Fikk da endelig rotet meg til trønderhovedstaden en tur, usb kabel fra Qed og et sett Argon black edition ble med hjem fra hifiklubben, solide kabler til fin pris. Så da mener jeg for nå at head fien er i orden
Ble med noen plater fra platekompaniet også, siste fra Nick Cave, Dream theater, Queens of the stone age og en one man band konsert på cd og dvd av James Taylor. Fra vinmonopolet fulgte en Bruicladdich "laddie" 2002 limited edition, får smake på den i morgen, er hjemme alene med barn
God helg
Glemte av Billy Bragg, Tooth & nail på 180 g. vinyl
Forøvrig meget imponert over Argon black edition kabelen, skikkelig no nonsens som virker skikkelig solid. Ga en mer organisk klang sammenlignet med den Van Den Hul kabelen jeg hittil har lånt fra platespilleren til head fi
Forskjellen fra standard usb til Qed usb gikk mer på mer luft og rom, alt i alt en vellykket oppgradering.
Elsker å sitte å lese på nett og legge små planer i mitt eget lille hode, akkurat nå har jeg fått interesse for infinite baffle suber og vurderer om det kan være noe for mitt fremtidige lytterom. Er nok evt. en manifold med to 18 " som er mest praktisk for mitt vedkommende, en manifold i hver vegg så totalt fire 18 ". Driver å leser litt på disse sidene IB subwoofer picture gallery page 1, er en slik manifold som jeg tenker ca 4/5 deler nede på siden som er av Prototrax sine. Virker jo å være langt fra umulig å få til...
Så, er da på ferie og var innom platekompaniet på strømmen storsenter og det er vel snart på tide å skifte navn til film/tv-spill kompaniet, med unntak av noen bestselgere så var utvalget temmelig dårlig. Fant ikke så mye av interesse, men Beth Hart- Joe Bonamassa, seesaw, Twin peaks, soundtrack /jeg vet, gammelt, men har den på kasett et eller annet sted og hørte falling på radioen så), Late night music, Royksopp kompilasjon og Hugh Laurie, Didnt it rain ble likevel med hjem samt et stk. Fidelity fra Narvesen. I morgen er det videre til et kort mellomopphold på tjøme før vi drar til danmark med båt fra larvik tidlig på lørdagsmorgen.
Hadde opprinnelig tenkt å få lyttet litt når jeg først var på disse kanter, men lite opptjent ferie og arbeid som kaller gjør sitt til at tiden ikke helt strekker til
Men satser på at det blir litt jevnere turer nå som jeg er frisk
å bare bli ferdig med utomhus først, blir mer etterhvert... har planer men ting tar tid.
Er forresten tilbake i full jobb, det er utrolig flott å være normal igjen
Har tegnet ned som omtrentlig slik jeg tror det kommer til å bli på nytt lytterom, beklager den dårlige håndtegnede illustrasjonen, men tegning på data er ikke i min kunnskapsdatabase. Her i huset er det penn og papir som gjelder
Lytterom/loftstue er neste på to-do lista når vi er ferdige ute med, trapp, gjerde osv. ting tar litt tid når man er to som jobber turnus og det å kombinere arbeid i hus, hjem og hage samtidig med at man skal ha kontroll på sine egne barn og evt. de vennene som er inne og ute av huset er ikke alltid like lett. Der har man igjen for å bo i et populært barnefamilie felt
Tenkte å bruke to av disse på hver side da de er beregnet til bruken: Dayton Audio IB385-8 15" Infinite Baffle Subwoofer 295-455
Mangler noen detaljer enda, er det best at bassene spiller rett frem langs veggen, eller er det mer gunstig at de spiller mer mot lytteposisjon?
Vil tro at dette er en ganske bra løsning iforhold til det rommet jeg får til disposisjon.
Hva med stereo kontra mono? Skal jo bare spille fra ca. 50 og nedover, altså under Onken kassene, er muligens like greit å kjøre (og enklere å integrere) mono med dsp f.eks. antimode.
Så hva tror sentralens medlemmer om planen? Innspill mottas med takknemlighet
Ja, meningen er å skru dem i veggen, som jeg selv bygger til formålet selvsagt
Alternativet er å bygge en såkalt manifold hvor elementene er montert på hver side slik at vibrasjoner blir kanselert.
Vil tro at veggen inne i selve boden er stødig nok, så da vil det være soliditeten i selve bodvegg og baffel som vil være avgjørende.
Er selvsagt på litt gyngende/uprøvd grunn her, men den som intet våger osv.
Litt prematur i tankegangene her, men hvordan løser jeg best delefilterproblematikken? Vil jo at IB skal spille fra ca. 50 Hz og nedover så dypt som mulig. Og power, hvor mye effekt trenger man? Er en pa amp ok til bruken eller vil dt være gunstigere å flytte Muse ampen (2*160 watt) ned og heller finne en annen amp til å drive Onken bassene (ca. 99 db.)?
Mye spørsmål, men bedre planlagt i tide enn aldri
Ekte Mannfolk som drikker Singel Malt, har ikke barskap!!
Dem har det bare lett tilgjengelig.. på et bord eller noe - rett i nærheten av lyttepossisjon.
SÅNN da har dere lært noe idag og - gå hjem og skryt til mamma
Fridag i dag Så har lest litt om antimode og ders dsp for sub. Anti-mode 8033 ll, og har funnet ut at denne har innebygd lowpass så langt ned som 60 noe som antagelig vil fungere bra sammen med Onken bassene Om jeg da velger å kjøre dual mono.
Så da er man enda et lite skritt nærmere i planlegging. Har nesten innkjøpslista klar, men er power amp til å drive IB bassene som er det store spørsmålet, proff amp type Behringer/Aoda osv. gir mest power for pengene. Nå er jo Onken kassene ganske lettdrevne med 99 db. slik at det er mulig å flytte Muse ampen ned til IB bassene om 160 watt er nok pr. kanal for to av disse Dayton Audio IB385-8 15" Infinite Baffle Subwoofer 295-455 i hver kanal. Slik at jeg da kan konsentrere meg om å finne en god 50 watter eller lignende til å drive Onken kassene.... Men nå må jeg innrømme at jeg er ekstremt heldig med voicingen mellom Onken/Muse og Fostex i horn/El34se slik at det muligens skal mange firkløvere og hestesko til for å finne en slik match en gang til...
Og så trenger jeg selvsagt en volumkontroll.
Innspill folkens
Bare en tanke til med det samme jeg er i gang, ved vinkling inn mot lytteposisjon så vil jo elementene se et større rom eller få større avstand til vegg på motsatt side av rom, vil tro at dette bare vil være av det gode? Er godt mulig jeg er på bærtur, bor jo så nært turterrenget
Har min første fri dag alene i huset på aldri så lenge, gledet meg til å sette meg ned å høre litt musikk på anlegget så viser det seg at el34se ampen har takket for seg nok en gang
Rørene lyser men det kommer ingen lyd ut, akkurat som forrige gang
Vurderer å kjøpe ny power amp nå, har begrenset budsjett, men trenger ikke store mengder med effekt da den skal brukes til å drive horn på 106 db.
Hva er det mulig å få til rundt 5000? Trenger ikke være rør nødvendigvis men bør helst ha en varm mellomtone...
Har min første fri dag alene i huset på aldri så lenge, gledet meg til å sette meg ned å høre litt musikk på anlegget så viser det seg at el34se ampen har takket for seg nok en gang
Rørene lyser men det kommer ingen lyd ut, akkurat som forrige gang
Vurderer å kjøpe ny power amp nå, har begrenset budsjett, men trenger ikke store mengder med effekt da den skal brukes til å drive horn på 106 db.
Hva er det mulig å få til rundt 5000? Trenger ikke være rør nødvendigvis men bør helst ha en varm mellomtone...
Hvordan vil f.eks. Clones audio sin 25p fungere her?
Om noen har gode forslag til gode effektforsterkere til en rimelig penge så er det bare å komme med forslag. Kunne gjerne tenkt meg en klasse a amp, men tviler på at budsjettet holder. Trenger ikke mange watt for å få liv i horna Trenger ikke å være rør.