De vil blive som de tidligere højtalere. Træfronter med afrundede kanter. Baflen bliver lidt bredere og højere.Vil fronten på høyttalerne bli som på dine tidligere ht som vis i de første poster?
Eller vil de bli kledd med demping som resten?
De vil blive som de tidligere højtalere. Træfronter med afrundede kanter. Baflen bliver lidt bredere og højere.Vil fronten på høyttalerne bli som på dine tidligere ht som vis i de første poster?
Eller vil de bli kledd med demping som resten?
Modifix kommer nok med et rigtig godt svar. Målinger kommer senere, men imperidansen bliver nok som en streg og fasen ligger inde for + - 6 grader. Så bliver det underligt at se dyre højtalere med de mærkligste fasekurver og imperidanskurver. Det var noget Steen Duelund vægtede meget højt og mine gamle højtalere funkede bare. Men der var lige nogle ting der kunne forbedres....Hej Svend,
Der er bestemt ikke noget at udsætte på Modifixes håndværk. Det er rigtig flot udført.
SPH-145 ser ud til at være en meget fin enhed, men med tanke på synkron filterets krav til enhedernes båndbredde studsede jeg lidt over valget af SPH-145 da jeg synes det ser ud til at den ikke er helt så bredbåndet på målingerne i Klang+Ton, som SPH-130. Men det kan selvfølgelig være at Klang+ton's målinger ikke viser hele sandheden. Kravet er selvfølgelig også afhængigt af hvilken A-værdi man vælger.
Jeg har selv bygget og experimenteret med en prototype på en 3-vejs Duelund dog med et fuldt aktivt filter, for at få lidt erfaring med filter teknikken. Enhederne som blev benyttet var nogle low-cost enheder som jeg havde til og ligge, og disse var ikke de mest velegnet. A og fc blev derfor tilpasset til disse. Jeg valgte fc=900Hz, A=2,82. Stiller ikke helt så volsomt et krav til mellemtone enheden. Højttaleren var ikke med filt, waveguide eller matrix da jeg på denne højttaler var interesseret i de praktiske forhold omkring realiseringen af filter og med at få enhederne til at følge target kurverne. Jeg må indrømme at jeg er lidt skeptisk til nogle af de udtalelser jeg har læst fra Duelund til de krav han stillede.
Så jeg håbe derfor på at der kommer noget omkring filter og målinger på hvor godt det lykkes at følge target kurverne.
Mvh,
Senilix
Trådophænget kan justeres. Det kræver man tager enheden ud.Dette er jo næsten som et juleeventyr (go´ timing, Sven- checker hver dag, om der er nye godbidder fra processen.
Spændt på, hvordan den "nye" baffeludformning omkring basserne vil blive dæmpet.
Og ang. basserne: Kan trådophænget justeres, eller har dette ikke været nødvendigt?
Godt at have kondisser på lager, når der skal impedanskorrigeres![]()
Er et synkronfilter da det samme som Duelunds konstant fase-filter?Et synkronfilter dækker over en filter teori som har den egenskab at alle enheder i et filter altid er i fase uanset frekvens. Det er at sammenligne med begreber som Linkwitz-riley, butterworth osv. som har nogle andre egenskaber. Det skal dog tilføjes at Duelunds filter teori kan give et filter som er magen til et 2-vejs 24 dB Linkwitz-riley, hvilket jeg mener at bl.a Gryphons Mojo benytter.
Ja, lige præcist.Er et synkronfilter da det samme som Duelunds konstant fase-filter?
http://www.duelundaudio.com/downloads/Articles_Steen_Duelund/duelund-filter.pdf
Linkwitz Lab: Crossovers
Takk for oppklarende svar! Oblivion har designet et seriefilter til mine høyttarere som fungerer fantastisk bra! Testet en del ordinære paralell filtre med forskjellig steilhet som ikke fikk lyden helt i mål. Seriefiltrene derimot, gjorde susen hos meg. Med Duelund komponenter i alle ledd bortsett fra impedansekorreksjon ble det enda noen hakk bedre. Kan nesten ikke få skrytt nok av Duelund CAST komponentene. Dyrt, men verdt hver en krone!!Hej gut_man
Et seriefilter har ikke direkte noget med begrebet synkronfilter at gøre. Et seriefilter er et filter hvor man har seriekoblet de enkelte filter sektioner for bas, mellemtone og diskant. Det Skal sammenlignes med parallel filteret hvor alle filter sektioner er parallel koblet. Jeg har ingen erfaring med serie filter opbygning så jeg kan derfor ikke bidrage med noget om fordele og ulemper ud over at jeg tror at det kan være lidt svære at designe. Men som sagt, jeg ved slet ikke om det forholder sig sådan.
Et synkronfilter dækker over en filter teori som har den egenskab at alle enheder i et filter altid er i fase uanset frekvens. Det er at sammenligne med begreber som Linkwitz-riley, butterworth osv. som har nogle andre egenskaber. Det skal dog tilføjes at Duelunds filter teori kan give et filter som er magen til et 2-vejs 24 dB Linkwitz-riley, hvilket jeg mener at bl.a Gryphons Mojo benytter.
Mvh,
Senilix
Og på EKTE highend er det ingen kabinetter i det hele tatt. Så er filten spart.Filten vil også dempe lydbølger som sprer seg langs overflaten av høyttaleren og diffrakteres fra hjørnene, slik at spesielt diskantelementet vil fremstå mer som en punktkilde med klart definert retning. Alle de sekundære kildene langs kantene på høyttaleren vil dempes ganske mange decibel. Ikke så dumt, det der. Diffraction Doesn't Have to be a Problem
Hvorfor i all verden er ikke filteret samlet i et separat kabinett?
Hvorfor syntes du det skulle være det?Hvorfor i all verden er ikke filteret samlet i et separat kabinett?
Mye coolereHvorfor syntes du det skulle være det?Hvorfor i all verden er ikke filteret samlet i et separat kabinett?Men, dersom kabinettet er absolutt dødt og uten resonanser så kan det vel være det samme.
Det er godt, at der er plads imellem de forskellige ting specielt spolerne.Mye coolereHvorfor syntes du det skulle være det?Hvorfor i all verden er ikke filteret samlet i et separat kabinett?Men, dersom kabinettet er absolutt dødt og uten resonanser så kan det vel være det samme.
Et udvendigt kabinet har sine ulemper. Jeg har iøvrigt sådan et udvendigt kabinet til min subwoofer, fordi jeg mener, at det er godt ikke at have det inde i selve højtaleren grundet voldsomme lydtryk der.
Der sidder en plade, der dækker for delefiltre komponenterne, som ikke fremgår af billedet. Lyd påvirker komponenter og igangsætter vibrationer. Så egentlig burde hi-fi anlæg skærmes for lyd.
Gulvet har sine vibrationer. Gulvet påvirker filterkassen, så den ikke bør placeres på gulvet. Bør ikke placeres i et hjørne. Bør ikke placeres bag lyttepositionen. Bør ikke placeres imellem højtalerne, da alt der påvirker negativt.