Link:
http://www.ursi.org/proceedings/procGA11/ursi/E07-9.pdf
Jeg må igjen vise til at en av mine kilder (link ovenfor) viste, på en tydelig måte, at proximity effekten viste seg allerede ved 1kHz og at den påvirket en massiv leder, ca 600% ved høye frekvenser. Det som er av betydning for ved hvilke frekvenser dette spiller inn, er som du korrekt sier, avstand mellom lederne og diameteren på selve lederen. På det siste ser det ikke ut til at vi er uenige. Men uenigheten går på om proximity effekten er den som forklarer flatkabelen, og om ytterpunktet for denne mekanismen gir liten effekt eller stor effekt (flere hundre prosent høyere resistans).
Her er noen tilfeller satt opp i en figur.
a) viser konfigurasjonen som gav 600% økning i resistansen ved svært høye frekvenser*. Drivkraften er her forskjellen i avstand mellom de punkter på lederne som ligger nærmest og de som ligger lengst borte, eller egentlig midt i kabelen. Variasjonen er her 0,8 - 1 (4*d til 5*d).
b) viser forholdet når avstanden er d. Variasjonen er her 0,5 - 1 (d til 2*d). Forholdet var også omtalt i artikkelen jeg linket til.
c) viser forholdet når avstanden er 0,2*d. Variasjonen er her ca 0,2 - 1 (0,2*d til 1,2*d). Denne konfigurasjonen vil helt klart påvirkes sterkt av priximityeffekten.
d) viser forholdet for en flat kabel når avstanden er 0,2*d. Variasjonen er her ca 0,2 - 1 (0,2*d til 1,2*d). Altså samme drivkraft som i c).
Skulle ikke proximity effekten på en flat kabel som ligger slik som i d), gi mye større proximity effekt enn tilfellet i a) ?
At den så består av ett antall "slicer" spiller ingen rolle egentlig. Jeg har tegnet opp ett sideblikk på loopen som bestemmer induktansen i tilfellet ved lave frekvenser (sort) og høye frekvenser (rød).
Når man henviser til at proximity effekten kun spiller inn ved svært høye frekvenser, så gjør man det på grunn av de relative dimensjonene. Har man to tynne ledere som ligger i behørig avstand, kanskje på grunn at isolasjonetykkelsen, så er dette korrekt. Om man har to ledere som ligger helt inntil hverandre, og som har områder som ligger vesentlig lengre borte fra hverandre, så spiller proximity effekten helt klart en rolle innenfor audiobåndet. Dette er ingenting jeg har funnet på, det bare er sånn.
Så når man sier at dette kun
drar littegranne i motsatt retning ved MHz frekvenser så har vi svært ulik oppfatning. Noen sier 600%, noen sier 6%!!
Det hjelper ikke at du lager mere og mere detaljerte regnestykker når de ikke er korrekte. Det vises jo klart og tydelig når frekvensen blir veldig høy. Da oppfører ikke regnestykket seg som det skal. Dette ser man jo fort, og da kan man heller ikke feste lit til svaret ved lavere frekvenser.
Men jeg tror heller ikke at vi kommer særlig mye lengre i dette. Og for den aktuelle casen var det egentlig ikke så veldig spennende. Den kabelen låter jo ikke bra.
*Edit: Jeg gjorde en ks og fant at tilfellet som gav 600% større resistans var når avstanden i mellom lederne var 4 ganger lederradius og ikke 4 ganger lederdiameteren. Rett skal være rett.