Billigere høyttalere gir alltid mer for penga, og det er ganske naturlig. Jeg har hørt den nye Silver og den er fortsatt et stykke unna mine gamle GX300. Jeg har eid kef r500 og r700, og de spiller uten tvil bedre enn den nye Silver.
Jeg har ikke hørt KEF R500 eller R700 (har bare hørt iQ9), men at du opplevde så stor forskjell på Silver vs Gold GX høres merkelig ut. Jeg har selv Gold 300, Silver 6 og Silver 2 og i samme rom med samme forsterkere så synes jeg Gold 300 får hard konkurranse.Billigere høyttalere gir alltid mer for penga, og det er ganske naturlig. Jeg har hørt den nye Silver og den er fortsatt et stykke unna mine gamle GX300. Jeg har eid kef r500 og r700, og de spiller uten tvil bedre enn den nye Silver.
Nå er ikke akkurat Monitor Audio vanligvis tungdrevet. Man kan klare seg helt fint med forsterkere av moderat størrelse. Jeg pleide å selge MA før, og der har jeg vært med på å prøve mange ulike kombinasjoner. Til syvende og siste vil jo lytterommet ditt avgjøre resultatet.Hallo MA venner. Har vært på Soungarden Tromsø og fått en lengre lyttedemo av Gold 300. De spilte fra Hegel 360 og Marantz nettverksspiller fra Tidal og musikk fra deres egen harddisk.
Anbefaler forøvrig alle som har muligheten og interessen til å ta seg en tur dit. Flott service. Fikk tilbud om å ta med egen forsterker (Parasound Hint) for å prøvespille, men jeg bor noen mil unna, så det er ikke hver dag man har anledning til å kjøre dit.
Spørsmålet mitt er om det er noen andre her som har erfaringer med denne forsterkeren og MA? Trenger nødvendigvis være sammen med Gold 300 men gjerne MA generelt.
Så til spørmålet? Likte jeg det jeg hørte? Ja det kan man siFikk også spille fra egen spilleliste så jeg er vel litt "frelst", men hadde vært fint å høre andres erfaringer mens jeg venter på å få anledning til å dra med egen forsterker til demo.
Var også innom HiFiKlubben og lyttet til BW cm10, Dali Rubicon 6 og 8 samt Epicon 2. Disse klarte ikke å gripe meg på samme måte. Forøvrig meget god service der også.
Takk for det, skal legge meg dette på minnet. Har selvfølgelig vurdert mindre utgaver av MA, men de har ingen inne i Tromsø for demo akkurat nå.Nå er ikke akkurat Monitor Audio vanligvis tungdrevet. Man kan klare seg helt fint med forsterkere av moderat størrelse. Jeg pleide å selge MA før, og der har jeg vært med på å prøve mange ulike kombinasjoner. Til syvende og siste vil jo lytterommet ditt avgjøre resultatet.Hallo MA venner. Har vært på Soungarden Tromsø og fått en lengre lyttedemo av Gold 300. De spilte fra Hegel 360 og Marantz nettverksspiller fra Tidal og musikk fra deres egen harddisk.
Anbefaler forøvrig alle som har muligheten og interessen til å ta seg en tur dit. Flott service. Fikk tilbud om å ta med egen forsterker (Parasound Hint) for å prøvespille, men jeg bor noen mil unna, så det er ikke hver dag man har anledning til å kjøre dit.
Spørsmålet mitt er om det er noen andre her som har erfaringer med denne forsterkeren og MA? Trenger nødvendigvis være sammen med Gold 300 men gjerne MA generelt.
Så til spørmålet? Likte jeg det jeg hørte? Ja det kan man siFikk også spille fra egen spilleliste så jeg er vel litt "frelst", men hadde vært fint å høre andres erfaringer mens jeg venter på å få anledning til å dra med egen forsterker til demo.
Var også innom HiFiKlubben og lyttet til BW cm10, Dali Rubicon 6 og 8 samt Epicon 2. Disse klarte ikke å gripe meg på samme måte. Forøvrig meget god service der også.
Selv bruker jeg fortsatt Gold GS20, på en 25w Kl. A forsterkere og det spiller glimrende. Små rørforsterkere kan også være en god kombinasjon med GS20 har jeg erfart.
Skal snakke med de om det kan være en mulighet. Takk for tipset. Har sett litt på Gold 200, men de har ikke denne inne akkurat nå her oppe. Du kan jo se på oppsettet jeg har i dag i Galleriet. Har anlegget på stua på en 5 m bred kortvegg. Sittet ca 3,5 m fra anlegget ca midt i stua. Er litt redd for at Gold 300 kan bli litt for voldsomtSoundgarden tillater gjerne deponering, dvs at du kjøper med soundgarden sitt eget kredittkort og får levere tilbake kostnadsfritt innen rimelig tid. Jeg vil anbefale dette, spesielt med Gold serien ettersom de er voldsomt avslørende og kan fort bikke over til pågående i diskanten dersom man har litt livlig rom akustisk sett.
Hadde selv gold 200 og deretter platinum 200 med diverse forsterkere og vil si at MA har godt av en litt varmtklingende forsterker som Hint. Vær oppmerksom på at de trenger litt luft rundt seg, blir ikke særlig suksess å kline de inntil et hjørne.
Jeg har ingenting annet enn godord å si om Gold, virkelige gode til prisen og eksepsjonelt vakre![]()
Jeg bruker pr. i dag skumpropp i bassporten bak for å få bedre kontroll med bassen i GS20, og det virker fint. Sett i forhold til lytterommets størrelse og akustikk (i overskuelig fremtid) så ville jeg falt til ro med Gold 200, for å unngå at bassen tar helt overhånd. Men også med Gold 200 vil jeg nok måtte bruke skumpropp fordi jeg ikke har ubegrensede muligheter til å flytte på høyttalerne.Har sett litt på galleriet ditt, flott oppsett
Jeg har ikke så mye innspill å komme med, egentlig. Hvordan det låter kommer an på størrelse på rom, plassering, møblement osv. For ikke å snakke om smak osv. Eneste tipset som er verdt noe er prøv hjemme.
Klangbalansen i Gold 200/300 er vel i noenlunde samme gate som canton du har, men er nok en del mer luftig og oppløst i toppen og har litt mer morofaktor (festkul) i bassen. Det medfølger forresten en skumpropp man kan putte i bassporten om nødvendig dersom du må plassere dem nært vegg, det hjelper på om det er for mye boom.
Ulempen med bånddiskanter som Gold har er at spredningen er relativt dårlig. Dvs at sitter man utenfor sweetspot eller hører mye musikk stående og/eller andre steder i rommet, så finnes det bedre alternativer.
Fordelen er utrolig oppløsning og detaljrikdom som slår langt oppover i prisklassene.
Hva skjedde, Braaten? Ble du tatt av oppgraderingsspøkelset?MA gold 300 på Hegel H360, storfornøydVis vedlegget 442598
Akkurat der er jeg uenig. Har A-B testet PL300 og GX300 side om side hjemme og PL300 opplevde jeg som grumsete i diskanten i forhold (uansett volum og uansett forsterker). Så det kjøpet var en enorm nedtur for min del, for PL300 hadde vært drømmehøyttaleren i mange år. GX300 spilte mye renere.Gold 300 er nok mye på samme nivå som Platinum mk1-serien, så der vil du på en måte bytte deg litt sidelengs vil jeg tro.