Sven_Palvig
Hi-Fi freak
Det er sådan en, der bliver skrællet.
Papiret har desværre en tendes til at bule når viklerne pilles ud af disse banditter ifølge Jens.
Men det ordnes i en ovn med 50 grader og papiret holdes fast med vægt.
Fedt hvis Steens/jeres viden om kondensatorer kan omsættes til noget, almindelige dødelige kan komme i nærheden af (måske ikke så vigtigt for dere nordmænd, men mange af os danskere er jo desværre stadig nødt til at tænke på prisenSå blev der støbt lidt ind, ialt 12µF/160Volt, alu/papir i mineralsk voks, pr. box:
Vis vedlegget 336628
Smukke kurver (altså modsat hos det kvindelige køn - efter udjævning
Der Må være grænser for galskaben. Forestil dig at Sven skal til at trække måske 50 monometer duelundkabel, hvis det kan gøre det ..HVA? Ikke silke/olje?
Aj, Modifix, må gi´ Sluket ret, det ser ikke godt udFeige dansker! Det ER ingen grenser!
Senilix.Første klasses håndværk fra Modifix, som sædvanlig. Der er ikke meget og sætte en finger på.
Det eneste jeg til stadighed har lidt svært ved og forstå er den tilbagevendene snak om den elektriske fase. Den vil selvfølgelig blive rettet ud når man indføre konjugeringen af impedansen. Men hvad skal det til for? Det har intet med den akustiske fase og gøre. Jeg har set man siger at det gør forstærkerens liv nemmere da den skal trække en ren ohmsk belastning.
Jeg kan måske forstå det hvis forstærkeren er en klasse-D med filter i udgangen, men kompetent designet forstærker burde ikke være påvirket synderlig af den oprindelige impedans kurve. Jeg vil måske endda sige at forstærkeren får det endnu vanskeligere med kompensationen da den nu skal til og leverer mere effekt ved lave frekvenser. Og samtidig er strømmen i højttalerenheden fuldstændig den samme som uden kompensationen. Effekten bliver nu bare afsat i modstanden.
Men et flot og veludført projekt.
Senilix
Tak!Deilig å se gjennomførte, velutførte bygg som dette. Veldig inspirerende, og IMO den rette hi-fi ånd dette med at man ikke godtar det som de kommersielle aktørene tilbyr hvor alle detaljer er bestemt av fortjeneste og salgspris, men heller lager noe selv som er 'done right'.
Steen og venner har ingen hemmeligheder, eller ingen hemmeligheder i denne retning ihvertfald .. Det der gør impedanskorrektion "kontroversielt", er vel at kun nogle få producenter kan finde på det, hvorfor der fejlagtigt konkluderes, at det jo ikke er nødvendigt .. Lige nu sidder jeg og sammenligner lyden fra Svens surround, med en ganske lille ProAc-klon, Top 100, Dansk Audio Teknik engang havde i sortimentet. og en højttaler med mindst en Norsk enhed i! Svens højttaler, virker på enhver måde mere agil, end Top100, der ellers tit ses brugt i lidt ældre kvalits-surroundopstillinger. Tænk gerne at bruge 5 komponentværdier ude ved hver enhed, i kæder af to og tre, forbundet til højttalerenhedens terminaler. Altså på den måde at forstærkeren først ser filterkomponenter, herefter evt. attenuering/dæmpemodstande og helt fremme ved enheden, kompensationskredsene. Jo lavere frekvens, jo større værdier i spoler og kondensatorer benyttes. Hvis nu min scanner, et arvestykke fra M.deWaal, ikke var gået i stykker, ku' jeg ha' lagt et principrids op ..takk for denne tråden.
selv om det dere driver med ligger veldig langt fra min tilnærming og _kunnskap_, så har det vært veldig moro å få se dere dansker i aksjon er spesielt interessert i impedansekorreksjonen dere gjør, da jeg kunne tenkt meg å prøve dette prinsippet selv, siden det ikke virker å være fryktelig dyrt.
er det noe offentlig informasjon om hvordan dette skal gjøres der ute, eller er det steen & venners hemmelighet?
Nedenfor diagram over nedre og øvre impedanskorrektion alene - fra Steens opskrift på impedanskorrektioner for en given enhed, som bl.a. ligger på DCA´s hjemmeside, under "About us"/"Articles by Mr. Steen Aa. Duelund": http://duelundaudio.com/wp-content/uploads/sites/3619/2013/12/Loudspeaker_impedance_correction.pdfSteen og venner har ingen hemmeligheder, eller ingen hemmeligheder i denne retning ihvertfald .. Det der gør impedanskorrektion "kontroversielt", er vel at kun nogle få producenter kan finde på det, hvorfor der fejlagtigt konkluderes, at det jo ikke er nødvendigt .. Lige nu sidder jeg og sammenligner lyden fra Svens surround, med en ganske lille ProAc-klon, Top 100, Dansk Audio Teknik engang havde i sortimentet. og en højttaler med mindst en Norsk enhed i! Svens højttaler, virker på enhver måde mere agil, end Top100, der ellers tit ses brugt i lidt ældre kvalits-surroundopstillinger. Tænk gerne at bruge 5 komponentværdier ude ved hver enhed, i kæder af to og tre, forbundet til højttalerenhedens terminaler. Altså på den måde at forstærkeren først ser filterkomponenter, herefter evt. attenuering/dæmpemodstande og helt fremme ved enheden, kompensationskredsene. Jo lavere frekvens, jo større værdier i spoler og kondensatorer benyttes. Hvis nu min scanner, et arvestykke fra M.deWaal, ikke var gået i stykker, ku' jeg ha' lagt et principrids op ..takk for denne tråden.
selv om det dere driver med ligger veldig langt fra min tilnærming og _kunnskap_, så har det vært veldig moro å få se dere dansker i aksjon er spesielt interessert i impedansekorreksjonen dere gjør, da jeg kunne tenkt meg å prøve dette prinsippet selv, siden det ikke virker å være fryktelig dyrt.
er det noe offentlig informasjon om hvordan dette skal gjøres der ute, eller er det steen & venners hemmelighet?
Det kunne endda blive rigtig interessant hvis vi kunne få suppleret de lidt kedelige impedans målinger med nogle akustiske, så vi kan se hvordan enheder, kabinet og delefilter opføre sig.Ih altså, kommer der ikke snart et nyt indlæg...
De er på vej, i det omfang jeg ikke knækker alt for mange 3,6-3,8mm bor, i det forbistrede tellurkobber! (der bevarer ca 85 % af ledeevnen, i forhold til renkobber)Ser godt og seriøst ud Jens. Det var sådan højtalerbøsninger, jeg kunne bruge i mine monoblokke i stedet for de forgyldte messing dimser.
Nej, det har jeg ikke kendskab til. Duelund brugte kun huller i en størrelse, mig bekendt. Vigtigt er det vel, at luften kan bevæge sig frit, så membranen ikke bliver bremset.Forseggjorte greier, må eg sei! Ein liten ting ang "matrisa" inni kabinetta; Ville trudd det kunne vore fordelaktig å ha forskjellig diameter på hulla, etter det velkjente kaosprinsippet Har du eksperimentert på det området?