Musikk og Hi-Fi MGP 2019

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Erato: Jeg så selv Stigs finale. ESC er ikke bare musikk. Det følger MASSE annet med også. Som kan være nesten like interessant som de forskjellige bidragene. Man veit for eksempel at Hellas og Kypros har reservert tolverne for hverandre. Grunnen er det greske spåk, hverken mer eller mindre. Og tidligere Jugoslavias medlemsrepublikker passer på hverandre pga felles historie/språk. Samme gjør Baltikum og Russland, Azerbaidsjan, Armenia, Ukraina, Bulgaria, Ungarn, Moldova, Romania og Polen. Da Libanon leverte bidrag for noen år sia, trakk Israel sitt.
Og Italia har en lang periode bak seg der de ikke var med, men prioriterte San Remo. Luxembourg trakk seg på nittitallet. Idag har italienerne begynt å ta ESC alvorlig, og får topplasseringer som resultat. Det er IKKE lett å være sigøyner /romani i Ungarn, men Joci Papai er både romani og Ungarns mest populære artist..Dessuten finner du ungarsktalende i halve Moldova og en del av Ukraina. Albanerne og Romania gir Moldova knallpoeng av samme grunn. En stor del av moldovanene snakker albansk eller rumensk som førstespråk.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Brød og sirkus må til. Dette har blitt et sirkus hvor skeive og transer kan feste og vise seg frem, greit for meg.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Auditor: du har mange fine og viktige poenger og mye faktakunnskap.

For meg er ESC en musikkonkurranse-med-staffasje som riktignok har utviklet seg til å bli et gigantomanishow, men jeg må få det med meg, hvert år :)
Og jeg merker veldig godt at jeg blir eldre og at mye av alt med ESC blir fjernere og fjernere for min smak.

For meg blir det for lite fokus på musikken. Jeg savner de gode låtene med de fine melodiene og gode fremførselser, ala Nocturne, What's another year, Rapsodia, Kärleken är, Comme è ddoce 'o mare osv.
Og så og si hvert år vinner ikke min favoritt, heller.

For meg ble årets finale veldig heseblesende, litt vel mye av alt, og for lite fokus på musikken.
Noen sterke låter var det, så som Nederland og Nord-Makedonia.

Jeg håper Nederland tar en "Lillehammer" - dvs at de roer det hele ned litt og fokuserer på musikken igjen.

Artister som Madonna har ingenting å gjøre i et slikt show.

Årets desiderte høydepunkt for meg var pauseinnslaget i 2. semifinale - The Shalva Band.
DE burde ha deltatt, representert vertslandet
https://www.timesofisrael.com/the-r...ovision-semifinal-shalva-band-wows-the-world/

(spol frem til 1:07)

 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Daniel62: Takk, man prøver. Generasjonskløften blir tydeligere jo nyere finale man ser, ja. Helt enig. Men hør på Shalva: Hele låta er bygget opp med musikalske henvisninger til alt fra fransk ballade anno 1973 til årets tema i Tel Aviv...hehe..via Johnny Logan;) Klassisk ESC.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.346
Sted
Trondheim
For meg har alltid ESC vært en musikkonkurranse. Det er det ikke lenger, så jeg har mistet interessen. Den beste vinnermelodien noen sinne er etter min mening Gigliola Cinquettis "Non no l'eta' fra 1964.


Kan det gjøres enklere og vakrere?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Har en meget avslappet holdning til fenomenet MGP. Men når vi slår Sverige er det selvsagt noe annet! ;)

Må innrømme at jeg ble noe trigget av alle de FB venner som oppfordret til boikott og "svart skjerm" fordi det skulle foregå i Israel.

Og etter som denne "anti Israel" holdningen grep om seg så lovte jeg både at jeg skulle stille i dress og sprette champagnen. Det siste var ljug, men "alle" og hans svoger lyver jo på FB! :cool:

De artige var jo at mange av disse "boikotterne" var raske til å legge ut bilder av Madonnas dansere og den Islandske gjengen med sine Palestinaflagg! Pussig?? Så de på likevel?? ;);)

Hadde ikke disse politiske demonstarsjonene kommet ville ganske sikkert alle "smugtitterne" ha sverget på at skjermen var svart hjemme hos dem! :p

Forøvrig ganske dumt med svart skjerm da det finnes mange andre kanaler uten MGP på som kunne vært alternativ, men vi kan la den ligge.

Men det jeg egentlig ville fram til: Facebook får fram det verste i folk! Vi ljuger så det renner av oss!! :eek:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Det må ha vært noe galt med monitoren til Madonna. Hun sang jo i feil toneart.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det var avlyttingsutstyret som MOSSAD bygget inn i ørepluggene og mikrofonen som klasket til med voldsomme ekko i alle farger som forårsaket dette.... Slemt!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Erato: Jeg så selv Stigs finale. ESC er ikke bare musikk. Det følger MASSE annet med også. Som kan være nesten like interessant som de forskjellige bidragene. Man veit for eksempel at Hellas og Kypros har reservert tolverne for hverandre. Grunnen er det greske spåk, hverken mer eller mindre. Og tidligere Jugoslavias medlemsrepublikker passer på hverandre pga felles historie/språk. Samme gjør Baltikum og Russland, Azerbaidsjan, Armenia, Ukraina, Bulgaria, Ungarn, Moldova, Romania og Polen. Da Libanon leverte bidrag for noen år sia, trakk Israel sitt.
Og Italia har en lang periode bak seg der de ikke var med, men prioriterte San Remo. Luxembourg trakk seg på nittitallet. Idag har italienerne begynt å ta ESC alvorlig, og får topplasseringer som resultat. Det er IKKE lett å være sigøyner /romani i Ungarn, men Joci Papai er både romani og Ungarns mest populære artist..Dessuten finner du ungarsktalende i halve Moldova og en del av Ukraina. Albanerne og Romania gir Moldova knallpoeng av samme grunn. En stor del av moldovanene snakker albansk eller rumensk som førstespråk.
Man kan jo på en måte si at dette er et europisk integrasjonsprosjekt. Etter hvert har flere idealer blitt forsterket som har med toleranse og respekt for ulike grupper i samfunnet å gjøre, og har blitt en større del av det.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Jeg for min del ser på skiten fordi det er programmet jeg elsker å hate. Musikalsk innhold finner man heldigvis andre steder. Men så er jo jeg en håpløst hetrofil mann.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.266
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
Madonna var horribelt dårlig , hun er jo bare helt fake . glad jeg aldri har kjøpt musikk fra henne.
Det mest severdige i programmet var hun flotte hvitkledde dansekoristen til et eeller annet land
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.716
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
For meg har alltid ESC vært en musikkonkurranse. Det er det ikke lenger, så jeg har mistet interessen. Den beste vinnermelodien noen sinne er etter min mening Gigliola Cinquettis "Non no l'eta' fra 1964.


Kan det gjøres enklere og vakrere?
Fremdeles min favoritt MGP-vinner. Og Gigiola? Jeg smelter nesten..... :)

mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bjørn H: ESC er så definitivt blitt et integrasjonsprosjekt. Det har sjelden og aldri vært så tydelig som i og rundt årets finale. Og det faktum at israelerne greide å gjennomføre så bra som de gjorde er et testament til dem som folk. Israel er omgitt av uroligheter, men de har områdets eneste fungerende demokrati å beskytte også. Tel Aviv har endel særtrekk i lov- og regelsammenheng byen er alene om i området . Enkelte ting- som åpen homofili- er langtfra like akseptert i Jerusalem. Men det er tross alt en grunn til at disse to byene markedsføres som "One Break, Two Cities"..
 
C

cruiser

Gjest
Erato: Jeg så selv Stigs finale. ESC er ikke bare musikk. Det følger MASSE annet med også. Som kan være nesten like interessant som de forskjellige bidragene. Man veit for eksempel at Hellas og Kypros har reservert tolverne for hverandre. Grunnen er det greske spåk, hverken mer eller mindre. Og tidligere Jugoslavias medlemsrepublikker passer på hverandre pga felles historie/språk. Samme gjør Baltikum og Russland, Azerbaidsjan, Armenia, Ukraina, Bulgaria, Ungarn, Moldova, Romania og Polen. Da Libanon leverte bidrag for noen år sia, trakk Israel sitt.
Og Italia har en lang periode bak seg der de ikke var med, men prioriterte San Remo. Luxembourg trakk seg på nittitallet. Idag har italienerne begynt å ta ESC alvorlig, og får topplasseringer som resultat. Det er IKKE lett å være sigøyner /romani i Ungarn, men Joci Papai er både romani og Ungarns mest populære artist..Dessuten finner du ungarsktalende i halve Moldova og en del av Ukraina. Albanerne og Romania gir Moldova knallpoeng av samme grunn. En stor del av moldovanene snakker albansk eller rumensk som førstespråk.
Resistance is futile, you will be gay
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cruiser: Sånne beskyldninger får deg rapportert:mad:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Må si jeg er veldig taknemlig for at det var en fagjury med i avstemmingen. Ellers hadde det norske bidraget vunnet, og joikegnålet hadde blitt en evig plage.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Resistance is futile, you will be gay
For å respondere på den "politisk korrekte og helt tidsriktige" måten:

"Det vet du ikke noe om, du har heller ikke anledning til å si noe om dette temaet hvis du ikke selv er homofil!
Så hold kjeften! men først kan du legge deg skinnflat og be om unnskyldning!"

Skamme seg Cruiser! "Fy i ansikt og dask på pung!"

;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er det galt å være gay og nå? Dårlig smak derimot....
 
C

cruiser

Gjest
Selvsagt ikke noe galt i være gay.. Må jo være innafor å spøke litt med mgp og homo stereotypene. Kan være en idé å ikke alltid ha piggene ute, spesielt ikke på internett
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Åpenbart ikke. Jeg synes fleipen var helt innafor og det beste tegnet vi har på at dette er noe det ikke er verdt å tenke på.
 
Topp Bunn