Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Eller full pakke med pu fra 12 000 med Concept, men ytelsen er nok noen hakk under Ovation.

concept-black (1).jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Denne derimot tror jeg ikke jeg hadde brukt rund 250 000 på, jezeee...

ugly dd2.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Er litt spent på å teste hvor mye tonearmen betyr for en platespiller. Raven/Audiomos er bare blitt brukt rett i overkant av 200 timer så begge er som nye selv om jeg har hatt dem i noen år nå. Audiomods skal etter sigende gi mye for pengene rundt 10 000 (og ble kjøpt p.g.a. økonomi), så jeg prøver å dempe mine egne forventninger men må innrømme jeg blir blir skuffet om det ikke blir endel bedre med Kuzma.

audiomods.jpg

4point_9_RGB_mala_1024x1024.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Blir jo fort slik at man leser litt for å få bekreftelse på valget man har gjort når man har kjøpt noe nytt. Kom over en test av 4point sammen med Stabi S (som er det rimeligste drivverket til Kuzma) og den mellomste puen Car40. Denne kombinasjonen spilte bedre en forventet og fordeling av platespillerbudsjettet på denne pakken (Stabi S/4point 9/Car40 22/39/25 000) er ganske så annerledes en det jeg har i dag, med drivverk som koster 3-4 ganger mer en arm og pu som koster 1/2 av arm igjen.
    http://www.kuzma.si/media/uploads/files/HIFI+175 Kuzma_Team_LR(1).pdf

stabis  4point.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg hadde valgt den i sort om jeg hadde kjøpt ny. En brukt Stabi S i messing (som er mest vanlig) burde være mulig å få for under 10 000 så det hadde vært interessant å testet denne Kuzma kombinasjon, men Kuzma puer virker å være vel dyre?

Kuzma-Stabi-S-PS-4Point-9-86-1.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Original 4 point blir vel massiv på Stabi S.
    stabi 4point.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Hadde nok ikke valgt denne Kuzma kombinasjonen heller, selv om en arm/pu kombinasjon til 160 000 på et drivverk til 22 000 sikkert spiller bra.

air stabi.jpg

air stabi 2.jpg

air tangent.jpg

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Verdens vakreste spiller synes jeg :) skulle gjerne hatt en Bergmann

mvh

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Den nye Bergmann Galder kan ta fire armer og har vakuum hold down, men på rent design liker jeg Bergmannn Magne mye bedre. Kunne vært greit med mulighet for vakuum hold down når man først må ha en luftpumpe. Om jeg har noen reservasjon så måtte det være jeg er usikker på betjeningen av armen, har sett en video av en Begmann der armen virket litt "nervøs". Husker ikke om det var Magne og det kan være at armene er blitt "smootere" på nyere modeller?

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Den nye Bergmann Galder kan ta fire armer og har vakuum hold down, men på rent design liker jeg Bergmannn Magne mye bedre. Kunne vært greit med mulighet for vakuum hold down når man først må ha en luftpumpe. Om jeg har noen reservasjon så måtte det være jeg er usikker på betjeningen av armen, har sett en video av en Begmann der armen virket litt "nervøs". Husker ikke om det var Magne og det kan være at armene er blitt "smootere" på nyere modeller?
    Helt enig, Bergmann Magne er den fineste av dem men har dessverre ikke sett de in real life bare på bilder. Liker så godt enkelheten og det stramme designet :)
    Kanskje det er derfor jeg liker min Concept så bra etter den nye armen ble montert, kan nok ikke helt sammenlignes men jeg synes den ble veldig pen

mvh
    '
    DSC00260.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Galder har en helt annen tyngde og maskinering enn Magne. Så er det klart at mulighet for flere armer gjør at det blir behov for noen festeanordninger.

Kjenner ikke alle Bergmann-armene, men Odin er alt annet enn «nervøs», uten at jeg er helt sikker på hva du legger i det. Er vel den mest kontrollerte armen jeg har mht lyd.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Concept er også en stilren og flott spiller, selv om jeg nok hadde valg Sort på Sort i fargevalget.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Denne synes jeg også er vanvittig flott, på en god 2 plass etter Bergmann :)

mvh

Acoustic_Solid_113_Bubinga_L.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Galder har en helt annen tyngde og maskinering enn Magne. Så er det klart at mulighet for flere armer gjør at det blir behov for noen festeanordninger.

Kjenner ikke alle Bergmann-armene, men Odin er alt annet enn «nervøs», uten at jeg er helt sikker på hva du legger i det. Er vel den mest kontrollerte armen jeg har mht lyd.
    Var en eldre arm en Odin jeg så og tror også noen nevnte dette med betjeningen på den. Det jeg reagerte på var et den ikke senket puen i en myk bevegelse, men i en litt rykkete bevegelse.
    Nå har ikke jeg førstehåndskunnskap slike du har, og sannsynligvis er de nye armene også er blitt bedre når konstruktøren har fått mer erfaring. Tviler heller ikke på at Galder er en bedre spiller, men på rent utseende (ikke teknisk design) så liker jeg at Magne er så stilren. Opplever du at Odin er like enkel i daglig bruk som de andre armene du har?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Det er ingen demping på Odin. Du vrir på «bryteren» når armen skal senkes og en stav som holder armrøret senkes. Det er direkte og lett kontrollerbart, men aldri skummelt da du jo ikke operererer armen direkte. Bare en vanesak. Noen armer har høyt tempo på heisfunksjonen og lite demping, andre motsatt. Jeg liker uansett å følge litt med. Er vel Kuzmaen som er «tregest» her. Det sitter uansett i fingrene å betjene de ulike så jeg opplever ikke den ene som bedre enn den andre i så måte. Odin er så enkel i bruk som det er mulig å få det.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Sannsynligvis trenger jeg ikke noe bedre en Raven/4point på lydkvalitet, men vil kanskje prøve noe annet om en stund. Må være lov å kjøpe brukskunst om det skulle dukke opp en Bergmann til OK pris. Hadde garantert levd OK med en Galder også

galder 2.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Danskene kunne designen platespillere med tangential arm før også, ikke sikkert på hvilken som er flottest.

Legacy_product_4.jpg

magne.jpg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Liker godt den BO spilleren, veldig pent design men hvordan er kvaliteten ellers? :)

mvh

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Det det var nok mulig å kjøpe bedre lydkvalitet for pengene når den kom i 1972! Men designet er jo ikonisk og armen og betjening var sikker blant det mer avanserte på den tiden.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Må se om jeg finner noe mer info om disse blå platene, stort sett bare klassikere som om de er OK så virker det som en rimelig måte å skaffe seg en OK samling på. Men har ingen info enda så ingen anbefaling, så bare at de var veldig mange bra album*i serien (bare noen på bilde under).

jazz.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Søkte litt etter litt jazz, og ting begynner å koste. Fant ingen 45 salgs på discogs, 33 boksen som jeg egentlig vill kjøpe husker jeg,lå det noen av tilsalgs fra $350.
    Min er ikke nummerert om jeg husker rett.
    miles.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Den originale Stabi M ser ikke direkte pen ut på bilder, men denne derimot. Tar nok litt for stor plass og er ikke gratis heller.

stabi-m-wood-panels.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Har vært i dvale og ikke følgt med på hva som er gitt ut på vinyl de siste årene og så i dag at Speakers Corner har gitt ut en gammel favoritt, Monk in Tokyo!

Thelonious Monk Monk In Tokyo (2LP) 289184051.jpeg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    SP har også nettopp gitt ut Mingus at Antibes, men denne har jeg i med et lit annet cover. Usikker på tilstand og lyd på denne da den sikker er kjøpt brukt, så må finne den frem en dag for å sjekke om jeg trenge en oppgradering her.

sp mingus.jpg

Min har dette coveret.

mingus gul.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Kikker litt på en fremtidig ny spiller og Kuzma Stabi R virker interessant , men er usikker på om jeg liker disse "vingene".

STABI_R_white_W.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg liker den bedre slik...

PRIVATE_SWEDEN_2019.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kuzma-spilleren låter sikkert veldig bra, men sammenlignet med alle de andre platespillerne du har lagt inn bilde av, er det en estetisk buklanding i min bok (både med og uten vinger). Det eneste som kan redde den estetisk er to armer med vinger på begge sider :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Må si meg enig med karmana, ikke akkurat førstevalget når vi snakker om det estetiske men sikker en meget god spiller :)

mvh

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Kuzma-spilleren låter sikkert veldig bra, men sammenlignet med alle de andre platespillerne du har lagt inn bilde av, er det en estetisk buklanding i min bok (både med og uten vinger). Det eneste som kan redde den estetisk er to armer med vinger på begge sider :)
    Den er jo ikke akkurat elegant det kan jeg være enig i, og blir vel ikke bedre med to armer heller. Kan jo pimpe den opp litt men den treffer ikke helt denne heller.

Kuzma-Stabi-R-10.jpg

og denne var jo grusom.

STABI_R_natural_wood_W.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Stabi R minner meg litt de gamle klassiske drivverkene.

stabi r.jpg

Garrard401_0001-1.jpg

garrard 301.jpg

sp 10.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Av og til er vinyl bare så frustrerende, så nært men...

562810d1575733176-tw-acoustics-venner-4-millim.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    Satte Kuzma festet oppå armbordet og skrudde fast fra undersiden, fikk nå satt rett avstand , men den kom litt for høyt så ikke rett VTA. Litt nærmere med ikke helt i mål enda..

4point raven.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn