Den var da nusselig!
Den var da nusselig!
Tjorven og VW Fridolin har visse likheter.DAF Kalmar "Tjorven". Benyttet av svenske postverket på 70 tallet. Legg merke til at rattet er på "feil" side for enkelt å kunne betjene postkassene langs veien
Vis vedlegget 951058
Wayne Carini fikk prøve en slik i tvserien "Chasing Classic Cars". Den har svingradius som "danskebåten" og trives best p veier med svinger under 15 grader.
Gyro-X-1967 - Lane Motor Museum
The brainchild of Alex Tremulis, famous stylist and Automobile Hall of Fame inductee, and Thomas Summers, a gyroscope expert, the Gyro-X is a two-wheeled, gyroscopically-stabilized prototype vehicle constructed in 1967. Proposed as a possible solution for future transportation, the two-wheeled...www.lanemotormuseum.org
Det er sikkert en Q6.Bilen er nok ikke så merkelig i seg selv, en kommende Audi E•tron eller Q et ellerannet. Det er litt mer merkelig at den er på "Norgesbesøk" nå, gjennom Oslofjordtunnellen og videre mot Drammen, i stedet for å kjøre i Tyskland. Hadde det vært vinterføre og mange minsusgrader, så hadde det vært mer forståelig. Kan det være en forhåndsvisning av kommende modell? Uansett er bilen registrert i Ingolstad, som er Audi sin hjemby. Bildet er tatt nå i ettermiddag!
Vis vedlegget 951569
Du har sikkert helt rett. Slike kamuflerte biler er noe man bare leser om, så det var jo litt spennende for en gammel Audimann å "spotte" en slik på min vei.Det er sikkert en Q6.
Klart de må vise den i Elbil-La-La land...Bilen er nok ikke så merkelig i seg selv, en kommende Audi E•tron eller Q et ellerannet. Det er litt mer merkelig at den er på "Norgesbesøk" nå, gjennom Oslofjordtunnellen og videre mot Drammen, i stedet for å kjøre i Tyskland. Hadde det vært vinterføre og mange minsusgrader, så hadde det vært mer forståelig. Kan det være en forhåndsvisning av kommende modell? Uansett er bilen registrert i Ingolstad, som er Audi sin hjemby. Bildet er tatt nå i ettermiddag!
Vis vedlegget 951569
Mahle Gasburner felger. Er verdt omtrent det samme en ny, stor Mcintosh effektforsterker i dag. Og det er før man har kjøpt dekk. Superlette felger!
Bilen jeg linket til er visstnok bygget på Porsche 914/916Mahle Gasburner felger. Er verdt omtrent det samme en ny, stor Mcintosh effektforsterker i dag. Og det er før man har kjøpt dekk. Superlette felger!
Jeg lakkert mine sorte og polerte eikene og kanten. De var blanke i omtrent 14 dager så var det frem med polishen igjen. Magnesium og norsk vær er en dårlig kombo...
Vis vedlegget 952448
Så det. Mahle laget en liten produksjon av disse felgene til Porsche med delenummer 901 361 017 00. Sjeldne som hønsetenner og derfor også prisen.Bilen jeg linket til er visstnok bygget på Porsche 914/916
Hitler var svært bilinteressert og forsøkte å overtale Hans Ledwinka til å produsere biler til hans motorveiprosjekter. Dette ønsket ikke Ledwinka. Det "løste" seg ved at Tyskland invaderte Tjsekkoslovakia. Det er hevet over enhver tvil at F. Porsche var sterkt inspirert av Ledwinka og hans Tatra. Såpass at Tatra fikk 1 000 000 DMark i erstatning fra VW i 1965 etter mange år i retten.Ikke så merkelig, men en bil i sine rette omgivelser. Tatra 77. Luftkjølt hekkmotor. Bilde fra 1934. Porsche tenkte nok ut VW bobla helt på egen hånd...
Hekkmotor og pendelaksler gir gjerne det. Litt fort inn i en sving, feiger ut og letter på gassen, vekten forskyves forover, hekken løfter og bakakslene svinger ned, dekkene endrer vinkel mot underlaget og mister grepet. Baklengs ut i geografien, muligens med hjulene opp og taket ned. Med V8-motor og 150 km/t er skadepotensialet litt større enn i en VW KdF-wagen med 24 hk.^Det er vel den bilen som tok livet av flest tyske offiserer under WWII. Bilen er kjent for å ha en skummel adferd
It is a sensation when it comes to its construction, to its appearance and to its performance. However, it isn't a sensation that has just fallen from the skies, but is a logical extension of roads [themselves], which Hans Ledwinka made thirteen years ago. The ideological principle of the new Tatra is an understanding that the car is moving along the dividing line between the ground and the air. ... The car maintained 145km/h, it has astonishing handling, it drives through curves with speeds that are both mad and safe, and it seems just to float on any kind of road. ... It is a car which opens new perspectives to car construction and automotive practice.
— Vilém Heinz, Motor Journal, 1934[14]
Det var ikke Tatra 77 som var "det Tsjekkiske hemmelige våpenet" - det var etterfølgeren Tatra 87.Den var vel baktung og ekstremt understyrt også, så hvis du kjørte litt fort inn i en sving hadde den en tendens til å gå rett fram. Og hvis man feiget ut skjedde vel det som @Asbjørn beskriver.
De tyske offiseren elsket den for den gikk fort på motorveiene Hitler bygde. Kjøreegenskapene var vel ikke helt i samme klasse.
Tatra sued Porsche for damages, and Porsche was willing to settle. But Hitler cancelled this, saying he "would settle the matter".[1] Soon after Germany occupied the Sudetenland, Tatra stopped production of the Type 97 and the lawsuit was discontinued. After the Second World War Tatra resumed its lawsuit. In 1965 Volkswagen settled it by paying Tatra DM 1,000,000 in compensation.[10]
Eh, den var jo ganske kul - en slik skulle jeg gjerne hatt.Et fjernt familiemedlem hadde en Tatraplan tidlig på 60-tallet. En underlig skapning med en haifinne fra bakruten og ned
Vis vedlegget 952865
Tatra 600 Tatraplan 2.5 V8, 1949 [Auta5P ID:24820 EN]
Med fürher?
Min 'state of the art ' Android tablet til rundt en tusing lar meg ha de inntastings språkene jeg velger.Ja! Mitt problem at jeg ikke klarer å få laget disse tyske og svenske bokstavene. Har Linux og ikke Microsoft og har ikke fått med meg
hvordan disse bokstavene trylles fram.
Radiobil med tak?