Devialet 120-200 testet på Monopulse for mange år sidenHer var det så mange positive og panegyriske omtaler, at det er på tide med en tilbakemelding fra noen som IKKE synes at høyttalere fra MonoPulse er det helt store.-
For en del år tilbake var vi tre kamerater som bestilte tre monopulse-høyttalere fra Allan: To 82A og en 42A. Dette var ingen dårlige høyttalere, selv om alle tre er solgt for lengst.
Det som kjennetegnet 82A hos oss, var at de var temmelig tungdrevne (altså motstatt av det som hevdes her i tråden) og pågående i toppen. Vi prøvde sikkert ti forskjellige forsterkere, før vi fikk brukbar lyd. Det mest vellykkede var med en kombo av Doxa sitt aller dyreste effekttrinn og en Rør-forforsterker/dac. Mindre rørforsterkere fungerte også greit og dempet diskanten/øvre mellomtone noe, men ble for svake.
Vi lyktes derimot aldri å få god lyd med verken Hegel H300, Hegel H80, Meridian, Devialet 120 og 200, Nad M2, Bryston 4b sst, Coda eller billigere greier som Denon PMA 1500R, Rega Brio R eller den lille Nad D3020 som ble en fiasko i denne sammenhengen. Monopulse 42A var heldigvis mer lettdrevne, men også denne kunne "stikke av" i toppen.
Jeg skriver dette til alle som vurderer å kjøpe Monopulse og som tror at denne høyttaleren er bedre enn alt annet. For det er den ikke. Hadde den vært bedre enn alt annet, så hadde den også vært mer kjent.
Du mener at Spendor A4 kan konkurere mot Monopulse ?Nåværende Model A er så definitivt lettdrevne og ellers stemt litt mot det mørke.
Selvsagt ikke verdens beste høyttalere, men til den prisen man betaler her i Norge, kan du i praksis fetglemme å finne noen som banker dem.
For meg ville det være et naturlig steg å gå til Spendor A4, da snakker vi ca. dobbel pris av den norske.
Mvh
Håkon Rognlien
Absolutt. Tankene bak er ganske like, de har en god del fellestrekk.Du mener at Spendor A4 kan konkurere mot Monopulse ?Nåværende Model A er så definitivt lettdrevne og ellers stemt litt mot det mørke.
Selvsagt ikke verdens beste høyttalere, men til den prisen man betaler her i Norge, kan du i praksis fetglemme å finne noen som banker dem.
For meg ville det være et naturlig steg å gå til Spendor A4, da snakker vi ca. dobbel pris av den norske.
Mvh
Håkon Rognlien
Hvilke britiske forsterkere anbefaler du ?Kan ellers tilføye til tråden at jeg mistenker at klasse D ikke er noen god match med MonoPulse; i alle fall var ikke MicroMega PW-250 særlig underholdende. til min overraskelse var i grunn ikke Spec spesielt god heller; den sto seg greit, men med lav underholdningsfaktor. Gode rørforsterkere eller typisk britiske forsterkere virker å være resepten for god lyd.
Mvh
Håkon Rognlien
Jeg skjønner hva du mener. Det er riktig at når disse ble kjøpt, så het de 110 og 170, men en software-oppgradering, og vips så var de 120 og 200. Disse er også solgt, fordi jeg syntes de manglet (av mangel på et annet uttrykk) litt "sjel".Devialet 120-200 testet på Monopulse for mange år sidenHer var det så mange positive og panegyriske omtaler, at det er på tide med en tilbakemelding fra noen som IKKE synes at høyttalere fra MonoPulse er det helt store.-
For en del år tilbake var vi tre kamerater som bestilte tre monopulse-høyttalere fra Allan: To 82A og en 42A. Dette var ingen dårlige høyttalere, selv om alle tre er solgt for lengst.
Det som kjennetegnet 82A hos oss, var at de var temmelig tungdrevne (altså motstatt av det som hevdes her i tråden) og pågående i toppen. Vi prøvde sikkert ti forskjellige forsterkere, før vi fikk brukbar lyd. Det mest vellykkede var med en kombo av Doxa sitt aller dyreste effekttrinn og en Rør-forforsterker/dac. Mindre rørforsterkere fungerte også greit og dempet diskanten/øvre mellomtone noe, men ble for svake.
Vi lyktes derimot aldri å få god lyd med verken Hegel H300, Hegel H80, Meridian, Devialet 120 og 200, Nad M2, Bryston 4b sst, Coda eller billigere greier som Denon PMA 1500R, Rega Brio R eller den lille Nad D3020 som ble en fiasko i denne sammenhengen. Monopulse 42A var heldigvis mer lettdrevne, men også denne kunne "stikke av" i toppen.
Jeg skriver dette til alle som vurderer å kjøpe Monopulse og som tror at denne høyttaleren er bedre enn alt annet. For det er den ikke. Hadde den vært bedre enn alt annet, så hadde den også vært mer kjent.
Her er det diverse muligheter. Jeg er selv veldig glad i Exposure, mens Rega også lager veldig gode forsterkere. Ellers har du jo Roksan og Naim og sikkert flere til. Kan ellers foreslå Heed, som låter britisk så det holder.Hvilke britiske forsterkere anbefaler du ?Kan ellers tilføye til tråden at jeg mistenker at klasse D ikke er noen god match med MonoPulse; i alle fall var ikke MicroMega PW-250 særlig underholdende. til min overraskelse var i grunn ikke Spec spesielt god heller; den sto seg greit, men med lav underholdningsfaktor. Gode rørforsterkere eller typisk britiske forsterkere virker å være resepten for god lyd.
Mvh
Håkon Rognlien
...får du i bøtter og spann med disse monoblokkene fra Xindak. En perfekt match. MonoPulse handler om matching, og jeg tror nok mindre forsterkere gir samme lyd hvis det er riktig forsterker. Alle er jo forskjellige. Men med KT88 i disse forsterkerne får du i alle fall det resultatet du etterspør her. Med mulig unntak av film, jeg har ikke sett en eneste film med de høyttalerne. Bryr jeg ikke så fælt om TV og filmlyd i heimen, så de innebygde høyttalerne i TV-en holder for meg."punch, rytmisk driv, fart, "slam" og smekk på (film og) musikk...
Det tror jeg du har helt rett i. Men rør er egentlig ikke noe for meg (litt vedlikehold). Den beste forsterkeren jeg har eid (til nå), er McIntosh MA8000 (ved siden av Doxa 62, som aldri kom i produksjon). Men Mac`n er et beist, så derfor vil jeg prøve Kef`ene, for å se om det er mulig å leve med noe mindre....får du i bøtter og spann med disse monoblokkene fra Xindak. En perfekt match. MonoPulse handler om matching, og jeg tror nok mindre forsterkere gir samme lyd hvis det er riktig forsterker. Alle er jo forskjellige. Men med KT88 i disse forsterkerne får du i alle fall det resultatet du etterspør her. Med mulig unntak av film, jeg har ikke sett en eneste film med de høyttalerne. Bryr jeg ikke så fælt om TV og filmlyd i heimen, så de innebygde høyttalerne i TV-en holder for meg."punch, rytmisk driv, fart, "slam" og smekk på (film og) musikk...
Vis vedlegget 472698
Jeg kan forestille meg at Quad II også gir samme type lyd, det skal testes i Krypten siden jeg har tilgang til et sett i nær familie.
Men du bruker det på Tannoy DC10 Ti, eller MonoPulse?Jeg bruker en heed obelisk dac sammen med dp . Det kan trygt anbefales.
De Monopulse vi eide, hadde Morel-diskant (noenlunde tilsvarende de Roar Moen benyttet i Patos Lyric).Monacor Kevlar bass/mellomtoner, usikker på diskant...
Tror Model A fortsatt har Morel.De Monopulse vi eide, hadde Morel-diskant (noenlunde tilsvarende de Roar Moen benyttet i Patos Lyric).Monacor Kevlar bass/mellomtoner, usikker på diskant...
Jepp, i hvertfall den som ble brukt i mine 82A.
Har ikke hørt den kombinasjonen, men kan nærmest garantere deg at det vil låte helt gull. Selv er jeg ikke veldig glad i KT88, så jeg ville nok gått for EL34, alternativt KT120. ProLogue Premium med EL34-bestykning hadde vært mitt valg.Noen som har erfaringer med denne kombinasjonen? Og hvilke rør endte opp som dine favoritter?
Takk for det Håkon.Har ikke hørt den kombinasjonen, men kan nærmest garantere deg at det vil låte helt gull. Selv er jeg ikke veldig glad i KT88, så jeg ville nok gått for EL34, alternativt KT120. ProLogue Premium med EL34-bestykning hadde vært mitt valg.Noen som har erfaringer med denne kombinasjonen? Og hvilke rør endte opp som dine favoritter?
Mvh
Håkon Rognlien