Milenkos anleggsblogg:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Hva med å lage røramp? Det finnes mange fine kit der ute. Kan til og med hende at du lærer noe om rørkretser. Rør og horn er sjelden feil.
    R

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har en diy rør amp nå og føler meg såpass ukomfortabel med loddebolten og har allerede for mange prosjekter på gang i og rundt huset :)
    Men følger litt med og har planer om å gjøre et forsøk en gang i fremtiden :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får jo litt panikk når jeg mangler ampen, så jeg slo til på en Musical innovation 10.1 på børsen. 25 watt klasse A, vil nok føre til at jeg må vente litt mer på horna, men har jobba mye i det siste og er tilbake i full jobb så da går det litt lettere :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    har hatt en slik hjemme og den spillte knallbra på cw lll her hjemme ihvertfall, grattis :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Dette blir spennende, som jeg sa til deg på pm så har jeg utrolig vanskelig med å tro at dette blir feil på noen måte :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har kjørt på en set el34 amp frem til nå, låter fortreffelig men nå er det antagelig samme problemet som oppstår for tredje gang, skal prøve å fikse den men vil også prøve klasse a transistor :) Har rør både i dac og pre amp også. Når man ikke får spilt musikk så surrer hjernen på det meste, så impulsbestilte nye fjærer til Thorensen, ser litt slitne ut de som står i så det skader sikkert ikke.

Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da har MI 10.1 tatt plass i anlegget, er meget fornøyd med førsteinntrykket. De ekstra kreftene virker å komme godt med. Virker å være en fin match klanglig sett mot CJ premier ten :)
    Føler definitivt at jeg er på rett vei med anlegget :)

• Liker
    Reaksjoner: bia

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Supert, er en veldig fin forsterker, den kan du også vokse videre med etterhvert som du ønske det, SE oppgraderes sikkert med tid og stunder tenker jeg :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Så da har jeg fått spilt litt/en del/ganske mye samt fått justert delefilteret tilpasset MI 10,1.
    Legger merke til (sammenlignet med el34se ampen) at her er det mye mer energi hele veien, dette er med dagens oppsett både positivt og negativt, positivt som helhet i at det fører til en herlig snert og liv i musikken, virker som om trommeslag o.l. er med hele veien, bassen er blitt strammet opp også. Samtidig hører man at MI 10.1 aldri stresser med de oppgavene den blir gitt her, her er det bare å øse på.
    Det negativer er at det midlertidige hornet jeg bruker som horn til mine Fostex drivere her blir grundig avslørt, det blir litt ropert eller gjalling for å si det slik. Her er det forøvrig utrolig stor forskjell fra innspilling til innspilling. Kan virke som El34se ampen har dekket over litt av de skavankene hornet har, tror nok jeg er nærmere virkeligheten med MI 10.1, som også er istand til å skille detaljer og plassering bedre. Bakgrunnsvokaler på f.eks. Adele som tidligere var litt diffuse er nå solid spikret litt i bakgrunnen.
    Så det må nok til først et bedre horn og så må nok en superdiskant også vurderes. Før evt. horn bestilles må jeg se hva verkstedet skal ha for div. bil reperasjoner med service imorgen.

Så over til noe helt annet, fikk en pakke fra Russ Andrews i dag, nye fjærer til Thorensen, fjærene ser litt slitte ut og hifi nevrosaene fikk meg til å bestille et nytt sett, er fjærer tilpasset Linn lp12, men skal vistnok matche Thorensen også. Må se litt på jordingen i spilleren også etter at jeg monterte rca plugger på den. Så da har jeg jo litt å holde på med i helga, har hatt omgangssyke og har fått litt sår hals så jeg håper jeg orker. Var med som reklame i pakken en slags våtserviett til å vaske cd/dvd/blue ray med, en serviett skulle holde til fem stk. får se om jeg prøver den i helga også.

Mvh.
    Svein

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ei meget god lytteøkt med Buddy Guy, over anlegget altså, det er ikke sånn at han selveste var her på kaffe :)
    Nydelig lyd på Live at the real deal, trenger ikke å ha voldsomt med volum for at alt skal bli med og jeg har aldri hørt det har vært så stor forskjell på før og etter han bytter gitar tidligere i mitt anlegg :)

Har begynt å få tilbake den store gnisten i hifi sammenheng nå igjen.
    Har jo en drøss med lp jeg ikke har spilt enda samt et par cder av hemmelig navn på vei til postkassa. Cdene er ene og alene hemmelig på grunn av at det er en slags guilty pleasure, jeg er egentlig for gammel og skulle man trodd moden til å like plattheten, men fenger det så fenger det :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Så anlegget har begynt å satt seg igjen, men har blitt potte tett i nesa og har fått dott i høyre øre :( vel, vel, gir meg mulighet til å bytte fjærene på Thorensen hvertfall samt gå over jording og litt sånt med det samme den er øppnat :)

Skal ikke helt se bort fra at det blir nye horn om ikke alt for lenge heller :)

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Hvis det blir horn snart var kanskje ikke bilen så dyr i drift? ;)

Angående "guilty pleasures" i musikksamlingen, tror jeg faktisk jeg så en egen tråd om det temaet her en gang - du er ikke alene! :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det blir horn snart var kanskje ikke bilen så dyr i drift? ;)

Angående "guilty pleasures" i musikksamlingen, tror jeg faktisk jeg så en egen tråd om det temaet her en gang - du er ikke alene! :)
    Jeg satte en tenkt worst case scenario oppe i eget hode og det ble en høvding under det så da har jeg jo spart en høvding der :)
    Dpf lampa blinket så jeg hadde egentlig fryktet over det dobbelte og da hadde det sett trått ut de neste månedene, men dette gikk jo greit og nå er bilen ship shape til vinteren.

Som oftest når noen påpeker guilty pleasures i samlinga skylder jeg på at det var kona som tok med cden(e) seg inn i forholdet :)
    Men jeg må jo innrømme at jeg ikke kjøper musikk etter hva som gir cred, det viktigste er at musikken gir meg noe. Ofte går ting/smak litt i faser, kan ha perioder hvor jeg kjøper mye country etterfulgt av metall osv. snodige greier, i tilegg føler jeg meg et sted mellom voksen nok og voksen (nærmer seg 36) slik at musikksmaken er et sted mellom ungdom og voksen.

J

J.J

Gjest
    DRIT i hva andre syntes Mil.... Det er DU som skal høre på det ( og evnt resten av familien om det er høyt no.... :rolleyes: ), kjøp hva du har lyst og høre på.

Ferdig prata

/JR

Så lenge det er hønn rør og vinyl er alt greit :cool:

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Gjelder dette selv om det er snakk om.....eh.......Nickelback? (neida, bare en spøk, men jeg liker faktisk Nickelback, sett i lys av alle internettvitser).
    Blir vel egentlig mer skeptisk til venner som åpenlyst spiller Dj. Broiler i festlig lag, men er nok en påvirkning fra våre barn også og det de lytter på. I den sammenheng vil jeg påpeke hvor god lyden faktisk er på en del av barneplatene, spesielt fra Nrk slik som cder fra Barnas supershow, kometkameratene osv.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    hva man lytter på er egen sak det, jeg lytter til mye rart jeg også, tom hår heavy fra 80 tallet fenger meg enda :) div rare filmmusikk innspillinger osv :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    TOP GUN er under beltestedet jokris ... bare så du vet det :rolleyes:
    Det kan jo hende at "it takes his breath away"...
    Er en sucker for 80-talls filmer og filmmusikk selv jeg. Har vokst opp med en søster som er fem år eldre enn meg slik at jeg fikk god innføring opp gjennom barndommen.
    Var på platemesse og fant en lp med Ratt hvor låta "body talk" er med, jeg hadde jo minner fra den sangen fra filmen "the golden child". Plateselgeren mente at et annet album av Ratt var deres beste så jeg fikk med den på kjøpet :)
    Hender at jeg i nachspiel modus plukker fram gamle helter fra film eller uansett hvor fra på youtube og koser meg inn i sene nattetimer oftere nå med hodetelefon anlegget da jeg der bruker pc som kilde.

Mye bra film musikk som er fra filmer produsert av Simpson/Bruckheimer fra 80-og 90-tallet.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt formiddagen i dag til å bytte fjærer på min Thorens td166 mk.2. Gikk jo nesten greit, bortsjett fra at første forsøk gjorde spilleren skakk slik at plata ville ha møtt både mot- og med-bakke :) I min iver etter å få vatret spilleren klarte jeg å dele pick-upen i to :( Men fikk nå vatret den opp og satt sammen pick-up, tok en råsjans å prøvde på ei gammel plate og med hjertet i halsen kunne jeg konstatere at joda det spilte.

Spilleren har vært plaget med en del brumm, så jeg forsøkte å bytte jordledning, bort med mellomledd i form av høytalerkontakt og inn med Thorens orginale (av og til er det greit å ta vare på ting) uten at dette hjalp nevneverdig. Så da må jeg kanskje prøve å lodde rca kontaktene på nytt eller forsøke en annen signalkabel muligens, tror ikke den gamle Nordost Magic som jeg hadde liggende i skuffen er veldig bra eller skjermet i det hele tatt.

Men alle disse feil til side, jeg hører definitivt potensialet i vinyl mediet, men jeg ønsker ikke å bytte spiller osv. før jeg har råd til å kjøpe en av de spillerne jeg virkelig ønsker meg.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Kan denne brummen ha noe med plasseingen av platespilleren din ? på min pro ject spiller så fikk jeg slik brum hvis den var plassert for nærme ht mine, bare en ide for jeg vet jo ikke helt hvilken type brum du opplever

gammel musikk av diverse typer er jo en form for nostalgi som bringer en tilbake i tid til minner osv , twin peaks soundtracket er vel noe som har fulgt meg

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Ha du forresten sjekket kabling mellom pu og arm ?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Nei, den har jeg faktisk ikke sjekket, må nok justere pu en gang til også, skal sjekke kablinga samtidig.
    Akkurat nå har jeg nok med min sønn og tre av hans venner som spiller Disney Infinity og det er ikke veldig stille akkurat. Barn må få lov til å være barn selv om far har tette bihuler og et snev av hodepine vil jeg tro :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Så i dag byttet jeg rør i CJ premier ten, byttet fra Hitatchi til Rca, Hitatchi har en mye friskere topp som passet meget bra sammen med El34se ampen. Etter byttet til MI 10.1 så kom virkelig Rca rørene til sin rett og fikk balansert lyden mye mer :)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vær luremus nå, Milenko! Du har jaggu venta på dette lenge...og vi med deg :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke mer spennende enn Jmlc 400, vil tro de passer ypperlig til mitt bruk. Må bare få dem i hus og få bygd ei vogge :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Føler jeg har fått tilbake hi-fi piffen igjen nå etter den har vært litt fraværende en stund med prosjekter rundt huset og tilbakegang til full jobb og sånt. Men nå er man tilbake til normalen igjen :-D

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Dette blir bra :) og det passer jo helt supert at piffen kommer tilbake med høsten :) Grattis med valget

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Så før jeg ble alvorlig syk, gikk jeg rundt med en kronisk bihulebetennelse og skulle etter planen opereres og fikk tilbud den høsten jeg var under intensiv behandling slik at det ikke ble noe av. Under behandlingen fikk jeg også meget intensiv antibiotika behandling slik at betennelsen har vært holdt noenlunde under kontroll. Men nå virker det som om den har kommet tilbake igjen med full styrke, har gått en uke på antibiotika uten nevneverdig bedring og har fått time på ct fordi de trenger oppdaterte bilder før en evt. henvisning til- og operasjon. Synes det er utrolig kjipt da jeg nettopp har kommet igang i full sving på jobb igjen også. Men i forhold til alt det andre jeg har vært igjennom er det jo ikke all verden, men det er fryktelig frustrerende og smertefult til tider.

Men over til noe annet, fikk Muddy Waters folk singer i posten i går, en digital remastered cd utgitt av Chess i 1999, å steike for en lyd. Det er jo greit med Loudness war og alt det der, men det må da være mer som har gått i glemmeboken? Her var myke gulv tramp med og man nærmest føler touchen av gitarstrengene. Er jo litt skremmende at slike opptak som også f.eks. Sinatra live at the sands og Folk singer stort sett gruser alt av moderne innspillinger.
    Er deilig når man hører hvert enkelt instrument og det får klinge ut istedet for den lydgrøten som er på mange innspillinger nå om dagen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    God bedring Mil.. Håper du er i form om helga 18 okt... Gir deg mer beskjed når mer er spikret.. :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har en god ide for en enkel hornvogge design? Må kunne bygges med enkle midler av person med 10 tommeltotter.
    Vil i utgangspunktet tro det er ønskelig med en støtte til driveren samt en støtte på selve hornet. Driver å søker litt her inne men får opp så mye annet rart :)
    Henge opp horntoppene i taket...lol...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Nye horn i hus :)
    Jobber med å finne på en smart og lur vogge løsning. Gjør noen forsøk ved hjelp av slakteblokk, hylleknekter og elastikkbånd.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ble på puter første prøvelytt :)
    Videre proskeltering i morgen.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Puter, slakteblokker...... Dette må dokumenteres med bilder! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn