Mit højtalerprojekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke have nogen subwoofer hvor jeg bor. Har heller ikke noget behov for sindsygt meget bas.
    Handler ikke om mye bass men riktig bass.
    Nå har ikke jeg subber men et fullfrekvent system som spiller fra 10hz og opp.
    Det er det som er feilen att noen tror, att vi som har mange basser har disco lyd.
    Er det som er helt feil oppfatning av mange basser. Det spiller stramt og kontrollert. Med nesten ikke bevegelse av elementene.
    Kan spille veldig lavt og bunnen er der fortsatt.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Da har du ikke skjønt helt hvordan sub kan brukes. Ved å bruke et aktivt delefilter så får man avlastet de små basserne på høyttalerne, dette gjør at man får mindre forvrengning. Sammen med litt DSP så får man korrigert fase og justert frekvens responsen til å passe sammen med høyttalerne også.
    Men når man kanskje ikke har hørt hvordan det kan bli, så er det jo tydeligvis best å holde seg unna og fortsette med de gamle mytene!
    I don't give s shit. Ingen subwoofer til mig.

• Wow
    Reaksjoner: KMR

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Da har du ikke skjønt helt hvordan sub kan brukes. Ved å bruke et aktivt delefilter så får man avlastet de små basserne på høyttalerne, dette gjør at man får mindre forvrengning. Sammen med litt DSP så får man korrigert fase og justert frekvens responsen til å passe sammen med høyttalerne også.
    Men når man kanskje ikke har hørt hvordan det kan bli, så er det jo tydeligvis best å holde seg unna og fortsette med de gamle mytene!
    Har ingen interesse i din mening.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Skal ikke have nogen subwoofer hvor jeg bor. Har heller ikke noget behov for sindsygt meget bas.
    Det drejer sig ikke om sindsygt meget bas. Den boks du har lånt til Thomas, kan da det der skal til, hvis du ikke sælger den...
    Du får aflastet dine basenheder, som na_X skriver så rigigt. Du kan sikkert vælge at skære subwooferne, hvis det er et problem.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Handler ikke om mye bass men riktig bass.
    Nå har ikke jeg subber men et fullfrekvent system som spiller fra 10hz og opp.
    Det er det som er feilen att noen tror, att vi som har mange basser har disco lyd.
    Er det som er helt feil oppfatning av mange basser. Det spiller stramt og kontrollert. Med nesten ikke bevegelse av elementene.
    Kan spille veldig lavt og bunnen er der fortsatt.
    Jeg er enig med dig. Jeg har selv kik på et sæt højttalere, der har fire 10 tommere og de spiller fint bas. Mellomtonen og diskanten i midten og to 19 tommere over og under. Med aktiv deling og dsp og indbyggede forstærkere. De spiller fint

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    23.007
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde heller droppet sub hvis det ikke var veldig nødvendig på et oppsett som ikke er skikkelig sammenskrudd. Jeg hadde knapt noe under 50hz i mitt rom, selv om høyttalerne leverte ganske så bra ned til 20hz. Da måtte selvfølgelig subber på plass. Det ble sånn passe, men blomster ikke før jeg fikk på plass dsp.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.279
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tiden er en anden i dag... Nogle sætter bare grine smiley på, når jeg skriver noget.
    Ikke særlig opbyggeligt...
    Du har alltid hatt en diplomatisk og vennlig måte å skrive på og synes du fortjener respekt for det. Er ikke så begeistret for mobbing!

Er nok mange her som er misfornøyd med sine muligheter for å utøve sin interesse på en måte de ønsker og er derfor ulykkelige. Lett da å prøve å trekke andre ned i sin dessillusjonerte virkelig. Noen er vel rett også slett litt enkelt utrustet og hever seg ved å henge seg på den "riktige" gjengen, selv om de egentlig ikke forstår så mye.

Synes du bare skal følge din overbevisning og gjøre det du føler er riktig for deg. Jeg synes nok din tilnærming er litt vel alternativ og tidvis har liten rot virkeligheten, men jeg trenger jo ikke gjøre det samme som deg, så spiller liten rolle for meg.

Stå på Sven! (y)

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Det drejer sig ikke om sindsygt meget bas. Den boks du har lånt til Thomas, kan da det der skal til, hvis du ikke sælger den...
    Du får aflastet dine basenheder, som na_X skriver så rigigt. Du kan sikkert vælge at skære subwooferne, hvis det er et problem.
    Jeg kan ikke have subwoofer her hvor jeg bor i en ældre bolig. Der er alt for lyt indtil naboen. Kanskje jeg alligevel køber sub senere. Har ikke midlerne lige pt. Kunne ikke drømme om at købe på afbetaling. For mig er bassen ikke så voldsomt vigtig hvis resten er godt. Får se når jeg når Maj måned. Nu skal jeg lige få styr på mine nyankomne Duelund højttalere. Noget er ikke optimalt i mellemtonen. Der skal større kondensatorer på. Desuden tror jeg de Duelund sølv kabler er for hårde i lyden. Må finde noget andet knap så skingert. Ideer er velkomne.

Sætter nogle Mundorf Tinfolie kondensatorer på. Nu er der flade kobberfolie kondensatorer på. Skifter fra 6,4 uf til 9,4 uf. Så bliver overgangen til bassen bedre. Mere fyldig mellemtone. Nu er den noget skinger. Tinfolie lyder nok varmere.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Jeg kan ikke have subwoofer her hvor jeg bor i en ældre bolig. Der er alt for lyt indtil naboen. Kanskje jeg alligevel køber sub senere. Har ikke midlerne lige pt. Kunne ikke drømme om at købe på afbetaling. For mig er bassen ikke så voldsomt vigtig hvis resten er godt. Får se når jeg når Maj måned. Nu skal jeg lige få styr på mine nyankomne Duelund højttalere. Noget er ikke optimalt i mellemtonen. Der skal større kondensatorer på. Desuden tror jeg de Duelund sølv kabler er for hårde i lyden. Må finde noget andet knap så skingert. Ideer er velkomne.

Sætter nogle Mundorf Tinfolie kondensatorer på. Nu er der flade kobberfolie kondensatorer på. Skifter fra 6,4 uf til 9,4 uf. Så bliver overgangen til bassen bedre. Mere fyldig mellemtone. Nu er den noget skinger. Tinfolie lyder nok varmere.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du har alltid hatt en diplomatisk og vennlig måte å skrive på og synes du fortjener respekt for det. Er ikke så begeistret for mobbing!

Er nok mange her som er misfornøyd med sine muligheter for å utøve sin interesse på en måte de ønsker og er derfor ulykkelige. Lett da å prøve å trekke andre ned i sin dessillusjonerte virkelig. Noen er vel rett også slett litt enkelt utrustet og hever seg ved å henge seg på den "riktige" gjengen, selv om de egentlig ikke forstår så mye.

Synes du bare skal følge din overbevisning og gjøre det du føler er riktig for deg. Jeg synes nok din tilnærming er litt vel alternativ og tidvis har liten rot virkeligheten, men jeg trenger jo ikke gjøre det samme som deg, så spiller liten rolle for meg.

Stå på Sven! (y)
    Tusind tak. 😀🎶🎶 Det varmer.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.038
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    @Drossel
    Forstår mere ditt valg ved å ikke ha sub da.
    Mye bedre svar med å fortelle at du ikke ønsker sub på grunn av naboer og ikke midler til det.
    "I don't give s shit. Ingen subwoofer til mig" og "Skal ikke have nogen subwoofer hvor jeg bor. Har heller ikke noget behov for sindsygt meget bas" - synes jeg ikke i seg selv er noen selvforklarende svar.

phaselineær

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    108
    Sted
    Sjælland

Med for mye DSP blir balansen bedre og "lyden" dårligere | Side 2 | Hifisentralen

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    177
    Nu skal jeg lige få styr på mine nyankomne Duelund højttalere. Noget er ikke optimalt i mellemtonen. Der skal større kondensatorer på. Desuden tror jeg de Duelund sølv kabler er for hårde i lyden. Må finde noget andet knap så skingert. Ideer er velkomne.

Hej Drossel,

Nu er dette jo Svends tråd, så nok ikke det korrekte sted at svare.

Hvis jeg har forstået det korrekt vil du ændre en af kondensatorerne i mellemtone filteret? Hvis dette er korrekt, så er din højttalere jo ikke en Duelund højttaler længere. Mellemtonen vil ikke være i fase med de andre enheder. Men det er måske heller ikke vigtigt længere?

Ændringen vil ganske givet ændre klangen af højttaleren. Men det vil være forkert at tilskrive ændringen til at være forårsaget af kondensatorens fabrikat og materiale. Du ændre jo filteret.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Hej Drossel,

Nu er dette jo Svends tråd, så nok ikke det korrekte sted at svare.

Hvis jeg har forstået det korrekt vil du ændre en af kondensatorerne i mellemtone filteret? Hvis dette er korrekt, så er din højttalere jo ikke en Duelund højttaler længere. Mellemtonen vil ikke være i fase med de andre enheder. Men det er måske heller ikke vigtigt længere?

Ændringen vil ganske givet ændre klangen af højttaleren. Men det vil være forkert at tilskrive ændringen til at være forårsaget af kondensatorens fabrikat og materiale. Du ændre jo filteret.
    Er på anbefaling af ham som har lavet dem. Han mener åbenbart at højttalerne bliver mere liniære. Desuden vil Tin folien tilføre noget varme som jeg forstår det i forhold til de flade kobber kondensatorer.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Men har bestilt kobber højttaler kabler fra Fruugo.
    Pågrund af den lidt hårde lyd.
    Mine Audio Solutions er solgt. Det var måske en fejl disponering.
    Solgte dem alt for billigt. Vil ikke have to sæt højttalere stående.
    Men jeg har tillid til at "The Christians" bliver bedre med den lille ændring i filteret.
    Jeg lytter jo til den kompetente mand som har fremstillet dem.
    The Christians har en 10" Bass. Giver mere fylde og punch end Audio Solutions Figaro M.

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    177
    Er på anbefaling af ham som har lavet dem. Han mener åbenbart at højttalerne bliver mere liniære. Desuden vil Tin folien tilføre noget varme som jeg forstår det i forhold til de flade kobber kondensatorer.
    Hej Drossel,

Det har jeg meget svært ved at tro på. Med mindre der har været fejl i filteret fra starten og det ikke fulgte target kurven for et Duelund filter, så kan man ikke ændre en kondensator mere end 30% i et Duelund filter uden det går ud over hvor godt filteret følger target kurven.

Hvis jeg var dig ville jeg spørge efter målekurver for de enkelte enheder på den pågældende højttaler og center frekvens samt A-værdi for filteret. Der er noget der ikke stemmer her.

Jeg kan ikke forstille mig det er DCA Magnus som har lavet dem.

Anyways, jeg må heller blande mig uden om. Dette er ikke produktivt. Og så længe du er tilfreds med resultatet så er det jo godt nok.

phaselineær

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    108
    Sted
    Sjælland
    @Senelix.
    Du må ha lært og set at en ændring altid giver en forbedring for en kort periode.
    Magiske bevægelser med en loddekolbe er en sikker vinder for forbedringer inden for hifi ;)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Hej Drossel,

Det har jeg meget svært ved at tro på. Med mindre der har været fejl i filteret fra starten og det ikke fulgte target kurven for et Duelund filter, så kan man ikke ændre en kondensator mere end 30% i et Duelund filter uden det går ud over hvor godt filteret følger target kurven.

Hvis jeg var dig ville jeg spørge efter målekurver for de enkelte enheder på den pågældende højttaler og center frekvens samt A-værdi for filteret. Der er noget der ikke stemmer her.

Anyways, jeg må heller blande mig uden om. Dette er ikke produktivt. Og så længe du er tilfreds med resultatet så er det jo godt nok.
    Korrekt det er ikke Magnus. Men ham som har lavet dem arbejdede sammen med Steen Duelund, Magnus og Frederik på Frederiksberg.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Hej Drossel,

Har end ikke fået iværksat ændringer endnu. Men det kommer.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Mellemtonen lød hårdt. Kunne muligvis skyldes en ikke perfekt lodning på meget kraftig terminal på forstærkeren. Kigger på det igen i morgen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Det vi tiden afsløre. Først få styr på filteret i højttalerne.
    IMG_20250219_133049.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Muligvis var en af de tynde terminaler knækket på en kobber kondensator. Time will show. Ting tager tid. Ser på det i morgen. Idag skulle konen til undersøgelse på et hospital i Helsingør.

Skulder og hofte problemer.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.675
    Ikke mig som har monteret og loddet Duelund kabler på. De er tynde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn