Minimumslengde på strømkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Nettopp. Derfor sier jeg "kjøp ett LCR meter og ta en tur på gjenvinningen" . Nå er det ikke for alle å få målt støybildet på kursen til stereoen,
    men hører en forskjell på kabler og begynner å leke med ett LCR meter og ser hvilke verdier kabelen har og i hvilken retning lyden tar,
    da er en kommet langt på vei. Evner en å se/høre sammenhengen kan en glemme dyre "auduiofile kabler".
    Ett LCR meter til Tusenlappen blir da en billig investering. Men vi har også jord problematikken. Hvem vet sin overgangsmotstand til jord?
    Går det an å lage en lettfattelig fremgangsmåte for dette? Og hva slags kabel en bør prøve hvis måleresultatene ligger i område X kontra område Y?

    Ad overgangsmotstand til jord antar jeg at jo lavere motstand dess lettere ledes støy til jord? Er det vanskelig å finne og endre denne motstanden? Og hva med oss som har TN-C nett med fase og en PEN-leder?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Går det an å lage en lettfattelig fremgangsmåte for dette? Og hva slags kabel en bør prøve hvis måleresultatene ligger i område X kontra område Y?

    Ad overgangsmotstand til jord antar jeg at jo lavere motstand dess lettere ledes støy til jord? Er det vanskelig å finne og endre denne motstanden? Og hva med oss som har TN-C nett med fase og en PEN-leder?
    Ja,det er vel slik at jo lavere motstand til jord dess lettere får en drenert støystrømmer fra filtre. Hvordan det arter seg mht kabler og apparater og støy vet jeg ikke.
    Men ble anbefalt av netteier å kutte jord til nettrafo og kun benytte egen ringjord hva støy angikk.
    Skal en måle overgangsmotstand brukes særskilt måleapparat, kråkefot


    @larsmartin har vel fått seg egen jordkabel gravd ned som han vanner med gullvann for å bedre overgangsmotstanden:)
    Ikke spør meg om TN nett :). Det jeg mener å ha fått med meg er økte verdier av de lavere harmoniske, typisk 5 - 7 harmoniske og varmgang pga strømfortrengning.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    Nettopp. Derfor sier jeg "kjøp ett LCR meter og ta en tur på gjenvinningen" . Nå er det ikke for alle å få målt støybildet på kursen til stereoen,
    men hører en forskjell på kabler og begynner å leke med ett LCR meter og ser hvilke verdier kabelen har og i hvilken retning lyden tar,
    da er en kommet langt på vei. Evner en å se/høre sammenhengen kan en glemme dyre "auduiofile kabler".
    Ett LCR meter til Tusenlappen blir da en billig investering. Men vi har også jord problematikken. Hvem vet sin overgangsmotstand til jord?
    ymir linker til forskningsartikler (som er korrekte) han linker til støymålinger (som sikkert er korrekte). Deretter "løser" han problemet med apparatledninger som har kun picofarad forskjeller i kapasitans og bruker subjektiv "testing" til å vurdere resultatene.
    Dette er ren Pseudoscience. Det finnes ingenting i det "matarialet" ymir er så glad i å linke til som forklarer hvorfor apparatkabelen på 1-2 meter har noen effekt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    ymir linker til forskningsartikler (som er korrekte) han linker til støymålinger (som sikkert er korrekte). Deretter "løser" han problemet med apparatledninger som har kun picofarad forskjeller i kapasitans og bruker subjektiv "testing" til å vurdere resultatene.
    Dette er ren Pseudoscience. Det finnes ingenting i det "matarialet" ymir er så glad i å linke til som forklarer hvorfor apparatkabelen på 1-2 meter har noen effekt.
    Jeg har vel aldri sagt at kabler løser problemer. Jeg har sagt at kabler reduserer problemet. R-core trafo løste problemet og det var målbart i lyttesposisjon.
    Og hva er det som er spesielt med nettet her jeg bor som du hevder.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Her er minimum lengde:

    1645455519126.png



    Jeg har ventet i mange år på en plausibel forklaring på hvilken annen egenskap enn å nå frem til produktet som definerer kabellengden. Jeg venter fortsatt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.679
    Antall liker
    85.220
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Her er minimum lengde:

    Vis vedlegget 793578


    Jeg har ventet i mange år på en plausibel forklaring på hvilken annen egenskap enn å nå frem til produktet som definerer kabellengden. Jeg venter fortsatt.
    Der slår du meg, men din variant er ikke "audiofil" og dermed MYE dårligere lyd må vite! 😂🤣😂
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    Nok nå. Skjerp deg/dere
    Så ymir skal bare fortsette å spre sine totalt ubegrunnede påstander? Jeg vil tro at for mange som ikke har teknisk kompetanse kan hans pseodoscience fremstå som riktig bare fordi han limer inn bilder av forskningsartikler som egentlig omhandler noe annet
    Internett fylles stadig opp med mer og mer "anti-science". I sosiale media blir usannheter repetert så mange ganger at folk tror på de rareste ting. Skal det ikke være rom for kritiske kommentarer på Hifisentralen?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Her er minimum lengde:

    Vis vedlegget 793578


    Jeg har ventet i mange år på en plausibel forklaring på hvilken annen egenskap enn å nå frem til produktet som definerer kabellengden. Jeg venter fortsatt.
    Bollen



    Rønnberg

    Så läge TVn (och
    filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
    lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
    drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
    dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
    kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Så ymir skal bare fortsette å spre sine totalt ubegrunnede påstander? Jeg vil tro at for mange som ikke har teknisk kompetanse kan hans pseodoscience fremstå som riktig bare fordi han limer inn bilder av forskningsartikler som egentlig omhandler noe annet
    Internett fylles stadig opp med mer og mer "anti-science". I sosiale media blir usannheter repetert så mange ganger at folk tror på de rareste ting. Skal det ikke være rom for kritiske kommentarer på Hifisentralen?

    Hva er det som er så spesielt med nettet hos meg som du hevder?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.168
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så ymir skal bare fortsette å spre sine totalt ubegrunnede påstander? Jeg vil tro at for mange som ikke har teknisk kompetanse kan hans pseodoscience fremstå som riktig bare fordi han limer inn bilder av forskningsartikler som egentlig omhandler noe annet
    Internett fylles stadig opp med mer og mer "anti-science". I sosiale media blir usannheter repetert så mange ganger at folk tror på de rareste ting. Skal det ikke være rom for kritiske kommentarer på Hifisentralen?
    Jeg refererte til noen veldig dumme og barnslige kommentarer fra larsmartin og ymir som nå er fjernet av Høvdingen. Kommentaren virket litt sin hensikt da :) Beklager det.
    Ikke akkurat første gang at slik lavmål forekommer i diverse tråder fra enkelte herrer.
    Jeg er ellers enig med deg. Å spre pseudokunnskap og misinformasjon er faktisk ikke tillatt her men så er vi i kabelhjørnet da..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg refererte til noen veldig dumme og barnslige kommentarer fra larsmartin og ymir som nå er fjernet av Høvdingen. Kommentaren virket litt sin hensikt da :) Beklager det.
    Ikke akkurat første gang at slik lavmål forekommer i diverse tråder fra enkelte herrer.
    Jeg er ellers enig med deg. Å spre pseudokunnskap og misinformasjon er faktisk ikke tillatt her men så er vi i kabelhjørnet da..
    Så du påstår at tekst i innlegg #130 som er fra en personlig svar til meg fra Rønnberg er pseudokunnskap og misinformasjon?
    Og at videoen i innlegget som er en professor kollega og sier det samme er like ens?

    Hvilken kunnskap besitter du som kan avkrefte deres forskning som sier
    " Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv."
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Man må gjerne se på høyfrekvente betraktninger, og da spiller så klart induktansen en rolle, men det har fint lite å si om man klarer å knekke 7,3MHz om man samtidig forsterker 10,3MHz. Om man skulle kalibrert strømnettet reaktivt for å fjerne støy måtte man visst nøyaktig hvilken impedans man har alle veier i strømnettet og hvilke apparater som er koblet til, når de er på osv.

    Det er selvsagt totalt usannsynlig, men en kjekk knagg å henge idiotiske påstander på. Det er EN metode som virker, og det er å fjerne hele støyspekteret, og ingen kan fjerne det effektivt uten å gjøre strømmen om til DC. Der er det heldigvis veldig enkelt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Man må gjerne se på høyfrekvente betraktninger, og da spiller så klart induktansen en rolle, men det har fint lite å si om man klarer å knekke 7,3MHz om man samtidig forsterker 10,3MHz. Om man skulle kalibrert strømnettet reaktivt for å fjerne støy måtte man visst nøyaktig hvilken impedans man har alle veier i strømnettet og hvilke apparater som er koblet til, når de er på osv.

    Det er selvsagt totalt usannsynlig, men en kjekk knagg å henge idiotiske påstander på. Det er EN metode som virker, og det er å fjerne hele støyspekteret, og ingen kan fjerne det effektivt uten å gjøre strømmen om til DC. Der er det heldigvis veldig enkelt.
    Det som påvirker i denne sammenheng ligger ikke i MHz området , men i området 3 - 150KHz.
    Det er også i det området de pålagte filtrene i smps forsterker denne støyen som kalles supraharmonics, dersom kildeimpedansen er lav.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Alle apparater går jo egentlig på DC også .. så hvis noe er et problem er det lett å fikse. På DC sida.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det som påvirker i denne sammenheng ligger ikke i MHz området , men i området 3 - 150KHz.
    Det er også i det området de pålagte filtrene i smps forsterker denne støyen som kalles supraharmonics, dersom kildeimpedansen er lav.
    Men i denne lenken du la ut, virker det som om lav kildeimpedans gir lavere THD. Så da blir det valg mellom lav THD eller høye supraovertoner ...? En skikkelig vinn-vinn ...
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Nå er det slik at det som lager mest støy i et elnett er elmotorer. Hvis naboene dine bruker vaskemaskin/oppvaskmaskin vil du uansett få støy på ditt nett.
    Det eneste som hjelper mot dette er galvanisk skille, såkalt UPS.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Nå er det slik at det som lager mest støy i et elnett er elmotorer. Hvis naboene dine bruker vaskemaskin/oppvaskmaskin vil du uansett få støy på ditt nett.
    Det eneste som hjelper mot dette er galvanisk skille, såkalt UPS.
    Rettelse, det holder med skilletrafo, men UPS beskytter mot blink i tillegg.:)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Rettelse, det holder med skilletrafo, men UPS beskytter mot blink i tillegg.:)
    En skilletrafo, eller mer anvendelig til vårt formål en støydemping trafo demper ikke noe under ca 5khz i følge Noratel.

    Og slik kan det se ut av en 2300 VA Noratel.
    Ikke mye demping der o hente.
    Først måling i stikk og andre måling ut av nettfilter som var på sekundærsiden på Noratel. Se forskjell på amplitude støy komponent merket rødt.

    Screenshot_20220221_175331_com.android.chrome~2.jpg
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Sier Rønnberg noe om hva dette har å si for likestrømmen vi tross alt får, etter at denne strømmen av grums og ulumskheter har vært igjennom en ok til godt konstruert strømforsyning?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Det som påvirker i denne sammenheng ligger ikke i MHz området , men i området 3 - 150KHz.
    Det er også i det området de pålagte filtrene i smps forsterker denne støyen som kalles supraharmonics, dersom kildeimpedansen er lav.
    Har ingen betydning, du vil aldri få noe annet enn et kamfilter uansett.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    Jeg målte strømnettet hos meg nå. Ymirs nett til høyre. Mitt er normalt. Ymirs sitt strømnett er så lagt fra normalt jeg tror man kan komme Det er støypulser som er på mange hundre volt på helt feil sted . Jeg har ikke sett noe i nærheten på de målingene jeg har gjort (men jeg har jo langt i fra målt alle steder).
    1645464989408.png
    1645465026025.png


    Spektrumet hos meg ser slik ut. Alt over 5kHz er helt flatt.
    1645466037125.png

    Vi ser 50Hz på 47,5dBV (237VAC).De andre målingene refereres til denne.
    Den høyeste harmoniske ved 350Hz ligger på 5,2dBV (1,8VAC). (42.3dB lavere enn 50Hz)
    550Hz og 650Hz ligger på 2dBV (1,3VAC). (45,5db lavere enn 50Hz)
    De harmoniske ligger altså på rundt -40 til -50 dB og "Total Harmonic Distortion" ligger på -41dB. (0,9%)
    Inkluderer vi støy (og dermed også intraharmoniske) ligger det på -38dB (1,3%)

    Vi ser også at sinusen min ikke er en perfekt sinus, og det er disse harmoniske ved 350Hz, 550Hz og 650Hz som gjør dette.
    Mitt hus befinner seg kun 40 meter fra hovedtrafoen i mitt boligfelt så jeg er nok ganske heldig med mine strømforhold.

    Hva slags strømledning jeg bruker når strømnettet ser slik ut har ingen som helst effekt i det hele tatt. NIX NADA. Det er ikke fysisk mulig.
    Skal man filtrere bort disse greiene rundt 500Hz er det ingenting annet enn en regenerator som har sjans. Min påstand er at ingen normale hifi-apparater slipper gjennom støy som er så lav som -40dB. Da er det virkelig noe seriøst feil med apparatene.
    Dette ble også tydelig vist i Amirs test på ASR. Test av nettstøy ASR
    I denne testen viser Amir at selv ekstreme mengder støy ikke påvirker lyden ut av utstyret som er tilkoblet. (dette har ingenting med nettimpedanse å gjøre ymir).
    Det kan selvfølgelig finnes utstyr som lar seg påvirke av litt nettstøy, men dette sier i så fall litt om kvaliteten på utstyret synes nå jeg...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sier Rønnberg noe om hva dette har å si for likestrømmen vi tross alt får, etter at denne strømmen av grums og ulumskheter har vært igjennom en ok til godt konstruert strømforsyning?
    Siden dette omhandler audio produkter tror jeg ikke det, men som hennes kollega sier i videoen jeg la ut, "you don't want this in to your TV"

    Men John Curl sier det klart i intervjuet her.


    Støykildene han refererer til er laster som skaper støy som i dag går under begrepet supraharmonics.
    Så hva er det deltakere her vet som han ikke vet ang strømforsyning?

    Ellers hvorfor taes slike virkemidler som dette på med silkehansker?
    Er en slik konstruksjon ett tegn på at det er enkelt å lage støyfri strømforsyning?

    Screenshot_20220220_135600_com.android.chrome~2.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Jeg målte strømnettet hos meg nå. Ymirs nett til høyre. Mitt er normalt. Ymirs sitt strømnett er så lagt fra normalt jeg tror man kan komme Det er støypulser som er på mange hundre volt på helt feil sted . Jeg har ikke sett noe i nærheten på de målingene jeg har gjort (men jeg har jo langt i fra målt alle steder).
    Har du selv målt hos Ymir?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    Det som påvirker i denne sammenheng ligger ikke i MHz området , men i området 3 - 150KHz.
    Det er også i det området de pålagte filtrene i smps forsterker denne støyen som kalles supraharmonics, dersom kildeimpedansen er lav.
    Ja. Alle er enige i at filtre i SMPS kan forsterke frekvenser i dette området. Ingen betviler Rønnebergs forskning.
    Igjen. Kan du forklare oss hvordan den siste meteren med apparatkabel klarer å påvirke støybildet?

    Nei, jeg har ikke målt hos ymir. Det ble målt av e-verket der han bor.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    En skilletrafo, eller mer anvendelig til vårt formål en støydemping trafo demper ikke noe under ca 5khz i følge Noratel.

    Og slik kan det se ut av en 2300 VA Noratel.
    Ikke mye demping der o hente.
    Først måling i stikk og andre måling ut av nettfilter som var på sekundærsiden på Noratel. Se forskjell på amplitude støy komponent merket rødt.

    Vis vedlegget 793644
    Det jeg sa var at det hjelper mot støy fra elektromotorer som er den verste bidragsyter til strøy i nettet. Det som er helt klart er at en stk apparat- kabel ikke er i nærheten av og fjerne dette. komponenter i anlegget kan dra stor fordel av felles jordings- punkt ( stjernejord ) for utjamning av potensiale.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.081
    Antall liker
    1.088
    Sted
    '
    Jeg målte strømnettet hos meg nå. Ymirs nett til høyre. Mitt er normalt. Ymirs sitt strømnett er så lagt fra normalt jeg tror man kan komme Det er støypulser som er på mange hundre volt på helt feil sted . Jeg har ikke sett noe i nærheten på de målingene jeg har gjort (men jeg har jo langt i fra målt alle steder).
    Vis vedlegget 793648 Vis vedlegget 793650
    Grafen til ymir er ikke skalert i hverken x- eller y-akse, det går ikke en gang frem om grafen viser strøm eller spenning eller noe helt annet.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.021
    Sted
    Kongsberg
    Grafen til ymir er ikke skalert i hverken x- eller y-akse, det går ikke en gang frem om grafen viser strøm eller spenning eller noe helt annet.
    Nei det er sant. Jeg gikk ut i fra at sinusen vi ser er 50Hz, men det kan jo være noe helt annet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Østfold
    Ja. Alle er enige i at filtre i SMPS kan forsterke frekvenser i dette området. Ingen betviler Rønnebergs forskning.
    Igjen. Kan du forklare oss hvordan den siste meteren med apparatkabel klarer å påvirke støybildet?

    Nei, jeg har ikke målt hos ymir. Det ble målt av e-verket der han bor.
    Det er fristende å mistenke at den målingen ikke er gjort korrekt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg målte strømnettet hos meg nå. Ymirs nett til høyre. Mitt er normalt. Ymirs sitt strømnett er så lagt fra normalt jeg tror man kan komme Det er støypulser som er på mange hundre volt på helt feil sted . Jeg har ikke sett noe i nærheten på de målingene jeg har gjort (men jeg har jo langt i fra målt alle steder).
    Vis vedlegget 793648 Vis vedlegget 793650

    Spektrumet hos meg ser slik ut. Alt over 5kHz er helt flatt.
    Vis vedlegget 793657
    Vi ser 50Hz på 47,5dBV (237VAC).De andre målingene refereres til denne.
    Den høyeste harmoniske ved 350Hz ligger på 5,2dBV (1,8VAC). (42.3dB lavere enn 50Hz)
    550Hz og 650Hz ligger på 2dBV (1,3VAC). (45,5db lavere enn 50Hz)
    De harmoniske ligger altså på rundt -40 til -50 dB og "Total Harmonic Distortion" ligger på -41dB. (0,9%)
    Inkluderer vi støy (og dermed også intraharmoniske) ligger det på -38dB (1,3%)

    Vi ser også at sinusen min ikke er en perfekt sinus, og det er disse harmoniske ved 350Hz, 550Hz og 650Hz som gjør dette.
    Mitt hus befinner seg kun 40 meter fra hovedtrafoen i mitt boligfelt så jeg er nok ganske heldig med mine strømforhold.

    Hva slags strømledning jeg bruker når strømnettet ser slik ut har ingen som helst effekt i det hele tatt. NIX NADA. Det er ikke fysisk mulig.
    Skal man filtrere bort disse greiene rundt 500Hz er det ingenting annet enn en regenerator som har sjans. Min påstand er at ingen normale hifi-apparater slipper gjennom støy som er så lav som -40dB. Da er det virkelig noe seriøst feil med apparatene.
    Dette ble også tydelig vist i Amirs test på ASR. Test av nettstøy ASR
    I denne testen viser Amir at selv ekstreme mengder støy ikke påvirker lyden ut av utstyret som er tilkoblet. (dette har ingenting med nettimpedanse å gjøre ymir).
    Det kan selvfølgelig finnes utstyr som lar seg påvirke av litt nettstøy, men dette sier i så fall litt om kvaliteten på utstyret synes nå jeg...

    Du bør vel heller sammenligne med denne målingen sett i lys av målingene av impedansen du kommenterte tidligere.

    Screenshot_20220221_193800_com.android.chrome~2.jpg




    Den målingen du sammenligner med var for å vise hva en støydemping trafo ikke gjør.

    Så hva er unormalt i den målingen øverst og nettet hos oss? Og hva er årsaken til at den går motsatt vei i området supraharmonics vs målingen til amir?
    Og når amir hele tiden snakker om virkning i det området du omtaler, opp til 500 Hz så viser det at det ikke forståes hva det dreier seg om. Slike filtre er overhode ikke tenkt å gjøre noe med så lave frekvenser men fra 150khz og oppover. I området 3 - 150khz vil slike filtre, dersom det er tilsluttet ett lavimpedant nett forsterke støy frekvenser i dette området dersom slikt er tilstede
    De lavere harmoniske er i denne sammenheng total uinteressant og som jeg har sagt, en sk hifi kabel vil aldri påvirke så lave frekvenser.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Skal det ikke være mulig å slå ihjel denna diskusjonen?? Det er hver eneste gang det blir snakk om strøm. Syntes synd på TS som forsiktig spurte om lengden på strøm kabelen.

    Til TS, kjøp den lengden som passer best til ift avstand komponenter.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.679
    Antall liker
    85.220
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det aller viktigste med kabler, er at de er lange nok
    Skal det ikke være mulig å slå ihjel denna diskusjonen?? Det er hver eneste gang det blir snakk om strøm. Syntes synd på TS som forsiktig spurte om lengden på strøm kabelen.

    Til TS, kjøp den lengden som passer best til ift avstand komponenter.
    eller for å si det enkelt, kjøp en som er lang nok og bruk heller tiden på å lytte til musikk!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det aller viktigste med kabler, er at de er lange nok

    eller for å si det enkelt, kjøp en som er lang nok og bruk heller tiden på å lytte til musikk!
    Jeg kan anbefale La Cris 153. Hvis ikke 1,53 m er langt nok, ja, da får du heller flytte stereobenken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn