Modifisering av Mark Levinson No.33

M

Mr-T

Gjest
Er ikke denne boksen DC-koblet? Da er det ingen kondiser i signalveien da.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
LMC skrev:
bambadoo skrev:
Sier ikke at det går fort men han kan svinge en loddebolt og er rimelig teknisk kyndig :)
ja sikkkert men periodevis selektivt tilgjengelig/pålitelig og umulig å forholde seg til
særlig om man deponerer noe stort og dyrt for rep/overhaling, kan dette være særdeles nærvepirrende for enkelte...
da sier ikke jeg mere om den saken
mvh
Leif
Har du noen andre å foreslå, Leif. En kollega har en ML 27.5 som trengher en overhaling. Hvem er rette mann på jobben?
 
R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
kondisene var jo allerede byttet
han vil ha grommere, mere up-to-date høyteknologideler 8)
dyrere! :mad:
spør Jeff Rowland eller Boulder om ikke de kan bygge de om for deg
hva med Stig Inge B og Jonathan Carr på Lyra/Scantech
Carr kan sikkert hardwire hele dritten ala Connoiseur preampen
ben-mot ben ::)
DET blir sikkert gromt nok!

mvh
Leif
Tror kanskje du også misforstår intensjonen min noe. Jeg har altså et produkt som for 20 år siden var blant de beste på markedet. Ikke mye har skjedd av teknologiske nyvinninger på forsterkerteknologi siden den gang. Likevel er dagens toppmodeller bedre enn disse. Jeg antar at det i første rekke handler om bedre komponenkvalitet. Jeg ser derfor at denne gamle kjempen kanskje kan bli like god som dagens beste dersom man satte inn dagens beste kompoenter der hvor nye bedre kan erstatte de eldre.
 
R

Roysen

Gjest
Mr-T skrev:
Er ikke denne boksen DC-koblet? Da er det ingen kondiser i signalveien da.
Så vidt meg bekjent har den kondiser i signalveien. Disse har til og med hatt et rykte på seg for å kunne begynne å lekke. Jeg vet ikke hvilken produsent det er.
 
R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
hardwiring ala Mares/Connoiseur er jo en knall ide og vil sikkert bety mye mere enn noe teflon her og der
teknisk utfordrende og vil jeg tro
mvh
Leif
Det hadde sikkert vært noe, men det er altså ikke det jeg hadde i tankene. Det tror jeg ville kostet en del å få gjort også og ta svært lang tid. Kjenner jeg Jonathan Carr rett tar han ikke på seg custom arbeid heller.

Jeg ser tendensen i tråden og det kan sikkert være at jeg ikke burde luftet ideen her.
 
R

Roysen

Gjest
KJ skrev:
Roysen skrev:
...
Nå har du misforstått meg KJ. Tanken er ikke en annen forsterker. Tanken er å fortsatt la dette være en ML No.33 i grunnkonstruksjon, men å bytte ut enkeltdeler hvor dagens teknologi kan tilby bedre alternativer. Jeg ønsker heller ikke at en guru skal bygge inn sin egen designfilosofi og endre på selve konstrukjsonsdesignet. Det jeg ønsker er kun å bytte ut deler hvor dagens teknologi kan tilby bedre alternativer (kondensatorer, motstander, transistorer etc.).
OK.

Men jeg vil fortsatt framheve at ML generelt og ML 33 i særdeleshet er svært gjennomarbeidede konstruksjoner, og at slike tilsynelatende små justeringer og oppdateringer med god sannsynlighet kan skjære ut i «feil» retning. Det er avgjørende at valgte «guru» har en inngående kunnskap om alle de valg og avveininger som ble gjort i design og produksjon av forsterkeriet. Denne kunnskapen finner du hos de som deltok i utviklingen. Å lete etter denne kunnskapen andre steder blir fort en lottotrekning eller ørkenvandring.

mvh
KJ
Det kan være. Den som skal gjøre dette må være noen jeg stoler på at har øre og måleapparater til å vurdere at dette går i korrekt retning.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.142
Antall liker
5.053
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hva er det egentlig du vil ha gjort?
Hvilke komponenter vil du ha byttet og til hva?
Dette er nesten alltid tilfellet: Bedre er større. Mye større. Da spørs det om det er plass.
 
M

Mr-T

Gjest
Roysen skrev:
Mr-T skrev:
Er ikke denne boksen DC-koblet? Da er det ingen kondiser i signalveien da.
Så vidt meg bekjent har den kondiser i signalveien. Disse har til og med hatt et rykte på seg for å kunne begynne å lekke. Jeg vet ikke hvilken produsent det er.
I følge målinger jeg har sett har den ikke noe roll-off av frekvensresponsen i bunn, så mest sannsynlig er den DC-koblet. Hvis ikke er roll-off punktet lagt ekstremt lavt (med veldig store koblingskondensatorer), noe som jo også er en mulighet.
 
R

Roysen

Gjest
Audiomix skrev:
Hva er det egentlig du vil ha gjort?
Hvilke komponenter vil du ha byttet og til hva?
Dette er nesten alltid tilfellet: Bedre er større. Mye større. Da spørs det om det er plass.
Jeg hadde håpet at noen med inngående erfaring fra lytting og måling av enkeltkomponenter kunne tatt på seg å kikke inn i forsterkerne og finne ut hvilke komponenter som befinner seg inn i forsterkeren i dag. Ut fra det håper jeg på en anbefaling av hva som kan byttes ut med bedre alternativer som finnes på markedet i dag og som vil gi en lydforbedring. Vi snakker altså om enkeltkomponenter. Vi snakker ikke om noe re-design av produktet. Andre potensielle forbedringer som skjerming mot støy eller magnetisme og vibrasjonsdemping kan også være ting jeg kan være interessert i at blir vurdert og evt. forbedret.

Det finnes en hel bransje som driver med nettopp dette i USA. Jeg har veldig god erfaring med Great Northern Sound Company. De har imidlertid begrenset sin drift og tar ikke inn Mark Levinson produkter til modifiaksjon. The Upgrade Company (som både tar service og modifiserer blant annet Mark Levinson produkter) er en annen aktør. Det samme er Reference Audio Mods. Jeg kjenner ikke til andre selskaper enn GNSC som bedriver slikt arbeid i USA og vet derfor ikke hvordan resultatet vil bli med de andre.

Det er mulig spørsmålet burde vært stilt på et amerikansk forum. Det hadde imidlertid vært en fordel om dette kunne gjøres i Norge da det koster litt å sende et par monoblokker på 200Kg pr. stk. frem og tilbake til USA.

Plass kan selvsagt være en utfordring.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et skjema hadde også hjulpet - garantert då kunne evt. En forholdsvis god grovanalyse blitt gjort allerede på dette forumet. Analysert kritiske komponenter etc,
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.554
Antall liker
106.674
Torget vurderinger
23
Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
 
R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?
 
R

Roysen

Gjest
bambadoo skrev:
Et skjema hadde også hjulpet - garantert då kunne evt. En forholdsvis god grovanalyse blitt gjort allerede på dette forumet. Analysert kritiske komponenter etc,
Bra innspill. Mulig jeg kan skaffe det. Skal sjekke.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.554
Antall liker
106.674
Torget vurderinger
23
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?
Respekt for produktet, konstruktøren og det faktum at griper du inn og endrer en ting så drar det gjerne med seg en masse andre. Dette er et såpass spesielt/heavy produkt at det kan være folk kvier seg for å gå på noe sånt.

Men for all del, det er dine forsterkere, og du gjør selvsagt hva du vil men du nevner innledningsvis at det er "samleren" i deg som kjøpte disse. Da synes jeg du burde la "samleren" få råde i stedenfor å sette øksa i de. Du har jo nok av andre sveiseaggregater som låter bedre.
 
R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?
Respekt for produktet, konstruktøren og det faktum at griper du inn og endrer en ting så drar det gjerne med seg en masse andre. Dette er et såpass spesielt/heavy produkt at det kan være folk kvier seg for å gå på noe sånt.

Men for all del, det er dine forsterkere, og du gjør selvsagt hva du vil men du nevner innledningsvis at det er "samleren" i deg som kjøpte disse. Da synes jeg du burde la "samleren" få råde i stedenfor å sette øksa i de. Du har jo nok av andre sveiseaggregater som låter bedre.
Skjønner hva du sier! Det er mulig dette ender som du ønsker fordi jeg ikke tror det finnes noen som innehar kombinasjonen av kan og ønsker.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.799
Antall liker
8.114
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?
Du har jo nok av andre sveiseaggregater som låter bedre.
Dette kunne vore greitt å få utdjupa...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
helst på side/graut-mål ;D
mvh
Leif
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
Hva er det egentlig du vil ha gjort?
Hvilke komponenter vil du ha byttet og til hva?
Dette er nesten alltid tilfellet: Bedre er større. Mye større. Da spørs det om det er plass.
Passen er ofte en stor utfordring når man skal bytte til større og mer. Ikke plass til så mye mer her:
 

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
seriøst
dette kan være risky business
feks om du byttet alle småkondiser til BG Nx så kunne du risikere å voice ampen til å bli for analytisk
da må du vite hva du skal kontre med for å opprettholde klangbalansen, samtidig som du fikk ned støygulvet
dette er vanskelig å forutsi, uten å ha gjort det før på nevnte produkt
kanskje du bør sjekke utenlands om noen har prøvd noe tilsvarende på denne modellen
da kan du i alle fall få en pekepinn på hva som vil skje
typiske tweake scenario for mere oppløst lyd
skjære bort all plastikk på lytter
sølv i bomull i all signalføring
kanskje kobberskjerming av følsomme områder
shunting av lytter i psu med feks MKP1837
mm
som sagt, risky business og typisk for folk som gjør slikt selv, og ikke er avhengig av andre, idet dette blir fort en lang trial and error prosess
mvh
Leif
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.554
Antall liker
106.674
Torget vurderinger
23
Roysen skrev:
Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
Du nevner selv det jeg egentlig var redd for, men ikke turde si av frykt for å bli nedringt av hundrevis rasende modde-fans med nyslepne loddebolter.
Hva med en eventuell FABRIKK oppdatering? Du har selvsagt sjekket ut dette? Det er i såfall en ganske annen skuff, og da blir ikke produktet herpesert av utenforstående. mer som en slags konservering for eventuell bruk.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.554
Antall liker
106.674
Torget vurderinger
23
Audiophile-Arve skrev:
pengesluk skrev:
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?
Du har jo nok av andre sveiseaggregater som låter bedre.
Dette kunne vore greitt å få utdjupa...
Utdjuping er enkelt; Roy Sen har allerede et passe utvalg strømsterke amplificateures å spille på, som han selv sier, nyere og bedre. Så mange og så feite at han får brennevin til jul av den lokale kraftleverandøren 8) 8). Vanskeligere var det ikke.
 
R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
Roysen skrev:
Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
Du nevner selv det jeg egentlig var redd for, men ikke turde si av frykt for å bli nedringt av hundrevis rasende modde-fans med nyslepne loddebolter.
Hva med en eventuell FABRIKK oppdatering? Du har selvsagt sjekket ut dette? Det er i såfall en ganske annen skuff, og da blir i såfall ikke produktet herpesert av utenforstående. mer som en slags konservering for eventuell bruk.
De har nettopp blitt fabrikk oppdatert. Det de har gjort da er å sette inn nye kondensatorer i strømforsyningen (samme type og fabrikat som de orginale) og det de kaller "preventative maintanance".
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
lettere måte:
selg 33 og kjøp 53, da får du et videreutviklet produkt
mvh
Leif
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.554
Antall liker
106.674
Torget vurderinger
23
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
Roysen skrev:
Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
Du nevner selv det jeg egentlig var redd for, men ikke turde si av frykt for å bli nedringt av hundrevis rasende modde-fans med nyslepne loddebolter.
Hva med en eventuell FABRIKK oppdatering? Du har selvsagt sjekket ut dette? Det er i såfall en ganske annen skuff, og da blir i såfall ikke produktet herpesert av utenforstående. mer som en slags konservering for eventuell bruk.
De har nettopp blitt fabrikk oppdatert. Det de har gjort da er å sette inn nye kondensatorer i strømforsyningen (samme type og fabrikat som de orginale) og det de kaller "preventative maintanance".
Da er det vel å anta at resten av forsterkeren som sådan holder i mange år.....
 
R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
Roysen skrev:
Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
Du nevner selv det jeg egentlig var redd for, men ikke turde si av frykt for å bli nedringt av hundrevis rasende modde-fans med nyslepne loddebolter.
Hva med en eventuell FABRIKK oppdatering? Du har selvsagt sjekket ut dette? Det er i såfall en ganske annen skuff, og da blir i såfall ikke produktet herpesert av utenforstående. mer som en slags konservering for eventuell bruk.
De har nettopp blitt fabrikk oppdatert. Det de har gjort da er å sette inn nye kondensatorer i strømforsyningen (samme type og fabrikat som de orginale) og det de kaller "preventative maintanance".
Da er det vel å anta at resten av forsterkeren som sådan holder i mange år.....
Det burde man kunne anta.
 
R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
Roysen skrev:
LMC skrev:
lettere måte:
selg 33 og kjøp 53, da får du et videreutviklet produkt
mvh
Leif
Dit når ikke budsjettet mitt.
tror du en custom mod koster noe mindre?
mvh
Leif
Absolutt! Jeg ga i underkant av for 100K for dette paret og tror ikke jeg kan forvente å få mer ved et evt salg. De nye No.53 koster vel rundt 450K.
 
J

J.J

Gjest
Kan ingenting om ML - la det være sagt.

Med en fabrikk overhaling/oppgradering så er det et pluss når du evnt skal selge ... men når det er andre som ikke er verifiserte for slik jobb, så blir det i mine øyne en tweaking/diy jobb og da vil jeg anta at verdien faller betraktelig.


Samlere er vel interessert i originalprodukter ?

Mvh
Jan Robert
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
J.J skrev:
Kan ingenting om ML - la det være sagt.

Med en fabrikk overhaling/oppgradering så er det et pluss når du evnt skal selge ... men når det er andre som ikke er verifiserte for slik jobb, så blir det i mine øyne en tweaking/diy jobb og da vil jeg anta at verdien faller betraktelig.


Samlere er vel interessert i originalprodukter ?

Mvh
Jan Robert
Et modifisert produkt har kun bruksverdi, ingen samleverdi. Uansett hvor mye det er "forbedret".
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gammeln skrev:
Et modifisert produkt har kun bruksverdi, ingen samleverdi. Uansett hvor mye det er "forbedret".
Det er nok mye sant i det, spesielt i denne prisklassen.

Men det kommer muligens litt an på hva og hvordan også. Jeg husker en svenske som hadde 'oppgradert' en DP forforsterker med signalkabler loddet rett i printet, og jeg vet ikke hva. Lurer på om han fikk solgt i det hele tatt. Den lå i hvert fall lenge på børsen....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Gammeln skrev:
...
Et modifisert produkt har kun bruksverdi, ingen samleverdi. Uansett hvor mye det er "forbedret".
+ at «uautorieserte oppgraderinger» er nesten uomsettelige da man er avhengig av å finne noen som faktisk verdsetter «oppgraderingen» eller guruen som står bak. Litt av poenget er at en slik «uautorisert oppgradering» blir en ukjent størrelse som «devaluerer» produktet til «skrap» for alle andre.

mvh
KJ
 
R

Roysen

Gjest
Verdien og muligheten ved et eventuelt videresalg er av langt mindre relevans for meg enn lydkvaliteten. De produktene jeg kjøper nå for tiden er det tenkt å beholde inntil hørselen og sinnet ikke lenger er i stand til å nyte musikk. Ikke engang Audio Physic høytalerne vil bli solgt - dog kanskje modifisert.

Dessuten er planen videre på høytalersiden Rockport Technologies Arrakis 2 (bi-amp - Krell MRA & Tube Research Labs Platinum GTR-800s), Tidal Audio Sonoma (tri-amp - Tidal Audio Rumos, Goldmund Telos 3500 & Sovereign Audio THE SOVEREIGN) og Magico Q7 (tri-amp - Dynaudio Arbiter, darTZeel NHB-458 & Gryphon Colosseum Solo). Det kan da være greit med et par ML No.33 og evt et par Soulution 700 i reserve. Andre forsterkere som Burmester 909, Jeff Rowland 925 og Boulder 3050 står også høyt på listen, men fremdeles utenfor.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.799
Antall liker
8.114
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Roysen skrev:
Verdien og muligheten ved et eventuelt videresalg er av langt mindre relevans for meg enn lydkvaliteten. De produktene jeg kjøper nå for tiden er det tenkt å beholde inntil hørselen og sinnet ikke lenger er i stand til å nyte musikk. Ikke engang Audio Physic høytalerne vil bli solgt - dog kanskje modifisert.

Dessuten er planen videre på høytalersiden Rockport Technologies Arrakis 2 (bi-amp - Krell MRA & Tube Research Labs Platinum GTR-800s), Tidal Audio Sonoma (tri-amp - Tidal Audio Rumos, Goldmund Telos 3500 & Sovereign Audio THE SOVEREIGN) og Magico Q7 (tri-amp - Dynaudio Arbiter, darTZeel NHB-458 & Gryphon Colosseum Solo). Det kan da være greit med et par ML No.33 og evt et par Soulution 700 i reserve. Andre forsterkere som Burmester 909, Jeff Rowland 925 og Boulder 3050 står også høyt på listen, men fremdeles utenfor.
På det nivået der, ser eg at samleaspektet er heile poenget med å ha ML 33. Å ha 2X200kg/96 utgangstransistorar som backup-effektforsterkarar er ikkje så veldig rasjonelt, og det er ganske sikkert enklare ting ein kan bruke som b-oppsett med godt resultat. Så kvifor ikkje ha 33 som ei referanse, og eit autentisk døme på det mest avanserte effektforsterkarproduktet innan amerikanske konstruksjonar på 90-talet? Desse monstera vil passe fullkome saman med høgtalarar innan same filosofi (tenkjer på IRS Beta og liknande) og definere tidsånden den gongen då dollaren kosta 8 - 9 kroner og finanskriser var heilt irrelevant. Solution, Goldmund og dei andre greiene er vel eigentleg meir gjevande i dag, eller?
 
Topp Bunn