Jeg var jammen meg ikke langt fra å selge vekk mine ferske 82 A nå! :-[
Etter mye prøving og feiling med plassering, skumgummi i bassporten, filtmatte under høyttaleren, hele tiden villig til å gi dem en ny sjanse, så var det stadig denne altfor boomy lyden. Nesten ikke til å holde ut etterhvert, særlig når ens verste anelser ble bekreftet for n'te gang. Var det rommet? Det flislagte gulvet? Feil kombinasjon høyttaler/elektronikk? Ørene mine?
Kanskje like godt gå over til høyttalere som jeg VET er mer plasseringsvennlige?
Vel, filtmatte under ht gjorde det i alle fall lettere å flytte dem rundt. De har i den siste tiden stått omlag halvannen meter fra bakvegg, og ganske nær sidevegg. For noen dager siden begynte jeg å dra dem lengre vekk fra sideveggen også, opptil en halvmeter. Og da - LYSET! 8)
Det er nesten vanskelig å tro. Men så fort de kom halvmeteren unna sidevegg, ble det musikk med bass (og for en bass) - ikke bare masse - for masse, lyd. Rommet mitt er ikke større enn at de nå står med bare to meters mellomrom, men lydbildet er rimelig stort likevel.
Jeg har bl.a. spilt Roger Waters "Amused to Death" og diverse Jaco Pastorius med fullt orkester på fullt trøkk, sånn for å teste, og det holder.
Nå er det musikk hele veien.
MP'ene har nok kommet for å bli.
Ole G