Moderne HiFi - er der så ille som jeg har inntrykk av?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.225
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Prudence; jeg smilte og kjente meg igjen i ditt startinnlegg. Jeg er også født under Cubakrisen, men egentlig tror jeg det er uvesentlig...;-)
    For ikke å påstå at alt var bedre før, så kan jeg koke det ned til at mengden utstyr i dag er uhorvelig større enn på 70 tallet! Derfor er det større sjangse å komme borti utstyr som låter drit i dag enn tidligere. Det finns andre grunner også, men det vil avstedkomme uro her inne.

Selv bruker jeg vintage ht, rørforsterkere og platespiller. Og det er den dynamikken som jeg kaller musikalitet som lokker. Har en 20 år gammel CD spiller, påkostet sådan med separat analogdel og digitaldel ++. Selv den setter mye moderne high-tech på plass.

Våpen: Egne ører og egne preferanser! :)

L

Labbis

Gjest
    Hei!
    Kjenner meg igjen i trådstarters innlegg. Er født før Cuba-krisen. Men, tro det eller ei - har både mobiltelefon og Pc og har selvfølgelig en sånn:

tandberg.jpg

Tandberg Ta 300 M
    Det billigste av det billige, men en fascinerende vanedannende lyd fra tidlig 70-tall.

Har også en sånn:

mc mha.jpg

McIntosh MHA 100 med utrolige omtaler og med en påstått vintagelyd.

Interessant å sammenligne med bruk av hodetelefoner. Prisforskjellen er enorm, lydforskjellen burde vært astronomisk. Det er det faktisk ikke. (har hatt med utenforstående testpersoner) Med Tandbergen i nøytral posisjon er det faktisk vanskelig å skille lyden fra McIntoshen. Sistnevnte vinner nok på HiFi-kvaliteter som dybde, luft, perspektiv osv.

Med loudness og litt tonekontroller får man med Tandbergen mer "drønn" i basstromma, "smekk" i skarptromma og mer "snert" i diskanten. Smak og behag, og liker man dette kan enkelte vintageforsterkere være utmerket som hodetelefonforsterker.
    Mvh

Vedlegg

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Dear Prudence

Jeg er enig med dig.
    Når det kommer til vinyl-hifi, er intet sket de sidste 20-25 år.
    Udviklingen har siden 80érne udelukkende været på digital-hifi.

Med hensyn til indspilningerne, kulminerede de lydmæssigt (efter min mening) i 60-70érne.
    Hifi-apparaterne kulminerede i 80-90érne.
    Siden da, er det bare gået ned af bakke.

At nogen mener FM-radio ikke er hifi, er jeg uenig i.
    Jeg husker stadig de direkte transmitteret koncerter fra Danmarks Radio, tilbage i 80érne. Oh-jo, det var hi-fi.

Prudence

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.06.2013
    Antall liker
    29
    Sted
    Bergen
    Tonekontroller

Det å ha mulighet til å justere diskant og bass er noe jeg verdsetter. Solgte akkurat en dyr og diger rørforsterker. Den hadde kun volumkontroll og var egentlig ganske kjedelig lydmessig. Når den ble koblet gjennom pre-out på en av mine eldre forsterkere ble lydbildet noe helt annet. Men det så jo litt corny ut... Og lyden passerte to forforsterke på sin vei.
    Var akkurat en tur innom Hifi Klubben og Soundgarden sine sider. Ikke mange forsterkere som har tonekontroll der. Da lurer jeg på om det ikke er behov for å kunne "justere" for dårlige innspillinger (de er det mange av). Eller minst like relevant: Kunne gjøre justeringer ift høytalerne.
    For å komme tilbake til denne trådens opprinnelse - er dette en utvikling som er medvirkende til min skepsis til moderne forsterkere?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg sitter og lytter til Lyngdorf og Dynaudio så takker jeg for at utviklingen tar stormskritt ;)

L

Labbis

Gjest
    Det å ha mulighet til å justere diskant og bass er noe jeg verdsetter. Solgte akkurat en dyr og diger rørforsterker. Den hadde kun volumkontroll og var egentlig ganske kjedelig lydmessig. Når den ble koblet gjennom pre-out på en av mine eldre forsterkere ble lydbildet noe helt annet. Men det så jo litt corny ut... Og lyden passerte to forforsterke på sin vei.
    Var akkurat en tur innom Hifi Klubben og Soundgarden sine sider. Ikke mange forsterkere som har tonekontroll der. Da lurer jeg på om det ikke er behov for å kunne "justere" for dårlige innspillinger (de er det mange av). Eller minst like relevant: Kunne gjøre justeringer ift høytalerne.
    For å komme tilbake til denne trådens opprinnelse - er dette en utvikling som er medvirkende til min skepsis til moderne forsterkere?
    Tonekontroller fungerte utmerket på vintageforsterkere uten å ødelegge lyden. På moderne utstyr er det (min erfaring) av en eller annen grunn motsatt.
    Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg tykte også det var greitt å kunne justere bass og diskant på forsterkaren. Så kom eg på å kjøpe høgtalarar som hadde denne fasiliteten innebygd. Etter kvart fann eg ut at eg kunne gå over til forforsterkar utan desse fasilitetane. Så kjøpte eg høgtalarar der det strengt tatt var unødvendig å justere noko vidare. Og no kan eg ikkje justere noko, men er rimeleg fornøgd likevel.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Trådstarter:
    Jeg måtte opp i en Krell forsterker for å få lik lyd med MA KT88 :) Hegel hadde ikke sjanse.
    Men nå er MA KT88 bygget på en amerikansk godforsterker også så med bedre smårør forklarer det jo en hel del. :)
    Og ja, nytt trenger ikke være best og spesielt ikke høyttalere med små elementer på 4 ohm.
    Det er noe befriende med mer lettdrevne høyttalere.

Blant de som alltid mener nytt er best og høyttalere med mindre elementer er best, så er det jaggu rart at de samme må ha en sub. :p

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Om tonekontroll:
    Jeg savner faktisk det på en del innspillinger. Forleden lånte jeg en Devialet 200 som ikke bare har tonekontroll, men hvor man også kan innstille hvilke frekvensområder som skal dempes med hhv diskant- og basskontrollen. Jeg registrerte da at følelsen av skarphet ikke nødvendigvis ble redusert selv om jeg dempet diskanten. Det er jeg jo ellers vant med fra tradisjonelle analoge kontrollere. Jeg opplevde det samme da jeg i sin tid hadde et sett Meridian høyttaler/avspillersystem i hus - også her lå tonekontrollen i det digitale domenet. Mao: Skal man virkelig sause musikken sammen, bruk analog tonekontroll. På digitalt burde man kanskje også ha en "soft play" funksjon som virker på alle frekvenser. Jeg var vært borti noe sånt på Lyngdorf i sin tid:).

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.666
    Hardhet ligger gjerne litt lenger ned i lia enn diskant...

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Trådstarter:
    Jeg måtte opp i en Krell forsterker for å få lik lyd med MA KT88 :) Hegel hadde ikke sjanse.
    Men nå er MA KT88 bygget på en amerikansk godforsterker også så med bedre smårør forklarer det jo en hel del. :)
    Og ja, nytt trenger ikke være best og spesielt ikke høyttalere med små elementer på 4 ohm.
    Det er noe befriende med mer lettdrevne høyttalere.

Blant de som alltid mener nytt er best og høyttalere med mindre elementer er best, så er det jaggu rart at de samme må ha en sub. :p
    Ja der ser vi hvor stort det spriker! har hatt div MA, oppgraderte etc samt hørt på andre og kan ikke si annet enn at de er hvert prisen men ikke noe mer. den største svakheten er vel trafoer som ikke holder mål da de direkte er strømsvake kontra det meste annet innen samme konstruksjon men meg om det :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Det kan ligger ganske ned i frekvens. Jeg synes f.eks for mye nivå ved 500-600 Hz kan slå ut som hardhet. Dessuten, er problemet romrelatert så løser ikke EQ det fullt ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn