Rommet jeg bruker er ca 5 meter bredde x 8 meter langt. Fra diskant til diskant og til lytteposisjon er det nokså nøyaktig 3 meter alle veier.
Litt bak i stua er det bue mot gangen og denne buen sluker enormt med bass. Jeg må derfor ha sitteposisjon og sofa litt nærmere høyttalerene enn det som er estetisk fint i stua. Så lyden kommer først, hehe.
Jeg tjener 4 db @ 30 hz ved å ha kjøkkendøra oppe ca 10 cm kontra lukket. Jeg tjener 13 db @ div frekvenser opp til ca 100 hz ved å ha sofaen 50 cm lenger frem enn ønsket.
Får bassen i PL200 til å sitte ganske bra og det er i følge lyttere hos meg det som imponerer mest. Subbene brukes så og si aldri pga naboene. Og jeg får de heller ikke til å sitte skikkelig. Det er mer slam og punch i PL200 alene enn subbene på veldig mye av musikken. På musikk med mye dypbass er det jo liten tvil om at subbene gir mye ekstra.
1 av subbene har jeg prøvd hos en kamerat og 1 trykker mer der enn 2 gjør hos meg.
Hadde også B&W CM9 inne en ukes tid og PL200 trykker vesentlig mer. Men det jeg virkelig liker med PL200 kontra f.eks CM9 er at PL200 låter utrolig bra på lavt volum også. På CM9 måtte man spille ganske høyt før de åpnet seg og bassen kom med.
Her var kommentaren jeg mente angående PL200 vs PL300:
Bobby Kingma 06.18.13 at 4:52 pmI owned the Pl-300 for about 5 years. These days I play with the Pl-200 and PLW-15 for stereo. I also use the PLC-150 and GXFX for surround. I use the Pass Labs X250.5 for stereo. I think I will go later tot the X600.5. I sold amny many Platinum speakers. This year I was at a big audio show with my own set. Many including the head of the biggest audio magzine in Holland said that I was the absolute sound of the whole show. The Pl-200 is superior in speed, timing, focus and depth compared to the Pl-300. With the PLW-15 it blow’s away the Pl-300 by ease. Monitor Audio admit the filter is so much better than the filter of the Pl-300. Before the Pl-300 I owned the B&W 800 S of 125 kg each. I could not hear classical music by the Pl-300. I did not like the sound. With the Pl-200 it changed. Now I love classical musis again. The Platinum series use superior cross over filter compared to brands like B&W, Kef, Dynaudio and many other brands. I stopped with B&W after 8 years of Nautilus 802 and 800 S. B&W is poor in crossover filters. There is almost no depth. At the end I really hated it. For the absolute sound depth is a pre. So I had to move on and siad goodbye to B&W. Now I play at 4-5 metres behind and even 1 mmetre beside the speakers. The stage is stunning. I love the Pl-200!!