Tviler på at streamere får utnyttet denne klokken på noe vis. Og hva i all verden trenger en streamer å ha en klokke som går likt som et atomur for innenfor noen nanosekunder? Er det nødvendig å ha tid og dato så korrekt, hva er isåfall viktigheten med dette? Å få med dagsnytt til rett tid? Streaming er IKKE live, ikke er det avhengig av korrekt dato heller.. Klokken (NTP/PTP) når det gjelder nettverk er for å få korrekt tid og dato (da spesielt for logging), ikke for å synkronisere en fast frekvens som en DAC er avhengig av. Protokollen brukes for å finne avvik på tidsdomenet i nettverket og korrigere dette slik at det blir korrekt, til tider kan klokken være flere timer forskjell men nettverket fungerer like godt allikevel. Tenk deg at du spiller musikk en time før du setter på musikken til avspilling, så mye sammenheng har PTP/NTP med tid om PTP har noen relevans til streameren sammen med nettverket i det hele tatt.
NTP og PTP er tidsprotokoller, ikke en frekvens-generator. Nettverket er ikke avhengig av tidsdomenet.
NTP og PTP derimot er avhengig av en lokal ELLER ekstern frekvensgenerator for å få nøyaktig tid, spesielt om denne er offline.
DAC derimot er avhengig av en frekvensgenerator som har en god nøyaktighet for å synce signalet som skal komme inn.
Ja, jeg skjønner hvor du vil. Hovedbruken av NTP/PTP er å holde korrekt kalendertid som er helt klart utenfor bruksområdet for lydavspilling.
Hvis det er kilden som sender samplede data, er mottager nødt til å generere en klokke som stemmer eksakt overens med raten fra kilden. Ellers ender man opp i dataoverflyt eller underflyt. Selv om både avsender og mottager har krystaller med 10-20ppm nøyaktighet, skal det ikke mye forskjell til før man kommer utav sync, iallefall på lyd. Mottager må tilpasse sin klokkegenerator til å passe overens med innkommende data. ELLER å resample dataene slik at klokkedomenene passer overens. Det er en tradeoff man må vurdere.
PTP i Dante brukes til å generere klokkene til DAC/ADC i utstyret som er koblet sammen på nettverket, slik at datapakkene som sendes frem og tilbake er synkrone. Såvidt meg bekjent bryr ikke Dante seg om absolutt kalendertid. Danteutstyr har også gjerne innganger for ekstern klokkesynkronisering via coax hvis nettverkbasert klokkegenerering ikke er nøyaktig nok. Jeg forestiller meg at dette er implementert med et lokalt klokkekrystall og en PLL-tuning basert på input fra PTP eller fra Coax.
Hvor er denne metodikken med asynkront mottak brukt: Det er brukt i AES3/SPDIF. Det kan brukes på USB, hvor samplerate genereres fra SOF-pakkene. Det brukes i telekom, bl.a. Skype osv. siden man her har toveis kommunikasjon. I telekom er det vanligst å kjøre resampling.
Er det andre hvor kilden pusher data til avspiller? Når jeg kjører casting eller Sonos, så tror jeg at det er min avspiller som pusher data, ikke at avspiller som spør om data, men jeg er usikker. Sonos må også ha et system for å synkronisere klokkene for å kunne tilby samtidig avspilling.
Dagsnytt, altså NRK, er litt spesielt, fordi de har en løsning hvor det er klienten som spør etter data (altså løsning nr 1). Dersom avspiller går for raskt får du glitching (pauser) fordi du forventer data raskere enn real-time. Går din avspiller for sent i forhold til NRK, sakker du akterut i forhold til sendingen. Som er greit, siden server sentralt har 2 timers buffer. Jeg tenker dette er et helt greit kompromiss fordi det å lage et real-time synkroniseringsystemer over internett med haugevis med ulike klient-typer og maskinvare ikke er trivielt.
PS! Hvis noen er i tvil, så er ingenting av dette argumenter for å bruke esoteriske nettverkskabler.