Moderne HiFi - er der så ille som jeg har inntrykk av?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Prudence

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.06.2013
    Antall liker
    29
    Sted
    Bergen
    Man må ikke glemme at fryktelig dyrt utstyr den gangen er tilgjengelig til helt andre priser i dag- i dagens kroneverdi. Mine TSM betalte jeg kr. 6.000 for som et eksempel. Men det er klart: ting eldes og må vedlikeholdes.
    Så hva ting ville ha kostet i dag er forsåvidt ikke så interessant lenger for den som skal kjøpe nå

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Man må ikke glemme at fryktelig dyrt utstyr den gangen er tilgjengelig til helt andre priser i dag- i dagens kroneverdi. Mine TSM betalte jeg kr. 6.000 for som et eksempel. Men det er klart: ting eldes og må vedlikeholdes.
    Så hva ting ville ha kostet i dag er forsåvidt ikke så interessant lenger for den som skal kjøpe nå
    Man må heller ikke glemme at det som tilsynelatende var billig den gangen, var fryktelig dyrt - hvis man tar hensyn til inflasjon og utvikling i kjøpekraft. Mitt første anlegg - kjøpt for studielån- og sommerjobbpenger rundt 1970 - kostet rundt 60.000 kroner regnet etter dagens kroneverdi.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Svar til innlegg #27.
    Nei du skal ikke få smekk på tastaturfingrene.At vinyl har mange iboende svakheter må man innrømme men at vinyllyd ikke hamler opp med dagens lydformat er
    jeg usikker på.Jeg kan avspille en cd fra min Ref.8 cd spiller og deretter spille av samme LP på min vinylrigg Project 10.1 Evo med Acustical System pickup.
    Ja dere må jette på det som frembringer den fineste lyden.Det samme skjer når jeg spiller LP på ombygget Lenco med Audiocraft arm og VDH MC10.Fineste lyd??
    På 70 tallet når jeg startet å spille musikk på stereoanlegg hadde vi lydbånd og Lp og forholde oss til og selvfølgelig radio også.
    Og det er her jeg ønsker å komme frem til mitt poeng.Jeg kan ikke finne et lydformat som er bedre en vinyl.Om man derimot går rundt i huset og er opptatt med
    andre ting en lytting er sikkert dagens lydformater mere å foretrekke.Men da LYTTER man ikke til musikken.Dette kan virke ulikt på oss alle.
    I beste mening.
    Mvh Kenneth

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg blir i godt humør av utstyr som er bygget for evigheten. :) Enten det er gammelt eller nytt. Det heter visst Old School.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Svar til innlegg #27.
    Nei du skal ikke få smekk på tastaturfingrene.At vinyl har mange iboende svakheter må man innrømme men at vinyllyd ikke hamler opp med dagens lydformat er
    jeg usikker på.Jeg kan avspille en cd fra min Ref.8 cd spiller og deretter spille av samme LP på min vinylrigg Project 10.1 Evo med Acustical System pickup.
    Ja dere må jette på det som frembringer den fineste lyden.Det samme skjer når jeg spiller LP på ombygget Lenco med Audiocraft arm og VDH MC10.Fineste lyd??
    På 70 tallet når jeg startet å spille musikk på stereoanlegg hadde vi lydbånd og Lp og forholde oss til og selvfølgelig radio også.
    Og det er her jeg ønsker å komme frem til mitt poeng.Jeg kan ikke finne et lydformat som er bedre en vinyl.Om man derimot går rundt i huset og er opptatt med
    andre ting en lytting er sikkert dagens lydformater mere å foretrekke.Men da LYTTER man ikke til musikken.Dette kan virke ulikt på oss alle.
    I beste mening.
    Mvh Kenneth
    Innlegg nr. 27 - det er meg, det....

Som du sikkert har skjønt, er jeg ingen nostalgiker. Utgangspunktet mitt for at alle mann alle spilte vinyl den gangen da både du og jeg var unge, var at det var det som gjaldt. Alle hadde platespillere. Riktignok av varierende kvalitet - og enkelte såpass dårlige at jeg mer enn én gang har brent meg på å ta med meg plater og spille dem på fremmede spillere. Det var ikke alle som var like nøye på det. Men jeg syntes allerede den gangen at det var stress å måtte snu platen midt i Beethovens 9. - når jeg endelig hadde sunket inn i musikken. Eller ta konas favoritt: West Side Story - som vi en periode hadde i 2-LP-utgave - hvor vi ikke bare måtte snu platen, men også bytte LP midt oppi det hele. Det ble så stress for henne at den platen nesten aldri ble spilt. Nå, deromot - nå kan hun finne den selv på harddisken og spille den når hun vil. Uten frykt for å ødelegge verken plater eller pick-up'er.

Sånn sett, mener jeg at vinyl er et entusiastformat. Helt OK for dem som vet hva de holder på med - og er nøye på det - men overhodet ikke velegnet for almuen. Jeg har hørt såpass mange mishandlede LP-plater i løpet av min hifi-karriere, at jeg er sikker på at folk flest egentlig kan takke den teknologiske utviklingen for at de slipper å styre med vinyl. Lydmessig blir det helt sikkert et spørsmål om smak og behag. Men det er jo ikke alltid at vinyl- og digitalutgavene er helt identiske - sånn sett blir det fra tid til annen at man sammenligner epler og pærer.

PS: Og enda mer epler og pærer blir det gjerne av at vinyl og digitallyd går forskjellige veier gjennom anlegget. Vinylentusiaster har gjerne ganske forsseggjorte greier på vinylsiden - platespillere, armer, pick-up'er, RIAA etc - som får det til å låte ekstra bra - sammenlignet med en digital signalvei som kan hende ligger mer i budsjettklassen.

Sist redigert:

leifarild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Antall liker
    205
    Stiller meg bak trådstarter her. Er heller ikke imponert over utviklingen.
    Nå er jeg ikke en som sitter og lytter etter myggen som fløy forbi cymbalene. Jeg kan dra parallell mellom lyd og damer. Jeg vet med en gang om jeg liker hva jeg ser/hører. Men kan ikke alltid forklare så godt hvorfor.
    De høyttalerne jeg har likt best av alt jeg har hatt, er et par JBL 4430 studiomonitorer. Toveis med 15 tommer bass og horn til mellomtone/diskant. På papiret imponerer den ikke, og går ikke lengre opp en 16kHZ eller der omkring. Elendig. Men MYE moro, masse punch, dynamikk og trøkk. Det låter flott i mine ører. Og jeg sliter med å finne noe i butikkene i dag som kan gi like mye glede. Det finnes sikkert, men man må sikkert godt over 100.000 for å finne noe.

Og den forsterkeren jeg har likt best: Den styggeste forsterkeren jeg noen gang har hatt: Harman Kardon Citation 16. Men den hadde en rett og slett nydelig lyd - i hvert fall i mine ører. Urstygg front, men litt kult med utvendig monterte transistorer da ;)

http://img.canuckaudiomart.com/uplo...kardon_citation_16_stereo_power_amplifier.jpg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Med fare for å få rikelig med smekk på tastaturfingrene: Mange myter her, ser jeg.

F.eks. forestillingen om at i de gode gamle dager var stuene i de tusen hjem fylt opp av gampesvære høyttalere og forsterkere. Slik var det ikke. Da jeg vokste opp på 1950- og 60 tallet, ble det populært med disse alt-i-ett-boksene. Med innebygget radio, TV og platespiller – og antageligvis også (men det kunne man ikke høre på lyden) forsterker og høyttalere. Det nærmeste vi kom stereo var hvis vi holdt hodet ca. 10 cm fra boksen. Jeg kan ikke huske å ha sett noen separate høyttalere noe sted før rundt 1970 – men de skulle jo ikke være synlige, så de ble diskret gjemt bort i bokhyller, bak gardiner etc.

Og vinyl? Jeg pleier å si at hvis Edison hadde vært digital, hadde ingen kommet på tanken at man skulle spille og distribuere musikk på denne måten. Jeg skjønner godt at man av nostalgiske grunner - tilbake til røttene og alt det der – kan ha glede av vinylspilling. Pluss at det allerede finnes ganske mange plater og musikalske skatter i de tusen hjem som det kan være hyggelig å kunne spille. Men i bunn og grunn et format med mange iboende svakheter og ulemper.

Og skulle ikke f.eks. 128 kbps MP3 være helt OK for radiolytting? Jeg er klar over at MP3 har sine svakheter – men det har da FM-teknologien også. Radio har aldri nådd opp til ”ren og ubesudlet” hifi-lyd, men det har da aldri vært poenget. Problemet – etter min vurdering – er ikke FM eller MP3, men den såkalte ”loudness war”, som er ødeleggende for musikkgleden. Nettradio i seg selv er mer enn OK, og har revolusjonert radiolytting for meg. Nå går det i nettradio i kan hende 70-80% av tiden her hjemme – og selv i 128 kbps (og noen ganger helt ned i 64 kbps) gjennom et hvilket som helst av de tre anleggene mine - låter det såpass at jeg lytter til musikken og ikke til de knapt hørbare svakhetene. Langt å foretrekke fremfor min ungdomstids Radio Luxemburg på mellombølge i mørke høst- og vinterkvelder. Nå har jeg tilgang til blues, jazz, klassisk – you name it – fra spesialkanaler over hele verden. Musikkimpulser som ville vært helt utenkelige da min generasjon vokste opp.

Bare noen hjertesukk fra en som snart er pensjonist, og som aldri har hatt bedre lyd enn nå, og som venter på å få smekk på tastaturfingrene for sine kjetterske innspill.
    Dette lyder kjent, Ulf-B! :)

Kanskje vi skal lauge oss? Danne et Norsk Hifikjetterilaug?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.696
    Sted
    Smurfeland
    Svar til innlegg #27.
    I beste mening.
    Mvh Kenneth

Som du sikkert har skjønt, er jeg ingen nostalgiker. Utgangspunktet mitt for at alle mann alle spilte vinyl den gangen da både du og jeg var unge, var at det var det som gjaldt. Alle hadde platespillere. Riktignok av varierende kvalitet - og enkelte såpass dårlige at jeg mer enn én gang har brent meg på å ta med meg plater og spille dem på fremmede spillere. Det var ikke alle som var like nøye på det. Men jeg syntes allerede den gangen at det var stress å måtte snu platen midt i Beethovens 9. - når jeg endelig hadde sunket inn i musikken. Eller ta konas favoritt: West Side Story - som vi en periode hadde i 2-LP-utgave - hvor vi ikke bare måtte snu platen, men også bytte LP midt oppi det hele. Det ble så stress for henne at den platen nesten aldri ble spilt. Nå, deromot - nå kan hun finne den selv på harddisken og spille den når hun vil. Uten frykt for å ødelegge verken plater eller pick-up'er.

Sånn sett, mener jeg at vinyl er et entusiastformat. Helt OK for dem som vet hva de holder på med - og er nøye på det - men overhodet ikke velegnet for almuen. Jeg har hørt såpass mange mishandlede LP-plater i løpet av min hifi-karriere, at jeg er sikker på at folk flest egentlig kan takke den teknologiske utviklingen for at de slipper å styre med vinyl. Lydmessig blir det helt sikkert et spørsmål om smak og behag. Men det er jo ikke alltid at vinyl- og digitalutgavene er helt identiske - sånn sett blir det fra tid til annen at man sammenligner epler og pærer.

PS: Og enda mer epler og pærer blir det gjerne av at vinyl og digitallyd går forskjellige veier gjennom anlegget. Vinylentusiaster har gjerne ganske forsseggjorte greier på vinylsiden - platespillere, armer, pick-up'er, RIAA etc - som får det til å låte ekstra bra - sammenlignet med en digital signalvei som kan hende ligger mer i budsjettklassen.
    Er enig i at det som er kanskje mest ubeleilig med vinyl er at man må snu og bytte plater i tide og utide, noe man stort sett slipper ved cd-avspilling. Men lydmessig opplever jeg gjerne en varme og fylde i lyden på vinyl, gjengitt over en billig spiller med billig PU, som kan hamle opp med cd-spilleren min til over ti ganger prisen.
    Ikke misforstå, cd låter fortsatt bra, men på flere innspillinger er de grunnleggende musikalske egenskapene til vinyl bare flere reiser bedre - selv med det enkleste av avspillerutstyr. Og det har ikke noe med nostalgi å gjøre.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Svar til innlegg #27.
    I beste mening.
    Mvh Kenneth

Er enig i at det som er kanskje mest ubeleilig med vinyl er at man må snu og bytte plater i tide og utide, noe man stort sett slipper ved cd-avspilling. Men lydmessig opplever jeg gjerne en varme og fylde i lyden på vinyl, gjengitt over en billig spiller med billig PU, som kan hamle opp med cd-spilleren min til over ti ganger prisen.
    Ikke misforstå, cd låter fortsatt bra, men på flere innspillinger er de grunnleggende musikalske egenskapene til vinyl bare flere reiser bedre - selv med det enkleste av avspillerutstyr. Og det har ikke noe med nostalgi å gjøre.
    Er ikke det du beskriver her rett og slett det som gjør at mange sverger til vintage og/eller vinyl? Og at dette i praksis ofte egentlig bare er en annen frekvenskurve enn dagens paddeflate norm? En forholdsvis betydelig heving av mellombassen over et forholdsvis bredt frekvensområde gir den varmen og fylden i bass/rytmedelen, stofflighet i klassisk, analog lyd over vinyl osv. Diskant og topp er tilsvarende noe avdempet og mindre ultragjennomsiktig. Og vips, der har man homogeniteten, varmen, 'diskanten stikker seg ikke ut', 'man blir sittende og høre musikk, ikke lete etter feil' osv. Begrepene som ofte følger vinyl/vintage.

For meg ser det ut til at mye av de påståtte innebygde fordelene med analogt/vintage rett og slett er en mer tilgivende frekvensgang. Jeg er mer og mer sikker på at veldig mange (meg selv inkludert) opplever dønn nøytralt gjengitt lyd som slitsom og ikke tilfredsstillende selv om man ikke så lett klarer å sette fingeren på hvorfor det klør mellom skulderbladene. Alt er jo der; detaljert, gjennomsiktig, støyfritt, dynamisk, riktig....likevel er veldig mange av oss utilfreds med anleggene våre. Mange kjøper platespiller og 40 Lper bare for å pælme det ut etter et halvår, når de stort sett får samme lyd fra dette som fra CD-spilleren. Det er ikke automatikk i at skifte til vinyl og rør gir mer varmetilskudd i musikken, Dagens utstyr er mer eller mindre laget etter samme moderne frekvensideal alt sammen. Dessverre.

SÅ kanskje er det hele snakk om frekvensgang? Og at produsenter som klarer å gjengi gårsdagens klangideal med dagens teknologi virkelig kan skyte gullfuglen?

Og hvorfor må alle hifiskribenter gjøre et stort nummer av at de forakter tonekontroller og skryte av å ikke ha prøvd de en gang hvis (gud forby) en forsterker skulle være utstyrt med slikt. Har en liten mistanke om at mange skulle gi blaffen i å være så politisk korrekte. Dra på bassen til klokka to, dempe diskanten til kl. elleve og kose seg glugg i hjel med musikken. trykk gjerne inn loudnessknappen og glis litt ekstra.:)

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.540
    Torget vurderinger
    10
    I gamle dager var kabinettene bredere og basselementene større (10-15") og nærmere gulvet.

Moderne høyttalere har ofte 6,5" bassmellomtone(r) plassert høyt noe som fører til kansellering av midbass i gulvets førsterefleksjon.

Brede kabinetter rammes i mindre grad av baffle step. Baffelen forsterker nemlig lydbølgene ned til der hvor bølgelengden tilsvarer bredden på kabinettet. Bred baffel gir bedre kropp i musikken.

Større elementer flytter mere luft. Små elementer må bevege seg mer (slaglengde) som fører til mindre presis lyd og introduserer forvrengning, impedanseskifte osv.

De største fremskrittene siste 40 år har skjedd med diskantdrivere ikke bass og mellomtone IMO.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.427
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Var i London og overvar paraden 1 nyttårsdag. Mange musikkorps live og på nært hold. "Snorrett" frekvensgang det. Spisst og tynt? Overhodet ikke. Kroppslig og dynamisk og engasjerende.
    Det er ingen grunn til å endre frekvensgang eller spille vinyl for å oppnå den riktige lyden. God digital er kroppslig og trumfer all vinyl. Samtidig, jitter befengt digital låter plastikk.

Vinyl kan ikke låte helt rent og uforvrengt. Det knitrer litt her og der. Ekko fra tilligende rille legger seg oppå lyden.

Tror kanskje vinylens iboende svakheter gjør at man umiddelbart senker skuldrene og blir litt mindre kritisk. Vi vet at litt knitring o.l. følger med på kjøpet. På digitalsiden skal det låte perfekt pr definisjon.

Mange høyttalere har en lysere klang. Da høres de ekstra detaljert ut i butikken. Hjemme blir man lei. Da kan avrundet vinyl spilling subjektivt være tingen.

Final

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Jeg mistenker at han rett og slett har oppdaget bransjens frykt for å selge høyttalere med litt størrelse til andre enn de mest ihuga entusiastene, eller de verste rånerne.
    Seriøst, se selv: Hva er det man finner om man har et "normalt" folkelig budsjett å forholde seg til innenfor moderne konstruksjoner? Små stativmodeller eller mistenkelig slanke gulvstående høyttalere.
    Noen produsenter spanderer på seg sidemonterte basser og svært dype kabinetter for å få et fornuftig kassevolum og anstendig bestykning til tross for smal frontplate, men dette er normalt sett modeller som spretter høyt opp på prisskalaen. (enkelte unntak selvsagt)
    For de som foretrekker høyttalere som spiller litt rundt og komfy, med god tyngde i bassen , så er man enten forvist til litt harrytasshøyttalere, eller så må man supplere med subwoofere eller dille med EQ'er for å få ønsket lydkarakter.

Evt øke høyttalerbudsjettet med minst femti tusen, for å komme opp på store entusiastmodeller. Siden de stort sett kjøpes av folk som ikke trenger å kjempe for å få lov til å møblere hjemmet med korrekte høyttalere. Enten fordi man slipper å ta slike hensyn, eller at det er andre som forstår at ting må ha en viss størrelse for å gjøre jobben skikkelig.
    Ser du testet Hegel med Klipsch !!! en forferdelig match.
    Har selv hørt moderne 6" 8" og 10" som spiller fletta av eldre 12" etc etc. Selv innen hifi så har utviklingen gått videre de siste 50 årene MEN det finnes selvsagt enkelte produkter som tåler tidens tand...

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Helt enig med HEL og Final her.Det er lyden som man foretrekker som bestemmer om det blir bra eller dårlig.Dette er selvfølgelig det denne Tråden handler om.
    Men jeg har jo forståelse for at det Digitale er mere lettvint.Audio Research har en utmerket cd spiller som heter CD8.Dette er en cd spiller som jeg ville hatt på
    min liste over de 7 "såkalte beste".
    Jeg har denne i mitt rack men når det er snakk om musikk man virkelig skal lytte til er nok vinyl min aller beste kilde.
    Gleden over musikk er aller størst om man ikke er kritisk.Slik virker det hjemme hos oss.
    Mvh Kenneth

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Tandberg studio monitor kostet ca. 8000,- kr høsten 1977 da jeg kikket på dem i Bergen.

Disse var ikke høyttalere som havnet i alle hjem.

Synes diskantene er blitt bedre på de fleste nye høyttalere, bass og mellomtone så som så.

En 25 hk Suzuki DT kostet ca 5000,- kr i 1975
    En 4,5 hk DT kostet 1600,- kr samme året.

Dette var mye penger i de dager.

De virkelig dyre anlegg på den den tiden var heller sjeldne i vanlige stuer.

Man hadde annet å bruke penger på, min mor fikk sin første vaskemaskin etter at nr. 4 av ungene var født i 1969.

Hadde 18,- kr i timen som sveiser i en sommerjobb 1975, økte til 22,- kr i 1976 da jeg også hadde sommerjobb samme sted.
    Man kan jo selv regne hvor mange timer jeg trengte å jobbe med 18,- kr brutto pr. time i 1975, for å kjøpe en 25 hk Suzuki DT til 5000,- kr

Som nevnt kostet Tandberg studio monitor ca. 8000,- kr to år senere.

Men enig med trådstarter at mye vintage låter meget bra, forbausende bra til tider.

Derfor står platespilleren der den har stått siden jeg kjøpte den i 1983, hadde jeg hatt noe eldre fra før 1983 - hadde sikkert disse også blitt brukt.
    Men har dessverre solgt ting jeg angrer på, selv om det ikke var dyre saker.

Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja som rock i sitt innlegg #54 sier.."mye vintage låter meget bra,forbausende bra til tider".Det er det flere av oss som har oppdaget har jeg en følelse av.
    Ta min forforsterker SP 12 fra Audio Research.Om jeg sammenligner denne med min REF.3 er denne SP 12 den jeg fikk meg en overraskelse av.Det sier litt om
    hva de fikk til i 1982.
    SP 12 er den hifi komponent som jeg har fått den beste opplevelsen av.Dette har ikke skjedd ved butikkbesøk på leiting etter den gode lyd.
    Mvh Kenneth

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Tillegg til mitt innlegg #54 er at denne SP 12 var den billigste modell i 1982.Dette til de som er mest opptatt av prisene på 70-80 tallet.
    Jeg er for min del mest opptatt av hvordan de låter.
    Mvh Kenneth

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Disse Tandberg Studio Monitorene gjenkjenner jeg.Var det en litt mindre modell enn denne montro?
    Mvh Kenneth

Prudence

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.06.2013
    Antall liker
    29
    Sted
    Bergen
    Tror nok bare det finnes en variant av TSM. Men det finnes noen som er større: Tandberg TLM 3005
    Disse bør man sikkert byggeanmelde. Sikkert også fordelaktig med en svaksynt livsledsager:)

Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Tror nok bare det finnes en variant av TMS. Men det finnes noen som er større: Tandberg TLM 3005
    Disse bør man sikkert byggeanmelde. Sikkert også fordelaktig med en svaksynt livsledsager
    He he ja det hadde da vært en fordel.
    Da var det maken til disse som du har som var i mitt eie på begynnelsen av 80-tallet.Bra spillet de også.
    Mvh Kenneth

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    I tillegg til Tandberg høyttalere hadde denne hi-fi butikk i Bergen i 1977 flere utgaver av Bose høyttalere, hvorav den minste jeg hørte låt meget bra.

Var en 301 serie eller 4.2

I tillegg var der utgave av 901 serien.

De hadde utstilt Jensen høyttalere også, disse var større enn Tandberg studio monitorer.

Ett Nakamichi 600 kassettdeck med skråstilt front stod også der, meget magnetisk / tiltrekkende den gang, og alt låt bra.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja som jeg har hevdet i mine tidligere innlegg kunne de lage vellydende stereo på 70-80 tallet.Dette var en god periode med masse nytt.
    Det skulle vært interessant å få prøvd disse Bose 301 eller 4.2.
    Mvh Kenneth

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Bose 4.2

Bose 301 MK II som jeg mener jeg hørte, de hadde en justerbar "klaff" foran det ene hjørnet, var muligens en diskant eller bassrefleksåpning der.
    For å styre lyden i ønsket retning - låt veldig bra den gang.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja "snasne" er de.Kan hende noe slikt havner opp i Vintage anlegget noen gang.
    Har planer på dette etter vært.Skal se hva jeg får sanket sammen.
    Mvh Kenneth

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror nok bare det finnes en variant av TMS. Men det finnes noen som er større: Tandberg TLM 3005
    Disse bør man sikkert byggeanmelde. Sikkert også fordelaktig med en svaksynt livsledsager
    Da var det maken til disse som du har som var i mitt eie på begynnelsen av 80-tallet.Bra spillet de også.
    Mvh Kenneth

001.jpg

004.jpg

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Disse 3005 er noen riktige beist.Skulle vært moro:p
    Ja det er noe eget med disse som trigger.Spec. er heller ikke dårlige.
    Mvh Kenneth

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Disse 3005 er noen riktige beist.Skulle vært moro:p
    Ja det er noe eget med disse som trigger.Spec. er heller ikke dårlige.
    Mvh Kenneth
    Interessant å notere seg at hadde man snudd disse 3005-beistene 90 grader, hadde de til forveksling kunnet passere som et par moderne høyttalere. Vel - det hadde blitt LITT dypere enn en gjennomsnittshøyttaler anno 2015 - men vi er ikke så langt unna. Man måtte jo flytte litt rundt på høyttalerelementene - men dere skjønner tegningen.

Prudence

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.06.2013
    Antall liker
    29
    Sted
    Bergen
    Jeg har i alle fall tatt feil av størrelsen på 3005'ene. De er faktisk 15 liter mindre enn Monitorene. 65 konta 80 liter. 3005 må ha en betylig mindre dyp kasse

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Har ett sett TLM 3005 hjemme :)
    Om man kan spørre.....?

Hva har du ikke hjemme????

Tandberg studio monitor, TLM 3005, 3 stk 3016A++++++++

Du kan da ikke besitte ALT av Tandberg, tenk litt på oss andre da:rolleyes:

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    For å svare kort på det opprinnelige innlegget:
    Lydidealer har forandret seg - ikke bare i presentasjon av musikken (Hifi) men også i produksjonen av musikken (mediet). Som flere påpeker, var det ofte gode høyttalere tidligere hadde en helt annen virkningsgrad enn det som er gjengs i dag. Ofte er det vanskelig (eller umulig) å kompensere det med nok forsterkerkraft i etterkant. Men det betyr ikke at det ikke lages høyttalere i dag etter gamle prinsipper - Det gjelder nok bare å finne produsentene - og mate på med godt utstyr. I høyttaler er det vel fristende å nevne Audio Note og Tannoys Prestige serie som velkjente eksempler - og det finne nok andre løsninger som tar det enda lenger.

Min generelle erfaring er at dyrere hifi med mer solide strømløsninger, tykkere print og bedre mekanikk stort sett alltid vil lyde bedre enn billigere løsninger. Derfor har jeg stort sett prioritert å kjøpe brukt utstyr til halv pris fremfor tilsvarende priset nytt utstyr.

Prudence sitt innlegg blir jo enda mer relevant når vi leser om loudness wars og komprimert musikk. Plukk frem Dave Brubecks "Take five" og spill den på et anlegg av skapelig kvalitet. Når man fornemmer den umiddelbare oppløsningen, dynamikken og instrumentenes klang i et slikt opptak - fra 1959 - forundres man over hva som har skjedd med opptaksteknikk de siste 50 årene.

Slike medier over god hifi gir gode musikk-opplevelser.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Sønnen min har to 3016A hjemme :D Har TCD 910 og TD 20A SE Final Ed. oxo :)

Vis vedlegget 299319

Vis vedlegget 299320

Om man kan spørre.....?

Hva har du ikke hjemme????

Tandberg studio monitor, TLM 3005, 3 stk 3016A++++++++

Du kan da ikke besitte ALT av Tandberg, tenk litt på oss andre da:rolleyes:
    Og ikke nok med det...???

Har trebåt også, tjære og lukt av Shipolin, Benarolje og lyden av måkeskrik i Mai.

Er noen som lever som Konger ja:rolleyes:

Splitt mine bramseil - her må det settes sjøbein - blir helt svimmel:)

L

Laban MK2

Gjest
    Mvh Kenneth

Vis vedlegget 299307

Vis vedlegget 299308
    Herre min hatt kr 6000,- for en Audio pro b2-50 ?

Prudence

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.06.2013
    Antall liker
    29
    Sted
    Bergen
    Som thor_egil er inne på har det også slått meg hvor god lydkvalitet det er på mange jazzplater fra ca 1955 og en ca ti år fremover. Da brukte man opptaksutstyr som var rørbasert.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Som thor_egil er inne på har det også slått meg hvor god lydkvalitet det er på mange jazzplater fra ca 1955 og en ca ti år fremover. Da brukte man opptaksutstyr som var rørbasert.
    Ja det har slått meg også.Man kan undres på om utviklinga til tider har stoppet opp.
    Mvh Kenneth

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn