Milenkos anleggsblogg:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Sliter med den forbannede lakken på Cardas se kablene, men det finnes vel råd. Fant en urbillig solderingpot på dealextreme, verdt et forsøk... Fungerer det ikke med den heller har jeg kastet bort hele 110 kroner med frakt...

Håper den billige saken får ordnet biffen til slutt, bare en enkel loddebolt fungerer ikke helt for min del hvertfall...
    Men en solderpot er sikkert kjekt å ha i blant hobbysakene sånn eventuelt ved behov senere :)
    Selv om den er urbilllig bør den være i stand til å gjøre jobben vil jeg tro, er jo ikke akkurat den vanskeligste oppgaven, bli varm, smelte loddetinn i en beholder som tåler varmen... burde være enkelt nok å produsere for en rimelig penge...

Bare det blir bra til slutt, kablene spiller jo nå også, men er nok litt mye lakk gørr blant tinnet for å være optimalt.

Dagens plan... få avgårde mine kjære to små til barnehagen, spise en bedre frokost (sulten), montere tilbake kablene igjen, eksperimentere litt med høytalerplassering i forhold til bakvegg, (evt. justere horn plassering i forhold til akustisk senter) kommer an på energi nivå også (ny upløyd mark)...
    Slappe av å kose seg med musikk ;D
    Fikk tilbake en solid bunke cder i går som min nevø har lånt, man gjør jo alt for å påvirke musikk smak i riktig retning...
    Så det blir vel litt hardere toner over anlegget i dag, Kyuss, Dio, Anathema osv.
    Keep on Rocking ;D

J

J.J

Gjest
    Milenko skrev:
    Men kona mente at jeg kunne få bygd meg et par skikkelige arbeidsbenker og få lagt inn strøm så jeg hadde en plass å drive med små prosjekter. Loddebolt på kjøkkenbordet i ei uke i strekk ble litt mye tror jeg ;D
    ;D

Det er slik du skaper et behov !!!!

Ta og monter Onken kassene i stua - så er garasjen din ;D ;D ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Milenko skrev:
    Men kona mente at jeg kunne få bygd meg et par skikkelige arbeidsbenker og få lagt inn strøm så jeg hadde en plass å drive med små prosjekter. Loddebolt på kjøkkenbordet i ei uke i strekk ble litt mye tror jeg ;D
    ;D

;D ;D ;D
    Kanskje det er det som er hemmeligheten, litt lim på gulvet gjør da ikke noe ;D

J

J.J

Gjest
    Milenko skrev:
    jan#jan skrev:
    Milenko skrev:
    ;D

;D ;D ;D
    Kanskje det er det som er hemmeligheten, litt lim på gulvet gjør da ikke noe ;D
    Du har jo ditt og stri med Ref:sykdom .... Når du da legger alle deler ut i stua og begynner og sette isammen 2 plater ....
    Og så sier du at du mister energien og lar det bli liggende i 14 dager før du gjør noe mer .... :p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    Godt forslag DoubleJ, men min erfaring er at 14 dager kan bli snaut. Jeg ville vente til edderkoppene som eier spindelvevet rundt nevnte plater klekket det første kullet, da kommer som regel reaksjonene.

J

J.J

Gjest
    pengesluk skrev:
    Godt forslag DoubleJ, men min erfaring er at 14 dager kan bli snaut. Jeg vile vente til edderkoppene som eier spindelvevet rundt nevnte plater klekket det første kullet, da kommer som regel reaksjonene.
    La oss heller spørre Mil ... om hvor tålmodig kona er ..... ;D Kan nok være for lite ... men sjansen er stor for at det er mer enn nok ;)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kona er tålmodig så det holder hun stakkar :)
    Men samtidig livredd edderkopper, så planen kan jo fungere ;D

Men dennne samvittighetskvalen midt oppe i det hele da ::)
    Har jo ikke samvittighet til slikt, men hun får jo lov til å dra på Scrappemesse så....

Nei, man får nyte dagen, justere litt plassering før man ordner det hygieniske (dusjer) og tar avslappingsmodus foran anlegget noen timer før resten av familien kommer stormende hjem :D

Hmmm, va skal man kose seg med foran anlegget i dag, farris, juice, kaffe eller te... hmmm

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    93
    Sted
    Vestlandet
    Milenko;
    Hvis du bruker en tapetkniv eller tilsvarende for å lage "riper" i lederne der du skal lodde så vil kabel kordelene ta loddetinnet mye lettere.
    I tillegg slipper du å varme opp kablene så mye for å få lakken fjernet.
    Mine erfaringer er at lakken vil flyte opp fra selve lederen og du kan da bare plukke den vekk/børste den vekk fra det overskytende loddetinnet.
    Mener at kabelen da er temmelig fri for fremmedelementer og burde låte optimalt.
    Mvh.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    hifiasylet skrev:
    Milenko;
    Hvis du bruker en tapetkniv eller tilsvarende for å lage "riper" i lederne der du skal lodde så vil kabel kordelene ta loddetinnet mye lettere.
    I tillegg slipper du å varme opp kablene så mye for å få lakken fjernet.
    Mine erfaringer er at lakken vil flyte opp fra selve lederen og du kan da bare plukke den vekk/børste den vekk fra det overskytende loddetinnet.
    Mener at kabelen da er temmelig fri for fremmedelementer og burde låte optimalt.
    Mvh.
    Takk for forslaget, får prøve det også, her skal ikke noe være uprøvd :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Justert høytalerne, litt større avstand til bakvegg, endte på 70 cm på den innsvingte delen og en del mer på ytterkant...
    Vinkelen på hornet ble bedre og lydbildet ble DIGERT ;D når miksen er sånn, skiller enormt gjennom f.eks. samme låt, vil miksen imponere når det drar seg til så...
    Herlig myk, varm, kos, slam, trøkk uten fnidder, for min del er dette EARGASM så det holder ;D

Takk til Sluket for nok en gang sette fingeren på basale små forandringer som virkelig trekker opp sammenlagt karakteren i anlegget.

Å faen som den lille el34 se ampen koser seg, el34 funker virkelig på gitar basert musikk og leverer så det holder.
    Brukte litt mer tid på kabelplassering og synes jeg fikk bort litt brum...

Ute skinner sola, but i dont care, life is good ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    We aim to please! (fritt etter American Rifle Association)

De fleste gode ting i livet er gratis.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    ...men en HK416 koster fortsatt over 8 000,- uten Aimpoint, og du kan få "låne en" hos Kongen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    - men den låter ikke noe bra!!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hk416 spiller med høy knakkfaktor, litt drøy etterklang som har en tendens til å overdøve andre toner og litt skarp i toppen. Sterk antydning til å være lydmessig god på sitt område, men er langt fra noen allrounder ;D Byggekvaliteten er god men ikke eksepsjonell ;D

Ah, hvilken herlig lytteøkt man har hatt :D
    Dynamikken mann, skiftet fra sarte toner til maks ut og lag på lag ;D
    Eksempler:
    Serji Tankians- solo plate, der starter det ganske, vel relativt friskt og når refrenger og slikt tar av så bare fortsetter det, mer og mer voldsomt, her er det ikke antydning til at anlegget trekker seg eller har behov for det, det bare fortsetter uforbeholdent videre med glans, fortsatt behagelig med varme og tyngde i full trøkk :)

Therapy?- Låta moment of clarity, feite gitartoner og vokalen varierer fra det voldsomme til det nesten hviskende, fantastisk produsert/mikset låt, når det synges rolig nesten hviskende på ene værset er gåsehud følelsen total, lag på lag med detaljer og følelse...så slår gitarene inn med så feit deilig gitarklang som helst ;D
    Låta Diane fra samme album (Infernal love), cover låt, men glimrende gjennomført med strykere an mass, joda, lydbildet er enormnt og strykerne stryker meg elegant i øregangene, man hører enkelt hver enkelt cello og hvilket toneleie den spiller i, rått ...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    You have just been "Hornified" og dette er bare starten!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    You have just been "Hornified" og dette er bare starten!
    Er redd for at det er nå hobbyen starter å ta av...
    Er hekta så det holder og interessen har aldri vært større, leser på nett, leser i blader og tenker store tanker...

Planlegger hifien flere år frem i tid også, viktig med en spareplan og kona synes det er helt greit at jeg koser meg :D
    Frister med flere prosjekter etterhvert, Transcendent Riaa frister veldig å prøve på, får se når høytaleren er delvis ferdig, har litt på følelsen av at den vil bli tweaket herfra til evigheten og forbi ;D

Må nesten skryte av henne, er det noe jeg kan så er det å finne rette kone emne ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    Riktige kvinnfolk er vanskeligere å finne enn øyenbryn på egg - skjeldne som hønsetenner i disse dager. Vesentlig med et godt forhold til slike ting som dette, ellers blir det fryktelig mye plunder. På den annen side, du flyr jo ikke på byen med kompiser, og drikker og spiller bort lønna, det er jo en trøst da ;D ;D. Dessuten, dette må gå begge veier, og man må få ha et liv med aktive interesser, bare å sitte og gnage på hverandre er en god resept på future disaster.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Riktige kvinnfolk er vanskeligere å finne enn øyenbryn på egg - skjeldne som hønsetenner i disse dager. Vesentlig med et godt forhold til slike ting som dette, ellers blir det fryktelig mye plunder. På den annen side, du flyr jo ikke på byen med kompiser, og drikker og spiller bort lønna, det er jo en trøst da ;D ;D. Dessuten, dette må gå begge veier, og man må få ha et liv med aktive interesser, bare å sitte og gnage på hverandre er en god resept på future disaster.
    Enig, finner man den rette er det bare å holde godt fast ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke klage, men anlegget spiller så flott at det ødelegger plate sorterings systemet da jeg bare må høre den og den og den...
    Stabler av cder over alt og bare kaos ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    23
    Klassisk godt tegn (gut reaction - stol på den) når en ikke vil stoppe, bare prøve fler og fler skiver... personlig rekord er fra fredag ettermiddag til langt utpå søndag en gang, litt tilkjørt pizza husker jeg, sovnet av og til i lyttestolene, jeg og en kompis. Helt rå opplevelse.

Dette er beviset for at du er på riktig vei!

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.709
    Milenko skrev:
    Skal ikke klage, men anlegget spiller så flott at det ødelegger plate sorterings systemet da jeg bare må høre den og den og den...

Sortere plater er vel bortkastet tid, vel?!?
    De skal jo høres på!

;)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Milenko skrev:

Sortere plater er vel bortkastet tid, vel?!?
    De skal jo høres på!

;)
    Lite som minner om sortert nå for tiden, bare bunke på bunke av cder som bare må lyttes på :)
    Herlig det og, og i morgen er det nok en lignende herlig dag :D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ei god lang lytteøkt i dag, hørte bla. hele Alice in chains Mtv unplugged, for en fantastisk lyd det er på disse mtv unplugged platene :) Herlig herlig og frem fra glemselen igjen :D

Ellers går jeg jo utålmodig å venter på pakker, hifi relatert selvfølgelig...
    Shuguang treasure series driver rør til power ampen.
    Cardas g-master signalkabel, bort med den midlertidige nordost kabelen.
    Deal extreme solder pot, få ordnet høytalerkablene skikkelig...

Har sendt mail til audio art også angående cardas spader og høytaler terminaler og litt sånt, men ikke fått svar enda...

Klør i fingrene og hifi interessen er på all time high ;D

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Mens du klør i fingerne - klør jeg meg i hodet. ;D
    Det ser ut til at jeg har jobbet meg inn i et hjørne med "bassystemet" (© Sluket) mitt. jeg har per i dag to valg for bassforsterkeren. Det ideelle er en variabel utgang hvor signalet er for lavt og alt durer som en trafokiosk, eller en fast utgang hvor signalet er for høyt. Det betyr at jeg må lage noe elektronikk selv, men jeg blir pokker ikke enig med selv hva jeg skal gjøre. Derfor skal jeg bruke dagen i dag til å krabbe rundt med signalgenerator, hørselvern og oscilloskop og presse meg selv til å finne en løsning. :D

Hvordan går det med trelast leveransen din? Har du resten av det du trenger til Onken prosjektet?

Sonny

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Det meste av deler er i hus, mangler kryssfiner og ullfilt...
    Blir å snakke med Byggern på mandag og antagelig avbestille :mad:
    Så får jeg finne en annen leverandør, Byggmakker eller kjøkkenfornyeren eller noen annen som kan skaffe slikt.

Sonny: Høres ut som om du har en utfordring foran deg, men alt kan vel løses :)
    Som Goliat i barne serien Elias pleier å si " Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid".
    Er moro når man endelig får løst et problem man har stått fast i da ;)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hente pakke lapp i postkassa i dag, pakke en av tre jeg venter på...
    Er vel Shuguang treasure røra som er ankommet, får teste de i morgen, planleggingsdag i barnehagen i dag så blir lite tid til utprøving :)

Er bare å vente på Cardas signalkabel og Solder poten som er meldt på vei :D

Sendte mail til audio art før helga, men har enda ikke fått svar...hmmm.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Dagens skuffelse, Shuguang rørene kom i en nydelig eske, men eska inneholdt bare et rør istedet for to, jeg bestilte et matchet par :'(

Sendte mail til tube-shop.com, håper de får ryddet opp...
    Tollen hadde jo åpnet pakken, men regner med at de la tilbake rørene etterpå, det ene var jo lagt tilbake...
    Eska inneholdt målekortene for begge rørene, men altså bare et rør...
    Må si jeg er kraftig irritert...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Tube-shop.com er lik glimrende kundeservice, de skulle sende meg et nytt par samt retur embalasje for det ene røret jeg har mottatt slik at jeg fikk et nytt matchet par :D

Glad det ordnet seg :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.858
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

Veldig spent på hva du synes om disse røra. Spiller selv en del på Shuguang EL34, brun sokkel, som jeg finner veldig musikalske. Dette er jo et billig rør.. Hva må du betale for spesialutgaven?

mvh
    lassemann

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kostet 115 pund for et matchet par med 6sn7 (cv 181) ca. 120 pund med frakt og så kommer selvsagt moms og satsene for tollvesenets behandling av pakken... på 484 kroner, så de ble jo ikke billige, men matcher de nos mullard osv som tnt audios test mener så er det jo en fair pris tross alt og de varer vel et par år også så...

Rør er vel forbruksvare også :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.858
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, det er nemlig det jeg også erfarer i forhold til EL34. Shoguang EL34 brun sokkel er veldig nær NOS Mullard EL34 som jeg også har et sett av. Det er bare prisen, 19 dollar paret for de kinesiske og 1500-2000 kr paret for NOS Mullard er litt forskjell. Selvfølgelig er holdbarheten bedre for Mullard, men prisen da..

Bestiller mine kinesiske herfra jeg:

http://chinesetubes.com/

mvh
    lassemann

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Vært å mast på kryssfiner leverandør, denne gangen fikk jeg snakket med en med peiling som ringte leverandør og bestilte på nytt. Kryssfineren kan hentes mandag ettermiddag ;D

Spennende tider og endelig litt mer fremgang i prosjektet :D

Hjemme alene helg, nabovarsel sendt, kjøleskap fylt opp med mine to øl (guinnes og kilkenny), har man tillatelse til to øl da skal det smake øl og Coca Cola på glassflaske... ;D

Man gleder seg

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    God helg Milenko!
    Jeg sitter på jobben enda jeg da! Sukk........................ ;) Med en pils i lanken! Life is good! :D

Trivelig helg Milenko!

Sonny

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    God helg Milenko!
    Jeg sitter på jobben enda jeg da! Sukk........................ ;) Med en pils i lanken! Life is good! :D

Trivelig helg Milenko!

Sonny
    Trivelig helg til deg også, skal ha min første øl på over et år :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    God Helg til deg, håper du får kost deg foran anlegget, valget av pils var first rate, er to av mine favoritter blitt

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Rekommandert post i dag fra Tube-shop.com, meget bra service, nye rør...
    Teste i dag og i morgen :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    To rør i eska i dag, meget fin innpakning. Har lest at tnt mener at rørene trenger 50 timer før de er seg selv, Shuguang anbefaler 300 timer, synes de låt knall rett fra eska jeg. Nydelig klang i disse røra, Shuguang treasure cv-181z anbefales herved :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn