Når en anmelder tilsynelatende er overrasket over hvor liten forskjell det er når han bruker de normale testmetodene sine og skriver at han må finne på noe som kan få fram de forskjellene som han tilsynelatende mener burde være der pga den store prisforskjellen så lyser det ihvertfall en del varsellamper hos meg og det håper det virkelig det gjør hos andre som leser den også.
Dette er i mine øyne det motsatte av den innstillingen en anmelder bør ha, vedkommende bør virkelig ikke gå inn i det med en forventning om at høyere pris gir bedre lyd og anstrenge seg ekstra når den forventede forskjellen ikke er så stor som han antok.
I tillegg til alt annet er dette en eklatant demonstrasjon av forventningsbias og det er god grunn imo til å lure på hvilke utslag disse forventningene har hatt for resten av resultatene han kommer fram til på et område som er så vart for placeboeffekten som testing av lydforskjeller.
Ja, det beste man kan forvente av en god DAC at den låter eksakt likt med andre tilstrekkelig gode DAC'er. Det er ingen hørbar støy, forvrengning eller frekvensavvik, bare en ren konvertering fra et digitalsignal til det analoge signalet som datastrømmen beskriver. That's all. Alle DAC'er som gjør det korrekt vil gi samme resultat og låte klin likt, nærmest per definisjon. Hvis to DAC'er låter forskjellig er minst en av dem for dårlig.
Det er ikke så fryktelig vanskelig å lage en transparent DAC, og det behøver ikke koste all verdens penger heller. Over det punktet er det mest "bragging rights" i form av større og større sikkerhetsmargin mot hørbare avvik, eventuelt også penere innpakning etc. Mola Mola DAC ser ut til å være ca 100 ganger (40 dB) bedre enn nødvendig for transparens på de fleste parametre, inkludert pris, men det er helt OK. Det betyr at den har forvrengning og støy på nivå med dagens beste effektforsterkere som faktisk er i ferd med å gå forbi de beste DAC'ene på slike ytelsesparametre. Da er det på tide at noen finner på en genuint bedre DAC, selv om det neppe er en snøballs sjans i helsike for at en menneskelig lytter kan høre noen forskjell. Det er mest for sportens del.
At anmelder ikke hører noen forskjell burde være som forventet. Hvis vedkommende går inn i testen med den vanlige subjektivistiske innstillingen om at det
må være en hørbar forskjell når prislappen er forskjellig bør det ringe bjeller over hele sentralbordet. Før eller senere kommer vedkommende til å hugge tak i ett eller annet tilfeldig lytteinntrykk, og deretter begynne å lytte etter bekreftelse på at den låter
slik og den låter
sånn. Ganske fort har man overbevist seg selv om at slik er det. Det er da man pleier å oppdage at noe var koblet feil og man i virkeligheten har lyttet til samme komponent hele tiden.
Her er korrekt prosedyre for å lytte etter små, potensielle degraderinger av lydkvalitet:
https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf