Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    163
    Antall liker
    267
    Caterham 620R merkelig? Kanskje, med sine 620 hk pr tonn bil og totalt fravær av traction control, stabilitetskontroll, ABS, DAB-radio, ikke engang selvkansellerende blinklys. Positively bonkers, ville nok britene sagt.

    OK, denne er merkeligere:
    Caterhams? Morsomste på fire hjul :cool:
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    5.659
    Antall liker
    17.139
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Caterham 620R merkelig? Kanskje, med sine 620 hk pr tonn bil og totalt fravær av traction control, stabilitetskontroll, ABS, DAB-radio, ikke engang selvkansellerende blinklys. Positively bonkers, ville nok britene sagt.

    OK, denne er merkeligere:
    Banesykkelen min (Suzuki GSXR 750R) har 1:1 (hk:kg). Motogpsyklane har 2:1. Vanskelig for bilar å matche det.
    Sjikkeleg akselerasjon er vanedannande. Verre enn dop.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.544
    Antall liker
    4.520
    Torget vurderinger
    10
    Banesykkelen min (Suzuki GSXR 750R) har 1:1 (hk:kg). Motogpsyklane har 2:1. Vanskelig for bilar å matche det.
    Sjikkeleg akselerasjon er vanedannande. Verre enn dop.
    Hvis sykkelen din er fjernstyrt blir det jo det, nei du må nok legge på vekten din er jeg redd! Da blir regnestykket ett helt annet.....
    En bil på 1300 kg og 1300 hk merkes det knapt om sjåføren blir med.

    Mvh.
    SAL
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Caterhams? Morsomste på fire hjul :cool:
    0-100 på ~3 sek blir nok noe annet i den enn i en Tesla, ja. Jeg har dessverre aldri kjørt en Caterham selv, men det må nok prøves. Vet ikke helt om jeg i det hele tatt greier å smyge meg inn i en slik. 186 cm høy, skonummer 46. Kan lett bli utilsiktede heel-and-toe-manøvre.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.544
    Antall liker
    4.520
    Torget vurderinger
    10
    Skohorn og vaselin så får vi deg inn Asbjørn!
    Bygger om til handikap-aggregat eller automat som noen kaller det..... :)


    Mvh.
    SAL
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    163
    Antall liker
    267
    0-100 på ~3 sek blir nok noe annet i den enn i en Tesla, ja. Jeg har dessverre aldri kjørt en Caterham selv, men det må nok prøves. Vet ikke helt om jeg i det hele tatt greier å smyge meg inn i en slik. 186 cm høy, skonummer 46. Kan lett bli utilsiktede heel-and-toe-manøvre.
    Det er utrolig hva man får til å passe inn i en slik doning :) Er av samme høyde selv og det går akkurat i et S3 chassis long cockpit (standard fra 1987) med standard gulv (man kan senke gulvet). Det finnes også et SV (5) chassis som er ca 10cm bredere og lengre som gir mer plass i cockpiten. I S3’en er smale sko et must, typ Puma Speedcat eller lignende. Pedalene er individuelt justerbare, heel and toe utført med hensikt er normen :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, får ta en tur innom Löddeköpinge neste gang jeg kjører forbi. Lekte litt med konfiguratoren, fikk det ikke helt til som jeg ville, men noe slikt:

    1717229494312.png

    Litt «homage» både til 60-tallets Lotus med gul nese og til 70-tallets svarte JPS’er med gulldekor. Det «store» chassis’et med senket gulv. Interessant nok ser det ut til at den er typegodkjent og kan registreres i Norge. For bruk på vei tror jeg kanskje jeg ville foretrekke CSR-chassis med uavhengig bakhjulsoppheng, men de ser ut til å være bare litt mindre sjeldne enn enhjørninger og hønsetenner.

    Du får gjerne si fra om du vet om en CSR som er eller kan bli registrert på norske skilter. Ikke noe galt med MX-5’en min, men den er kanskje litt … stor? Denne er ihvertfall merkeligere. :cool:
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.420
    Antall liker
    9.843
    Jeg leste en test av Caterham Seven 170 for en stund siden. Den var visst fantastisk morsom tross sin pyttlille motor, 3 sylindret Suzuki 660, ccm, 84 hk. Den måtte -kjøres- for å leve, og det var det som var gøy.
    Jeg har opplevd det samme med en BMW 316. Liten og ikke så sprek motor, men et chassis som svelget alt når man pisket motoren litt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.376
    Antall liker
    6.091
    Sted
    Holmestrand
    Jeg leste en test av Caterham Seven 170 for en stund siden. Den var visst fantastisk morsom tross sin pyttlille motor, 3 sylindret Suzuki 660, ccm, 84 hk. Den måtte -kjøres- for å leve, og det var det som var gøy.
    Jeg har opplevd det samme med en BMW 316. Liten og ikke så sprek motor, men et chassis som svelget alt når man pisket motoren litt.
    Min yngste har en BMW116.
    Fantastisk kjørebil etter mine begreper.
    Nok motor for meg. 🤗
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    163
    Antall liker
    267
    Ja, får ta en tur innom Löddeköpinge neste gang jeg kjører forbi. Lekte litt med konfiguratoren, fikk det ikke helt til som jeg ville, men noe slikt:

    Vis vedlegget 1028699

    Interessant nok ser det ut til at den er typegodkjent og kan registreres i Norge. Litt «homage» både til 60-tallets Lotus med gul nese og til 70-tallets svarte JPS’er. Det «store» chassis’et med senket gulv. For bruk på vei tror jeg kanskje jeg ville foretrekke CSR-chassis med uavhengig bakhjulsoppheng, men de ser ut til å være bare litt mindre sjeldne enn enhjørninger og hønsetenner.

    Du får gjerne si fra om du vet om en CSR som er eller kan bli registrert på norske skilter. Ikke noe galt med MX-5’en min, men den er kanskje litt … stor? Denne er ihvertfall merkeligere. :cool:
    Såvidt jeg vet er det noen få CSR'er i Norge, men noen absolutt fasit har jeg ikke. Har to sveitsiske venninner som har hver sin, men har ikke kjørt de så jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere de opp mot min egen som har DeDion bakhjulsoppheng. Blant de som har mye erfaring med Caterhams forskjellige typer og motorkonfigurasjoner blir "sweetspot" som regel påstått å være 420 varianten, enten som R eller S. 620R blir ofte sagt å være for brutal, og til gatekjøring er den sekvensielle girkassa mer til bry enn glede. Min bil er av årgang 1988, modellen er HPC med BDR motor. Laget i 62 eksemplarer og var datidens raskeste Caterham. HPC står for High Performance Course, et flerdagers banekjøringskurs i regi av John Lyons som Caterham forlangte at potensielle kjøpere av akkurat denne varianten måtte gjennomføre :) Min drømmebil siden jeg hørte om den første gang i 1988 :cool:
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.376
    Antall liker
    6.091
    Sted
    Holmestrand
    Som en jeg kjente som jobba i forsikringsbransjen for en del år tilbake "BMW er en diagnose, ikke et bilmerke".
    Har en kamerat som antagelig fører opp «BMW» som livssyn.
    Selv har jeg aldri eid en, selv om jeg syns det er fine biler.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    3.999
    Sted
    Sunnmøre
    Ikkje bil, men merkeleg båt:

    The research vessel RV Flip is the only vessel in the world capable of shifting from horizontal to vertical position in the middle of the ocean.
    Flip is not a small ship, it is about 108 meters long and weighs 700 tons
    Engineers designed it to be able to move to a vertical position with 90 degrees straight, so that the front of the ship at the top is 17 meters high (i.e. a 5-storey building high) while at the bottom is submerged 91 meters long, i.e. that most of the ship is submerged underwater. Which helps the ship's stability and resistance to waves, the transformation process takes about 30 minutes, in which the seawater is pumped into huge tanks in the back of the ship, which makes it sink into the water to become the ship in a vertical position, and this ship is considered one of the most important ships in the field of scientific research of seas and oceans..
    1717602594422.png

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.952
    Antall liker
    9.723
    Sted
    Trondheim
    Jeg har sett veldig mange av den og forgjengeren 603 i Praha gjennom tidene, men ikke de siste årene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste en test av Caterham Seven 170 for en stund siden. Den var visst fantastisk morsom tross sin pyttlille motor, 3 sylindret Suzuki 660, ccm, 84 hk. Den måtte -kjøres- for å leve, og det var det som var gøy.
    Jeg har opplevd det samme med en BMW 316. Liten og ikke så sprek motor, men et chassis som svelget alt når man pisket motoren litt.
    Btw, jeg stoppet faktisk i Löddeköpinge hos Caterham Nordic tidligere i uken. Scientific fact: Jeg kan klemmes ned i en Seven S3, og med senket gulv stikker bare hodet litt over frontruten. Venstre albu stakk heller ikke så veldig langt ut av bilen da jeg hadde skrudd meg på plass. Jeg greide til og med å komme meg ut av den igjen til slutt. Det ene utstillingseksemplaret var ganske svensk i fargevalg.

    1719585988966.jpeg

    Det er vanskelig å beskrive hvor liten den er. Det er fortsatt uhyre merkelig at det der, alle 437 kg av det, er en typegodkjent bil i 2024, men det er likevel en merksnodighet som man kan sette pris på. Litt høy kilopris, kanskje.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.592
    Antall liker
    4.041
    Torget vurderinger
    1
    Caterham seven modellene med ford motor under 120hk er litt småkjedelig å kjøre, selv for 15-20 år siden når jeg prøvde en over noen dager. Dobbling av hester så har den nok føltes morsom ut. Det mest spennende var vel høyrestyrt i forbikjøringer, uten passasjer som sa om det var klart. Stoppet også for å kjøre gocart, det første jeg tenkte da jeg satte meg ned i gocarten var hvor god comfort gocarten hadde..
    En kompis på over 190cm og 100kg+ fikk også lett plass i seven, eneste er at hodet fort stikker over sikkerhets bøylen på toppen.
    Sikkert et ok baneverktøy, og om man er glad i å skru så velger man vel også Ford da noe daglig gikk i stykker med den.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.000
    Torget vurderinger
    0
    Tror faktisk en Morgan +8 vil være vel så morsom, spesiellt om den er modifisert til 4,6 eller 5,2 liter V8.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En sann historie fra virkeligheten, som en kollega av meg pleide uttrykke det... For rundt 50 år siden hadde jeg en litt perifer bekjent som studerte i Irland.... en sommer kom han hjem med en Morgan, og en dag skulle han kjøre meg hjem... Jeg var da ca 188 på sokkelesten.. På et eller annet mystisk vis kom jeg meg ned i passasjersetet, men da turen var over.. kom jeg meg ikke ut... for de som har sett en Morgan, så sitter du i praksis med dashbordet nesten helt oppå magen... Enden på visa ble at jeg måtte rulle meg over og dra meg ut på hendene..... heldigvis var det ikke mange skuelystne i nærheten.... :cool:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.000
    Torget vurderinger
    0
    I følge Jeremy Clarkson er det vel så godt som ingen supersportsbiler man kan entre eller forlate på dannet vis!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.952
    Antall liker
    9.723
    Sted
    Trondheim
    Skal sjekke hvordan det er på tirsdag. Da skal jeg på besøk hos Morgan Car Comp. Jeg er 1,91 på strømpelesten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.952
    Antall liker
    9.723
    Sted
    Trondheim
    Tror faktisk en Morgan +8 vil være vel så morsom, spesiellt om den er modifisert til 4,6 eller 5,2 liter V8.
    Var på besøk hos Morgan i Great Malvern i går. De har nå 3 modeller - Plus 4, Plus 6 og Super 3. de 2 første med motor og gearboks fra BMW, den siste med det samme fra Ford. Plus 8 sluttet d å lage da BMW la ned produksjon av V8 motorer.
    Spurte om plass i de og de mente jeg var for lang (191 cm) til å få plass.
    De har en ny modell nå - Midsummer - 50 eks, alle solgt. Pris 250000£.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.683
    Antall liker
    8.064
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    I dag kanskje mer sjelden enn merkelig ?........ kanskje ikke så lett og gjette merke/type ?........ man synes liksom man har sett den før, men..........

    1720191188626.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I dag kanskje mer sjelden enn merkelig ?........ kanskje ikke så lett og gjette merke/type ?........ man synes liksom man har sett den før, men..........
    Litt merkelig med venstreratt og amerikanske skilter. Tror ikke jeg noensinne har sett en slik på veien i Norge, men den var tydeligvis i produksjon fra 1958 til 1980. Den der må være fra en gang mellom 1964 og 1968, formodentlig fra begynnelsen av perioden. :)
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.679
    Antall liker
    7.457
    Var på besøk hos Morgan i Great Malvern i går. De har nå 3 modeller - Plus 4, Plus 6 og Super 3. de 2 første med motor og gearboks fra BMW, den siste med det samme fra Ford. Plus 8 sluttet d å lage da BMW la ned produksjon av V8 motorer.
    Spurte om plass i de og de mente jeg var for lang (191 cm) til å få plass.
    De har en ny modell nå - Midsummer - 50 eks, alle solgt. Pris 250000£.
    Om jeg hadde vært i markedet for en klassisk to-seter så hadde Morgan vært høyt oppe på listen.

    Med samme høyde på strømpelesten som deg så forundrer jeg meg likevel over at mange moderne biler i «vil ha»-segmentet utelukker menn over 190cm. Det er ikke spesielt høyt over snittet i vestlige land med ditto kjøpekraft.

    Montenegrinerne har vel for øvrig tatt over tronen fra nederlenderne som verdens høyeste folk, en status nordmenn tidligere pleide å ha. De har også, i motsetning til nederlenderne, noen av Europas mest spektakulære veier å kjøre en Morgan, om man først klarer å smyge seg inn i en.
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    163
    Antall liker
    267
    De har også, i motsetning til nederlenderne, noen av Europas mest spektakulære veier å kjøre en Morgan, om man først klarer å smyge seg inn i en.
    Hei på deg! har i høst en plan om å kjøre på østsiden av Adriaterhavet, fra nord i Hellas og nordover. Har gjort noen greie undersøkelser for å finne spennende asfalterte veier i Albania, men Montenegro har jeg ennå ikke kommet til. Har du noen gode tips?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.952
    Antall liker
    9.723
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor ikke dra til Great Malvern og leie en Morgan direkte fra fabrikken? Du kan leie en for en time, flere timer, en dag en uke, og veiene i området er veldig Morganvennlige (selv om været kanskje ikke er det).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.494
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva med Midsummer - designet av Pininfarina:
    Vet ikke helt hva jeg synes om de trebitene over dørene. Det ble bare merkelig for min del. Det ser ut som de ikke helt greide å bestemme seg for om det skulle være en rett linje over døren, som på f eks Mercedes 540K og Duesenberg SJ, eller en nedsvingt linje som på andre Morgan, Jaguar SS100 og andre britiske sportsbiler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.952
    Antall liker
    9.723
    Sted
    Trondheim
    Alle 50 er uansett solgt.
    liker også standardutgaven bedre.
    Bakfra:
    1720298045614.jpeg

    Men dett har vel egentlig lite å gjøre i en tråd om merkelige biler?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn