Modifisering av Mark Levinson No.33

R

Roysen

Gjest
Hei, Arve.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig forsøker å si. Mener du at jeg burde beholde de som de er siden de kun er reserve og at de mest er for salerglede?
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Roysen skrev:
Ingen forslag? Jeg hadde ikke tenkt at noen med bare grunnkurs i elektro skulle få oppgaven. Min første tanke var Leif Ernstsen, men han tar muligens ikke på seg slike jobber. Den neste jeg tenkte på var Mikael Bladelius. Han er også sikkert utilgjengelig. Noen flere forslag?
Geir Fredriksen / Adyton

Mvh :)
 
R

Roysen

Gjest
DoMentor skrev:
Roysen skrev:
Ingen forslag? Jeg hadde ikke tenkt at noen med bare grunnkurs i elektro skulle få oppgaven. Min første tanke var Leif Ernstsen, men han tar muligens ikke på seg slike jobber. Den neste jeg tenkte på var Mikael Bladelius. Han er også sikkert utilgjengelig. Noen flere forslag?
Geir Fredriksen / Adyton

Mvh :)
Takk for forslaget, men jeg tror Geir Fredriksen kun står for Adytons høytalere. Det er vel andre som står bak forsterkerne.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.799
Antall liker
8.114
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Roysen skrev:
Hei, Arve.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig forsøker å si. Mener du at jeg burde beholde de som de er siden de kun står for backup og at de mest er for salerglede?
Tja....då eg hadde desse til test, vart eg litt "forelska". Men det var slik umogeleg kjærleik. Det kunne aldri bli oss. Dei var berre for store, for valdsame, til å ha i mi stove (som er mitt hovudlytterom, som du veit). Men den gongen synte dei kvalitetar eg aldri hadde vore nær å høyre tidlegare.
I dag er ting annleis. Eg har høyrt høgtalarkonstruksjonar som utmerka kan klare seg med 1/10 av dei ressursane som ML33 kunne by på, og som let betre enn dei Sigma/Epsilon frå Infinity, og Genesishøgtalarar eg testa dei mot. Eg har også høyrt store, kraftige forsterkarar som kanskje har betre lyd, sett frå mange ulike synsvinklar, enn ML33. Så eg skjønar ynskjet om å "oppdatere" dei. Men så er dei på same tid nokre ikonar for nokre av dei råaste ambisjonane som har vore i bransjen nokonsinne, og eg (personleg, subjektivt) tykkjer det ville vere storarta om infriinga av desse ambisjonane framleis var tilgjengelege her i landet.....samstundes har eg ikkje tenkt å kjøpe slikt, for dei vil framleis vere "upassande" i mine omgjevnadar, og eg trur faktisk eg kan bruke 100 kkr eller så på ein meir fornuftig måte sånn reint lydmessig. Og så er hifibudsjettet mitt på botnen for tida...
Sjølvsagt, det er dine forsterkarar, og eg burde eigentleg teie meg i still...du får unnskylde ein gammal sentimentalist.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.022
Antall liker
405
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
LMC skrev:
Roysen skrev:
LMC skrev:
lettere måte:
selg 33 og kjøp 53, da får du et videreutviklet produkt
mvh
Leif
Dit når ikke budsjettet mitt.
tror du en custom mod koster noe mindre?
mvh
Leif
Absolutt! Jeg ga i underkant av for 100K for dette paret og tror ikke jeg kan forvente å få mer ved et evt salg. De nye No.53 koster vel rundt 450K.
Med dagens dollarkurs ligger vel 53 på 350-370k?
 
R

Roysen

Gjest
Takk for godt svar Arve. Det kan godt være at de blir beholdt i orginaltilstand og tatt frem i sentimentale øyeblikk.
 
R

Roysen

Gjest
dandare skrev:
Roysen skrev:
LMC skrev:
Roysen skrev:
LMC skrev:
lettere måte:
selg 33 og kjøp 53, da får du et videreutviklet produkt
mvh
Leif
Dit når ikke budsjettet mitt.
tror du en custom mod koster noe mindre?
mvh
Leif
Absolutt! Jeg ga i underkant av for 100K for dette paret og tror ikke jeg kan forvente å få mer ved et evt salg. De nye No.53 koster vel rundt 450K.
Med dagens dollarkurs ligger vel 53 på 350-370k?
I følge websiden til OHC koster et par No.53 NOK 430.000,-.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Du må få deg mer rør Roysen, så du ikke mister gløden...

Det kjøpes og kjøpes, du har en plan, men hva med noe mer lettdrevet, noe moderat wattert rørgreier, som LMC sier?
Jeg tror det kommer til å låte bedre jeg altså, så enkel sjel er jeg. (noe du kan ha i reserve, selvsagt...) ;D

Var det meg? Lista mi hadde vært enkel den...

Symposium Panorama
TRenner & Freidl "The Duke".
Acapella Sphäron
Calix S.P.G

Slike ting..

Da kunne man drevet med trinn fra 5watt og opp til en 100 kanskje... rør, transistor... da snakker vi custom muligheter..

mvh (lyser grønt i vintermørket.. hehe.. )
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Roysen skrev:
dandare skrev:
Roysen skrev:
LMC skrev:
Roysen skrev:
LMC skrev:
lettere måte:
selg 33 og kjøp 53, da får du et videreutviklet produkt
mvh
Leif
Dit når ikke budsjettet mitt.
tror du en custom mod koster noe mindre?
mvh
Leif
Absolutt! Jeg ga i underkant av for 100K for dette paret og tror ikke jeg kan forvente å få mer ved et evt salg. De nye No.53 koster vel rundt 450K.
Med dagens dollarkurs ligger vel 53 på 350-370k?
I følge websiden til OHC koster et par No.53 NOK 430.000,-.
Mark Levinson N°53 Kr 215.000
http://www.oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=661&category_id=97
Oppgir de forsterkerpriser pr stykk? Den kan sikkert kjøpes brukt og billigere fra USA.

Roysen, følg drømmen din!
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.022
Antall liker
405
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
dandare skrev:
Roysen skrev:
LMC skrev:
Roysen skrev:
LMC skrev:
lettere måte:
selg 33 og kjøp 53, da får du et videreutviklet produkt
mvh
Leif
Dit når ikke budsjettet mitt.
tror du en custom mod koster noe mindre?
mvh
Leif
Absolutt! Jeg ga i underkant av for 100K for dette paret og tror ikke jeg kan forvente å få mer ved et evt salg. De nye No.53 koster vel rundt 450K.
Med dagens dollarkurs ligger vel 53 på 350-370k?
I følge websiden til OHC koster et par No.53 NOK 430.000,-.
Jeg hadde et konkret tilbud i høst på 360k. (dog ikke fra OHC) Her er nok mulighet til å forhandle seg fram om du vil ha et par 53.
 
R

Roysen

Gjest
Bare så det er sagt, så er lysten på No.33 større enn No.53 selv om prisen hadde vært den samme.

Når det gjelder rør, så finnes det mange særdeles interessante merker der ute som jeg godt kunne tenkt meg som forsterkere fra (CAT, Kondo, LAMM, Jadis, Atma-Sphere, Conrad Johnson, VTL, Ypsilon, Audio Research, Audio Tekne, Silbatone, Wavac, Joule Electra, Shoreline, Octave Research, Tenor Audio, Win Analog, McIntosh, BAT, Cary Audio, KR Audio, Zanden, The Lars, Air Tight etc)

Min filosofi er imidlertid at når man skal sette sammen et anlegg, så bør høytalerne være utgangspunktet. De har mest å si for lyden og bør derfor velges etter smak og lytterom. Deretter velger man forsterkere som er i stand til å drive høytalerne man har valgt. Å skulle velge høytalere som passer til forsterkerne bryter helt med min tankemåte. I min verden er høytaleren styrende. Av den grunn vil det nok ikke innfinne seg noen små rørforsterkere her i gården så lenge jeg ikke velger høytalere som kan drives av slike små rørforsterkere. Det vil nok aldri bli aktuelt å velge andre høytalere som skal passe til en spesiell forsterkertype. Høytalervalget gjøres uavhengig av hva som skal til for å drive de.

Jeg er i stor grad tvunget til å forholde meg til standardprodukter når jeg skal sette sammen et anlegg. Jeg har ikke kompetanse, tid eller lyst til å gjøre som f.eks. LMC, Pedal, Mr. T, Oblivion og Sluket gjør ved å modifisere eller bygge egne komponenter og høytalere som passer min smak.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og hvorfor du ikke gjør det, men velger så mange ht i samme kategori overgår min fatteevne
å trøkke en okse gjennom en kjøttkvern og få ut et pip i andre enden , er ikke særlig effektivt imo ::)
enlighten me pls?
mvh
Leif
 
R

Roysen

Gjest
Anlegget ditt er noe av det bedre jeg har hørt LMC, men stort sett alt annet jeg har hørt av horn har falt gjennom fordi slike høytalere i mine ører tenderer til å ha svakheter både i bass og diskantgjengivelsen. Mellomtone og dynamikk er alltid enestående, men soundstaging er som regel mangelvare. Det gjaldt også Avantgarde Trio med 6 stk Avantgarde Basshorn på messa i München i fjor.

Elektrostater låter luftig, detaljert og presist med flott mikrodynamikk fra mellomtone og opp, men har ofte mangler i bass og makrodynamikk.

Med dynamiske høytalere opplever jeg at jeg får alt med mindre kompromisser på enkeltparametere enn på andre typer høytalere. Kanskje er ikke dynamiske høytalere best på noen enkeltparameter, men i mine ører spiller de likevel best fordi de også er uten de store manglene.

Muligens hadde dette blitt vurdert på en annen måte dersom jeg hadde hatt dine ferdigheter, kontakter og evne til å tørre å skru og modifisere på standardutstyret til det passet meg eller bygget eget der jeg ikke fant noe som passet. Jeg er nødt til å forholde meg til standardproduktene og om/hvordan jeg tror jeg kan få det til å spille hjemme hos meg.

Jeg ville aldri turt å modifisere på Magico Q7 eller Dynaudio Arbiter.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
skjønner
jeg har bare skrellet av meg respekten for etablissemanget(feilstav?) og tror ikke noe annet enn at de også kompromisser eller slutter å grave i materien, når de ikke lenger kan vente å få det tilbakebetalt
det er der sånne som Sluket og undertegnede fortsetter ufortrødent videre ;D
mvh
Leif
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.554
Antall liker
106.674
Torget vurderinger
23
Veldig ærlige, oppriktige og kloke ord, Roy - sånn ærebare liksom, og det krever sitt å stå bak et slikt standpunkt/selverkjennelse også. Ikke bare morro når vi kjeftausene fyrer løs.. hehe..
 
R

Roysen

Gjest
Der jeg ser at jeg muligens kan trå feil er i å velge bare ulike forsterkere der høytalerne multiampes. Sannsynligvis ville det blitt enda bedre med like forsterkere på samme høytaler. Årsaken til valgene er todelt: eierglede/samlerønske og at alle disse forsterkerne har sine styrker og svakheter (selv om jeg tror det er få svakheter). Hvilke av forsterkerne som passer best til høytalerne kan bare finnes ut ved prøving og feiling. Av den grunn kan det på sikt bli byttet til like forsterkere på samme høytaler. Hjemlån for å teste i denne prisklassen er utenkelig i Norge.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Roysen skrev:
Anlegget ditt er noe av det bedre jeg har hørt LMC, men stort sett alt annet jeg har hørt av horn har falt gjennom fordi slike høytalere i mine ører tenderer til å ha svakheter både i bass og diskantgjengivelsen. Mellomtone og dynamikk er alltid enestående, men soundstaging er som regel mangelvare. Det gjaldt også Avantgarde Trio med 6 stk Avantgarde Basshorn på messa i München i fjor.

Elektrostater låter luftig, detaljert og presist med flott mikrodynamikk fra mellomtone og opp, men har ofte mangler i bass og makrodynamikk.

Med dynamiske høytalere opplever jeg at jeg får alt med mindre kompromisser på enkeltparametere enn på andre typer høytalere. Kanskje er ikke dynamiske høytalere best på noen enkeltparameter, men i mine ører spiller de likevel best fordi de også er uten de store manglene.

Muligens hadde dette blitt vurdert på en annen måte dersom jeg hadde hatt dine ferdigheter, kontakter og evne til å tørre å skru og modifisere på standardutstyret til det passet meg eller bygget eget der jeg ikke fant noe som passet. Jeg er nødt til å forholde meg til standardproduktene og om/hvordan jeg tror jeg kan få det til å spille hjemme hos meg.

Jeg ville aldri turt å modifisere på Magico Q7 eller Dynaudio Arbiter.
Hvorfor tør du modifisere ML 33, men ikke Magico Q7? Ser ikke helt forskjellen..
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig
dessuten er det ønskelig å få kvalifiserte fag folk til å gjøre det, så da ser jeg heller ikke helt det store faremomentet ifht resultatet
annet enn at verdifallet allerede er tatt på 33
mvh
Leif
 
R

Roysen

Gjest
Den enkle årsaken er at Magico Q7 koster USD $165K mens ML No.33 koster USD $15K. Det blir litt som å spørre hvorfor noen kan være villige til å gjøre custom tilpasninger på en eldre Jaguar men ikke på sin splitter nye Bugatti Veyron.

Forøvrig kan det være at MLene har fått sin plass i permanent bruk uten modifikasjon dersom hjemmekinoplanene skissert i en annen tråd blir realisert. Jeg kan nemlig skaffe ytterligere to par ML No.33 (dog bare HC versjon) til under 200K til sammen. Sammen med alle Audio Physic høytalerne kunne det blitt en OK hjemmekino.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Roysen skrev:
Forøvrig kan det være at MLene har fått sin plass i permanent bruk uten modifikasjon dersom hjemmekinoplanene skissert i en annen tråd blir realisert. Jeg kan nemlig skaffe ytterligere to par ML No.33 (dog bare HC versjon) til under 200K til sammen. Sammen med alle Audio Physic høytalerne kunne det blitt en OK hjemmekino.
Blir nok et helt greit utgangspunkt med de sakene der, ja :D

Cheers!
 
R

Roysen

Gjest
Med en brukt ML No.40 (med alle options) blir det ikke mer enn NOK 230K for den og ytterligere to par ML No.33. Det fikk jeg lyst til å realisere.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.347
Antall liker
35.359
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Slutter meg til de som anbefaler å bevare disse perlene i original stand. Særlig hvis de allikevel ikke skal brukes med det første. Jeg har selv styrt unna kjøp av produkter nettopp fordi de var moddet.
 
R

Roysen

Gjest
Fornuften tok overhånd. Jeg solgte mine ML No.33 før de i det hele tatt ankom. Noen andre innkjøp blir prioritert i stedet. Ikke mye rasjonelt å kjøpe noe bare for å stå i reserve. Hjemmekinoplanene blir også for plasskrevende.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.554
Antall liker
106.674
Torget vurderinger
23
Et lite steg for menneskeheten. Et stort steg for Roy. I riktig retning. 8)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Audiophile-Arve skrev:
Skulle spurt om kvar 33ane tok vegen, men det er nok best eg ikkje veit.....
101 + 33 = 42, eller noe sånt? ;D

Jeg tenker det hadde blitt aldeles en praktfull kombo. Og til under 100... Overhalt og klare til oppstart... der ble jeg bleik og svett igjen!
Ååååå! :-* , Det kunne blitt særs bra det!



mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Et lite steg for menneskeheten. Et stort steg for Roy. I riktig retning. 8)
Hehe. Tror også det var et fornuftig valg.

Skaff deg heller Hypex Ncore i pent kabinett. Ikke sikkert de blir stående som reserve en gang. ;)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
Joe Silva?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
OK. Han kunne funnet på å bruke dem som bassforsterker.......men det går vist bare i Soulution der i huset for tiden.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.142
Antall liker
5.053
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Roysen skrev:
Fornuften tok overhånd. Jeg solgte mine ML No.33 før de i det hele tatt ankom. Noen andre innkjøp blir prioritert i stedet. Ikke mye rasjonelt å kjøpe noe bare for å stå i reserve. Hjemmekinoplanene blir også for plasskrevende.
Det kaller jeg full revers.
Er dette den lengste tråden om ikke noe ???
 
R

Roysen

Gjest
Synes vel tråden var ganske verdifull for meg i hvert fall.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.554
Antall liker
106.674
Torget vurderinger
23
Jeg synes tråden er en glimrende illustrasjon på verdien av HFS; frem og tilbake diskusjoner mellom flere med relevant erfaring, for/imot flere utfall, forhåpentligvis en essens som trådstarter har hatt nytte av og som kan benyttes, hvilket det ser ut som han faktisk har gjort. Selv om enden på visa kanskje ble annerledes enn hva han hadde tenkt seg innledningsvis. Og deri ligger jo nettopp verdien.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Roysen skrev:
Fornuften tok overhånd. Jeg solgte mine ML No.33 før de i det hele tatt ankom. Noen andre innkjøp blir prioritert i stedet.
Øl?
;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
;D Bærre lækkert!

Smuldre heller! Roysen, jeg håper ikke du følte deg presset! Du må da få ta valga dine som du vil!
Iallefall jeg føler jeg av og til blir engasjert, kanskje litt meget.. ::)

Pøkk, første gang jeg lyttet til Mark Levinson saker, det var vel da jeg ble "frelst" ,for å si det slik.
Men , jo ja, som Sluket sier, ..."det han sa" ..
mvh
 
Topp Bunn