Svar til innlegg #27.
Nei du skal ikke få smekk på tastaturfingrene.At vinyl har mange iboende svakheter må man innrømme men at vinyllyd ikke hamler opp med dagens lydformat er
jeg usikker på.Jeg kan avspille en cd fra min Ref.8 cd spiller og deretter spille av samme LP på min vinylrigg Project 10.1 Evo med Acustical System pickup.
Ja dere må jette på det som frembringer den fineste lyden.Det samme skjer når jeg spiller LP på ombygget Lenco med Audiocraft arm og VDH MC10.Fineste lyd??
På 70 tallet når jeg startet å spille musikk på stereoanlegg hadde vi lydbånd og Lp og forholde oss til og selvfølgelig radio også.
Og det er her jeg ønsker å komme frem til mitt poeng.Jeg kan ikke finne et lydformat som er bedre en vinyl.Om man derimot går rundt i huset og er opptatt med
andre ting en lytting er sikkert dagens lydformater mere å foretrekke.Men da LYTTER man ikke til musikken.Dette kan virke ulikt på oss alle.
I beste mening.
Mvh Kenneth
Innlegg nr. 27 - det er meg, det....
Som du sikkert har skjønt, er jeg ingen nostalgiker. Utgangspunktet mitt for at alle mann alle spilte vinyl den gangen da både du og jeg var unge, var at det var det som gjaldt. Alle hadde platespillere. Riktignok av varierende kvalitet - og enkelte såpass dårlige at jeg mer enn én gang har brent meg på å ta med meg plater og spille dem på fremmede spillere. Det var ikke alle som var like nøye på det. Men jeg syntes allerede den gangen at det var stress å måtte snu platen midt i Beethovens 9. - når jeg endelig hadde sunket inn i musikken. Eller ta konas favoritt: West Side Story - som vi en periode hadde i 2-LP-utgave - hvor vi ikke bare måtte snu platen, men også bytte LP midt oppi det hele. Det ble så stress for henne at den platen nesten aldri ble spilt. Nå, deromot - nå kan hun finne den selv på harddisken og spille den når hun vil. Uten frykt for å ødelegge verken plater eller pick-up'er.
Sånn sett, mener jeg at vinyl er et entusiastformat. Helt OK for dem som vet hva de holder på med - og er nøye på det - men overhodet ikke velegnet for almuen. Jeg har hørt såpass mange mishandlede LP-plater i løpet av min hifi-karriere, at jeg er sikker på at folk flest egentlig kan takke den teknologiske utviklingen for at de slipper å styre med vinyl. Lydmessig blir det helt sikkert et spørsmål om smak og behag. Men det er jo ikke alltid at vinyl- og digitalutgavene er helt identiske - sånn sett blir det fra tid til annen at man sammenligner epler og pærer.
PS: Og enda mer epler og pærer blir det gjerne av at vinyl og digitallyd går forskjellige veier gjennom anlegget. Vinylentusiaster har gjerne ganske forsseggjorte greier på vinylsiden - platespillere, armer, pick-up'er, RIAA etc - som får det til å låte ekstra bra - sammenlignet med en digital signalvei som kan hende ligger mer i budsjettklassen.