Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Du får nok god pris av Andrè som vanlig, men ryktene sier rabattene har blitt lavere i det siste med ny butikk. Jeg vil anbefale deg BR FX bak før RS1 hvis du kan tenke deg å ha dem på veggen. Utrolig mye bedre til surround.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Ikke ennå. Men Nait5i på GS20, det har jeg hørt ;D
    Siden du har satt opp et fint smil, låter det bra? Har ikke Nait men et lite pre/power sett og kan bli GS20 eier plutselig!
     
    A

    allroad

    Gjest
    Hei

    Noen som kan fortelle meg hvilken høyttalerkabel (evt signalkabel) som kunne tenke seg p bli en god match med Xindak Xa-6950 og Monitor Audio GS20?
    Bruker pr i dag Xindak CFA-1 RCA signalkabel, og et par Supra høyttalerkabler.....

    Opplever Xindak XA 6950 som mørk, og MA GS20 er jo en "tanke" lys....i og med at det er metalldome.....

    Anbefalinger mottas med takk ;)

    Mvh
    Bjørn
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    661
    Antall liker
    360
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Xindak har jo bra ht kabler, Supra er heller ikke dårlig.
    Benytter Nordost (Frey) selv og er kjempe fornøyd ;)
     
    A

    allroad

    Gjest
    Hei M1

    Kan tenke meg det, eller rettere sagt, det burde du vel være...til den prisen ;)

    Har hørt at Nordost ikke egner seg særlig bra til Monitor Audio. Men man vet jo på den annen side ikke før man har testet.

    Bjørn :D
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    661
    Antall liker
    360
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei, fantatisk bra kabel, syntes den strammer opp og gir et enda mer detajert lydbilde.
    Benyttet MIT AV3 før og det var også veldig bra.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Allroad skrev:
    Hei M1

    Kan tenke meg det, eller rettere sagt, det burde du vel være...til den prisen ;)

    Har hørt at Nordost ikke egner seg særlig bra til Monitor Audio. Men man vet jo på den annen side ikke før man har testet.

    Bjørn :D
    Pr definisjon ville jeg ikke tro at Nordost ville gå veldig godt sammen med MA, sikt mot høyere klasse Xindak-kabel, de er knallbra!
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    661
    Antall liker
    360
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Allroad skrev:
    Hei M1

    Kan tenke meg det, eller rettere sagt, det burde du vel være...til den prisen ;)

    Har hørt at Nordost ikke egner seg særlig bra til Monitor Audio. Men man vet jo på den annen side ikke før man har testet.

    Bjørn :D
    Pr definisjon ville jeg ikke tro at Nordost ville gå veldig godt sammen med MA, sikt mot høyere klasse Xindak-kabel, de er knallbra!
    Hei, Xindak er bra, syntes Supra og MIT er bedre, men det er hos meg da.
    MA og Nordost går bra sammen det :D
    M1
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    bjornh skrev:
    Ikke ennå. Men Nait5i på GS20, det har jeg hørt ;D
    Siden du har satt opp et fint smil, låter det bra? Har ikke Nait men et lite pre/power sett og kan bli GS20 eier plutselig!

    Det ble Epos på meg istedet.....
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Pug-Nose skrev:
    Lekre høyttalere mosm og Erik.M. Flott at noen laster opp bilder, selvom det er det samme bildet to ganger etter hverandre ;) ! Hva er elektronikken dere bruker på disse høyttalerene?

    Hva er egentlig anbefalt elektronikk til MA? Varierer vel med serien (bronze, silver, gold og platinum)?
    Noen som har testet endel og kommet med noen gode konklusjoner?
    Har Electrocompaniet ECI-3 som nå ser ut til å være solgt.
    Nå har jeg en gammel Audiolab 8000S - som egentlig er kjøpt inn til anlegg 2 basert på anbefalinger lest her : takk for det - og den er i mine ører mye bedre match til GS 60. Den er veldig forskjellig fra Companiet men jeg liker den godt. Ikke så bredt lydbilde eller luft i toppen, men bra driv, aldri slitsom i toppen, fin mellomtone, og trykk i bunn. Om det skrus opp "litt", så faller det sammen ::)
    Det er ikke umulig at jeg prøver Audiolab 8000Q+8000M, må tygge litt på det.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Audiolab er glitrende til MA ja Erik, helt enig. 8000Q/M er en litt av en powerpack, med den betakende kombinasjonen av raffinement, artikulasjon, klangrikdom, kraft og energi. Og en helt egen følelse av "korrekthet" som er vanedannende. Subjektivt veldig mye "større og mektigere" enn 8000S. Videre er den veldig fin med dette at den lar deg som lytter fokusere på selve musikkinnholdet, ikke på paramusikalske effekter :)

    Mvh Vidar P
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har vært litt nervøs i det siste da jeg har fått en skurrelyd v enkelte frekvenser i mine GS10. I dag spilte jeg en av Melua sine cder og hun traff frekvensen som utløser ulydene. Jeg setter igang en omfattende leteaksjon. Fant feilen...bananpluggene på jumperene duret. Av med jumperene og på med skinnene, og ulydene forsvant.

    Glad og fornøyd kjenner jeg!
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    360
    Antall liker
    86
    Griffenfeldt skrev:
    Har vært litt nervøs i det siste da jeg har fått en skurrelyd v enkelte frekvenser i mine GS10. I dag spilte jeg en av Melua sine cder og hun traff frekvensen som utløser ulydene. Jeg setter igang en omfattende leteaksjon. Fant feilen...bananpluggene på jumperene duret. Av med jumperene og på med skinnene, og ulydene forsvant.

    Glad og fornøyd kjenner jeg!
    Nå mistet du jo en gylden mulighet til å bytte høyttalere ;)

    Bra det ikke var no mer alvorlig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.085
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Har vært litt nervøs i det siste da jeg har fått en skurrelyd v enkelte frekvenser i mine GS10. I dag spilte jeg en av Melua sine cder og hun traff frekvensen som utløser ulydene. Jeg setter igang en omfattende leteaksjon. Fant feilen...bananpluggene på jumperene duret. Av med jumperene og på med skinnene, og ulydene forsvant.

    Glad og fornøyd kjenner jeg!
    Det hender, etter lang tids bruk med noen høytalerne at det er greit å etterstramme skruene som holder elementene på plass. Hadde noen Kirksaeter høytalere (husker ikke hvilke) der det ble resonnans fra diskanten -ved nærmere ettersyn så satt mange av skruene helt løst.
     
    A

    allroad

    Gjest
    God morgen...

    Har noen spm/betraktninger. Solgte min Shanling CD 300 spiller her forleden.(rør på utggng.)
    Tok da frem min Cambridge D500SE før jeg skal ha meg ny. Synes faktisk at denne spilleren spiller bedre på lag, enda den nesten ikke kosta noen ting samlenlignet med Shanling.

    Kan dette være for at den er engelsk? Bedre match med Monitor Audio?

    Lurer derfor på om jeg skulle kunne satse på en Cambridge combo? Kunne dette være noe?

    Skulle gjerne teste Naim eller audiolab. Men det er jo ikke så enkelt.

    Kom gjerne med andre betraktninger....

    Mvh
    Bjørn
     
    S

    smog

    Gjest
    Jeg har prøvd mye forskjellig sammen med MA GS20. Det er flere gode kombinasjoner som spiller bra sammen og du har nevnt Audiolab og Naim. Andre merker som Musical Fidelity, Arcam og Copland spilte bra sammen med disse høyttalerne. Hadde jeg vært deg hadde jeg spart opp til en Naim Supernait eller pre/effekt av Naim og en tilsvarende cd-spiller av samme merke. Med Supernait kan du til nød bruke hardisk avspilling eller et rimligere drivverk og fortsatt få bra lyd. Tror ikke du vil angre, men som alltid bør du ha hørt Naim før du kjøper. Men jeg advarer at det er veldig vanedannende ;D

    Smog
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    bjornh skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Har vært litt nervøs i det siste da jeg har fått en skurrelyd v enkelte frekvenser i mine GS10. I dag spilte jeg en av Melua sine cder og hun traff frekvensen som utløser ulydene. Jeg setter igang en omfattende leteaksjon. Fant feilen...bananpluggene på jumperene duret. Av med jumperene og på med skinnene, og ulydene forsvant.

    Glad og fornøyd kjenner jeg!
    Det hender, etter lang tids bruk med noen høytalerne at det er greit å etterstramme skruene som holder elementene på plass. Hadde noen Kirksaeter høytalere (husker ikke hvilke) der det ble resonnans fra diskanten -ved nærmere ettersyn så satt mange av skruene helt løst.
    Jeg har prøvd å stramme litt, men elementene ser ut til å sitte godt enda.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.085
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    1
    Det er et godt tegn. :D
     
    A

    allroad

    Gjest
    Kveld

    Hei smog

    Da tror jeg nesten at jeg går for NAIM.
    Kan noen av Dere der ute fortelle litt nærmre hva alle ord/uttrykk i NAIM verden? Hicap/flatcap

    Skjønner ikke noe jeg :-[


    Hvilken NAIM burde jeg gå for? NAIM 5i?
    Holder denne? Trenger jeg mere power?


    Bjørn
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    jeg kan prøve å forklare kort for deg.

    I naim sin verden betyr ikke watt stort. Jeg bruker det minste effektrinnet på 50 w og det holder i massevis for mine GS10.
    Jeg ville muligens enten satset på Nait xs som er den nyeste intergrerte fra Naim, eller 122x/150x komboen.

    Nac er forforsterkerene
    nap er effektrinnene
    cap er strømforsyninger og er å se på som oppgraderinger for forforsterkerene og cd spillerene. Effektrinnene forsyner forforsterkerene med strøm til vanlig. Cd spillerene har innebygget strømforsyning på lik måte som en vanlig cd spiller.
     
    A

    allroad

    Gjest
    Takk til Griffenfeldt for en onnføring i NAIM`S verden av ord og uttrykk :D

    Må vel kanskje satse på NAIM til mine MA GS20.

    Men, kunne jo vært fint å fått tak i noe brukt, alt testet et oppsett før man kjøper. Si ifra om du/dere vet om noe kommer over noe.

    Skal ha argus øyne med her på børsen.

    Må ha det, bare MÅ ha det ;)

    Bjørn
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim er også i min mening en veldig god ide sammen med GS20. Jeg ville nok ha forsøkt å fokusere på helheten i systemet; dvs sørget for at selve kilden ikke blir noen "afterthought".

    Mvh Vidar P
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Jeg har fått noe jeg vil betegne som et knalltilbud på et par brukte gs60.
    Vil det være noe for meg som i hovedsak hører på garasje, indie, pønk og sirkusråkk ispedd bulgarsk/østeurpeisk folkemusikk ?
    Dersom jeg ikke bestemmer meg for å bytte noe vil det bli drevet av enten noe fra van alstine eller 2xrotel rb981 og foret med en pro-ject rpm 5.
    Det skal sies at jeg er oppvokst med diverse monitor audio skapninger i kombinasjon med diverse quad elektronikk i opphavets lytterom/bibliotek, dette har fått meg til å se på monitor audio som utrolige formidlere av "fin" musikk, men gjort meg usikker på om det passer til det jeg for det meste hører på.
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Audiolab er glitrende til MA ja Erik, helt enig. 8000Q/M er en litt av en powerpack, med den betakende kombinasjonen av raffinement, artikulasjon, klangrikdom, kraft og energi. Og en helt egen følelse av "korrekthet" som er vanedannende. Subjektivt veldig mye "større og mektigere" enn 8000S. Videre er den veldig fin med dette at den lar deg som lytter fokusere på selve musikkinnholdet, ikke på paramusikalske effekter :)

    Mvh Vidar P
    Da har jeg tygd ferdig, knust spare grisen og bestilt Audiolab 8000CD/Q/M. Da er det bare å glede seg til å få de levert og koblet opp herligheten og spille ivei!
    Tror jeg løper ut og kjøper noen nye CD'er i mens... ;D

    mvh Erik
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bestilt? Som i nytt? Gratulerer uansett. Gi de god tid å varme opp, la de gjerne stå konstant på dersom du bruker de daglig, og så regner jeg med at du vil få mange lykkelige timer foran hifi'en.

    PS; regn med at du kanskje må justere noe på høyttalerplassering osv i begynnelsen, for å korrigere for (eller få fullt utbytte av) skiftet i tonal balanse og dynamikk denne elektronikken vil gi dine høyttalere. Høyttalerne er vel sikkert stilt opp slik det låter best med nåværende elektronikk, mange glemmer akkurat slike ting når de prøver ny elektronikk.

    Mvh Vidar P
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Ja det er nytt. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg veldig :)
    Jeg pleier å la det stå på, takk for tips på høytaler plassering.

    mvh
    Erik
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    nå har jeg investert i Monitor Audio GS 20, og de kjøpte jeg brukt her på sentralen, av en hyggelig fyr fra Halden tidligere idag.

    Har akkurat satt i gang anlegget, og hører nå på Live plata til Kari B.

    Her er bilde av mitt oppsett, og jeg vet godt at lytterposisjonen blir litt feil, men det fungerer greit nok for mine behov c,")

    mvh

    Tom

    p.s ht på bildet er av Krix Apex 4, og ikke mine nye Monitor Audio GS 20, som er svarte c,")
     

    Vedlegg

    A

    allroad

    Gjest
    Hei tomkver

    Hyggelig å hære at du ble fornøyd. Ingenting er bedre enn det.
    Takk for handelen. Last opp bilder når du får tid/anledning....


    Bjørn
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Allroad....

    Nå må jeg stille deg et lite spørsmål siden du poster her inne på Monitor Audio sine sider...hehe.

    Hvorfor bytte høyttalere som stiller litt høye krav til elektronikken din for å så gi deg MYE glede når det matcher?

    Jeg har hatt Xindak, og jeg tror det matcher en del flere merker, men jeg tror IKKE du vil få samme "gleden" om du hadde holdt deg til monitor audio og funnet noe som matcher....

    Men det går alltid et tog, og det tror jeg du vet ;) men for denne gangen ble toget innstilt... Synd du penset deg over på et annet spor.

    Velkommen tilbake skal du være når den tiden kommer.
     
    A

    allroad

    Gjest
    ;D Du kan få sagt det!

    Hadde sikkert funnet en match med MA og NAIM/Audiolab. Tviler ikke på det. Men må bare si at jeg forelsket meg stort i lyden i Xavian ht og Xindak 6950. Det var på en måte den lyden jeg har vært ute etter. Laidback, varmt god mellomtone. Ikke for lyst i toppen.

    Da var valget enkelt. Men er fortsatt en venn av MA.

    Mvh
    Bjørn
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Monitor Audio RS8 ble best i test :)

    HJEMMEKINO har hatt stortest av gulvstående under 13000,- hvor RS8 kom best ut.

    Høyttalerene som ble testet var:

    PSB Imagine
    Canton Chrono 509DC
    Dali Lektor 8
    Focal Chorus 816V
    Monitor Audio RS8
    Jamo C805
    KEF IQ70
    B&W 683
     

    Horgen

    Medlem
    Ble medlem
    09.05.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Heisann. Jeg får melde meg inn her, mine kjære GS 60 gjør topp tjeneste som allround høyttaler hos meg. Koblet til Audio Aero cd spilleren m/volumkontroll til hifi, og via denon 3805 til surround. Trenger ingen sub i hjemmekino med disse :)
    Litt pes å koble om hver gang, men når sant skal sies er det desverre ungene med byggmester bob som bruker anlegget mest....
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    661
    Antall liker
    360
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei og velkommen. GS 60 er kjempebra.
    Ryktes om PL 200, noen som vet noe?
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    661
    Antall liker
    360
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Kjempebra, gleder meg til å høre på de, takk for hjelpen Bjørn ;)
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Nå har jeg endelig fått tatt bilder av anlegget med Monitor Audio GS 20

    Utenom Monitor Audio GS 20 består anlegget av
    Anlegget består av

    Integrert forsterker: Coda Unison Ultra
    Cd spiller: Blue Note Stibbert (rør)
    Radio: Audio Analogue Primo (rør)
    Vinyl: Rega P3/24 med Ortofon Rondo Red
    Riaa: Pro-ject Tube box SE 2(rør)


    Kabler: Black Magic "the Giant" og Revelation IC

    mvh

    Tom

    p.s jeg vet det ikke er optimal plassering mht til lyttemuligheter og slikt, men plassen jeg har til rådighet er ikke større :).

    jeg er ikke så veldig opptatt å lytte på musikk, for jeg mer interessert å spille musikk.
     

    Vedlegg

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    661
    Antall liker
    360
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Kjempe anlegg og bilder Tom.
    M1
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.085
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags rack er det som er på bildene? importør?
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    takk for tilbakemeldingene.

    Racket er Solid Tech, og selges av pmaudio

    Tpm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn