^ Det eneste som trengs for å bekrefte/avkrefte evt materiallyd er en godt designet lyttetest med påfølgende kvalifisert lytting og analyse av resultatene.
Utfordringen er kanskje å fremskaffe to kabler eller for den saks skyld komplette husaltere hvor alle andre egneskaper enn materialvalg er tilstrekkelig like.
Dersom materiallyd er viktig, så bør valg av loddetinn være en vesentlig mer kritisk øvelse en hittil antatt, spesielt for elektronikkboksene. Dersom materiallyd er viktig burde kanskje loddepunkter helt og holdent utraderes fra signalkjeden.
De fleste signalførende elektronikkomponenter består forøvrig også av flere ulike ledematerialer og ulike sammenføyingsteknikker. En enkelt mostand kan f.eks. bestå av fire ulike ledematerialer: f.eks. tinneblagt elektrolyttisk kobbertråd til beina, sveiset fast i et endestykke/-holk/-kopp av kobber-/messinglegering eller stål , som er presset fast i en mer eller mindre uspesifisert metallfilmlegering som er selve motstandselementet.
mvh
KJ
Nu er jeg godt klar over at du sandsynligvis er mere eller mindre sarkastisk i det ovenstående, men jeg mener faktisk at der er en del om det du siger.
Som sagt har jeg bl.a. lavet to helt identiske netledninger med den eneste forskel at den ene havde kobber som ledematerielle den anden havde finsølv, jeg var forbløffet over lyd forskellen på de to udgaver af den samme ledning, lige som de andre tilstedeværende også var.
Nu vil du nok spørge om det var blindtest, nej det var det ikke, jeg , vi er jo ikke idioter som med fuldt overlæg forsørger at slører, forvirre den i forvejen vanskelige opgave at høre forskel på forskellige objekter og prøve at definerer kendetegn, fordele, og ulemper ved disse objekter.
Den akustiske hukommelse er meget flygtig, mere flygtig end den vi normalt bruger, hvor man jo ikke kunne drømme om at lade være med at binde det man skal huske op på et billed , navn eller måske en lugt eller et minde , man ville da være komplet idiot hvis man ikke benyttede sig af disse tekniker til at huske med.
Nøjagtig det samme gælder for lytning mener jeg , sådan er vi trods alt indrettet og det kan vi ikke lave om på.
Efter min mening er det kun tåber som eksempelvis Sean Oliver som mener at blindtest og den slags er vejen frem , og resultatet er så det som kommer ud Harman koncernen, plus alle hans totalt ligegyldige konklusioner som kommer ud af klaphattens såkaldte "forskning".
Det er da muligt at man kan træne sig op til at kunne gøre det samme blindt som man kan seende, men hvorfor skulle man dog spilde tid på det og samtidig indfører den usikkerhed som blindtest giver, det er da kun idioter som kan tale for det.
Og at seende test virker er mit eget system et fuldstændigt skudsikkert bevis for. Og jeg tør godt sige jeg var aldrig nået i nærheden af der hvor jeg er nu med hensyn til lyd hvis alt skulle have været besluttet med en kontrolleret blindtest.
Når man du nævnende også noget med komponenter, jeg har ikke foto af de omtalte netledninger men jeg har af mine modificeringer af komponenter, og der er også lyd-forskelle som umidbart ikke altid er lige nemme at forklarer.
Her ser du en Audio-Note tantalmodstand nederst , den har bl.a. magnetiske endekapper som giver en lidt uheldig udtværing af lyden og en snert af "badeværelses klang", det er den samme modstand du ser lige ovenfor hvor den er strippet for endekapper, og temineringen er erstattet af sølvtråd, den modstand har helt sikkert en anden lyd end den oprindelige har.
Ps. Audio Note har nu langt om længe taget sig sammen til at lave denne modstand uden magnetiske endekapper til en "sæt dig ned først pris" puha
Audio Note 2W tantalum non-magnetic resistors
Men også valget af teminering med enten med sølvtråd eller kobbertråd har overraskende stor betydning, det samme gør sig gældende med min egen hjemmelavede grafitmodstand som ses ved siden af, den er med grafit som ledemateriale og har keramik som base, plus en teminering, den er helt induktions fri plus der ikke er noget hotspot punkt, den lyder igen forskelligt fra andre modstande.
Så jeg mener absolut at de materialer og metoder der er brugt har en indflydelse på lyden, jo også loddetin. Ting skal være forskellige for at lyde forskelligt, er ting identiske så lyder de ens.
Men nu skal jeg nok lade være med at spamme tråden mere, men jeg synes lige at jeg ville svarer på dette indlæg.