Milenkos anleggsblogg:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Så nå fungerer magen som normalt igjen, null problemer med tarm. Men, har selvsagt fått infeksjon i det såret hvor de lukket stomien og såret lekker puss så det holder. Har vært på legevakt og skylt/fått presset ut puss samt fått antibiotika kur... Skal ikke være enkelt dette heller :)

Syntes da at det var på kanten av litt for smertefullt i såret og den resepten jeg fikk fra sykehuset med paracet var lite verdt, men med en infeksjon pressende på såret så var det nok ikke så rart at det var smertefullt nei, mye mindre smerter når det begynte å verke...

Får bli litt mer anlegg og musikk i tråden ettrhvert nå fremover :)
    uff, men dette er siste innspurt etter det du har vært igjennom eller ?
    uansett ønsker jeg deg god bedring og en god helg med god musikk :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Dette er oppløpssiden så jeg tar det med et smil :)

God helg gutta :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Litt sutring igjen til å begynne med, så da viser det seg at infeksjonen har lagd ei lomme i operasjonsåret slik at det er liten åpning på selve såret 1,5 cm og åpningen i selve såret er ca. 4 cm og ganske dypt. Sweet, så nå må man få såret til å gro fra bunnen av og unngå at det lukker seg for tidlig, så da blir resultatet bandasje nede i det dype såret, men går fremover og såret verker ikke lenger men bare vesker. Ikke noe store greier men det tar litt lenger tid enn det ville gjort ellers.

Det positive er at jeg igjen har begynt å småpusle litt med hovedanlegget. Har jo lenge/alltid trodd at det er el34se ampen som står for trafobrummen i anlegget, men fikk et infall med å koble ut AN dacen og heller kjøre Rega Apollo alene i anlegget og resultatet var at mye av støyen forsvant, borte var trafo brum og det som var igjen var bare litt susing fra rørene. Så da er plutselig ting snudd litt på hodet da det viser seg at det er AN dacen som står for det meste av støyen. Problemet er at jeg virkelig liker lyden av AN dacen slik at å bare kjøre Rega spilleren uten dacen heller ikke er noe alternativ.
    Det mest merkelige er jo at jeg i høst brukte AN dacen i hodetelefon anlegget, pc-Hegel hd2-AN dac- Stax basic uten at jeg konstaterte noe støy/brum fra dacen i den sammenhengen. Så hva kommer problemet fra da, er det dårlig match mellom de drivverkene jeg har brukt sammen med dacen eller er det rett og slett hornsystemets høye sensitivitet som lager problemer?

Et alternativ er selvsagt å selge/bytte dacen, men hva er i nærheten lydmessig i betalbar klasse? Legger ikke merke til støyen under avspilling, men den er utrivelig høy når man bytter skive i spilleren :(
    Noe som har erfaring fra AN dacer som kan antyde en mulig løsning?
    Noen som har hørt Rega sin dac?

Kjekt å skrive om noe hifi relatert i denne tråden igjen :)

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Litt sutring igjen til å begynne med, så da viser det seg at infeksjonen har lagd ei lomme i operasjonsåret slik at det er liten åpning på selve såret 1,5 cm og åpningen i selve såret er ca. 4 cm og ganske dypt. Sweet, så nå må man få såret til å gro fra bunnen av og unngå at det lukker seg for tidlig, så da blir resultatet bandasje nede i det dype såret, men går fremover og såret verker ikke lenger men bare vesker. Ikke noe store greier men det tar litt lenger tid enn det ville gjort ellers.

Det positive er at jeg igjen har begynt å småpusle litt med hovedanlegget. Har jo lenge/alltid trodd at det er el34se ampen som står for trafobrummen i anlegget, men fikk et infall med å koble ut AN dacen og heller kjøre Rega Apollo alene i anlegget og resultatet var at mye av støyen forsvant, borte var trafo brum og det som var igjen var bare litt susing fra rørene. Så da er plutselig ting snudd litt på hodet da det viser seg at det er AN dacen som står for det meste av støyen. Problemet er at jeg virkelig liker lyden av AN dacen slik at å bare kjøre Rega spilleren uten dacen heller ikke er noe alternativ.
    Det mest merkelige er jo at jeg i høst brukte AN dacen i hodetelefon anlegget, pc-Hegel hd2-AN dac- Stax basic uten at jeg konstaterte noe støy/brum fra dacen i den sammenhengen. Så hva kommer problemet fra da, er det dårlig match mellom de drivverkene jeg har brukt sammen med dacen eller er det rett og slett hornsystemets høye sensitivitet som lager problemer?

Et alternativ er selvsagt å selge/bytte dacen, men hva er i nærheten lydmessig i betalbar klasse? Legger ikke merke til støyen under avspilling, men den er utrivelig høy når man bytter skive i spilleren :(
    Noe som har erfaring fra AN dacer som kan antyde en mulig løsning?
    Noen som har hørt Rega sin dac?

Kjekt å skrive om noe hifi relatert i denne tråden igjen :)
    Hei Milenko

Det første jeg ville prøvd er å mekanisk avkople trafoen fra chassiet. Legg noe gummimellomlegg mellom trafo og chassi, men husk å jorde trafohuset til jord.
    Hvis ikke det er nok så ville jeg sett på hele power supplyet, om det er mulig å få koblet dette mer ut av resten av kretsen (mer choker). Det kan også hjelpe med en avkoblingskondensator på hver av røranodene.
    Jeg kjenner ikke kretsen din, så dette er generelle råd.
    R

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det kan også fungere og bare fjerne jordingen, enkelt og prøve før du må til og mekke :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Det enkle er vel ofte det beste, men det er ujordet stikk i veggen om det er det du mener.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Har ikke skjema, men har bilde over innmat:

Det ser ut til at det er RC-glatting av høyspenning. Her kan det avgjort gjøres ting med bedre isolering av strømforsyningen vhja choker, uten at jeg kan si noe mer uten skjema. Det er jo god plass inni DAC'en.
    Det er også tydelig på bildene at strømforsyningstrafoen er skrudd rett i kassa, uten mekanisk avkobling.
    Jeg kan ikke hjelpe deg videre uten skjema.
    Du får få noen til å se på den hvis du ikke føler deg kompetent, men jeg synes ikke det er rart at du får støy i høysensitive høyttalere med denne.
    R

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for innspill Roger. La merke til trafoen som var rett i kassa jeg også, merkelig på en orginal ikke kit AN dac. Kan nok våge meg ut på å dempe den mekanisk først hvertfall, hva anbefales å bruke i såfall. Vil passende gummipakninger være kurante å bruke eller bør man gå hardere til verks med f.eks. sorbothane, tema isolator o.l.
    Etter evt. mekanisk demping av trafo, angående jording, er en ledningstump fra festeskrue/mutter på selve trafo til mutter ved siden av i kassen (vil tro det er til bena på dac) fungere tilfredstillende?

Noe større ombygging av dac er nok utenfor min komfortsone uten påholden hånd :) Men vet jo at AN dacer har store muligheter for oppgraderinger. Får prøve å dempe selve trafoen mekanisk først å se om det hjelper på problemet.

Mvh.
    Svein

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Skal forsøke å fjerne jordingen fra stikk til chassis først å så ta det derifra om problemet fortsatt er til stede etterpå. Må bare få kona tll å bære først, har jo omtrent bæreforbud og er i antiløfte modus.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fjernet jordkabel fra stikk til chassis på AN dacen og det løste problemet :) Er en meget fornøyd og lykkelig mann som sitter her nå, dette er noe som har plaget meg lenge, veldig lenge faktisk og så viser det seg at problemet tar fem minutter og fikse. Har desverre en muligens litt for høy terskel til å operere på komponenter selv, likevel så blir det ikke så ille når jeg først våger. Sparte nok mange tusenlapper på å fikse dette, ellers hadde jeg nok byttet el34se ampen for så å finne ut at det ikke løste problemet for så å finne ut at det var dacen...
    Til alle som kom med løsninger på problemet, tusen tusen tusen hjertelig takk :)

Nå er det stort sett bare litt rør sus å høre, men det må man vel nesten regne med på 106 db. følsomhet og ampen koblet til kun gjennom høytalerkabel. Er forøvrig ikke grom røra som sitter i anlegget akkurat nå heller :)

Så da kan påsken møtes med glede, regner med at kone og barn reiser bort til svigerslekta i løpet av påsken og tror jeg tar meg en husfar ferie de dagene :) Er mulig de skal på hyttetur og med åpent operasjonsår så foretrekker jeg fine, lyse og godt opplyste bad istedet for utedo.

• Liker
    Reaksjoner: bia

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Fjernet jordkabel fra stikk til chassis på AN dacen og det løste problemet :) Er en meget fornøyd og lykkelig mann som sitter her nå, dette er noe som har plaget meg lenge, veldig lenge faktisk og så viser det seg at problemet tar fem minutter og fikse. Har desverre en muligens litt for høy terskel til å operere på komponenter selv, likevel så blir det ikke så ille når jeg først våger. Sparte nok mange tusenlapper på å fikse dette, ellers hadde jeg nok byttet el34se ampen for så å finne ut at det ikke løste problemet for så å finne ut at det var dacen...
    Til alle som kom med løsninger på problemet, tusen tusen tusen hjertelig takk :)

Nå er det stort sett bare litt rør sus å høre, men det må man vel nesten regne med på 106 db. følsomhet og ampen koblet til kun gjennom høytalerkabel. Er forøvrig ikke grom røra som sitter i anlegget akkurat nå heller :)

Så da kan påsken møtes med glede, regner med at kone og barn reiser bort til svigerslekta i løpet av påsken og tror jeg tar meg en husfar ferie de dagene :) Er mulig de skal på hyttetur og med åpent operasjonsår så foretrekker jeg fine, lyse og godt opplyste bad istedet for utedo.

Du må bare være klar over at det å fjerne sikkerhetsjord kan bli farlig hvis det skjer noe uforutsett inne i produktet. Hele apparatet kan få høyspent i seg hvis en kabel e.l. blir liggende ubeskyttet mot godset i kassa.
    R

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, var ikke fullstendig klar over dette, men får være slik inntil videre. Men hvordan forholder dette seg i apparater med figur 8 kontakter? Typiske radioer, tunere og dvd spillere?

Løsningen blir nok å få dacen oppgradert hos upgrade audio i fremtiden, får krysse fingrene å håpe jeg unngår uforutsette hendelser frem til da...

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Hmmm, var ikke fullstendig klar over dette, men får være slik inntil videre. Men hvordan forholder dette seg i apparater med figur 8 kontakter? Typiske radioer, tunere og dvd spillere?

Løsningen blir nok å få dacen oppgradert hos upgrade audio i fremtiden, får krysse fingrene å håpe jeg unngår uforutsette hendelser frem til da...
    Disse er dobbeltisolerte, og har følgelig ikke dette problemet. Det er vel tilnærmet umulig å lage et rørprodukt dobbeltisolert.
    R

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ting skal ikke være enkelt nei...
    Får være påpasselig og ved mistanke om ille tilstander får jeg trekke ut nettledningen fra padda :)
    Takk for informasjonen :)
    Mvh.
    Svein.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ei bra lytteøkt i dag, var usedvanlig behagelig å slippe hifinevrosa virkninger på grunn av støy :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ok, så Talisker destillers edition 2000, er skikkelig båtpuss... :) Anlegget er bra da :) Tror jeg går for vanlig Talisker neste gang...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært på kontroll hos kirurgen og alt var som det skulle, så da er stomieventyret over. Så da er det på tide å komme igang med full jobb og prøve å få litt form på kroppen, joda rund er en form det og, men litt mer oval hadde vært kjekt :)

Men tilbake til full jobb betyr mer penger i kassa og mindre tid til å sløse penger noe som igjen betyr mer penger til hifi og musikk. Merker at det å gå sykmeldt over lang tid tærer på økonomien etterhvert.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Alt i alt kan en trygt gå utifra at Milenko får en av de beste vårene på flere år? :)
    God helg!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Så midt i min egen glede så er det selvsagt også dårlige nyheter, rett og slett fordi livet ikke skal være enkelt. I mitt Onken bygg og ved bygging av platt fortalte jeg at jeg hadde meget god hjelp av en onkel og pensjonert snekker, han har også vært nærmeste nabo gjennom hele min oppvekst og er min gudfar. Han var ute og gikk tur på onsdag og falt om, på sykehuset ble det oppdaget både blodpropp og svulst på hjernen. Blodproppen hadde dog mest sannsynlig hindret svultsten i å vokse, men nå har hjernen begynt å fått hevelser slik at ting ser stygt ut. Så da ser det ikke ut til at dette året skal bli bare lett og knirkefritt heller :(

Hadde vært godt med en pause fra sykdom og det som følger med slikt.
    Men man står opp, biter tennene sammen, smiler og gjør det man må osv. frem til ting ikke ser fullt så tungt ut lenger :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Så da endte desverre ovenstående historie dårlig, men det gikk heldigvis raskt og som den friluftsliv mannen han var ville nok det å være lenket til seng/stol o.l. vært som et fengsel.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har begynt å tenke litt videre på Onken kassene, med Autotechhorn som jo er hvite så må jeg ha litt ideer på hva jeg skal gjøre med Onken kassene, male/lakkere dem hvite er jo et opplagt valg og vil passe bra til øvrig møblement på rommet. Hvilke produkter anbefaler dere til maling/lakkering som er lett å få til ok. resultat med...?
    Horna trenger nok også en slags vogge el. holder/fot, forslag mottas gjerne :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kommet så langt at jeg har brukt målebånd for å se om autotech hornet jmlc 400 vil få plass mellom onken kassene og skråtaket og det skal gå fint :)
    Har begynt å få kona på glid vedrørende innkjøp.
    Med tanke på at horn/onken skal tjenestegjøre på loftstue etterhvert så har kona blitt enig i at hvit kasse og horn er en grei løsning som vel passer til det meste.
    Mangler bare tid til en trondheimstur så er nok kabler til headfien på plass også.

Så da vil ting skje litt fortløpende før sommeren forhåpentlig vis :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Trist å lese om din onkel Milenko. Livet går jammen meg i bølgedaler noen ganger.
    Men det er alltid moro å lese om horn planer da. Håper prosjektet går bra. Det er deg iallefall vel unt.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Verden er desverre brutal, men man må bare gå videre.
    Prøver å få igang et positivt momentum.
    Har begynt å byttet tenner eller gjort alle forberedende og fått midlertidige plastikk kroner samt har fått tilbake energien og driven i forhold til jobb igjen. Og har ordnet plass på colorline slik at vi slipper å svømme til danmark :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Trist lesning dette her , godt å se at du kikker på hornløsninger, har du lagt vekk tanken om de fostex tre horna ?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Virker som om Autotech rullings er the shit i tilegg til at det forenkler finish og fargevalg på Onken kassene en hel del.
    Autotech jmlc 400 gjør også til at jeg slipper å plundre mer med delefilter dvs. finne ny delefrekvens da de kan komfortabelt deles på 800 Hz. Fostex minste trehorn er helt i grenseland på 800 Hz. og da hadde jeg nok måtte vurdert å endre delefrekvens, ikke noe stort pes vil jeg tro med nye delefrekvenser på innstikkskort, men hadde nok vært basert på kvalifisert gjetting :)

T

tce-teams

Gjest
    Trist lesing om din onkel milenko , livet kan være sikkelig urettferdig noen ganger.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Verden er desverre brutal, men man må bare gå videre.
    Prøver å få igang et positivt momentum.
    Har begynt å byttet tenner eller gjort alle forberedende og fått midlertidige plastikk kroner samt har fått tilbake energien og driven i forhold til jobb igjen. Og har ordnet plass på colorline slik at vi slipper å svømme til danmark :)
    Du har jammen så rett i at verden er brutal.
    Men båt til danmark er kult. Svømme hadde vært et hælvete. Tenk å tungt å svømme hjem igjen med kvota å litt til :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden musikksamlingen har vokst, så sendte inn en liten bestilling på følgende:
    Stone sour, house of gold and bones part 1 & 2.
    Joe Bonamassa, live at the beacon theater og acoustic live at vienna (husker ikke hele tittelen), men blir spennende å høre både elektrisk og akustisk samt forskjellige lokaliteter :)
    Steve Earle, kommer ny plate og jeg kjøper, denne har faktisk fått enda bedre kritikker enn normalt, lover muligens bra :) og the twangtrust er tilbake som produsent og the dukes and dutchesses som backing, gleder meg på denne :)
    Biffy clyro, har fått den biblical litt på hjernen...
    Sinatra, live at the Sands, litt ukjent territorie (eller knapt ukjent), men første i samlinga av slik big band musikk. Men med musikken dirigert av Quincy Jones kan det da umulig slå helt feil, litt nysgjerrig siden lp utgaven dukket opp i en csi oppgave samt at ryktene skal ha det til at the Rat pack over anlegget og en god whisky i glasset er den beste meditasjon man kan få :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.615
    Torget vurderinger
    23
    Sinatra Live at the Sands er en vinner!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer det sterkt, kona har arbeidshelg men tenker det må være mulig å parkere de små hos mine foreldre noen timer :)
    Mine foreldre var innom og da var barneparkering godkjent :)

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    vil tro detfinnes gode innspillinger i den der sjangeren :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har sterk tro på det jeg også, i tilegg blir det spennende å høre hvordan anlegget takler noe helt annerledes enn det normale foret :)
    Føler det er viktig å utfordre seg selv også slik at man stivner i den vanlige båsen og utvalget, tenk hvor mye fantastisk musikk man risikerer å gå glipp av.
    Har jo tatt meg selv i å virkelig fått fot av noen perverse fri jazz live trommeopptak på high fidelity cder også, men hvor skal man begynne for å finne sin vei inne i den sjangeren. Big band er jo grei, der er jo Sinatra kongen så jeg starter der, faller det i smak så får man spe på med Dean Martin osv.
    Prøver samtidig å henge litt med på hva kidsa liker også, pes...men til det er det mest dutubben og litt p3 i bilen.

Er egentlig nesten umulig å henge med på Bonamassa sine utgivelser, han gir jo ut plater like ofte som jeg vasker andre klær enn bomull 60 grader :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn