Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Mistet VTA on the fly med skiftet av arm, men synes 20K var for mye for det + 2 ekstra " lengre arm (var dyr nok 9").

audiomods 4.jpg

Synes også at den passet litt bedre visuelt til Raven.

raven4 3.jpg

audimods 4 2.jpg

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Tror Regaen får det rolig fremover.

p9 red .jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Burde jo fått gang på Garrarden, men det dra nok ut igjen.

401 312.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpe cden når den kom ut i 89, og en tysk lp for noen år siden. Spilt denne noen ganger siste uke, like bra om ikke bedre 30 år senere... (fuc* begynner å bli gammel!)

lou reed.jpg

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Mer 80-talls musikk først kjøpt på cd, (skulle gjerne hatt Murmur også på MFSL vinyl).

rem mofi.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    I går var det akkurat 6 år siden jeg kjøpte ATen på toppen her. EVen varte bare noen hundre timer så vurderer å åpne PTGII så jeg kan sammenligne Raven/Kuzma vs Rega med samme pu og riaa. Alternativt flytte over PTGII fra Regaen siden den sannsynligvis blir mindre brukt fremover.

at.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Dagens trim.

En av de tidligste stereo opptakene (1957) til RVG , litt problemer med den ene kanalen noen plasser, eller veldig bra utgivelse.

rollinns mm 1.jpg

sr mm2.jpg

sr mm 3.jpg

sr mm 4.jpg

sr mm 5.jpg

• Liker
    Reaksjoner: 2m
    M

medlem215396

Gjest
    Fin og svært så variert tråd Minutten. Jeg manner meg opp til å lese igjennom alle sidene med Roon tips :)
    Tør jeg spørre, spiller du vinyl via SL/ SC for tiden?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Nei har vurdert å koble opp SL, men nå kom jeg på at den og SC har stått nedpakket i kjelleren hos mine foreldre etter jeg var og hentet eskene for å sende dem til deg :). Har gått i digital siden det og nå er det digital riaa korreksjon i Devialet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Har denne på cd og 2 lp versjoner (4 Men With Beards og Music on Vinyl) trenger jeg den også på 45 rpm som kommer i januar?

oc mercy 45.jpg

Oh_Mercy!.jpg

dylan 3.jpg

Spiller denne nå og tenkte for meg selv, dette er et av de bedre nyere album av Dylan. Og så kommer jeg på at denne også er 30 år gammel, ut gitt i 89 som New york!

old dude.jpg

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Avslutter i dag med Mahlers symfoni no.2 fra denne.

GUSTAV_MAHLER_10+SYMPHONIEN-707932.jpg

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.357
    Torget vurderinger
    26
    Burde jo fått gang på Garrarden, men det dra nok ut igjen.

Vis vedlegget 563312
    Raven-spilleren din tror jeg er en skikkelig god spiller (aldri eid men har hørt de større modellene mange ganger).
    Jeg har ikke helt oversikt over hva du spiller på av riaa og pickuper (beklager), men jeg tror man skal ha mye gromt utstyr for at Raven er svakeste ledd.

Dersom du har plass og anledning vil jeg absolutt anbefale å fikse plint til Garrarden. Og du kan gjøre som jeg gjorde, starte med et plint som tar både 9-tommer og 12-tommer og kjøpe 12-tommer etterhvert. Og så kan jeg komme med noen råd om hva jeg ville endret dersom jeg skulle gjort det igjen 😀

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Raven-spilleren din tror jeg er en skikkelig god spiller (aldri eid men har hørt de større modellene mange ganger).
    Jeg har ikke helt oversikt over hva du spiller på av riaa og pickuper (beklager), men jeg tror man skal ha mye gromt utstyr for at Raven er svakeste ledd.

Dersom du har plass og anledning vil jeg absolutt anbefale å fikse plint til Garrarden. Og du kan gjøre som jeg gjorde, starte med et plint som tar både 9-tommer og 12-tommer og kjøpe 12-tommer etterhvert. Og så kan jeg komme med noen råd om hva jeg ville endret dersom jeg skulle gjort det igjen ??????
    Takk for innspill Fosse.
    Etter en serie med problemer gikk jeg litt lei vinyl for 4 år side og gikk for å teste streaming (endte opp med Devialet og Roon). Har så og si ikke kjøpt plater før nå i år, Regaen har vært tilkoblet med den har blitt lite brukt. Har egentlig spilt lite musikk de siste åren men vinyl interessen våknet litt litt igjen i år, når jeg oppdaget at Blue Note startet noen veldig bra serier med vinyl utgivelser.

Når det kommer til Garrarden så kjøpte jeg plint (kun 9") for noen år siden. Problem var at jeg ikke fikk den til å gå jevnt på 33 (litt problem med en fjær tror jeg). Men siden jeg hadde endel 45 plater så ville jeg koble den opp for å sjekke hva alt snakket om disse var gjaldt. Problem var at Technoarmen jeg hadde kjøpt til den ikke passet i armbordet som var laget til den, så jeg fikk ikke teste noe (så den ble satt vekk igjen). Tror det er ganske enkelt for en som hvem hva han gjør å fikse 401en. Jeg sendt en mail en en av disse som fikser opp gamle 301/401 angående service (før jeg hadde mottatte den), men fikk til svar at i motsetning til 301 så var det lite behov for generell service på 401ene.

Tar gjerne mot tips om hva du ville gjort annerledes på din spiller om du skulle begynt på ny.

Her et bilde av min 401 med plint på 45 rpm (gikk jevnt om man kan stole på stroboskopet).

401 (1).jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Glad jeg abonnerte på MM sine BN 33 utgivelser, synd det ser ut til være litt problemer med BN nye serier.

Denne er bra.

grant-green-idle-moments-music-matters-180-grams-vinyl-lp-33rpm-limited-edition-kevin-gray-blue-.jpg

mm idel moment.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.357
    Torget vurderinger
    26
    Først ville jeg fått spilleren til å gå jevnt. Det er det garantert noen som kan hjelpe deg med. Hva med å spørre i Garrard-tråden?
    Dernest ville jeg bestemt meg for arme(r). 9 eller 12, én eller to? Men først, få orden på drivverket.

M

medlem215396

Gjest
    Nei har vurdert å koble opp SL, men nå kom jeg på at den og SC har stått nedpakket i kjelleren hos mine foreldre etter jeg var og hentet eskene for å sende dem til deg :). Har gått i digital siden det og nå er det digital riaa korreksjon i Devialet.
    Var leit det der. Jeg har vært i "skal, skal ikke" modus med det meste innen hifi og det gjelder også vinyl. Nå er vinyl noe jeg definitivt ikke skal ta videre og SL falt derfor utenfor stolkanten her i huset. Det hindrer meg selvfølgelig ikke i å følge med i andres vinyltråder :)

Grant Green "Idle moments" ligger forresten lett tilgjengelig på Tidal. Flott jazz :) setter pris på musikkdelingen din Minutten.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Først ville jeg fått spilleren til å gå jevnt. Det er det garantert noen som kan hjelpe deg med. Hva med å spørre i Garrard-tråden?
    Dernest ville jeg bestemt meg for arme(r). 9 eller 12, én eller to? Men først, få orden på drivverket.
    Jeg prøvde å få noe hjelp for noen år siden, men var dårlig med respons. Egentlig så tar Garrarden litt for stor plass så det er nok også en grunn til at jeg ikke har vært så ivrig etter å få satt en i stand. Hadde vel egentlig mest lyst på en Thorens 124.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    EB kan jo være noe ja, burde jeg tenk på selv da jeg var inne på websiden deres for at par uker siden.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.357
    Torget vurderinger
    26
    Ja, og så kan du fikse deg en Schick på sikt, med SPU eller EMT. Det hadde spilleren kledd :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns at begge armene du nevner passer veldig bra til 301, til den firkantede 401 liker jeg bedre rette armer. Tror til og med Kuzmaen min kunne passet OK i rette plintet. Med ny prisene på SME så tviler jeg på at de blir aktuelt selv om like dem sammen med 401.

Eks.

312 gerrard.jpg

garrard sme v.jpg

garrard sme.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.357
    Torget vurderinger
    26
    Og den siste der likner på en Schick. En Schick får du for 15' og med SPU- eller EMT-pickup så spiller det utrolig tøft.
    Går du for EMT så kan du ha stereo og mono om hverandre uten å måtte justere. Og du kan i tillegg velge sliping på stereoutgaven.

Jeg mente ikke EMT-arm, enig i at den kanskje ikke matcher 401 like godt som 301.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Og den siste der likner på en Schick. En Schick får du for 15' og med SPU- eller EMT-pickup så spiller det utrolig tøft.
    Går du for EMT så kan du ha stereo og mono om hverandre uten å måtte justere. Og du kan i tillegg velge sliping på stereoutgaven.

Jeg mente ikke EMT-arm, enig i at den kanskje ikke matcher 401 like godt som 301.
    Ser det nå, vet ikke hvorfor men tenke på "banan" armen til EMT (997?). Det med mono og stereo uten å justere er et veldig godt poeng, planer om å teste AT33PGTII på Kuzma 4P9 og sette på AT33Mono på Regaen i juleferien.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Litt overrasket over at MM ikke ga ut ekte mono pressinger.

"The Music Matters stuff was cut with a stereo lathe using either stereo master tapes or mono master tapes, played back correctly but cut with a stereo groove. This is really the best way to do it, most people don't have a dedicated mono cart playback system"

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Har sett verre kompakt anlegg!

MTI100 Back Background.jpg

MTI100-Hero-remote.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Husker jeg var veldig missfornøyd med Dylan's Oh Mercy når jeg kjøpte 4MWB utgivelsen på vinyl (kjøpte MoV utgivelsen etterpå), men nå synes jeg den er helt OK og vel så det.
    Time out of mind på Music on Vinyl mener jeg at jeg syntes var OK når jeg kjøpte den, men nå virker den litt "grå" og kjedelig (snakker om lydkvaliteten). Skal ikke være lett...

Bob Dylan_time out of mind.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke fått testet AT enda, men tror jeg kunne levd OK med DV20X på Raven/Kuzma til rock og jazz med litt driv. Skal ikke konkludere uten å ha testet andre puer men New York med Lou Reed var såpass bra at jeg begynte å tenke på en 20X2 evt XX2 da 20X nærmer seg 10 år (tipper 4 år med varierende bruk).

dv20x.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    "Kun" 10 år siden denne kom ut, rundt da jeg sluttet kjøpe cder om det også var en lp utgivelse på nyere ting, så denne har jeg kun på lp.

them-crooked-vultures-them-crooked-vultures-2-lp-vinyl-americanan-edition.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømme jeg har litt lyst å prøve en SPU.

raven spu.jpg

Er andre som har Raven/Kuzma + en SPU, om en litt større modeller (bilde knabbet fra Opeths tråd).

raven spu2.jpg

Har ikke plass til ekstern motor slik min Raven står nå (på en Naim Fraim).

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Gikk på en smell med denne, overbeviste meg selv om at jeg ikke trengte den når den kom ut. Men nå er jeg nyfrelst på vinyl igjen :)

MFSL3-blond on blonde.jpg

• Liker
    Reaksjoner: Jon

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    De fleste av platene mine står ikke i stua , men begynner å få lite plass så noe må inn. Har ikke noe fungere spiller i det andre rommet heller så litt praktisk også. Her er litt Blue Note som må kategoriseres (ser på bilde at det det hadde lurt seg inn en AP i øverste rad).

bn.jpg

Nettopp skrudde de sammen, og beskyttelse plasten skal vekk :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Var i dialog om å bytte til meg en Thorens 124, men det ble ikke noe av det.

124 sme.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Fant frem en nyere fransk BN re-utgivelse fra Heavenly Sweetness . Kjøpte disse for noen år siden da de ga ut flere mindre populære titler bla. Sam Rivers som nå kom i TP serien. Skal være brukt en kopi av de originale analoge mastene, uansett så er lyden og pressing på denne Dexter Gordon ganske så bra. Ikke var de dyre heller og de hadde gått litt glemmeboken siden det er en stund siden jeg kjøpe noe særlig med vinyl.

hs dexter.png

Noen av problemene (imo) med re-utgivelser er at det er mye de samme albumene. Derfor var det positivt å lese at Joe Harley skulle plukke egne favoritter til TP serien og ikke ta med album som han ikke hatt gitt ut med Music Matter eller album som andre hadde re-utgitt i "skikkelige" (propper) utgivelser. Han regner da tydeligvis ikke med Heavenly Sweetness som bra siden jeg fant 3 allerede utgitt og 1 annonsert utgitt som jeg har på HS.

SamRivers-400x400.jpg

Ellington_01-350x350.jpg

HS077-Donald-Byrd-Chant-350x350.jpg

HS078-Andrew-Hill-Black-Fire-350x345.jpg

også i 80 serien er det album fra SH selv om de ikke gå ut så mange.

HerbieHancock-400x406.jpg

Joe-Henderson_001-350x350.jpg

+ 3 fra MM.

Lee-Morgan_001-350x350.jpg

Horace-Silver_001-350x350.jpg

Grant-Green-_001-350x350.jpg

På nyere album som først be gitt ut i Japan så bruker SH de Japanske coverne, så de er ikke helt like MM, 80 og TP seriene der.
    Blir endel nye album jeg mangler som kommer neste år i TP seeren men mye de samme utøverne som før,hadde håpet på noe fra Ornette Coleman, Don Chery eller andre litt friere album men vi får ta det vi får.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.357
    Torget vurderinger
    26
    Takk for interessant innlegg og spennende plater!
    Jeg er litt usikker på hva forkortelsene står for, fint om du tar en kjapp gjennomgang.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    En uvane.

HS=Heavenly Sweetness
    MM=Music Matters
    TP= Tone Poet (Blue Note vinyl serie av Joe Harley som gjorde Music Matters serien)
    75/80= Blue Note vinyl serie
    BN= Blue Note

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke bare spille jazz, litt mer sent 80-talls musikk som ble kjøpt på cd for så å bli kjøpt igjen på lp. Mofi utgave av Document og brukt original av Stone Roses.

stone roses.jpg

docimet rem.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Er det verdt å betale for "audiophile " utgaver? Har nettopp samelignet en billigutgave (tipper kr. 139-200) og en overaskene rimelig RTI pressing fra Rhino mastret av Bernie Grundman. Billigutgaven var ikke så verst, men Rhino utgivelsen er bedre imo. Ikke natt og dag forskjell, men til 239 så er jeg ikke i tvil om at den er verd det ekstra. Hadde den kostet 499 som f.eks Mofi koster i dag så hadde jeg kanskje ikke kjøpt akkurat denne om jeg hadde den fra før, da denne ikke er blant mine Coltrane favoritter.

coltrain play the blues.jpg

Edit: Hadde sannsynligvis kjøpt den til 499 også...

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    4
    Sota Comos er en spiller jeg kunnet tenkte meg. Fant en pent brukt med SME V til en grei pris, men ser ikke ut til at eier vil sende den :(
    Ikke i denne utførelsen som jeg hadde fortrukket, dessverre for dyr for meg å kjøpe ny.

sota cosmos.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn