Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jonnyen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    103
    Antall liker
    7
    Ligger noen på brukten ja, men tror kanskje de blir i det voldsomste laget for leiligheten her, og så er det i overkant mye penger....
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Hvor stor er rommet ditt da ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Ok - stua mi er ca 25 , men det er delvis åpning mot kjøkken , og det går helt fint :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.953
    Antall liker
    2.978
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg nesten gitt meg selv grønt lys for 5 x apex A10 A10 | Monitor Audio

    hos Andre på hifihuset. Noen som kan si noe om disse av egen erfaring? Er redd for tynn lyd, men det er jo tross alt en femtommer i disse og de får gode tester på nettet og i blader ser jeg. Skal brukes i en liten men (forhåpentligvis) god hjemmekino til film og musikk.

    Kan legge til at høyttalerne er tenkt montert inn mot vegg og inni bokhyller, håper dermed på å få en kledelig festkul i mellombassen på det viset..
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Disse er ikke dumme , men du skal vel selvsagt ha sub i oppsettet ?
    Brukte A 40 som senter en god stund , og den leverte meget bra.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.953
    Antall liker
    2.978
    Torget vurderinger
    1
    Ja må ha sub til disse. Skal bruke en av de to jeg har stående. Ikke spesielt gode eller dårlige. Har veldig sans for B&W P1D eller hva den heter, ser kul ut og får knall omtale. men den er såpass dyr at jeg må vente med den. Har droppet A40 som senter da jeg ikke får montert den ordentlig uten å bygge om hyllene for å felle den inn. Skal uansett ikke spille så veldig høyt så håper at en A10 holder også i midten.

    Har hatt MA GS20 en gang i tiden og den ble lovlig intens i toppen. Stort sett fantastisk på alt annet enn den litt giftige diskanten og de ble da også solgt til slutt. Vil du si at også apex-serien er litt heftig eller vil det gå bra? Skal bruke en Marantz SR9600 på disse foreløpig, det blir sikkert skifte til en nyere receiver etter hvert. Da kan man hvertfall ratte litt på lyden hvis det trengs.
     

    Bølle

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Jeg er veldig fornøyd med 3x Apex 40 og 2x Apex 10.
    Har 2x AW12 sub til dette.
    Spiler fint på både film og musikk
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.953
    Antall liker
    2.978
    Torget vurderinger
    1
    Vil du si det er særlig forskjell på A40 og A10? Antar A40 kan spille kraftigere og kanskje også gå dypere? Men ellers? Skal altså prøve med tre A10 i front og håper det skjøtes sømløst nedover med suben...
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske stor forskjell på A40 og A10 når det kommer til hva dem leverer i bass og max lydtrykk - lettere og driver er dem også.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.953
    Antall liker
    2.978
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik at jeg bør revurdere og gå for en A40 som senter likevel da, eller tre A40 i front?? Huff, det skal ikke være lett det her..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Har du muligheten så vil jeg nok anbefale det ja.
    A40 har 3 db høyere følsomhet , og det betyr at den spiller like høyt som A10 med halvparten så stor forsterker. Og i tillegg så tåler dobbelt så mye effekt , så det vil hvertfall bli muligheter for mye mer trøkk med A40 i frontrekka.
    Men skal det kun være for å få litt bedre lyd enn fra TV'n , og aldri dra på noe særlig , så funker det sikkert bra med A10 også.
    Jeg bruker selv A10 som front high i hjemmekino oppsettet mitt , og det fungerer jo fint. Men nå er det heller ikke mye som kreves av slike HT.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.953
    Antall liker
    2.978
    Torget vurderinger
    1
    Rommet er jo lite, 4,5 x 4m. Må i såfall montere alle høyttalerne liggende tror jeg. Skal passe inn i bokhyllene som står over hele veggen. Hvor skal jeg gjøre av Jo Nesbø tro, han og Harry Hole står i veien for høyre front ser jeg...

    Det blir ikke TV nei, vurderer motorisert lerret og projektor til film og konserter..

    Men hvordan er lydsignaturen - blir de lett kvasse og metalliske eller går det an å få de til å lyde organisk og 'fullbodied' som de sier, på jazz, akkustisk og klassisk?? Glad i populærmusikk fra ca 1700 og fremover..
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Da blir det en skikkelig hjemmekino da jo , og da hadde jeg i allefall gått for A40 - hvis det absolutt er en slik type HT du ønsker.
    Jeg opplever dem ikke som skarpe egentlig , men MA er jo litt frempå i spillestilen jevnt over.
    Og jeg vil også tro at det lettere blir skarpt med A10 enn med A40 , siden A40 har mye mer og fare med i mellombassen.

    Og med en receiver med EQ muligheter så kan du jo dempe diskanten noe hvis det blir for mye for din smak.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.953
    Antall liker
    2.978
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det en skikkelig hjemmekino da jo , og da hadde jeg i allefall gått for A40 - hvis det absolutt er en slik type HT du ønsker.
    Jeg opplever dem ikke som skarpe egentlig , men MA er jo litt frempå i spillestilen jevnt over.
    Og jeg vil også tro at det lettere blir skarpt med A10 enn med A40 , siden A40 har mye mer og fare med i mellombassen.

    Og med en receiver med EQ muligheter så kan du jo dempe diskanten noe hvis det blir for mye for din smak.
    Var litt det jeg ville høre. Hadde GS20 pluss senter og surround for noen år siden. Kjørte Copland flerkanals pre og effekt på de. Knallbra på 30% av musikken, ulidelig på resten. Og selvsagt ingen tonekontroller eller andre reguleringsmuligheter på Coplandsettet, highend som det var....! Solgte rubbel og bit i tur og orden..

    Nei det blir nok receiver, er nødt til å få regulert klangbalansen etter eget ønske denne gangen. Og klarheten i melllomtonen og generell kvalitet på elementene er jo udiskutabelt suveren. Men om det er akkurat den lyden jeg ønsker meg? Det vet jeg jo ærlig talt ikke, men det er ikke allverdens utvalg i høyttalere som kan settes i hyller og på vegg. Såkalte bokhyllehøyttalere er jo nesten alltid stativhøyttalere - bassporten bak og dybde på 25 - 35 cm gjør det umulig å sette de inn i noen bokhylle..
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.953
    Antall liker
    2.978
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vil dere si at Yamaha passer på MA? De nye receiverne i 40-serien får jevnt over bare skryt, både for brukervennlighet og lydkvalitet. Kunne virkelig tenkt meg noe sånt tror jeg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.088
    Torget vurderinger
    1
    Tradisjonelt har de nesten gått som hånd i hanske -tviler på at det har endret seg.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Yamaha passer fint til MA , og dem har akkurat de EQ mulighetene du trenger for å fintune diskanten etter eget ønske.
    Det beste hadde jo selvsagt vært å fått en demo på disse Apex'ene for å bli mer sikker , men det er jo ikke alltid like lett når man bor et stykke unna.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.953
    Antall liker
    2.978
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som bor i aksen Ålesund - Trondheim som har disse da?
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    305
    Antall liker
    171
    Har pl 300 i sort pianolakk helt strøkne .Kunne tenkt meg å bytte de med pl 200 med noe i mellomlegg .
    Rommet mitt er for lite til de . Hvis noen er intressert i bytte befinner jeg meg på Skedsmokorset .
     
    Sist redigert:

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    305
    Antall liker
    171
    Er mest intressert i bytte . Ved salg ville jeg nok ha ca halv nypris .
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har hatt PL200 i over 4 år og har vært svært fornøyd med de. Men iom at jeg flytter snart og med en ganske så mye større stue har jeg gått for PL300. Har ihvertfall endelig fått den bassen jeg har ønsket. De som har vært hos meg vet jo at jeg er glad i litt ekstra bass:)

    Anlegget mitt står i stua og jeg har alltid slitt med akustikken. Har kun hatt de ca i en måned og har ikke fått så mange lytte timer enda desverre men det virker ikke som jeg har fått mer problemer med akustikken enn tidligere. Det var ihvertfall forventet:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt PL200 i over 4 år og har vært svært fornøyd med de. Men iom at jeg flytter snart og med en ganske så mye større stue har jeg gått for PL300. Har ihvertfall endelig fått den bassen jeg har ønsket. De som har vært hos meg vet jo at jeg er glad i litt ekstra bass:)

    Anlegget mitt står i stua og jeg har alltid slitt med akustikken. Har kun hatt de ca i en måned og har ikke fått så mange lytte timer enda desverre men det virker ikke som jeg har fått mer problemer med akustikken enn tidligere. Det var ihvertfall forventet:)
    Så du har oppgradert til PL300 altså ? Grattis :)
    Fortell gjerne litt mer om forskjellene fra 200 til 300. Er dem like ellers , bare med litt mer pondus i bassen på 300?
     

    Jonnyen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    103
    Antall liker
    7
    Er der stor forskjell på en nyere GX 300 og en eldre PL 200?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er der stor forskjell på en nyere GX 300 og en eldre PL 200?
    Ganske stor forskjell.. MA sier at GX300 er ca 75% av PL200 men til halve prisen. Stemmer sikkert det men syns PL200 overgår GX300 ganske så mye på alle parametre. HIFI lingoen lar jeg ligge:)

    @Torolan De er ikke ordentlig innspilt enda men kan komme tibake til det..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    @Jonnyen Bare ett uttrykk for alle de ordene som kan brukes om hvordan man oppfatter lyden..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Er der stor forskjell på en nyere GX 300 og en eldre PL 200?
    Tja.
    Mener du den siste generasjon GX som har fått navnet Gold eller ?
    Den har jeg ikke hørt , så jeg vet ikke helt hvor store forskjeller det evt. er fra den "gamle" GX og til den nye.
    Jeg har heller ikke hørt PL 200 , men i teorien så er vel den rimelig lik mine PL300 , men med litt mindre skyv i bassen.

    Men det jeg kan si er at det var lett å høre at man gikk over til en annen serie når jeg gikk fra GX300 og til PL300 - det ble en solid oppgradering på alle parametere.
    Men man hører også at dem er i slekt , og mtp. prisforskjellen , så er jo selvsagt ikke PL "dobbelt så god". Men sånn er det jo når man kommer litt oppover i pris - det blir dyrt å ta enda en steg liksom.

    Ser Norcane nevner 75% av ytelsen til halve prisen , og den høres slett ikke så dum den sammenligningen :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Snarere 93%.
    Ja det var en nøyaktig kalkyle :)
    Sikter du da til den nye Gold serien eller ?
    Skal gå med på at 75 % kanskje er litt lite , men 93 syns jeg nok var litt høyt igjen - hvertfall hvis vi snakker om "den gamle" GX kontra PL300
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.088
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk lar det seg vel ikke kvantifisere så enkelt. Men jeg har vært lenge nok i gamet og surret med både GS60 og PL300 side om side til å kunne si at forskjellene ikke er så enorme som mange later til å mene. Ettersom GX-serien er svært mye likere PL igjen så er det detaljene som gjør GX og PL bedre enn sine "rimeligere" søsken. Klangmessig, er det forskjeller på eldre og nyere MA høyttalere, og det er slik jeg opplever det i stor grad diskanten som gjør den største forskjellen i klangsignatur.

    Men, det er klart at ting er strammet opp, mindre forvrengning osv. osv. Bassen på PL300 er jo et kapittel i seg selv, og der er det litt forskjell fra PL200 og andre/eldre toppkonstruksjoner.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Anbefaler aktuelle kjøpere og høre selv hvis mulig før kjøp. Spør folk som har PL eller GX for en prøve lytt. Mange som ville sagt ja:)

    Har hørt GX i flere rom og personlig syns jeg som sagt PL er endel bedre. Dette kan diskuteres sikkert i det uendelig men syns PL spiller med mer autoritet, dybde og har ett større lydbilde..

    Blir svært spennende å se hva som blir den nye Platinum for og si det mildt!! Har hørt endel rykter men det forblir rykter inntil vi får noen fakta fra MA..

    I den nye Gold serien har jeg kun hørt Gold 200. Svært bra i bassen til 51/2 `og være ihvertfall:) Men så er det jo mye bass i rommet på HIFIhuset også så litt vanskelig og si kanskje..
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gikk fra GS60 til PL200.
    Måtte ta GS60 tilbake i innbytte til han samme som oppgraderte til PL200.
    Så jeg prøvde GS60 litt i ettertid Siden de stod der.
    Er man en entusiast så er det jo ingen problem å betale dobbelt så mye for PL200. Og det synes jeg at de er verdt når man i tillegg får den lekre finishen på PL200.

    GS60 har 3 basser mot PL200's 2 basser. Likevel synes jeg at PL200 låter glattere i kantene og fyldigere som vil oppleves som varmere i total klangbalanse.

    Begge har likevel en karakter som er litt mot det "rocka" og er utrolig morsomme 80 % av tida. På de resterende 20 % går det til tider litt skeis. Men ingen høyttaler er perfekt hvis man pirker litt.

    Men jeg hadde heller betalt 28.000 for GS60 enn 30.000 + stativ for PL100.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt PL200 i over 4 år og har vært svært fornøyd med de. Men iom at jeg flytter snart og med en ganske så mye større stue har jeg gått for PL300. Har ihvertfall endelig fått den bassen jeg har ønsket. De som har vært hos meg vet jo at jeg er glad i litt ekstra bass:)

    Anlegget mitt står i stua og jeg har alltid slitt med akustikken. Har kun hatt de ca i en måned og har ikke fått så mange lytte timer enda desverre men det virker ikke som jeg har fått mer problemer med akustikken enn tidligere. Det var ihvertfall forventet:)
    Gratulerer så mye. Nå har du også tatt steget videre. Skulle nesten hatt meg Monitor Audio og da PL300 igjen jeg også.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Veldig enig at bassen i PL300 er spesiell! Er faktisk akkurat i min gate. PL200 er absolutt ikke dårlig der men har hatt sub for og få bedre bass fra under 40/50hz med PL200. Syns PL200 er en sykt bra høytaler men den er ikke for alle. Det gjelder også PL300 selvfølgelig. Er vel diskanten mange syns kan bli litt i overkant men jeg liker den svært godt. Har hørt svært mange høytalere men syns mange blir kjedelig i forhold..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Takk takk. Har hatt PL300 for test hjemme tidligere men de er i utgangspunktet for store. Men rart hvordan man venner seg til størrelsen.. Iom at jeg flytter snart(Juli) så slo jeg like så godt til. Så er jeg sikker på at de er skikkelig innspilt til da, pluss at jeg får høre forskjellene her jeg bor nå kontra der jeg skal bo mtp akustikken:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt PL200 i over 4 år og har vært svært fornøyd med de. Men iom at jeg flytter snart og med en ganske så mye større stue har jeg gått for PL300. Har ihvertfall endelig fått den bassen jeg har ønsket. De som har vært hos meg vet jo at jeg er glad i litt ekstra bass:)

    Anlegget mitt står i stua og jeg har alltid slitt med akustikken. Har kun hatt de ca i en måned og har ikke fått så mange lytte timer enda desverre men det virker ikke som jeg har fått mer problemer med akustikken enn tidligere. Det var ihvertfall forventet:)
    Gratulerer så mye. Nå har du også tatt steget videre. Skulle nesten hatt meg Monitor Audio og da PL300 igjen jeg også.
    Du får komme tilbake som MA venn når PL serien blir oppgradert :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn