Mono Pulse
Da har vi hatt en guttekveld på loftet og Monopulsene har fått noen nye fans
Hadde dog litt bange anelser forut for kvelden, da det rett og slett har spilt ræva her i noen uker.. Lyden manglet oppløsning, bassen var tam og rar og stemmer forsvant langt bak i lydbildet. Jeg klarte rett og slett ikke å høre på musikk.. Mistenkte etter hvert at Svetlana KT88 rørene hadde sett sine beste dager og bestilte inn noen nye Genalex Gold Lion.. Rørene kom i posten etter en uke og jeg fikk aldri finlyttet noe til disse før vi skulle ha lyttekvelden. For sikkerhetsskyld ba jeg den ene av kameratene mine ta meg seg sin DIYHiFiSupply Ella forsterker, Transcendent Sound RIAA og en Beresford DAC (Da jeg fremdeles venter på Buffalo 32S dacen).
Det tok ikke lange tiden før vi skjønte at det kanskje var noe mer galt med Unison Research forsterkeren min enn bare utslitte rør. Det var ikke lyd i venstre kanal, jaja Unisonen ble koblet ned og satt vekk mens Ella, for øyeblikket bestykket med Shuguang KT88 og noen NOS småsignalrør, overtok showet..
Ella!
Etter ca. en time med spilling så begynte Monopulsene virkelig å vise hva de kunne! Dette var rett og slett skikkelig morro..! Etter "noen" glass hvitvin og ett par pils fant vi ut at vi måtte undersøke Unisonen. Og jammen lå det ikke en motstand (katode motstand?) løs oppi forsterkeren. Motstanden ble loddet på og forsterkeren spilte fantastisk i ca 10 minutter før lyden ramlet ut igjen i venstre kanal. Det blir rett og slett så stor varmeutvikling i motstanden at loddetinnet løsner og den løsner fra printkortet (den henger opp ned).. Dette lukter av følgefeil!
På nytt var det Ellaen som måtte trå til, men denne gangen med nye rør, noen JJ KT77! Bias ble justert, det ble drukket litt vin og røkt noen sigaretter, før Biasen igjen ble justert (ganske ustabile disse JJ rørene)..
Morgan justerer bias..
Død å pine å dette spilte! En nesten magisk mellomtone uten å kompromisse særlig i den kjellerdype og kontante bassen. Diskanten lett og luftig med en naturlig klang i symbaler. Og måten lydbildet er sydd sammen på, ingenting stikker seg ut og stjeler fokus og det flyter så lett så lett..
Det ble også spilt vinyl og vi hadde en uformell test av Huldra 10 mot Transcendent Sound RIAA. Nå har jeg hørt Huldraen spille langt bedre enn mange forholdsvis billige RIAAer som Bottlehead Seduction og Pro-Ject Tubebox, men den var desverre ikke i nærheten av Transcendenten..
Pro-Ject RPM1 fores med signaler fra:
Transcendent Sound RIAA
Oversiktsbilde
Pappesken til venstre hadde Morgan fylt opp med forskjellige rør, men vi rakk desverre ikke å teste så mange forskjellige..
Kveldens beste vinyl opplevelse var Nirvana Unplugged, mens Cowboy Junkies og Lou Reed måtte knive om denne tittelen på digitalsiden. Alt i alt en meget trivelig kveld, med god musikk, god drikke og god lyd
De to andre medlemmene i Det Audiophile Selskab som var til stede har konkludert med å de også må ha Monopulse.. ;D