Musikk og Hi-Fi MGP 2019

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Da var det Eurovision Song Contest igjen, og alt av svigermødre, døtre og samboeren boltrer seg. Stemningen er høy, men både jeg og guttungen er mest opptatt av jordbærene og sjokoladen på bordet. Men la oss fokusere på musikken og deltakerne.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
...kan ikke si noen av deltakerne hittil har gjort noe som gjorde inntrykk. Ikke Nederland heller, som pleier å ha et litt mer voksent bidrag.
 
U

utgatt30242

Gjest
Virket populær blandt publikum den spirit in the sky

mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Må være ærlig å si at det norske bidraget ikke er så verst sammenlignet med det meste som hittil har opptrådt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Island var et sånt freak show. De får terningkast 12, MAD Max style.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
... men både Hviterussland og Aserbajdsjan har greie poplåter. sistnevnte er bedre enn det norske bidraget.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Unga mine ga opp under Island sitt bidrag. Kan ikke si noe annet enn at jeg respekterer deres frafallelse .
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Mye dårlig. Men Frankrike må vel få prisen for å være mest politisk korrekt, kanskje.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Merkelig nok så var ikke Dolby D lyden så aller verst heller, denne gangen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Lyden virker å være bra. Sveits har et catchy refreng. Vi kan ha en vinner der.
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Lyden virker å være bra. Sveits har et catchy refreng. Vi kan en vinner der.
En ting er sikkert: Transe-faktoren er til tider skyhøy. Skulle tro 25% av Europas befolkning var skeive... :)
Transgender-faktoren er veldig høy, og ESC har blitt et sted der dette kommer fram.

Sveits, Hviterussland og Azerbajdsjan er vel noen av de beste poplåtene her. Men både Sverige og Estland vil nok hevde seg. Så får vi se om Island får uttelling for Cyber punk innslaget sitt. Og Frankrike kan jo komme til å høste litt stemmer for sitt bidrag.

Pauseshowet med tidligere ESC-vinnere er vel det beste innslaget her.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Madonna -skal bli interessant å se hva hun bidrar med på ESC.
 
U

utgatt30242

Gjest
Merker madonna er gammel gitt, men morsomt hun stiller opp på mgp da.
Den reggae autotune sangen var virkelig ikke bra

mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Småsliten eldre dame. Trist å se, hun har fortjent en bedre avslutning på karrieren enn dette
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Live-opptredener er sjeldent like striglet som plateutgivelser. Synes ikke det var så ille.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Apropos alder, ingen klaget på Leonard Cohen tross alderen hans.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Fyttirakkern Madonna, den første låta var brutalt surt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Like a virgin.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tragiske greier, ble tvunget opp fra furtebua halveis ut i galskapen.
Freakshow så det holder. madonna var jo helt grusomt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Uansett, nå er det poeng fra fagjuryene. Lurer litt på preferansene deres. Noe er som ventet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Folkejuryen snur vel alt opp-ned.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Joik har større kraft enn krutt!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Det viktigste er ikke å vinne men å slå Sverige!;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Herlig at folket liker joik og norsk ESC-oppskrift.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sverige, Russland, Nederland og Aserbadsjan var best - dog i helt usortert rekkefølge.....
Norge greit nok....men blir for glætt......
Italia ok, Estland og Israel likeså.
Danmark var dritkjedelig....

mvh
Proffen
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Synes juryen var helt borte. Sverige best? ikke i nærheten, spør du meg.

Folkejuryen traff bedre. Norges bidrag var i år særdeles bra. At Nederland vant er helt greit.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Dette kryssa jo omtrent for ALLE ESC-fest- punkter. For en gangs skyld skal jeg være enig med det som kalles "Public Votes" i ESC-sammenheng. Juryen pleier som oftest å treffe bra, men Sverige overvurderes konstant. Hvorfor? Fordi de for 20+ år sia oppdaga den magiske popformelen, og har laga EN type pop siden det. Ett bidrag er det andre likt. Sverige er forutsigbare, og kommersielle by default. Norge hadde klassisk nordisk sound, men Fred leverte med et svært bra parti joik, Moods- stil med samisk vri, fikk med seg salen, teknikerstaben hadde våkna, showet til Keiino satt som ei KULE:cool: Og de hadde særpreget. Jeg liker sånt, jeg. Og det gjorde verden også.
Vi endte ikke bare med å få 291 publikumspoeng- flest av ALLE- men vi slo Sverige også. Tipper svenskene er rimelig skuffa nå. Check!!

Russerne, hva skal man si? De er så høyt oppe pga politisk markeringsbehov, og svensk hjelp/påvirkning. Lazarev lagt i grus av et ekte Buljo Kill? Check! Hjulpet av telefonstemmene. Det nye systemet for stemming HAR altså noe for seg.
Heldigvis klarte Keiino å få Cinghiz fra Aserbaidsjan til å"Shut Up About It"...det var som om han ba hele salen om det samme , og fikk svi! Check! Sveits og italia får monsterhits...enda bra, det, for disse to leverte så bra som de ikke har gjort på flere år! Og Nord-Makedonia...vel...la oss bare si at finalen tross alt var i Tel Aviv:rolleyes: Da skjer sånt...Det er Midtøstens by for de frisinnede.. Empowerment i praksis. Double Check!!

Så var det Duncan, da: Flere enn meg som tippa på at han har flere hundre timer med Coldplay på øret? Chris Martin i nederlandsk utgave? Check! We like...En verdig vinner, og det beste Nederland har levert siden "Hemel En Aarde", Edsilia Rombley:cool: Australia skal og må være med, ellers blir det pinadø ikke ESC for min del. Mini Kate Bush? Check!! Love it! Når også San Marino, via tyrkiske Serhat, får tidenes beste nasjonsplassering...Bir, ki, üc... EUROVISION PARTY!!;)

Hva var det Israel absolutt ikke skulle gjort? Ett stikkord: MADONNA:( Enten hørte hu ikke monitoringa si eller så har hu blitt så avhengig av tekniske hjelpemidler på stemmen at hu har glemt hva det vil si å synge reint..hehe.. Idan Raichel Project satt bra, imo. For ikke å snakke om Shalva Band i Norges semi.. Knall! Island prøvde nok også- om enn noe fordekt- å gi en pekepinn om hva som KAN skje dersom det ikke blir ro rundtom i verden. Knalltøff stil? Check!!:cool:

Alt i alt: Good show..See you in Amsterdam 2020...Tror faktisk vi skal prøve å reise ned. Ubeskjedent nok traff jeg forresten på 90% av egne tips. Inkludert Norges topp-5-plassering, Nederland som vinner, Italia og Sveits med helt oppi toppen. Det som faktisk var litt skuffende mht musikken her var, imo , Spanias plassering, samt den russiske tredjeplassen som Nord-Makedonia eller helst Australia skulle ha fått ved å bytte plass med russerne. La Venda: Skamløs partylåt, men catchy som f.... Og ESC er altså ett eneste PARTY!!Kudos også til Netta Barzilai. som fortsetter å være seg selv;) Nana Banana, Netta:cool:
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Svenskene har visstnok en del insidere i vitale organer i MGP systemet. Hvorfor fikk ikke Norge fremføre sangen på ny etter den tekniske svikten, ikke det at jeg tror det ville hjulpet ift fagjuryen.

Som en la merke til var det mye kameraderistemming i fagjuryen. Det er vel grunn til å anta at dette i langt mindre grad fremkom blant publikumstemmerene.

Jo, den norske sangen var vel den eneste "popsangen" og har kanskje en mulighet til å bli streamet litt internasjonalt. Den svenske kanskje i Sverige, den nederlandske vil kanskje bli spilt et par ganger på statskanaler et par ganger, som det står på nettet et eller annet sted: Sangen er glemt når den er ferdig.

Forøvrig er hele "contesten" noe ræl. Totalt pengesløseri for å frembringe garbage for det aller meste....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
WayAhead: Prøv å se litt større på det. Sverige har et utall proffe produsenter som, grunnet sin forståelse for kommersialisering av musikk, kan påvirke i langt større grad enn de fleste andre land. Fordi Sverige har stått bak et like stort utall internasjonale artister- inklusive Madonna- i 20+ år. Basert på det jeg kaller formelpop. ESC har mer enn berettiget sin kultstatus som fest, og er derfor et mer enn ønska vindu for de land som ikke er politisk sterke nok i verdenssammenheng til å markere seg på annen måte. Norge klarer det, men Azerbaaidsjan og Russland, Albania, Moldova og Armenia er kroneksempler på at en ESC-deltagelse kan brukes politisk. . Fortell ikke meg at azerisk styre IKKE prøver å vise seg fram i et mer positivt lys. Det er bevist før. Armenere og azerier hater hverandre, forresten..Våre små svenskerivalerier er peanuts ift det som foregår i området der. Men jeg må innrømme det at det var j.... ig kos å se Sverige slått av Norge i Tel Aviv:cool:

Vestlige land har nok lettere for å se på det som den festen ESC er, og må være. Fordi det kan gjennomføres her som langt mer fokusert på nettopp det: Fest!
Men du må sette deg inn i ESC og dens historie for å forstå det. Australia har en KJEMPEFANKLUBB som elsker hele dette konseptet, og tar det dønn alvorlig. Dem skal man respektere. Fordi det er sånne som dem som skaper hele festen. Musikk er verdens mest universelle språk, det bør du huske. Ellers er det absolutt ingen vits i å drive med det du og vi andre her inne på Sentralen gjør.. Musikk handler om formidling, budskap, glede, sorg, broer, terapi og reinspikka LIV! Glem aldri det. Apropos ledelse: Jon Ola Sand er da vitterlig like norsk som meg, og gjør en forbaska god jobb i toppen av Eurovision. Take It Away....
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Vel, det meste av det du remser opp her bygger opp under hvorfor jeg mener at heile driden bør avvikles. Ikke det at jeg bryr meg fordi jeg aldri ser på mgp men av og til befinner meg i sfærer hvor tvn står på.

Ola Sand var totalt veik mht å gi de norske artistene mulighet til å fremføre låten på ny da det ble teknisk svikt under juryfremføringen på Fredag.
Dette hadde aldri skjedd om det var en svenske i Olav Sand sin posisjon under samme omstendigheter. Garantert.



Vel, ....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Way Ahead: Keiino redda seg inn langt bedre enn noen svenske ville gjort. Og det gav også den israelske teknikkstaben et ordentlig spark bak til finalen. Der Keiino la alt det bak seg, løfta taket og fikk en femteplass. Alltid OK med utfordringer, da man faktisk lærer av dem. Semiene hadde langtfra like bra produksjonslyd som i finalen. Så hva er feil med det?? Absolutt null;D Fordi det inntrufne skjerpa hele gjengen. Inklusive Mr. Sand. Vi har opplevd dette før: Du husker kanskje Stig van Eijk? Problemet hans var dog at han IKKE greide å redde seg inn, ramla nedover listene og forsvant deretter. Om jeg husker riktig, VAR det faktisk en svenske som var supervisor da: Svante Stockselius , het han..
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Man avvikler ikke ESC fordi man ikke liker det, man lar være å se på. Funket fint her. Hyllesnekring og la Bureau var passende substitutt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.349
Sted
Trondheim
Jeg har ikke sett ESC på noen år. I år har jeg ikke hørt noen av sangene heller. Kan ikke si jeg har savnet det.
 
Topp Bunn