrigeringen tar hensyn til dialekter. Men alle boksene snakker fortsatt samme språk. Noen snakker fort og noen sakte. Hvis den ene siden (1) ikke skjønner den andre siden (2), så sier (1) den "Hæ?" også gjentar motsatt side (2) hva den sa til motsatt (1) helt til den forstår det og bekrefter med "ok".
    Ser ut som du allerede vet hvor mye penger jeg bruker i hvilken som helst kabel.
    interessant debat du snakker om her men, vet du hva? her i sentralen de fleste er villige til å kritisere brukt av , igjen ‘ hvilken som helst kabel’ men, når det gjelder de ( for meg iallefall) stratosferiske priser av forterkere, hoyttalere, cd spillere etc etc ser ut som de fleste her , ikke bare er enige men mange av dere synes ‘at de kunne koste til og med mer mye merrrrrr‘
    Vet du hva ? Jeg prøver å få hjelp fra ‘de’ som tror det er forkjell mellon kablene. Dere som tror ikke på det, dere kan prate eller anbefale noe annen, jeg er ikke interessert.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Om du insisterer på bruk av skjermet kabel som du trolig allerede har fått med deg er anbefalt på linje med alt for lavt trykk i bildekkene er det Cat8a som er det hotte nå ;)

    Ja, jeg har en Citroen, jeg kunne ha hatt en Mercedes eller Audi, eller Ferrari, eller Maseratti men , jeg bare har en Citroen.
    Jeg bruker Cat-7, hvorfor faen skulle jeg ha en cat-6 eller cat-8, skal jeg få bedre lyd ? Jeg driver ikke med data, jeg vil bare streamer musikk.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hva ? Jeg prøver å få hjelp fra ‘de’ som tror det er forkjell mellon kablene. Dere som tror ikke på det, dere kan prate eller anbefale noe annen, jeg er ikke interessert.
    Altså, jeg sier ikke at det ikke er forskjell på CAT5, 6, 7 og 8 etc.. For forskjell det er det! Mye brukt på høyere hastigheter, men ofte blir fiber brukt istedet da den er blitt rimeligere.
    Men alt over CAT5e er ikke noe man får utbytte av om man kjører 100Mbit eller 1000Mbit. Det som gjør at man kan bruke høyere standarder på CAT er at CAT-standarder på de høyere standardene er tilbakekompatible (forutenom CAT7, som egentlig ikke er en standard. Om det er CAT7 man bruker til hjemmenettverket så er det i realiteten CAT6 da pluggene degraderer kabelen til et hakk lengre ned, CAT7 plugger er ikke kompatible med vanlig RJ45.). Man kan dermed ikke bruke CAT5 på 10Gbit, men fint bruke CAT8 på 100Mbit.
    Skal man overholde CAT6, 7 eller 8 så er det også like viktig at grensesnittet man bruker kabelen på er den samme standarden man bruker. Bruker man et gammelt nettverkskort som er 100Mbit, så er dette i beste fall CAT5 kontakt og bruker man da CAT8 kabel så er det faktisk CAT5 i praksis.
     
    Sist redigert:

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Og, som det er poengtert 100 ganger her inne. Vi snakker om overføring av data (ikke lyd) over en kort avstand (noen cm til noen m) med relativt lavt krav til kapasitet (redbook cd er 1.4Mbit/s, grei sammenligning) så du skal ha så utrolig dårlig kabel for å overføre dette mellom to enheter i stua di før det kan bli hørbart.
    I tillegg er det digitalt, så om waveformen ser ut som grøt i andre enden og støygulvet nærmer seg nyttesignalet i nivå såpass at det hadde vært langt forbi hørbart og ganske krise ved overføring av analoge signaler har det null å si så lenge mottaker kan lese datastrømmen. Det som kommer ut av D/A og som vi hører blir ikke påvirket av signalkvaliteten på digitaloverføringen så lenge signalet inn i D/A kan leses og dekodes uten feil.

    Jeg er ganske sikker på at du kunne tatt 50cm nettverkskabel, avisolert den, tvinnet ut parene, terminert det i to RJ45-plugger for å bruke den mellom router og streamer uten å høre forskjell på lyden. Hadde vært et ganske sjukt dropp i kapasitet på overføringen av data, streaming av video hadde blitt krise. Men to kanaler lyd burde gå. Den kabelen hadde målt helt krise, men så lenge mottaker kan lese datastrømmen er det ikke hørbart.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Jeg måtte opp på CAT8 fra CAT6, da valsen gikk fra 3/4 takt og ned på det jeg mener var rett over halvtakt. Bruker Tidal, så bitraten er høy.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er så bra så bra det intervjuet der. Før noen får lov til å sable ned ASR og Amir må de se dette og høre på hva som blir sagt. Det er virkelig på et helt annet plan enn det man får høre på en del andre youtube videoer uten å nevne navn...
    Er det bare meg som lar meg irritere av intervjueren som hele tiden skal avbryte og fortelle om seg selv?
    Sjangeren heiter "doku-såpe", der fakta og fjeset til reportaren skal ha like stor del av skjermen....
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Ja, jeg har en Citroen, jeg kunne ha hatt en Mercedes eller Audi, eller Ferrari, eller Maseratti men , jeg bare har en Citroen.
    Jeg bruker Cat-7, hvorfor faen skulle jeg ha en cat-6 eller cat-8, skal jeg få bedre lyd ? Jeg driver ikke med data, jeg vil bare streamer musikk.
    Jo, vi driver med "data" hvis vi kan kalle digital signaloverføring nettopp det. Ledningstumpen vet ikke forskjell på om nullene og enerne , ditt eller datt, de bare er det de er. Er det musikk, film eller bare en VG - artikkel om fargen på trusa te "hu derre i farmen". Uansett - bitperfect .

    It`s a sad and beatiful world.

    Dr.E

    1612474157955.png
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    En kanskje viktig grunn til at debatter rundt kabler oppstår er at objektivistene i så mange år har vært skråsikre på sine teorier som senere har vist seg å ikke være så vanntette allikevel.
    Ta dette med å snu kontakten i veggen f.eks. Tidligere kunne en stakkar skrive at han har hørt han får bedre lyd når han snur stikket. Etter å ha blitt hånet på forum siden vi har IT nett etc. så gidder ikke denne personen å høre på "fornuft" lengre for han vet han har rett. Og han HAR rett. Under visse forutsetninger så har faktisk dette en betydning.
    Dette med at folk kunne høre forskjell på digital overføring ble også for en del år siden idiotforklart. Men så viste det seg etterhvert at jitter faktisk er hørbart allikevel. Dette blir derfor håndtert med mye større presisjon i dag.
    Kan derfor ha forståelse for at subjektivister uten teknisk innsikt til slutt lar være å tro på noe som helst objektivistene sier.

    En utfordring med et Hi-Fi anlegg er at det er så utrolig komplisert. Mye mer enn man skulle tro. Det er så mange ting som spiller inn, med utstyr fra forskjellige produsenter som skal virke sammen og når man får rommet på toppen av dette så blir det hele til et ingeniørstudie. Nettopp på grunn av dette er også overføringsverdien fra en bruker til en annen begrenset. Det som skjer/ikke skjer hos en kan være noe helt annet hos en annen.

    MEN. Det er enkelte ting som er såpass godt forstått i dag at faktisk med sikkerhet kan si at det ikke kan ha en effekt. En av disse tingene er dataintegritet ved streaming av lyd via nettet. Kjører man Wi-Fi inn til streamer så er man bare i mål. Det samme gjelder dyre nettverkskabler. Må du ha kabel, så bruk UTP. En dyrere kabel er bortkastet. Disse to tingene kan man bare blir ferdig med.
    Støy fra strømforsyningen til en switch skal man imidlertid ikke undervurdere. Denne kan forplante seg via strømnettet, via luften og via nettverkskabel. Enkelte oppsett er følsomme, så der vil i hvert fall ikke jeg avskrive en eventuell effekt.

    My 2 cents..
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    På samme dekk på skuta, helt klart ! Det går selvfølgelig ikke på merke/produsent/ pris - derav kostbart tullprat. Det hele er grunna på teknisk oppbygning og ytelse utfra en "spec", som ikke er skrevet av en gresk filosof for mer enn to millennium siden.

    Dr.E

    1612478358370.png
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Ja, jeg har en Citroen, jeg kunne ha hatt en Mercedes eller Audi, eller Ferrari, eller Maseratti men , jeg bare har en Citroen.
    Jeg bruker Cat-7, hvorfor faen skulle jeg ha en cat-6 eller cat-8, skal jeg få bedre lyd ? Jeg driver ikke med data, jeg vil bare streamer musikk.
    Hva er grunnlaget for ulik lyd i ethernetkabler om ikke selve kabel-konstruksjonen? Mange her mener selve konstruksjonen til Cat7 for å streame musikk er selve problemet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Noen objetivister er skråsikre i nåtid, alltid, ikke alltid i ettertid.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Jo, vi driver med "data" hvis vi kan kalle digital signaloverføring nettopp det. Ledningstumpen vet ikke forskjell på om nullene og enerne , ditt eller datt, de bare er det de er. Er det musikk, film eller bare en VG - artikkel om fargen på trusa te "hu derre i farmen". Uansett - bitperfect .

    It`s a sad and beatiful world.

    Dr.E

    Vis vedlegget 695001
    Gleder meg da
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Så dataoverføring til lydbruk er ferdig utviklet?
    En kanskje viktig grunn til at debatter rundt kabler oppstår er at objektivistene i så mange år har vært skråsikre på sine teorier som senere har vist seg å ikke være så vanntette allikevel.
    Ta dette med å snu kontakten i veggen f.eks. Tidligere kunne en stakkar skrive at han har hørt han får bedre lyd når han snur stikket. Etter å ha blitt hånet på forum siden vi har IT nett etc. så gidder ikke denne personen å høre på "fornuft" lengre for han vet han har rett. Og han HAR rett. Under visse forutsetninger så har faktisk dette en betydning.
    Dette med at folk kunne høre forskjell på digital overføring ble også for en del år siden idiotforklart. Men så viste det seg etterhvert at jitter faktisk er hørbart allikevel. Dette blir derfor håndtert med mye større presisjon i dag.
    Kan derfor ha forståelse for at subjektivister uten teknisk innsikt til slutt lar være å tro på noe som helst objektivistene sier.

    En utfordring med et Hi-Fi anlegg er at det er så utrolig komplisert. Mye mer enn man skulle tro. Det er så mange ting som spiller inn, med utstyr fra forskjellige produsenter som skal virke sammen og når man får rommet på toppen av dette så blir det hele til et ingeniørstudie. Nettopp på grunn av dette er også overføringsverdien fra en bruker til en annen begrenset. Det som skjer/ikke skjer hos en kan være noe helt annet hos en annen.

    MEN. Det er enkelte ting som er såpass godt forstått i dag at faktisk med sikkerhet kan si at det ikke kan ha en effekt. En av disse tingene er dataintegritet ved streaming av lyd via nettet. Kjører man Wi-Fi inn til streamer så er man bare i mål. Det samme gjelder dyre nettverkskabler. Må du ha kabel, så bruk UTP. En dyrere kabel er bortkastet. Disse to tingene kan man bare blir ferdig med.
    Støy fra strømforsyningen til en switch skal man imidlertid ikke undervurdere. Denne kan forplante seg via strømnettet, via luften og via nettverkskabel. Enkelte oppsett er følsomme, så der vil i hvert fall ikke jeg avskrive en eventuell effekt.

    My 2 cents..
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tråd om nettverkskabler - hvorfor ikke slå et slag for audiofile high-end nettverkskabler?
    Er man 100 % sikker på at det ikke låter bedre?
    Invitasjon til skråsikkerhet...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Noen objetivister er skråsikre i nåtid, alltid, ikke alltid i ettertid.
    Antar du referer post 3495. Jeg har uthevet et poeng fra Armand sin post som denne tråden også er veldig tydelig på.

    Nemlig at når man benytter audio-grade ethernet kabler kobler man jordplan mellom nettverk og streamer sammen. Da kan ulike skjermede kabler gi ulikt støypotensiale på stereoen. For switcher har denne tråden belyst at disse kan ha ulikve verdier på DC blokking (kondensator) til jordplan som også kan påvirke støyen forskjellig sammen med strømforsyning for switchen.

    Altså er mange enige om at switcher og kabler teoretisk kan påvirke lyden om de kobles opp med skjermede audio grade kabler. Men de leverer ikke mer eller bedre musikkdata som er switchen og nettverkskabelens primæreoppgave. Men tilfører heller hi-fi oppsettet noe annet som enkelte finner tiltalene.

    Men også dette noe annet går fint å diskutere helt objektivt og kan faktisk måles ;) F.eks. burde audio-grade nettverkskabler oppgi både kapitans og restistans for alle jordforbindelser i kabelen. Merk da at lengden på kabelen får betydning disse dataene og potensielt for undertrykkelse av støy. Vi tar da som selvførlge at kvaliteten for de tvunnende parene følger vanlig standard for Cat type kabelen selges i.

    En kanskje viktig grunn til at debatter rundt kabler oppstår er at objektivistene i så mange år har vært skråsikre på sine teorier som senere har vist seg å ikke være så vanntette allikevel.
    Ta dette med å snu kontakten i veggen f.eks. Tidligere kunne en stakkar skrive at han har hørt han får bedre lyd når han snur stikket. Etter å ha blitt hånet på forum siden vi har IT nett etc. så gidder ikke denne personen å høre på "fornuft" lengre for han vet han har rett. Og han HAR rett. Under visse forutsetninger så har faktisk dette en betydning.
    Dette med at folk kunne høre forskjell på digital overføring ble også for en del år siden idiotforklart. Men så viste det seg etterhvert at jitter faktisk er hørbart allikevel. Dette blir derfor håndtert med mye større presisjon i dag.
    Kan derfor ha forståelse for at subjektivister uten teknisk innsikt til slutt lar være å tro på noe som helst objektivistene sier.

    En utfordring med et Hi-Fi anlegg er at det er så utrolig komplisert. Mye mer enn man skulle tro. Det er så mange ting som spiller inn, med utstyr fra forskjellige produsenter som skal virke sammen og når man får rommet på toppen av dette så blir det hele til et ingeniørstudie. Nettopp på grunn av dette er også overføringsverdien fra en bruker til en annen begrenset. Det som skjer/ikke skjer hos en kan være noe helt annet hos en annen.

    MEN. Det er enkelte ting som er såpass godt forstått i dag at faktisk med sikkerhet kan si at det ikke kan ha en effekt. En av disse tingene er dataintegritet ved streaming av lyd via nettet. Kjører man Wi-Fi inn til streamer så er man bare i mål. Det samme gjelder dyre nettverkskabler. Må du ha kabel, så bruk UTP. En dyrere kabel er bortkastet. Disse to tingene kan man bare blir ferdig med.
    Støy fra strømforsyningen til en switch skal man imidlertid ikke undervurdere. Denne kan forplante seg via strømnettet, via luften og via nettverkskabel. Enkelte oppsett er følsomme, så der vil i hvert fall ikke jeg avskrive en eventuell effekt.

    My 2 cents..
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Antar du referer post 3495. Jeg har uthevet et poeng fra Armand sin post som denne tråden også er veldig tydelig på.

    Nemlig at når man benytter audio-grade ethernet kabler kobler man jordplan mellom nettverk og streamer sammen. Da kan ulike skjermede kabler gi ulikt støypotensiale på stereoen.
    Nei.
    For switcher har denne tråden belyst at disse kan ha ulikve verdier på DC blokking (kondensator) til jordplan som også kan påvirke støyen forskjellig sammen med strømforsyning for switchen.
    Nei
    Altså er mange enige om at switcher og kabler teoretisk kan påvirke lyden om de kobles opp med skjermede audio grade kabler. Men de leverer ikke mer eller bedre musikkdata som er switchen og nettverkskabelens primæreoppgave. Men tilfører heller hi-fi oppsettet noe annet som enkelte finner tiltalene.
    Nei
    Men også dette noe annet går fint å diskutere helt objektivt og kan faktisk måles ;) F.eks. burde audio-grade nettverkskabler oppgi både kapitans og restistans for alle jordforbindelser i kabelen. Merk da at lengden på kabelen får betydning disse dataene og potensielt for undertrykkelse av støy. Vi tar da som selvførlge at kvaliteten for de tvunnende parene følger vanlig standard for Cat type kabelen selges i.
    Nei

    Vi snakker om overføring av data, ikke analog lyd.
    Det er umulig å høre forskjell på signalene i digital overføring så lenge datastrømmen kan detekteres og dekodes uten feil av mottakeren.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Så dataoverføring til lydbruk er ferdig utviklet?
    Neppe, det er masse penger å hente på neste generasjon hi-end digital audio som da blir med optisk overføring.
    Men det er ikke mange som sliter med pakketap i dag så det blir nok mest for å ha noe nytt i butikkhyllene.


    Nei.

    Nei

    Nei

    Nei

    Vi snakker om overføring av data, ikke analog lyd.
    Det er umulig å høre forskjell på signalene i digital overføring så lenge datastrømmen kan detekteres og dekodes uten feil av mottakeren.
    Jepp helt enig. Men common noise er analogt fortsatt. Som mange advokerer så blir denne analoge kilden brutt ved å følge databransjestandard med uskjermede nettverkskabler. Problemet er at hi-end audiofile insisterer på å gå sine egne veier og selger derfor skjermede kabler til sin kundemasse. Hvorpå denne type diskusjoner trekker intressenter ;)
     
    Sist redigert:

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Neppe, det er masse penger å hente på neste generasjon hi-end digital audio som da blir med optisk overføring.
    Men det er ikke mange som sliter med pakketap i dag så det blir nok mest for å ha noe nytt i butikkhyllene.



    Jepp helt enig. Men common noise er analogt fortsatt. Som mange advokerer så blir denne analoge kilden brutt ved å følge databransjestandard med uskjermede nettverkskabler. Problemet er at hi-end audiofile insisterer på å gå sine egne veier og selger derfor skjermede kabler til sin kundemasse. Hvorpå denne type diskusjoner trekker intressenter ;)
    Common noise?
    Hva har det med digital overføring å gjøre?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Neppe, det er masse penger å hente på neste generasjon hi-end digital audio som da blir med optisk overføring.
    Men det er ikke mange som sliter med pakketap i dag så det blir nok mest for å ha noe nytt i butikkhyllene.



    Jepp helt enig. Men common noise er analogt fortsatt. Som mange advokerer så blir denne analoge kilden brutt ved å følge databransjestandard med uskjermede nettverkskabler. Problemet er at hi-end audiofile insisterer på å gå sine egne veier og selger derfor skjermede kabler til sin kundemasse. Hvorpå denne type diskusjoner trekker intressenter ;)
    Ja, tråden er 94 sider and counting..., ganske kraftig dragning dette tema ja.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Common noise?
    Hva har det med digital overføring å gjøre?
    Noise. Altså støy som kan komme fra power supply på switchen og forplante seg til streameren som i sin tur er koblet til DAC som lager analog lyd. Dette er en helt klar potensiell kilde til degradering av lyden. Men selve data-bitene er noe annet. Det er noen som fremdeles lurer på om det ikke er noe å hente der også tydeligvis. Det er kanskje ikke så rart siden nettbutikkene er fulle av slike kabler. Synd.
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Noise. Altså støy som kan komme fra power supply på switchen og forplante seg til streameren som i sin tur er koblet til DAC som lager analog lyd. Dette er en helt klar potensiell kilde til degradering av lyden. Men selve data-bitene er noe annet. Det er noen som fremdeles lurer på om det ikke er noe å hente der også tydeligvis. Det er kanskje ikke så rart siden nettbutikkene er fulle av slike kabler. Synd.
    Hvordan skal denne støyen forplante seg?
    Det meste av utstyr i dag har SMPS-forsyning som er meget godt filtrert + har galvanisk skille fra jord.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Noise. Altså støy som kan komme fra power supply på switchen og forplante seg til streameren som i sin tur er koblet til DAC som lager analog lyd. Dette er en helt klar potensiell kilde til degradering av lyden. Men selve data-bitene er noe annet. Det er noen som fremdeles lurer på om det ikke er noe å hente der også tydeligvis. Det er kanskje ikke så rart siden nettbutikkene er fulle av slike kabler. Synd.
    Hvordan vil den potensielle støyen som kan bli overført fra power supply påvirkes av skjermet eller uskjermet kabel?
    Bare lurer litt på hvorfor jeg opplever klarere lyd med "bedre" nettverkskabler.
    Noen sier at de kun kan bringe støy videre, da burde ikke resultatet bli klarere lyd?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Hvordan vil den potensielle støyen som kan bli overført fra power supply påvirkes av skjermet eller uskjermet kabel?
    Den blir ikke påvirket.
    For den digitale overføringen er det irrelevant hvilken støy som eksisterer i analogdomenet så lenge det digitale signalet kan detekteres hos mottaker.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Så dataoverføring til lydbruk er ferdig utviklet?
    For dagens standarder som brukes på nettverk, så ja. Nå kan data være både lyd eller bilde, video eller hva som helst annet også. Protokollene for dataoverføring skiller ikke på musikk der. Selve dataoverføringen er ikke det som er problemet idag, det er selve formatene som er problemet som ofte er komprimert (gjelder ikke bare lyd, men også bilde/video). Det som er fint er at det brukes kjente overføringsmetoder for data, som fungerer veldig bra og har mye å gå på. Skal lyden bli bedre, så må først leverandører gå til andre format som ikke er komprimert. Å overføre en hel CD idag over internett tar ca. 10-60 sekunder avhengig av båndbredde, å streame i bluray kvalitet er heller ikke noe problem for de fleste hjemme heller men leverandører av tjenesten vil slite med båndbredde og dette er årsaken til at mye er komprimert når det kommer til streaming. Nå er jo komprimerings algoritmer blitt bedre de siste 20-30 årene også. Datamessig så er lyd veldig enkle greier, og krever minimalt med kapasitet selv når den ikke er komprimert. Codecer kryptering/dekrypering og komprimering/dekomprimering av formatene derimot, det er noe helt annet og ligger over lag 5 på OSI modellen. Dataoverføring over nettverk ligger på lag 1-3.

    Støy av skjerm som kan komme inn på DAC imot det analoge domenet ligger kun på lag 1, og forstyrrer ikke lagene 2-7.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn