Som det nevnes her over, er prisen i Norge om lag dobbelt for Spendor A4. Disse høyttalerne har en del fellestrekk, de lager store flotte lydbilder i alle plan, de går dypt i forhold til størrelse, de har en involverende måte å spille musikk på.Slik jeg tolker omtalen til Rognlien så virker det som at han ville foretrukket feks Spendor A4 foran disse men mulig jeg tar feil!
Her må jeg trenge meg på!Nå har jeg hatt Monopulse i huset i noen mndr og har lyst til å komme med noen erfaringer. Først kjøpte jeg et par brukte Model S. (Takk, Festus!) Det som imponerer aller mest er et stort lydbilde, selv om høyttalerne slett ikke har noen ideell plassering. De står tre meter fra hverandre, nær bakvegg (20 cm) og nær hyller og skap både på hver side og mellom. Men lydbildet er SVÆRT, bredt og høyt. Det er ikke fullt så dypt som jeg har erfart med godt plasserte elektrostater men det er det i mine ører ingen dynamiske høyttalere som klarer. Kanskje en mer optimal plassering også ville gi et dypere lydbilde men det er ikke mulig i dette rommet. Resultatet er uansett veldig imponerende, høyttalerne forsvinner fullstendig. De drives av en Audio Note Oto SE på 10 W, det går helt greit.
Neste logiske skritt var selvfølgelig Model A. De har jeg hatt i hus et par uker. De er enda ikke innspilt så jeg skal vente litt med å beskrive de, bortsett fra at de er litt mer lettdrevne enn Model S, noe som er en fordel med tross alt bare 10 W. Men jeg har en annen erfaring som jeg vil dele med dere. Den ene høyttaleren hadde fått en liten flenge i stoffet under transport. Det så ikke ut til å være noe annet galt. Jeg sendte et bilde av skaden til Allan Hendry, som svarte at han kommer hjem til meg i Skien i slutten av januar for å bytte stoff på høyttaleren! Det syns jeg er kundebehandling det står respekt av. I neste mnd kommer en, ikke hjemme hos - men hjemme med, rapport!
Interessante betraktninger; får meg nesten til å undre på om a) jeg har vært for positiv angående et delvis defekt par høyttalere, eller b) om "siste brikken" falt bort og gjorde høyttalerne verre under nedpakking - transport - oppakking hos deg.Jeg har nyheter selv, etter det har vært en del frem og tilbake mtp at den ene høyttaleren min hadde en transportskade (det ble i allefall konklusjonen fra Allan).
Dette er altså høyttalerparet (Monopulse A) som ble testet av Håkon Rognlien, og jeg må si at da jeg fikk de hjem etter test var jeg skuffet. De hørtes ikke bra ut, og det tok meg ikke lang tid å forstå at noe ikke stemte.
Så etter en kort testing for min del, og kjapp korrespondanse med konstruktøren ble høyttaleren det gjaldt sendt tilbake til Allans garasje for en sjekk. Resultatet er at det ble bygget en ny høyttaler til meg, som ankom meg denne uken.
Den andre høyttaleren har ligget på kaldloftet og ventet på sin makker, og således bør den vel gis en del timer før man kan kalle den innspilt også. Så høyttalerne starter slik jeg ser det "på likefot" når det kommer til innspilling. De har nå stått i stuen og spilt i noen dager.
MEN, så til det som egentlig er saken. Nå når disse høyttalerne spiller som de skal er min opplevelse en ganske annen enn den var i desember..Dette er veldig interessant!
Jeg vil ikke konkludere med så veldig mye enda, men det som slår meg er hvor behagelig de er å høre på. Det er ingen imponatorfaktorer, bare ubesudlet klar lyd. Og som Håkon skrev i sin test; stemmerenhet. Det er om noe skal stikke seg ut en åpenbar styrke ved disse. Jeg liker det jeg hører så langt, og når det kommer til service og hjelp i prosessen med "frem og tilbake" har ting til tross for en del styr med fraktselskaper osv i grunnen vært uproblematisk takket være Allan. Dette fra en person som ikke eier tålmodighet.
Jeg gleder meg til fortsettelsen, som nå er å se om jeg klarer å finne meg en forsterker som kanskje passer Monopulse bedre enn den jeg har med sine 200w klasse D.
Til tross for må jeg vel faktisk si, at den spiller helt lytefritt og pent, bør det utfra det jeg har forstått gjennom denne tråden bo mer magi i andre konstruksjoner.
Så vi får se hva fremtiden bringer, men det kommer nok noe mer fra denne kanten etterhvert
Altså, jeg er nok rimelig pirkete. Og jeg har en slags rutine når jeg setter oppet par nye høyttalere, dvs noen sanger jeg umiddelbart er innom og spiller deler av som jeg vet stresser høyttalerne. Så at jeg merket dette rimelig kjapt er ikke så rart.Interessante betraktninger; får meg nesten til å undre på om a) jeg har vært for positiv angående et delvis defekt par høyttalere, eller b) om "siste brikken" falt bort og gjorde høyttalerne verre under nedpakking - transport - oppakking hos deg.
Høyttalerne låt nemlig ikke "feil" hos meg, tvert i mot, med det unntak at den ene hadde en "bilyd" nedover i frekvens (detekterbar under 50 Hz, tydelig under 35 Hz), en bilyd som delvis tangerte portlyden, og kunne skape trøbbel i enkelte, massive partier (typisk filmmusikk).
Kjenner meg litt på tynn is her nå!
Mvh
Håkon Rognlien
Tja. Det ble vel konkludert med at det antakelig var en defekt på den ene kassen, så at det da er en resonans som ikke skulle være der i de dypeste frekvensene er kanskje ikke så forunderlig. Som sagt har jeg nå fått erstatningshøyttaleren, ulyden er forsvunnet og alt er lutter gledeNå skal jeg være veldig forsiktig med å mene noe om Håkons - eller andres - lydopplevelse, men er det ikke litt pussig at en "bilyd" bare høres i den ene høyttaleren?
Det vil de helt sikkert; det blir en "luftbrems", m.a.o. går lufthastigheten inne i bassporten ned, og lyden av luft i bevegelse vil definitivt dempes. Samtidig vil bassenergien gå noe ned, kraften i de dype tonene dempes. I en del tilfeller er det bare hyggelig, det, men det hele dreier seg jo om balanse og, ikke minst, preferanser. Og det er jo verdt å tenke over hvorfor det tilbys en slik "propp i systemet".Du får som du selv skriver ikke den mest geniale høyttaler ever til den prisen, så at det er litt skjær i sjøen skulle bare mangle. Hva mener du om skumproppene som Allan tilbyr kunder gratis hvis man etterbestiller det? Vil slike plugger dempe den portstøyen?
Jeg har vurdert det, men kommer uansett til å bestille og siden jeg egentlig er ganske fornøyd så har jeg tålmodighet til å vente på at de tilpassede proppene ankommer. Koster jo ingenting. Har egentlig ikke noen store problemer med output i bassen, det blir aldri for dominerende, men jeg tror likevel jeg har noe å vinne på det summa summarum. Jeg skal måle når jeg flytter på dem om ikke lenge, og da sender jeg en epost til Allan og får dem tilsendt.Mens du venter på en slik propp kan du prøve med en sokk eller vott.
Den heter «The Standmount» ( tidligere Model C). Tror den er basert på Model S.Til dere monopulsere.. hva heter stativmodellen og hva er data på den?
Tror norsk pris blir veldig nær kr 6000,-Den heter «The Standmount» ( tidligere Model C). Tror den er basert på Model S.Til dere monopulsere.. hva heter stativmodellen og hva er data på den?
Står litt specs her:
MonoPulse Hi Fi Loudspeakers. Ultimate realism and sound-stage.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nesten en no brainer i sin prisklasse i Norge.Tror norsk pris blir veldig nær kr 6000,-Den heter «The Standmount» ( tidligere Model C). Tror den er basert på Model S.Til dere monopulsere.. hva heter stativmodellen og hva er data på den?
Står litt specs her:
MonoPulse Hi Fi Loudspeakers. Ultimate realism and sound-stage.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du må hilse så mye til ham fra en svært fornøyd MonoPulsist på Vestlandet.Nå bør Allan ha pakket det viktigste til en tur til Norge i morgen. Drar visst hjemmefra lenge før hanen galer.
Jeg henter han på Torp. Blir interessant............
Nei, det er en ordinær bass/mellomtone som går svært høyt. Det du ikke ser er domen som er i karbonhuset, den tar over ved 6 khz. Så bass/mellomtonen er nesten en fulltone, i alle fall med femtitall-ører. Stas å ha guruen selv til å komme på hjemmebesøk for å fikse transportskade, dette slår det at Wilson kom hjem for å montere Grand Slam i sin tid.Så det er et fulltoneelement med delefilter?
EDIT: Glem det.
Er ikke det samme farge som du hadde, ottone?Så kjekt å se Alan himself på hjemmebesøk.
Hils ham fra Norges første 82A-eier
Hjertelig takk uansett, stusset veldig på hvor diskanten hadde blitt av ja. På Model S og stativutgaven sitter diskanten på front baffelen da?Nei, det er en ordinær bass/mellomtone som går svært høyt. Det du ikke ser er domen som er i karbonhuset, den tar over ved 6 khz. Så bass/mellomtonen er nesten en fulltone, i alle fall med femtitall-ører. Stas å ha guruen selv til å komme på hjemmebesøk for å fikse transportskade, dette slår det at Wilson kom hjem for å montere Grand Slam i sin tid.Så det er et fulltoneelement med delefilter?
EDIT: leste ikke edit...
Det stemmer. Model S er en rent "moderne" modell, mens Model A bygger videre på 82A. Der 82A hadde ei stålramme som gikk hele veien rundt høyttaleren som domen var montert i over kabinettet, har de nå latt den stålrammen være internt og har erstattet stålhuset med et karbonhus i topp. Men som konstruksjon så er egentlig 82A og Model A ganske like. Audiomix kan sikkert opplyse oss om hvilke lydmessige forskjeller som finnes. Han har jo fulgt A-serien fra starten og fram til dagens modell. Tror kanskje han hoppet over akkurat 82A, men det er jeg usikker på.Hjertelig takk uansett, stusset veldig på hvor diskanten hadde blitt av ja. På Model S og stativutgaven sitter diskanten på front baffelen da?Nei, det er en ordinær bass/mellomtone som går svært høyt. Det du ikke ser er domen som er i karbonhuset, den tar over ved 6 khz. Så bass/mellomtonen er nesten en fulltone, i alle fall med femtitall-ører. Stas å ha guruen selv til å komme på hjemmebesøk for å fikse transportskade, dette slår det at Wilson kom hjem for å montere Grand Slam i sin tid.Så det er et fulltoneelement med delefilter?
EDIT: leste ikke edit...
Forklart etter at jeg la inn bildene på nytt.Hammer, meisel og sicaflex������������