Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.344
    Antall liker
    37.151
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig har jeg litt sans for den flamboyante Art deco-stilen, enten det er en original Talbot-Lago eller Delahaye med karosseri av Figoni & Falaschi, eller moderne pastisjer som den Randy Grubb-kreasjonen jeg postet litt lenger oppe.

    480616592673398015.jpg
    1938 Talbot-Lago T150 "Teardrop" by Figoni & Falaschi

    234051810_504d43a513.jpg
    1939 Delahaye 165M Cabriolet by Figoni & Falaschi

    1948-DELAHAYE-135M-Figoni-et-Falaschi-2-800x480.jpg
    1948 Delahaye 135M cabriolet by Figoni & Falaschi
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.121
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Disse ligner noe som selveste Fetter Anton kunne ha kjørt rundt i. :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg faktisk visse politikere er også, Panther..Ingen biler på Norges hovedeksportvare- fossilbrennstoff -i Norge innen 2030?? Det håper jeg blir kraftig motbevist. Gi Prius og Zoe ti år til på norsk føre, så...Det hjelper lite på det globale plan om lille Norge gjør en sånn kuvending, sålenge USA, Tyskland, Russland, Kina og India ikke følger etter...Det greier de ikke i min levetid..det er isåfall kun Tyskland. Brasil har forresten tenkt alternativt drivstoff mye lenger enn noen av dem..Få heller bilprisene her ned på tysk nivå, slik at vi får fornya bilparkem skikkelig. Så kan kollektiv, tog og det offentlige ha krav om alternativt..Elbiler funker i byen, men langt fra godt nok utafor. Selv om jeg bor i by er det mye mer vanlig nå at feks hjemmesykepleia i sine alternativbiler blir sittende fast-- eller sterkt forsinka- med tekniske problemer, dårlig lading ++
    Lade- og fyllstasjoner blir altfor få, altfor dyre og altfor trege. Skrekkscenario: Konstante døgnkøer over hele det norske veinettet. Like stress som dårligere veinett og redusert fremkommelighet pga mangel på 4WD. Ola Nordmann bruker bilen på en hel annen måte enn rivierafolket i Sør-Frankrike. Og det vil han fortsatt ha behov for, selv i 2030. Men jeg liker at vi har MULIGHETEN for å velge alternativt. Det er helt OK for enkelte, det..som en god venn som har en tøff Leaf..

    @Medlem: ..for overprisede biler..Dog har jeg opplevd akkurat det den plakaten sier. Hovedsaklig fra eiere av MB, BMW og Saab..flere av dem tror de eier veien..
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Škoda betyr "synd" - "To je škoda" betyr "Det er synd" som f.eks. "Det er synd at du ikke kan være med".
    Jeg har lurt en stund på hvorfor Skoda bruker en grønn penis med vinger som logo, men ble egentlig ikke så veldig mye klokere av å vite hva navnet betyr. "Jeg er en grønn flygende penis, det er synd at du ikke kan være med å fly sammen med meg". Makes absolutely no sense.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.090
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Fra Wikipedia:

    The
    Škoda Works (Czech: Škodovy závody) was one of the largest European industrial conglomerates of the 20th century, founded by Bohemian industrialist Emil Škoda in 1859 in Plzeň, then in the Kingdom of Bohemia, Austrian Empire.

    Following the emergence of the Czechoslovak Republic in 1918, in the complex economic conditions of post-war Europe the company was transformed from what was exclusively an arms manufacturer into a multi-sector concern. In addition to traditional branches, the production programme embraced a number of new concepts, such as steam (and later electric) locomotives, freight and passenger vehicles, aircraft, ships, machine tools, steam turbines, power-engineering equipment, etc.


    Biler er en relativt ny del av portefølgen, da de kjøpte opp firmaet Laurin & Klement i 1924.

    Škoda produserte opprinnelig militært utstyr, og etter hvert også fly. Jeg regner med at det er det logoen skal representere. Škoda hadde for sin tid avansert teknologi og moderne fabrikker, og disse ble bombet sønder og sammen av amerikanerne i 1945 for at russerne ikke skulle få tilgang på denne teknologien. Idag produserer Škoda bilene sine i Mlada Boleslav (derfor het de tidligere modellene MB 1000/MB 1100).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Škoda produserte opprinnelig militært utstyr, og etter hvert også fly. Jeg regner med at det er det logoen skal representere.
    Virker jo sannsynlig nok det, men jeg kommer nok alltid til å tenke på Skoda som bilene med en grønn penis som panserornament. Og det er nok det de fleste andre også forbinder med merket, siden historien med flyproduksjon sikkert er ukjent for nesten alle i dag.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.971
    ................. Idag produserer Škoda bilene sine i Mlada Boleslav (derfor het de tidligere modellene MB 1000/MB 1100).
    Kanskje legge til at denne fabrikken er en av verdens mest moderne bilfabrikker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.344
    Antall liker
    37.151
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Škoda betyr "synd" - "To je škoda" betyr "Det er synd" som f.eks. "Det er synd at du ikke kan være med".
    Jeg har lurt en stund på hvorfor Skoda bruker en grønn penis med vinger som logo, men ble egentlig ikke så veldig mye klokere av å vite hva navnet betyr. "Jeg er en grønn flygende penis, det er synd at du ikke kan være med å fly sammen med meg". Makes absolutely no sense.
    Nei, og det gir ikke så veldig mye mer mening om man får vite at logoen skal forestille et stilisert indianerhode med fem fjær. https://books.google.no/books?id=p8...M#v=onepage&q=skoda logo meaning 1926&f=false
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.090
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Egentlig synes jeg det ligner på en i The Simpsons.

    BTW: Jeg har alltid fått assosiasjoner til en indianer av den logoen, men har aldri skjønt sammenhengen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.780
    Antall liker
    23.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Škoda produserte opprinnelig militært utstyr, og etter hvert også fly. Jeg regner med at det er det logoen skal representere.
    Virker jo sannsynlig nok det, men jeg kommer nok alltid til å tenke på Skoda som bilene med en grønn penis som panserornament. Og det er nok det de fleste andre også forbinder med merket, siden historien med flyproduksjon sikkert er ukjent for nesten alle i dag.
    ...så de bør straks finne på en ny logo siden bøgen ikke har evne til å lese seg opp litt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.344
    Antall liker
    37.151
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Tatra T87 (1936-1950) merkelig men helt fantastisk bil produsert i Czechoslovakia og langt framfor sin tid.
    Ferdinand Porsche var sterkt påvirket og inspirert av Tatra som da nesten kan kalles forfar til bobla og 911, Porsche ble faktisk også saksøkt av Tatra.


    Hekk montert støpt magnesium luftkjølt ohc hemi V8, 4tr transaksel, uavhengig fjæring, høy toppfart (160km/t) og lavt drivstoff-forbruk er noe av det tekniske som beskriver T87.
     

    Vedlegg

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.208
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ford Anglia har allerede vært innom tråden, men jeg har et spesielt forhold til den. Her er en til, litt moddet.
    Anglia er også den første konebilen i vår familie. Det var en sånn jeg lærte å kjøre bil i.
    Hadde motor sveiv i bagasjen dersom batteriet var flatt.

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.404
    Antall liker
    5.162
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tatra T87 (1936-1950) merkelig men helt fantastisk bil produsert i Czechoslovakia og langt framfor sin tid.
    Ferdinand Porsche var sterkt påvirket og inspirert av Tatra som da nesten kan kalles forfar til bobla og 911, Porsche ble faktisk også saksøkt av Tatra.


    Hekk montert støpt magnesium luftkjølt ohc hemi V8, 4tr transaksel, uavhengig fjæring, høy toppfart (160km/t) og lavt drivstoff-forbruk er noe av det tekniske som beskriver T87.
    The car that destroyed Nazis
    More high-ranking Nazi officers were killed in Tatra-manufactured cars than in active combat
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.997
    Antall liker
    91.332
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Ikke akkurat en merkelig bil, men kanskje et ødelagt design?

    Vis vedlegget 363648

    Den Stern nicht verdient


    Schon der Serien-SLR ist eine automobile Provokation. Aggressive Optik, Flügeltüren, grollender Motorklang, ein Auto mit Angeberfaktor 10. Die Firma FAB Design aus dem Schweizer Mellingen hat dem Sport-Mercedes nun die Proll-Krone aufgesetzt.


    Dass der SLR "Desire" 124 PS und 300 Newtonmeter mehr als das ohnehin üppig motorisierte Serienmodell hat, kann man ja noch unter "Alphatier-Gehabe" abhaken. Motto: Ich hab den Längsten.


    Aber das, was der Breitbau-Guru dort angerichtet hat, ist einfach nur geschmacklos. Es kommt einer Vergewaltigung gleich. Das um satte 15 Zentimeter verbreiterte Auto besteht eigentlich nur noch aus peinlichen Anabolika-Anbauten.


    Und anscheinend gibt es auch noch Männer, die dafür knapp 700.000 Euro bezahlen. Den Stern darf der Desire selbstverständlich nicht mehr tragen.
    Den Stern nicht verdient
    Kunne ikke vært mer enig!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.344
    Antall liker
    37.151
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bildet av Rally-DS'en minnet meg på hobbyprosjektet som står i garasjen og venter på bedre tider. På en god dag ser den omtrent slik ut, men det er en stund siden den hadde en god dag:

    3385015485_d371864152.jpg

    1973 DS Pallas 23 ie bvh med svart skinninteriør. Den skal nok få tilbake originalfargen Gris Nacré (sølv metallic) etter hvert.

    Det ble også bygget noen heftige rally-spesialer på DS-chassiset. Denne er kortet ned til to-dørs kupé med Maserati V6-motor (som SM) og lettvektsfelger i karbonfiberarmert plast. Nesten en SM i DS-drakt.

    i_20110629-144003-967.jpg

    Jeg har forsåvidt et paddechassis til stående i en låve, så kanskje...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    @Pink Panther: Det understreker ytterligere hvor utrolig forutsigbart Ola Nordmann velger bil at absolutt alle biler som har det MINSTE særpreg (914, Sprite, Gremlin, Tatra, Citroënkonsepter++) KONSEKVENT blir ansett som underlige her ..Hva er så underlig med en særprega sportsbil for folk flest? Det er sånn bilmarkedet EGENTLIG skulle vært i Norge. Med Porscher for Hvermansen!! Det jeg dog ikke skjønner noe av mht sportsbiler ,er hvorfor en viss Chevrolet med nautisk modellbetegnelse har blitt så "ikonisk".. Eneste Chevyene som kan brukes til noe som helst er jo enten vans eller pickups...og i begge disse nisjer blir de solid forbikjørt av Mopar og Ford..Mht de Chevyene som ellers selges i Norge nå, vil de for alltid være en koreansk DAEWOO for min del. Hverken Cool eller Crazy..

    Og Skodas logo er ingen flygende penis, men ei stilisert pil med vinger, Berserkr...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.090
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Tatra T87 og de senere 603 og 613 er vel erkeeksempler på undermotoriserte drog med elendige kjøreegenskaper. En T603 ligner veldig på den T87. Det var den offisielle kommunistpampebilen i Tsjekkoslovakia i tiden rundt 1968.



    Hekkplassert luftkjølt V8 på 100 hk. Bilen veide ikke stort mer enn 1500 kg, men med en vektfordeling som antagelig var nærmere 30-70 var styringen nok så som så. Motoren var visst også ganske tørst - jeg mener jeg har hørt 2-3 l/mil, men det er mulig jeg husker feil. På langkjøring kunne man visst pine den ned i 1,5 l/mil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.090
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes ikke de bilene fra Rally Monte Carlo var så sære? en Citroen DS, en Renault Apline, ymse Simcaer, et par Forder og en Pobeda (den siste er vel en Pobeda?). Helt greie biler for sin tid, med unntak av Renaulten - den var tøff da, og er det fremdeles.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn