Merkelige situasjoner ved handel av hi-fi

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
53
Antall liker
0
Tenkte det kunne være moro å høre om merkelige situasjoner folk har vært i ved handel av hi-fi og hjemmekino. Her er mitt bidrag.

For noen år siden var jeg ute etter å finne meg nye kabler til det anlegget jeg hadde den gangen. Etter å ha spanet bruktmarkedet en stund kom jeg over en kar som skulle selge ett sett kabler jeg hadde lyst til å prøve. Etter en hyggelig samtale på telefon ble vi enige om at jeg skulle stikke innom på veg hjem fra jobb dagen etter, da han ikke holdt til så langt unna. Jeg trappet opp som avtalt dagen etter, og ble hjertelig mottatt av en trivelig kar med godt humør. Som seg hør og bør takket jeg ja til en kopp kaffe og ble med inn i stua til vedkommende og der ble vi sittende og prate om hi-fi (selvsagt …?), og samtalen kom etter hvert inn på kjøp og salg av hi-fi. Jeg fortalte litt om hva jeg hadde av komponenter og at både forsterker og høyttalere var blitt handlet på bruktmarkedet. Og det var nok under denne delen av samtalen at jeg la inn en dårlig søknad :(. Jeg ble forholdsvis raskt gjort klar over at hvis alle skulle drive og handle både det ene og det andre på bruktbørsen så ville det være umulig å drive hifi-butikker i dette landet. Jeg prøvde forsiktig å legge frem at handel av brukte ting var essensielt for at handelen av nye ting skulle kunne foregå. Ting kan jo ikke bare kastes av første eier når sakene faktisk har en viss verdi. Også argumentet om at når man ikke har all verden av resurser å handle for så kan det være mye fint å få tak i brukt, prellet av som vann på gåsa. Saken var grei. Brukthandel var en uting. Ferdig arbeid. Det ble ikke noe kjøp av kabler den dagen……
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Selv burde han jo ha kastet kablene istede for å selge dem brukt, dobbeltmoral er et stikkord......
 

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Innlegg
72
Antall liker
0
Greit at butikkene også skal få noe å leve av, men ikke alle har pengetre i hagen å bruke av (skulle gjærne hatt det, men duverden for trafikk det hadde blitt over plenen^^).
Går utifra at de fleste ønsker å spare penger der det lar seg gjøre, for å kunne unne seg de store tingene man ønsker seg :)
 
O

om.s

Gjest
Eller en "riktig" orginal, det er ikke for mange av de, moralen? ha ett riktig kjærlig forhold til din stereo ;D ....

mvh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.310
Antall liker
3.775
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Rart han la kablene ut for salg i første omgang...

Har bare møtt trivlige mennesker.
 
A

Akle

Gjest
På vei hjem fra N. A. T. (30k i kontanter lettere) til Skien med nye høyttalere i bilen måtte jeg snu; bensinmåleren stod på rød og jeg hadde ingen penger. Lånte tilbake 200 kroner av Morten. Må nevnes at det var første gang jeg var der eller overhode snakket med han, må ha gjort et noe snodig inntrykk, dog ikke i like stor grad som kabelmannen; tipper han følte seg litt som en hore som hater horekunder - bare ikke i det hele tatt.
 

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
53
Antall liker
0
Har bare møtt trivlige mennesker.
Denne fyren var faktisk veldig trivelig å prate med en god stund han også, helt til han tydeligvis oppdaget hva han var i ferd med å gjøre...... ;D
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
hva med det bittelille miljøaspektet her? elektronikk inneholder osm kjent masse miljøgifter. jo lenger de er i bruk jo mindre mengde drit kommer ut i naturen..
 
J

Jurassic

Gjest
Jeg avtalte å sende en forsterker jeg hadde til salgs på bruktbørsen i oppkrav og før jeg fikk hentet embalasjen til den (lagret hos min far) så forsvant hele anlegget mitt uten at jeg var hjemme. Så jeg måtte ringe og beklage at forsterkeren var borte.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Jeg bor i Trondheim. Høyttalerne mine kjøpte jeg brukt av en mann i Oslo. Jeg hadde aldri hørt denne modellen før, og var i utgangspunktet ute etter modellen under, som jeg hadde testet, men da jeg hadde kjøpt forsterker rimeligere enn jeg hadde budsjettert med, og fant disse brukt, bestemte jeg meg for dem. Men selgeren syntes det var alt for galt at jeg kjøpte dem uten å høre dem først, så han ville spandere togbilletter på meg, så jeg kunne komme til Oslo for å høre dem før jeg bestemte meg. :)
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
En annen fortelling, for noen år tilbake så skulle jeg selge min Adyton Opera og fikk en kjøper på andre sida av landet. Alt var ordnet på telefon og jeg var klar til å sende den med posten, men så ringe kjøperen på formiddagen og sa at han måtte avlyse kjøpet. Kvelden før hadde han kræsjet bilen og måtte bruke pengene på reparasjon i stedet.
PS: Jeg fikk tilbake vettet og har Opera forsterkeren enda.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
En annen fortelling, for noen år tilbake så skulle jeg selge min Adyton Opera og fikk en kjøper på andre sida av landet. Alt var ordnet på telefon og jeg var klar til å sende den med posten, men så ringe kjøperen på formiddagen og sa at han måtte avlyse kjøpet. Kvelden før hadde han kræsjet bilen og måtte bruke pengene på reparasjon i stedet.
PS: Jeg fikk tilbake vettet og har Opera forsterkeren enda.
Divine intervention!
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
639
Antall liker
702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Kræsjet bil ser ut til å være ganske vanlig i forbindelse med "kjøp" av stereo. Har hatt flere tilfeller av det samme når jeg har stått klar for å sende. Hmmmmm......
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.448
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
for noen år siden skulle jeg kjøpe en adyton opera fra en kar på den andre siden av landet. alt var avtalt og i boks. kvelden før han skulle sende, kom jeg i skade for å kræsje bilen til totalvrak da jeg skulle kjøre dama til trening. måtte derfor trekke meg fra salget for å bruke pengene på bilreparasjon.
heldigvis fikk jeg vettet tilbake, og har pengene ennå.

;D
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Har ikke du handlet mye hos Hifihuset da Viking? da er du vel vant med slike forsinkelser ;D
;D Det er sant, jeg har jo ingen produkter de selger der lenger. Så slikt piss tar jeg ikke flere ganger om du skjønner meg
;)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
for noen år siden skulle jeg kjøpe en adyton opera fra en kar på den andre siden av landet. alt var avtalt og i boks. kvelden før han skulle sende, kom jeg i skade for å kræsje bilen til totalvrak da jeg skulle kjøre dama til trening. måtte derfor trekke meg fra salget for å bruke pengene på bilreparasjon.
heldigvis fikk jeg vettet tilbake, og har pengene ennå.

;D
Blir veldig undrende om du mener at Adyton Opera ikke er en god forsterker. Du har kanskje ikke hørt den?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Tok du den ikke?  ::)
Tja, hva er det å ta? Han "fikk vettet tilbake" og har pengene ennå. Hvorfor han har pengene ennå er et mysterium, hadde det vært meg hadde de vært blåst :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
Tilbake i 1993, etter å ha vært igjennom Norskprodusert HI-fi bestemte jeg med for å kjøpe noe "skikkelig" 8). Dengang var high-end markedet bare en brøkdel av hva det er i dag. Jeg hadde blinka ut Krell, Mark Levinson og Audio Research, men ante ikke hvem som solgte det. Jag fant ut at en telefon til Oslo Hi-Fi senter (jeg befant meg nordpå) måtte være det rette stedet å starte.

"Driter du penger?" var første spørsmålet jeg fikk :p. Etter en halv times høyrøstet monolog fikk jeg klar bedskjed om at alt annet enn ADYTON var totalt bortkasta, og alt kjøp av amerikansk utstyr var likestilt med å sette fyr på penger (ja dette utrykket ble brukt).
Jeg entde opp med å kjøpe et ARC forsterkersett fra Glotta i Sverige. Det står fremdeles og spiller i bakgrunnen mens jeg skriver dette. Har fungert lytefritt i 14 år nå....
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Tja, hva er det å ta? Han "fikk vettet tilbake" og har pengene ennå. Hvorfor han har pengene ennå er et mysterium, hadde det vært meg hadde de vært blåst :)
Du kan jo først lese gaseby sitt innlegg litt lenger opp, og deretter lese Joaquin sitt så tar du sikkert poenget. ;D
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Du kan jo først lese gaseby sitt innlegg litt lenger opp, og deretter lese Joaquin sitt så tar du sikkert poenget. ;D
Den potensielle selger (dvs. meg) og kjøper på hver sin side av Norge har igjen funnet hverandre og vi er begge fornøyde med et ikke salg. Slå den!
(Prøv å gå i butikken for å se på noe utstyr, snakke med selgeren, ikke kjøp noe, når du går derfra så skal både du og selgeren være fornøye, det skjer ikke så ofte :))
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.448
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Blir veldig undrende om du mener at Adyton Opera ikke er en god forsterker. Du har kanskje ikke hørt den?
en spøk fra min side.
du skjønte det? på måten innlegget var formulert på, mener jeg. ment som en kommentar om at en sak gjerne har to sider.
adyton er ok, men jeg har hverken vært ute etter en opera eller kræsjet bil.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
en spøk fra min side.
du skjønte det? på måten innlegget var formulert på, mener jeg. ment som en kommentar om at en sak gjerne har to sider.
adyton er ok, men jeg har hverken vært ute etter en opera eller kræsjet bil.
Leste Gaseby sitt innlegg, men glemte det igjen :)
Skjønte derfor ikke spøken. Litt treg noen ganger.
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Leste Gaseby sitt innlegg, men glemte det igjen  :)
Skjønte derfor ikke spøken. Litt treg noen ganger.
Ok, men for å kverulere litt jeg vil si saken har 1.5 sider. Hvis det hypotetisk var deg, og du sitter igjen med pengene så har bil kræsjen bare blitt brukt som en unskyldning for å gjør om kjøpet. Uansett, ha en god dag, jeg skal prøve å få meg motivert til å jobbe litt.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.607
Antall liker
154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Har handlet mye og mangt opp gjennom årene; noe nytt, mest brukt.
Har hatt svært gode erfaringer med NAT, AudioAktøren, Lyric og HiFiHuset i Bærum :) :)
Mht bruktkjøp har selgere i Norge, Sverige, Danmark, USA, Canada, Tyskland og Singapore vært hyggelige bekjentskaper. Met ett unntak; jeg ble rundlurt av en svenske! Første gang jeg kunne tenkt meg å bruke torpedo!! Men med advokathjelp ordnet det seg til en OK løsning.

Men; en historie fra ca 2001:
Jeg var innom en MEGET SERIØS HiFi-sjappe i Vika....... Hadde avtale om å høre på og evt kjøpe demobrukte Virgo II. Samme dag hadde jeg imidlertid hørt på Dynaudio Contour 3.0, og falt for disse. Dro imidlertid innom, og fikk etterhvert kontakt med en selger som fortalte hvor fantastiske disse var. Jeg svarte etterhvert at jeg først skulle prøvelytte på et par andre høyttalere hjemme, og at jeg kanskje heller skulle komme igjen å høre på Virgo III som nettopp var kommet.
Hvorpå selgeren klart utbasunerer at dét var et klokt valg. De demo-modellene (Virgo II) han hadde var igrunnen pill råtne, de var spilt så hardt at dem burde ingen kjøpe!! :eek: :eek:

Har ikke vært der siden!

Mvh
 
E

Einstein

Gjest
Jeg har opplevd en selger som ikke kunne stå ved avtalen fordi han hadde kræsjet bilen.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.448
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jeg har opplevd en selger som ikke kunne stå ved avtalen fordi han hadde kræsjet bilen.
ikke så rart det, etter å ha kræsjet bilen var anlegget det eneste jeg hadde igjen som kunne gi meg litt trøst, så jeg måtte trekke meg fra avtalen. sorry, m8. ;D
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
ikke så rart det, etter å ha kræsjet bilen var anlegget det eneste jeg hadde igjen som kunne gi meg litt trøst, så jeg måtte trekke meg fra avtalen. sorry, m8. ;D
Du har ikke vurdert litt kjøreopplæring og noen nye briller siden du krasjer så mye? ;) ;D ::) :p
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.448
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hysj... jeg kjører uten lappen.
og brillene tapte jeg i et veddemål på nachspiel mot en av gutta i madrugada. (sant).
 
U

utgatt60135

Gjest
Men; en historie fra ca 2001:
Jeg var innom en MEGET SERIØS HiFi-sjappe i Vika....... Hadde avtale om å høre på og evt kjøpe demobrukte Virgo II. Samme dag hadde jeg imidlertid hørt på Dynaudio Contour 3.0, og falt for disse. Dro imidlertid innom, og fikk etterhvert kontakt med en selger som fortalte hvor fantastiske disse var. Jeg svarte etterhvert at jeg først skulle prøvelytte på et par andre høyttalere hjemme, og at jeg kanskje heller skulle komme igjen å høre på Virgo III som nettopp var kommet.
Hvorpå selgeren klart utbasunerer at dét var et klokt valg. De demo-modellene (Virgo II) han hadde var igrunnen pill råtne, de var spilt så hardt at dem burde ingen kjøpe!!  :eek:   :eek:

Har ikke vært der siden!

Mvh
Men de selger så det griner til tross for et frynsete rykte. Ser de i 2005 hadde driftinntekt på ca 33 millioner og vareforbruk på ca 21mill. Kundekretsen leser neppe på HS men heller Lyd og bilde??
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ok, men for å kverulere litt jeg vil si saken har 1.5 sider. Hvis det hypotetisk var deg, og du sitter igjen med pengene så har bil kræsjen bare blitt brukt som en unskyldning for å gjør om kjøpet. Uansett, ha en god dag, jeg skal prøve å få meg motivert til å jobbe litt.
OM det hypotetisk hadde vært meg, hadde du fått pengene selv om bilen hadde krasjet. Driter i bilen min jeg :) Dessuten er en avtale en avtale.
 

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Innlegg
72
Antall liker
0
Skulle gjøre en handel på fredags kvelden, og hadde en del ærend jeg skulle utføre tidligere på dagen. Kjørte og ante fred og ingen fare, da bilen plutselig sa takk for seg... Bilen ble slept hjem, og måtte ta i bruk firmabilen resten av dagen.
Handelen ble som avtalt, og som toriamos sa -en avtale er en avtale.

....etter litt mekking i dag ser det ut til at jeg må ut med en del lapper for å kunne få bilen i drift igjen :( ...og etter oppgjøret ved handelen er kontoen tom^^
jaja, får vel lønning igjen om 14dager :)
 
Topp Bunn