Mobiltelefon som kilde

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Bra! Test og se om det er ok for ditt bruk nå. Halv Mqa er det mange som bruker tipper jeg.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Det går visst an med din dac, men kun fra windows laptop som jeg kan se:

Dette virker jo totalt ulogisk. Dersom min mobil, med riktig Android versjon og denne UAPP appen installert, sender fra seg filene på autentisk måte, så skal da ikke DAC-en sile ut om det kommer fra en windows laptop eller min mobil? I dette tilfellet vil jo det som USB DAC mottar være helt likt enten det kommer fra laptop eller mobilen?
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Ja her kan du kanskje sjekke med Henry. Hans dac var nok tiltenkt pc baserte anlegg i sin tid og så funnet en workaround for å spille MQA i ettertid. Her vet jeg ikke hvordan det fungerer hos deg eller om i beste fall virker UAPP data inn i din dac og får sin siste unfold til høyeste kvalitet. Jeg tviler dessverre. Vi har hvertfall fått til halve Mqa (24bit/96khz) i dag! Hvis du er bestemt på å ha fullendt Mqa 192khz (kan det høres??) fra Tidal android app og din dac ikke klarer det er noen rimelige alternativ jeg vet om Audioquest Dragonfly dac eller rett og slett en LG Vxx /Gx mobil rett i anlegget (det ble virkelig bra i dag). Mqa er i forsøkstadiet og ett virvar uten like på salg av software/hardware løsninger. Har ikke savnet det etter jeg sa opp Tidal😊
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Hvorfor så opphengt i MQA?
Jeg forstår noe av det i og med at det er høyeste lydkvalitet tilgjengelig på streaming tjenester i Norge. Amazon HD, Qobuz eller andre er vel ikke normalt tilgjengelige her.
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Heisann, gøy å bli nevnt i ny tråd her inne.

Dere har helt rett i at Henry Audio ikke er MQA-sertifisert. Underlaget for DACen er åpen kildekode, helt motsatt av det lukkede MQA-universet. Jeg begynte også å lage DACer lenge før MQA kom til.

MQA-dekoding foregår i to trinn. Det første er i avspillings-programmet, typisk Tidal. Det andre trinnet (tror de kaller det "render") foregår i DACen. Henry Audio vil spille av resultatet av det første trinnet, men ikke det andre. Prioriteten min har alltid vært gode analoge komponenter i strømforsyning og klokke, samt kretskortutlegg. Prioriteten har så langt ikke vært trebokstavsforkortelser, i hvert fall ikke de som helt mangler åpne standarder for avspilling.

Men: alt er nok ikke fullt så enkelt! For at en hvilken som helst DAC skal motta alt avspillingsprogrammet har å gi den, må operativsystemet ha slått av resampling. Det er ikke gitt at lyd-data passerer upåvirket fra en player til en DAC. Påfallende ofte vil operativsystemet endre sampleraten i en digital, ikke-reversibel prosess. Det vil ha mye mer å si enn MQA vs. ikke-MQA, men veldig mange er ikke klar over det. Min erfaring er at Windows WASAPI og iOS gjør dette bra. På Android spriker tilgjengelig oppløsning fra telefon til telefon. Jeg vet ikke nok om hva Tidal eventuelt gjør for å sikre riktig samplerate ut av en telefon.

For de nysgjerrige anbefaler jeg å studere spec for sin telefon og android-versjon for å se hvilke samplerater som går uhindret gjennom. Henry Audio USB DAC satt opp for USB Audio Class 2 (rødt lys) tar imot opp til 24bits / 192ksps. Såvidet jeg husker pleier resultatet av 1. trinn MQA å være enten 88.2 eller 96. Det tar DACen helt fint imot hvis operativsystemet lar det passere.

Min DAC har ikke display eller en ansamling lysdioder til å indikere samplerate. Men det burde være en smal sak å legge til. Gi meg beskjed hvis det er noen Henry-eiere her, så legger jeg det til i firmware.

Dog: mitt aller beste tips er å stryke de foregående avsnittene, glemme bokstavforkortelser og lytte med øra! Låtder det bra - vær glad!


Børge
www.henryaudio.com/no
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Dette virker jo totalt ulogisk. Dersom min mobil, med riktig Android versjon og denne UAPP appen installert, sender fra seg filene på autentisk måte, så skal da ikke DAC-en sile ut om det kommer fra en windows laptop eller min mobil? I dette tilfellet vil jo det som USB DAC mottar være helt likt enten det kommer fra laptop eller mobilen?
Du har rett, DACen vet ikke noe om datakilden. Både mobiler og PCer bruker en felles USB-standard. Det er mulig å skille de forskjellige operativsystemene på hvordan de initierer USB-forbindelser, men det har ingen som helst betydning for lyd-dataene.

DACen er laget for å være så transparant som mulig når den mottar lyd-data over USB og sender de videre til selve DAC-chippen.

Som jeg skrev over: de forskjellige operativsystemene i mobil og laptop klarer ikke helt å holde fingra fra fatet og la lydstrømmen gå uendret gjennom fra avspillingsprogram til USB-buffer. Her har ikke jeg den fulle oversikten, men dessverre høres forskjellige OSer av og til forskjellig ut. Kjør debatt!


Børge
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Du har rett, DACen vet ikke noe om datakilden. Både mobiler og PCer bruker en felles USB-standard. Det er mulig å skille de forskjellige operativsystemene på hvordan de initierer USB-forbindelser, men det har ingen som helst betydning for lyd-dataene.

DACen er laget for å være så transparant som mulig når den mottar lyd-data over USB og sender de videre til selve DAC-chippen.

Som jeg skrev over: de forskjellige operativsystemene i mobil og laptop klarer ikke helt å holde fingra fra fatet og la lydstrømmen gå uendret gjennom fra avspillingsprogram til USB-buffer. Her har ikke jeg den fulle oversikten, men dessverre høres forskjellige OSer av og til forskjellig ut. Kjør debatt!


Børge
Takker for nyttige og interessante opplysninger. Men for en legmann som meg, så er det ikke lett å henge med i svingene!

Er det da slik at jeg får noe bedre kvalitet med Tidal Master, men ikke den fulle Master kvaliteten grunnet begrensninger i DAC?
Har jeg uansett en fordel av å spille Tidal via UAPP appen?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den fulle masterkvaliteten er oppsamling til 192khz uansett iflg. endel kilder
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Takker for nyttige og interessante opplysninger. Men for en legmann som meg, så er det ikke lett å henge med i svingene!

Er det da slik at jeg får noe bedre kvalitet med Tidal Master, men ikke den fulle Master kvaliteten grunnet begrensninger i DAC?
Har jeg uansett en fordel av å spille Tidal via UAPP appen?
Ja du får bedre kvalitet med Tidal Master, men ikke full 192khz. Ved bruk av UAPP har du nå første del av Mqa altså 24bit/96khz ut fra din tlf. Uten denne appen resampler Android OS alt til 16bit/48khz. Hørte du noe forskjell? Hvis ikke så vil jeg påstå at du heller ikke vil høre forskjell om du skaffer full Mqa.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Ja du får bedre kvalitet med Tidal Master, men ikke full 192khz. Ved bruk av UAPP har du nå første del av Mqa altså 24bit/96khz ut fra din tlf. Uten denne appen resampler Android OS alt til 16bit/48khz. Hørte du noe forskjell? Hvis ikke så vil jeg påstå at du heller ikke vil høre forskjell om du skaffer full Mqa.
Jeg skjønner fortsatt da ikke hvorfor det har stått slik i media:
"
CES 2019: Tidal Masters hi-res streaming now available on Android smartphones
By Becky Roberts January 07, 2019

(Jeg la inn en link i tidligere innlegg.) De opplysningene stemmer jo dårlig med din påstand om at Android OS resampler alt til 16bit/48khz?

En annen sak jeg undrer meg litt på, er at når jeg åpner Tidal i egen app på mobilen får jeg disse valgene for streaming på mobil: Normal, High og Master. Jeg legger da selvsagt inn Master
Når jeg åpner Tidal i UAPP appen får jeg disse valgene på mobil: Lossless(flac), High(AAC) og Low((AAC)
Her nevnes dermed ikke Master?

Her er data for min nåværende mobil, Oppo Find X2 Pro. Der kan man se hvilke audio formater den støtter: https://www.devicespecifications.com/en/model/dd465316

Her er tilsvarende for LG V30+: https://www.devicespecifications.com/en/model/fcc34570

Ut fra hva jeg kan se, så støtter jo min mobil faktisk flere audioformater enn LG?

Når det gjelder lytting, har jeg ikke hatt anledning til dette enda de siste par dager. Dette er mer basert på et prinsipp om at jeg ikke ønsker unødvendige flaskehalser i min valgte kjede, uavhengig av hva jeg selv eventuelt klarer å høre. Dette er da også grunnen til at jeg velger Tidal foran Spotify.
Jeg ønsket også å få avklart om mitt valg av drivverk og kilde hadde noen svakheter som jeg selv ikke har vært klar over. Denne tråden har dermed så langt vært svært nyttig for min del!
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Jeg skjønner fortsatt da ikke hvorfor det har stått slik i media:
"
CES 2019: Tidal Masters hi-res streaming now available on Android smartphones
By Becky Roberts January 07, 2019

(Jeg la inn en link i tidligere innlegg.) De opplysningene stemmer jo dårlig med din påstand om at Android OS resampler alt til 16bit/48khz?

En annen sak jeg undrer meg litt på, er at når jeg åpner Tidal i egen app på mobilen får jeg disse valgene for streaming på mobil: Normal, High og Master. Jeg legger da selvsagt inn Master
Når jeg åpner Tidal i UAPP appen får jeg disse valgene på mobil: Lossless(flac), High(AAC) og Low((AAC)
Her nevnes dermed ikke Master?

Her er data for min nåværende mobil, Oppo Find X2 Pro. Der kan man se hvilke audio formater den støtter: https://www.devicespecifications.com/en/model/dd465316

Her er tilsvarende for LG V30+: https://www.devicespecifications.com/en/model/fcc34570

Ut fra hva jeg kan se, så støtter jo min mobil faktisk flere audioformater enn LG?

Når det gjelder lytting, har jeg ikke hatt anledning til dette enda de siste par dager. Dette er mer basert på et prinsipp om at jeg ikke ønsker unødvendige flaskehalser i min valgte kjede, uavhengig av hva jeg selv eventuelt klarer å høre. Dette er da også grunnen til at jeg velger Tidal foran Spotify.
Jeg ønsket også å få avklart om mitt valg av drivverk og kilde hadde noen svakheter som jeg selv ikke har vært klar over. Denne tråden har dermed så langt vært svært nyttig for min del!
Bra! Jeg forstår deg med tanke på uønskeded flaskehalser absolutt. Men dog selv om du får full Mqa så er selv dette i seg selv en flaskehals da det er et lossy format fullendt også. Jeg vil anta Tidal lanserte Mqa for Android app for dem som bruker hodetelefoner koblet til enten ved minijack eller usb. Det er nok ikke mange som bruker telefonen kablet til anlegg hjemme vil jeg tro. Mange av disse igjen har skaffet seg Audioquest Dragonfly for å få full utpakking av Mqa fra usb om man ikke har en LG.

Det er ikke noe påstand fra meg ang. 48khz resampling. Siste dager har jeg lest hundrevis av forum sider om dette.

Oppo mobil ja! De hadde faktisk en Mqa mobil rundt samme tid jeg kjøpte LG.

En ting jeg nok må korrigere meg selv på er at du uten Mqa mobil må ta tillegget for Mqa i UAPP appen. Da får du nok opp Master også. Husk å sette til bit perfect mode i første omgang hvertfall.

Sånn det er nå så blir det rimeligste for deg å finne en Dragonfly dac og bruke istedet. Sammen med UAPP. Da har du ingen flaskehalser opp til maks i formatet. Husk det er Tidal selv som foreløpig hindrer at du kan bruke deres app direkte i denne brukermåten du ønsker. Som nevnt går det heller ikke på Node 2i som jo omtrent ble laget for å spille Mqa enkelt.

Dette er så langt de er kommet. Hvis du i tillegg krever å bruke samme appen så er det ingen alternativ som jeg vet om beklageligvis. Jeg hoppet av det kjøret og venter til det evt. modner.
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Obs jo! Kjøper du en Dragonfly kan du bruke Tidal appen. Appen må jo klare 96khz ved usb output ved å overstyre Android og Dragonfly gir deg 192khz. Det er den aller rimeligste veien dit du vil😊
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Digital lyd er ikke like intuitivt som f.eks. platespiller. Det er lag på lag med teknologi som må spille sammen. Jeg jobber med å konstruere DACer, men må fortsatt innrømme at jeg ikke har full oversikt over trinnet før, driverne i datamaskinen som utgjør kilden.

"Bit perfect" er bra konsept. Jo mindre kilden gjør, og jo mer DACen gjør, desto bedre.

MQA-lisensierte DACer skal visstnok ha en MQA-indikator på seg. Hva er erfaringene deres med dette? Min DAC kan forholdsvis lett programmeres til å få en samplerate-indikator som forteller hva kilden gir. >48kHz er en god indikasjon på at 1. trinn i MQA-dekodingen har skjedd.


Børge
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
For at dette skal virke trenger du to ting:

- USB OTG-adapter til telefonen (heter USB Camera Adapter på iPhone og iPad). Med adapteret får telefonen en USB hunn-plugg
- USB HUB med egen strømforsyning. Telefon og OTG-adapter leverer ikke veldig mye strøm. Med HUB er du sikker på at DACen vil få nok

Det krever altså to anskaffelser fra Kjell, Clas, Komplett e.l., og du ender opp med en god digital kilde til DACen.

Børge
www.henryaudio.com/no
 
Topp Bunn