Minimalistisk godlyd

Torjac

Medlem
Ble medlem
29.09.2023
Innlegg
12
Antall liker
41
Sted
Oslo
IMG_1545.JPG


Jeg har vært lydinteressert i 40 år, og gift i 35 av de. Da er det mange hensyn å ta. Lyden må være HiFi, og det visuelle må være konevennlig. 2.000+ LP´er, Linn Sondek LP12, Tandberg 3026 og 3019 har forsvunnet ut. Derimot har jeg fortsatt mine gamle Carlssonhøyttalere fra 80-tallet.. Jeg har vært heldigital på kildesiden i 10+ år. Da er det Linn sine digitale streamere som gjelder. En kort start med Majik, ble raskt erstattet med Akurate DSM og effektforsterker 2200. DAC´en ble fabrikkoppdatert to ganger til Katalyst var på plass. Lyden var god, og har gitt meg mye glede... helt til et lynnedslag gjorde kort prosess med alt som var Ethernetkoblet...

... og nå låter det enda bedre.

Akurate DSM ble erstattet med en Linn Selekt Edition med Organik. Jeg svever fortsatt. Lyden gjennom Organik er et LANGT steg framover fra Katalyst. Jeg kan vel nå, med hånden på hjertet, si at jeg ikke savner min gamle LP12.

Da jeg i mange år var fanget i et evig følt oppgraderingsbehov, så har jeg drevet mye selvterapi på noen enkle grunnprinsipper;
- Jeg støtter Linn sin filosofi at kilden er det viktigste elementet i et lydanlegg
- Et anlegg i ubalanse vil uvergelig trigge nye oppgraderingsbehov.
- Optimal kost/nytte er en evig mental kamp, med store innslag av selvbedrag (anakker om meg selv)
- Det finnes ingen riktig og nøytral lyd. Alt dreier seg om lyden slik jeg liker den, i det volumet jeg vanligvis spiller

DSM: Linn Selekt Edition /Organik stereomodul
Effektforsterker: Linn Akurate 2200
Høyttalere: Carlsson OA-52
Streamingtjeneste: Qobuz
Høytalerføtter: Isoacoustic
Alle kabler er gode, men ikke ekstreme
En kone jeg er glad i
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Fine høyttalere OA52. Er det 1. utgaven?
 

Torjac

Medlem
Ble medlem
29.09.2023
Innlegg
12
Antall liker
41
Sted
Oslo
Fine høyttalere OA52. Er det 1. utgaven?
Ja. Høyttalerne ble kjøpt av meg i 1985 +/-. Jeg mener de kostet rundt 20k da, så de var rådyre da. Høyttalerelementene og et kretskort ble oppdatert på tidlig 2000-tallet. Jeg har nylig vært igjennom en runde med lytting i de seneste par månedene, og Carlsson har kommet ut av testingen med mye ære. De er fenomenale til å skape et godt lydbilde. Lukk øynene, og du nærmest ser musikerne. Jeg har også et par Linn Akurate 242 høyttalere, men de er forvist til hjemmekinoen.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte et par OA52 nesten samtidig som deg. Kan ha vært i 1984. Da kostet de 12.000, mens OA50 kostet halvparten. Mitt eneste problem med de - var at jeg for ofte dro på litt mye volum. Diskantelementet ble forbruksvare. Byttet flere ganger i året. Den deilige lyden glemmer jeg aldri...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg ser du har satt nye føtter på dine OA 52. Hvilke type er det?
 

Torjac

Medlem
Ble medlem
29.09.2023
Innlegg
12
Antall liker
41
Sted
Oslo
Jeg ser du har satt nye føtter på dine OA 52. Hvilke type er det?
Jeg har satt opp 3 stk IsoAcoustic Indigo under hver høyttaler. Tidligere hadde jeg stålpigger. Jeg hadde null forventninger til dette, da jeg trodde piggene var bra nok, men de gjorde faktisk en god og hørbar jobb med å kontrollere bassen.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.480
Antall liker
3.600
Sted
Sunnmøre
Da er det mange hensyn å ta. Lyden må være HiFi, og det visuelle må være konevennlig.
Fint anlegg, og eit meir tiltalande "alter" enn dei fleste (Dora Maar-vasen ser kanskje meir andeleg/new age ut enn han er?).

Eg skjønar godt at du har droppa vinyl, og LP12 kan jo by på ein heil katalog av fordyrande oppgraderingar (av typen "det vert ein skikkeleg god spelar om du oppgraderer alt ned til minste skrue"). Men du saknar ikkje det reint fysiske når du speler musikk?

Det finnes ingen riktig og nøytral lyd. Alt dreier seg om lyden slik jeg liker den, i det volumet jeg vanligvis spiller
Dette trur eg er eit nyttig utgangspunkt, og for min del det som held meg tilbake frå særleg med investeringar på hifi-fronten (dvs, bortsett frå litt begrensa kapital, men slik er det vel for oss alle): Det er er ikkje vits å kjøpa utstyr som hadde spelt bra under heilt andre forhold enn det eg kan tilby.
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.774
Torget vurderinger
1
Flott minimalistisk oppsett. Ja herr Carlson viste hva han gjorde og lagde noe for alle, har selv ett par OA 14 stående i Skrivarstua.
 

Torjac

Medlem
Ble medlem
29.09.2023
Innlegg
12
Antall liker
41
Sted
Oslo
Det er gøy å lese kommentarene på innlegget mitt. Jeg har selv lurt på hva det er som gjør at mine Carlsson høyttalere fortsatt står der. Jeg har prøvd mye annet, og har faktisk et par Akurate 242 høyttaler stående i et hjemmekinooppsett. De spiller utrolig bra i stuen når volumet er høyt, men oppleves rett og slett litt kjedelige når volumet blir lavere. Romfølelsen som Carlsson skaper er helt unik i mine ører.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Fint oppsett. Har OA50.3, OA51LE2, OA52.2 og OA58 selv. Deler til OA51N er innkjøpt og skal bygges etterhvert.
 

Torjac

Medlem
Ble medlem
29.09.2023
Innlegg
12
Antall liker
41
Sted
Oslo
Mitt minimalistiske oppsett har blitt enda mer minimalistisk. Jeg har nå byttet ut min Linn Akurate 2200 effektforsterker med en integrert effektmodul i Min Selekt. Jeg vil ikke si at lyden har blitt bedre, men den er ikke dårligere heller. Volumindikatoren må økes med 10 punnkter for samme lyvolum, men her var det mye å ta av på veien mot 100 max.
 
Topp Bunn