Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot fra Netflix' nyinnspilling av Intet nytt fra vestfronten. Samme regissør som Deutschland 83-serien. Da må den jo sees.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Slike jeg forstår micro dynamikk er evnen til å skille høyest mulig kontrasten mellom makrodynamikk og micro dynamikk som feks finnes begge godt illustrert i strange days, det er når musikken stillner i partiene og tromme sett cymballer og hi hat spilles i perioder fra harde anslag og over til lette anslag , forsjeller og nyanser kommer godt frem . When the music is over " ett kanaon opptak ,Jeg har CD en , en sinn syk til stede værelse når dette er på plass , og utstyret i tilleg evner å formiddle dette

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat som du påpekte her, med en gitar ut til høyre som fort kunne drukne litt i resten. Lavt støygulv i rommet er fint da. :)
    Ser ikke noe om gitar i innlegget, men hvilken gitar er det som fort kan drukne? :unsure:

2

2xJ

Gjest
    Nei nå må du slutte å messe om horn og kompdrivere til det kjedsomelige.
    Husk det er flere veier til godlyd en din vei 😇😀
    Paradis er mange steder det. Ses sikkert i Horten, veit ikke om det er paradis heller.
    Ta det med ro, dere skal slippe mitt åsyn der.

Skal heller måle opp en kvadratmeter på plen og telle grasstrå der.....

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Ser ikke noe om gitar i innlegget, men hvilken gitar er det som fort kan drukne? :unsure:
    Det er sikkert og visst… her hjemmme igjen det det meget tydelig at feks Nr2 gitaren på Six Blade Knife har ikke samme deilige klang og rom og etterklang som hos deg. Hos meg blir det hele litt for puslete og instrumentdetaljene forsvinner for mye i resten lyden. Greit vite hva man har å strekke seg imot.. men midler til bedre høyttalere har jeg ikke på lang tid.. ja ja, får reise rundt å høre på musikk hos andre da
    Denne mente jeg.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.311
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat som du påpekte her, med en gitar ut til høyre som fort kunne drukne litt i resten. Lavt støygulv i rommet er fint da. :)
    Nettopp, det var rytmegitaren på Six Blade Knife ute til siden som fort drukner i resten av lyden. Hos deg var gitaren klart presentert , nokså uvanlig tydelig egentlig…

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette var veldig internt, ja. Hvor tydelig skal den være? 50-60 i tydelighet eller holder det med å høre den? Og hvem i helvete har gjort den dritkjedelige låta til referanse for noe?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Dette var veldig internt, ja. Hvor tydelig skal den være? 50-60 i tydelighet eller holder det med å høre den? Og hvem i helvete har gjort den dritkjedelige låta til referanse for noe?
    Det jeg har hørt er at sangene på det albumet har så sinnsykt stor variasjon i mixen, mulig det bare er spotify eller om det er ulikt på CD aner jeg ikke. Av de sangene på albumet så må jeg nok si at det er en av de dårligste der, men det er noen gode sanger der også må jo sies.

P

parafinoksen

Gjest
    Six Blade Knife går neppe inn i historien som noen stor låt, men selv digger jeg alle detaljene som kommer frem i det sparsommelige arrangementet. Trommene til Pick Withers, strengelyden og gnissingen mot gripebrettet, Knopflers laidbacke og elegante soloer. Jeg er litt melankolsk og laidback anlagt, så dette passer meg bra.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Ikke min låt heller men godtar at andre har den som en slags referanselåt.....i hvert fall når de får en egenartet opplevelse av den her :LOL:

Men det kan jo være du er inne på noe, at det ikke skal være så tydelig med klangrikdom med rom og etterklang. Mye bedre å høre den som en kjedelig grå masse;)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.311
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok meg det, Det er favorittlåten til meg og Tossa, referanselyd fra rommet hans på noen gamle ITT høyttalere og hjemmelaget forsterker. Tossa er forøvrig tidligere President i Hells Angels og kommer kanskje til Horten i år ..om han ikke er opptatt med andre ting da..

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.632
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ta det med ro, dere skal slippe mitt åsyn der.

Skal heller måle opp en kvadratmeter på plen og telle grasstrå der.....
    Det var en spøk. Har ikke noe uavklart med deg. Det burde du vite.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener for at makro og micro dynamikk skal være til stede mener jeg at det må være ett visst dynamik område ,fra veldig lavt nivå til høyt eller veldig høyt som det kan være i enkelte klassisk musikkstykker .Når musikken spilller feks helt på det laveste og bare trommer feks blir spillt super lette anslag til alle variasjone ,,, man for nemmer rom og alle detaljer til den minste . Hør på den første her feks ,,,
    Selv har jeg endel låter med varierende tempo" i dynamikk, som jeg nevnte tidlgere finnes i tråden ,Doors , When music is over fra strange days
    Willi deville har en spanish Jack "super dynamisk god lyd, D samme har nick cave med sin crow jane " fra murder ballads"

Disse har stort spenn dynamisk mellom det vi snakker om dynamikk og tempo variasjon"Hos meg er det avgjort ren analog avspilling i tilleg som favoriserer disse låtene eller maxer de om man kan si

anm ,Disse blir hos meg avspillt på CD i nos . Ingen av favorittene mine her kan sammen liknes med U tube streaming "

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Hva da hvis bare mikrodynamikk skal være tilstede? Trenger man da ikke noe særlig dynamikkområde?

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Hva da hvis bare mikrodynamikk skal være tilstede? Trenger man da ikke noe særlig dynamikkområde?
    Men er ikke det like opplagt som at man ikke trenger et kirkeorgel for å gjengi en piccolo?
    Eller at et array av store PA-høyttalere kan ha voldsom dynamikk uten å klare å presist gjengi alle detaljene i nevnte piccolo, noe kanskje en liten diamantdiskant fra B&W klarer bedre?

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jo jeg skulle nok formulert meg litt annerledes , all musikk behøver best ut mulig dynamikk område . Men det totale dynamikke område vil stå i sterkere kontrast ved lavt nivå tenkte je i førtste formulering .
    Hvis jeg skulle dra en frem en micro dynamisk var det feks Mari Boine sin rolige alcappella på samisk , der man i bakgrunnen hører lydene fra opptaks rommet og støy uten fra som feks en syke bil : )

Redigert ; lyd kuttet 15 boine fra garbarek visible world : evening land slutten

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Men er ikke det like opplagt som at man ikke trenger et kirkeorgel for å gjengi en piccolo?
    Nei, det er nettopp det jeg har forsøkt å forklare en rekke ganger. Mikrodynamikken som dere kaller den, altså disse detaljene, ligger som et lag oppå alt som skjer i lydbildet. Det er dette vi kaller dynamikk. Det er ikke en egen dynamikk for de små detaljene for de skjer ikke uavhengig av de større.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Nei, det er nettopp det jeg har forsøkt å forklare en rekke ganger. Mikrodynamikken som dere kaller den, altså disse detaljene, ligger som et lag oppå alt som skjer i lydbildet. Det er dette vi kaller dynamikk. Det er ikke en egen dynamikk for de små detaljene for de skjer ikke uavhengig av de større.
    "Dere"? Jeg liker begrepet oppløsning bedre. Men jeg er nok bare for teit for deg :cool:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Nei fanken heller: Hvis vi konkretiserer dette: En PA-høyttaler (array som i en konsert med tja Judas Priest i sine beste dager) som har et dynamikkområde på 160dB. Vil du si den da også har enorm "mikrodynamikk" hvis vi skal insistere på å bruke det begrepet?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn