Mine armer (bildetråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Utrolig tøff arm. Elegant i sin enkelhet og særegenhet. Kan du forklare hvordan konsepetet eliminerer antiskating og azimuth? Denne likte jeg. Morsomt med noe som er så vesens forskjellig.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei superhkm
    Henger bare motvektsloddet i en tråd?
    Hvis i så fall, vil ikke dette svaie frem og tilbake når en fører armen inn på plata (og en god stund)
    Har også sett en lignende med et "extra" motvektslodd ?? (eller hva det nå er)

Så hvordan er denne armen i daglig bruk?

Mvh Jan I

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Dette var spennende Hans K. Hvilket drivverk har du denne på?
    Synes det ser ut som en Rega, første bilde.

Kan du ta et bilde av hele saken med pick-upen i rillene?

trondkj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    70
    Kvar søren fekk du tak i den armen? Var han dyr?
    Den armen der ligger på ca 1300 dollar tror jeg det var, i USA.
    Artig arm, skulle gjerne hatt en slik, jeg også :D

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Sortland
    Det var en snasen arm superhkm :)

ca $ 1300, stemmer det? hvorfra?

Minner meg veeldig om den reklamen dere vet.

Men den fingerbøylen må vel bort?? ;)

mvh

trondkj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    70
    Takker!
    Jeg er ikke noe glad i tanken på å sende armen på reise, men etter så mange års tro tjeneste tror jeg at den trenger et welllness-opphold ;D
    mvh
    Legg nå ut et bilde før du sender den av gårde på rekonvalesens i ytlandet ;D

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig tøff arm. Elegant i sin enkelhet og særegenhet. Kan du forklare hvordan konsepetet eliminerer antiskating og azimuth? Denne likte jeg. Morsomt med noe som er så vesens forskjellig.
    Det store plunderet med armen er å få plassert den riktig ( og ikke flytte på den siden ) forskjellige PUer får forskjellig plassering av nåla, det ideelle skal være å få nåla direkte under rotasjonspunktet i headshellet. Man må rettogslett prøve og feile til rillene i plata bare tar tak i PU uten at man får utslag til noen side. Jeg har ikke greie på sliping men vil tro at noen typer sliping egner seg bedre enn andre. Når det gjelder complience vil jeg anta at man slipper lettere unna med en stivere PU men at man med tålmodighet også burde få høycompliante PUer til å fungere.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Dette var spennende Hans K. Hvilket drivverk har du denne på?
    Det var nettopp det da, jeg har bare prøvd den av og til på på min oppussede Planar 3, jeg har et DIY opplegg på gang som arma egentlig er kjøpt til og manlger egentlig bare noen intense timer i verkstedet. Så den er tragisk nok ikke i daglig bruk. :p

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Hei superhkm
    Henger bare motvektsloddet i en tråd?
    Hvis i så fall, vil ikke dette svaie frem og tilbake når en fører armen inn på plata (og en god stund)
    Har også sett en lignende med et "extra" motvektslodd ?? (eller hva det nå er)

Så hvordan er denne armen i daglig bruk?

Mvh Jan I
    Nei, loddet henger ikke i en tråd, det henger i en bøyle:

Litt pendel kan man vel få hvis man er uvøren, men den dør fort ned.
    Konseptet for motvektsinnstilling er også veldig smart, og enkelt. Det følger med små lodd i forskjellige størrelser, man henger på tilsvarende anbefalt nåletrykk bakerst på arma (Når det står 1.5g på loddet er det selvsagt mer for å utligne vektarma ) justerer det store loddet til arma svever i likevekt, og fjerner ekstraloddet/ene. Vips så har du riktig nåletrykk. ( jeg dobbeltsjekket med digital vekt ;))

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Kvar søren fekk du tak i den armen? Var han dyr?
    Den dukket opp på Audiogon som demovare hos en liten forhandler i Canada.. ca halv pris av det de tar idag :
    http://www.sakurasystems.com/price.html

Prispolitikken til 47labs skal være "global village" så Subasaudio.com bør selge den til nordmenn for $1350 minus svensk mva.

Men se her ! :
    http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anlgtnrm&1178830934

Tilslutt lyden.
    Jeg har dessverre ikke hørt nok arm/pu/riaa komboer til å kunne rate denne på noen måte. Det jeg kan si er at det svakeste leddet hos meg er nok høyttalerne, men med denne arma / Ortofon SPU Royal N / og 47 labs Phonocube får jeg en holografi i stua jeg ikke trodde var mulig med mitt oppsett.
    Det hele låter så lekende uanstrengt at jeg ikke savner noe.

Når jeg da allikevel har en ny oppgradering på kildesiden foran meg ( og en annen PU liggende i skuffen som skal prøves ... )
    ser jeg lyst på (hifi)livet. Hadde jeg bare hatt litt fritid...

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Den dukket opp på Audiogon som demovare hos en liten forhandler i Canada.. ca halv pris av det de tar idag :
    http://www.sakurasystems.com/price.html

Prispolitikken til 47labs skal være "global village" så Subasaudio.com bør selge den til nordmenn for $1350  minus svensk mva.

Men se her ! :
    http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anlgtnrm&1178830934

Tilslutt lyden.
    Jeg har dessverre ikke hørt nok arm/pu/riaa komboer til å kunne rate denne på noen måte. Det jeg kan si er at det svakeste leddet hos meg er nok høyttalerne, men med denne arma / Ortofon SPU Royal N / og 47 labs Phonocube får jeg en holografi i stua jeg ikke trodde var mulig med mitt oppsett.
    Det hele låter så lekende uanstrengt at jeg ikke savner noe.

Når jeg da allikevel har en ny oppgradering på kildesiden foran meg ( og en annen PU liggende i skuffen som skal prøves ... )
    ser jeg lyst på (hifi)livet. Hadde jeg bare hatt litt fritid...
    Blir spennende å se platespilleren når du blir ferdig! Er det avanserte greier? Artig at du har fått Riaa'en også nå. Har du kjøpt Jens sin?

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    den armen var fet den ja.. skal ikke noen legge ut flere?

etter påske får jeg to nye spillere + en Rega RB300 + muligens 2stk Thorens TD150, så da skal jeg legge ut bilder av armer jeg også...

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å se platespilleren når du blir ferdig! Er det avanserte greier? Artig at du har fått Riaa'en også nå. Har du kjøpt Jens sin?
    80mm scheu tallerken og lager, og DIY/Kit motorkontroll av en Maxon motor. det som gjenstår er å få motoren inn i et eller annet stabilt så jeg kan få justert inn motorkontrollen. Har i øyeblikket akrylplint, men synes ikke det har blitt så fint. Vurderer å bare dynge på med mere masse.

Joda det er Jens sin gamle Phonocube, han la den ut for salg på et øyeblikk da jeg hverken hadde råd eller tid, men jeg hadde tatt avgjørelsen om å satse på analogt og klarte ikke å la være. Jeg hadde ikke engang en fungerende MC-Pickup !

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Vi vil se noen skikkelig nakenbilder av den du har nå Parelius. Hvis ikke må jeg true med å avsløre hva du hadde i sekken din når du var på besøk igår.... (kanskje truet allerede???)

P

Parelius

Gjest
    Vi vil se noen skikkelig nakenbilder av den du har nå Parelius. Hvis ikke må jeg true med å avsløre hva du hadde i sekken din når du var på besøk igår.... (kanskje truet allerede???)
    Jeg tar ingen sjanser på slikt, så det skal blii som ordrert. (Hjertelig takk for traktament og herlig musikk/lyd i går.)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Jeg tar ingen sjanser på slikt, så det skal blii som ordrert. (Hjertelig takk for traktament og herlig musikk/lyd i går.)
    Jo, takk i like måte. Må jo si at den på ingen måte gikk seg bort den Herronen. Lekker sak med svært god lyd.

Moro å få testet litt nytt ustyr i stua.

P

Parelius

Gjest
    For å unngå pinlige avsløringer, som kan sette mitt rykte som rasjonalist i fare, så kommer her bilder av en VPI 9" Signature m/Valhallakabling.

Finjustering av stiftetrykk vha. skrue i armrøret. Motvektsloddet brukes også til innstilling av azimuth:

Silikonbadet for demping og nålelagret, samt junctionbox. En kan også se ringen for innstilling av VTA:

Anleggspunktet for nålen i lageret:

I det lille hullet rett over lageret, er det en skrue for innstilling av hvor stor demping en skal ha.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Lekkert, lekkert. Til de av dere som ikke har sett denne armen, eller spilleren i levende live så må jeg fortelle at kvalitetsinntrykket på VPI laaangt overgår det bildene klarer å formidle. Ble ellers veldig, veldig imponert over byggekvaliteten på Super Scoutmasteren forøvrig. Herlig, massiv sak dette.

Dessuten spiller det forrykende.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    80mm scheu tallerken og lager, og DIY/Kit  motorkontroll av en Maxon motor. det som gjenstår er å få motoren inn i et eller annet stabilt så jeg kan få justert inn motorkontrollen. Har i øyeblikket akrylplint, men synes ikke det har blitt så fint. Vurderer å bare dynge på med mere masse.

Joda det er Jens sin gamle Phonocube, han la den ut for salg på et øyeblikk da jeg hverken hadde råd eller tid, men jeg hadde tatt avgjørelsen om å satse på analogt og klarte ikke å la være. Jeg hadde ikke engang en fungerende MC-Pickup !
    Begynner å samle opp litt 47-lab nå, artig. Kunne vært litt spennende med et bilde av 47-lab klossene på hylla di nå?! Og lykke til med platespillerprosjektet ditt :)

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    I øyeblikket står Gaincarden plassert rett oppå cd-spilleren, og phonocuben ligger i eska si, det er ikke veldig fotogent... :-/ dette vil endre seg i mai, da kommer de nye (3rd hand) hyllene ( USM haller hvis det ringer noen bjeller ..) Phonocuben kommer opp igjen når platespilleren er ferdig/fungerende. Da blir det bilder, jeg lover.

Og ja, jeg tror jeg har blitt en 47 labs samler, bare så synd at det meste på bruktmarkedet er 110V...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    USM Haller ringer mange bjeller. Vurderte dette som stereorack i sin tid, men det har blitt med serveringstralle.
    Vi ser frem til bilder.... Tipper det tar seg godt ut.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Litt motvillig må jeg innrømme at etter at vi fant et kontor som skulle nedlegges og disse hyllene til salgs har jeg begynt å revurdere utforminga av plinten på DIY-spilleren min ! ::)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Ja, dersom dette er den standard USM Haller-varianten av hyller, så er de neppe best når det gjelde viberasjonsdemping. De tåler mer vekt enn det ser ut til riktignok. Blir spennende å høre hva du kommer frem til.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dersom dette er den standard USM Haller-varianten av hyller, så er de neppe best når det gjelde viberasjonsdemping. De tåler mer vekt enn det ser ut til riktignok. Blir spennende å høre hva du kommer frem til.
    OT dette her, men med plater og bøker fra gulv til tak , minus hylla spiller/ og riaa vil stå, hvertfall 1050mm bredde, bør hjelpe litt, på vibrasjoner mener jeg. Parkett flyter på  13mm fibermatter på betong.  Egentlig vil jeg jo spike meg ned gjennom parketten og  rett på betongen, men frua har vetorett....

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Her er noen bilder jeg fant på nettet av originalarmen som sitter på min Kenwood KD-990, ikke helt i klasse med noen av superarmene her, men....... 8)

Drivverket

Spilleren

Armen

Står nå en Ortofon MC-30 super PU på, og det spiller slett ikke verst, uten at jeg er noen vinylfantast.

Hilsen vinylamatør

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    vel, nå får jeg mer spennende armer enn dette snart, men jeg kan jo begynne med armene som sitter på de spillerne jeg har nå.

armen på Technics SL-Q2 (denne spilleren ligger på bruktmarkedet nå):

armen på Dual 1225:

ikke noen spesielt eksotiske armer akkurat, men de gjør nytta akkurat nå..

technicsen er visst litt støvete siden den ikke er brukt på en stund, men kameraet har litt skitten linse også.. :p (latskap)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    OT dette her, men med plater og bøker fra gulv til tak , minus hylla spiller/ og riaa vil stå, hvertfall 1050mm bredde, bør hjelpe litt, på vibrasjoner mener jeg. Parkett flyter på  13mm fibermatter på betong.  Egentlig vil jeg jo spike meg ned gjennom parketten og  rett på betongen, men frua har vetorett....
    Vi er langt utenfor topic og bør vel kanskje gi oss. Men, tenkte mest på viberasjonene i selve platen. Fikk en idé, kanskje du kan dempe denne fra undersiden?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Får ta med et bilde av eksen.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Veldig artig med den 47-labs armen. Kunne godt tenktmeg å prøve den ut en gang.

Asbjørn

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Mørch DP-6 Pengvim.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei Fosse
    Ser du har hatt DP6, har du kansje hatt en UP4 også?
    Hva er eventuelt lydforskjellene på disse?
    ( eventuelt andre som har prøvd begge)
    Mvh Jan I

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    hva går egentlig brukte Mørch for? (antageligvis mer enn mitt armbudsjett uansett da men)

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    den der UP-4 ligna da veldig på Mayware Formula 4 syns jeg... og ALTFOR dyr for mitt budsjett..

P

Parelius

Gjest
    Som en forlengelse av bildet av Fosses DP-6; Armfoten med anti-skate og justeringsskrue for VTA. Armbordet er til en Luxman PD 444. (Har gult, grønt og blått armrør, men mangler det røde.)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei Parelius
    Er dette den originale VTA justeringen?
    Har du flere bilder av denne (rundt om)
    Har du prøvd lydmessig med/uten VTA justerer? lydforskjell?
    Mvh Jan I

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn