Hvor mye måtte du gi for dem? Har selv et par EPS2 som jeg har lagt ut for salg, så det hadde vært gøy å høre hva en standard EPS går for.Da har jeg fått et par EPS, ikke EPS 2 som jeg trodde jeg kjøpte. Noen som vet om det er stor forskjell på disse. Ser ut som Scan speak elementer på mine.
Førsteintrykket er uansett bra.
Gratulerer!
Inntrykk kommer vel..?
Mvh
Flyttet i Sommer, så her i huset har jeg brukt Jamo Concert 8 og Klipsch RB 75. Dette er selfølgelig noe helt annet.Hva brukte du før disse?
Mvh
Da er det bare å begynne å spare/omprioritere. Jeg er ikke veldig kjent med high end verdenen, men har hatt litt forskjellig og lyttet en del på andre sine anlegg, samt lest hifi blader i 20 år. Bygget også masse høytalere før i tiden.Det blir noe annet ja.
Ser du spiller på McIntosh?
En kombo jeg har lurt har lurt på selv, har dog ikke noen av delene nå..
Mvh
Er fasen korrekt?Nå har jeg fått en god del spilletid med de nyanskaffede EPS2 her, og det er noe jeg ikke helt skjønner meg på. De har massive mengder dypbass, og klarer sette hele rommet i bevegelse. Men midbass (punch) er det veldig lite av. Når jeg kjører romkorreksjon med Lyngdorf forforsterkeren min, så retter den jo opp i noe av dette. Ved å dempe dypbassen, og guffe på med midbassen. MEN... I samme frekvensområde som midbassen, så er det jo ikke bare trommeslag og slikt, det er jo også mye andre greier som dype stemmer, bassgitar osv... Og dette høres rett og slett ikke bra ut i det hele tatt. Som om kabinettet eller bassporten ikke er dimensjonert for det i det hele tatt. Litt sånn "innestengt i en skoeske" type lyd... Nå har jeg jo også disse W-210 hjørnebassene mine, som jeg kan dele helt opp i 800hz dersom jeg vil... Typisk 400hz anbefales av Lyngdorf. Og velger jeg å rulle av EPS2 ved samme delefrekvens, så regner jeg med at jeg blir kvitt "problemet"... Men da kan jeg jo begynne å lure på hva i alle dager jeg skal med slike enorme høyttalere, hvis de uansett ikke skal spille under 400hz Da vil jo bass-elementene stå ubrukt. Internt delefilter i EPS2 fant jeg ut er oppgitt til 225hz og 3500hz.
For å ta et par konkrete eksempler...
Aha sin I´ve been losing you. Der er hele bassområdet relativt høyt opp i frekvens... Og dette på EPS2 høres rett og slett "bassfattig" ut. Jeg får mer futt i denne låta når jeg spiller på Bose pc-høyttalerne mine. Sånn for å sette det i perspektiv
På den andre siden da... Aha sin Crying in the rain. Den har plenty dyb bass... På EPS2 høres denne vilt bra ut, og når jeg drar på så er hele rommet i bevegelse omtrent... Mens på Bose pc-høyttalerne så høres denne rimelig "flat og kjedelig" ut. (Det er jo forøvrig slik det bør være).
Eller Prodigy sin No good. Også en typisk låt med lite dyp bass, men mye midbass. Høres helt "flatt og kjedelig" ut på EPS2.
Denne siste låta har jeg gode minner fra på en tidligere høyttaler. Dali Concept 10. Montana er jo i en helt annen liga, men allikevel. Daliene fikk til å spille denne Prodigy låta med et vannvittig skyv. Ser på spesifikasjonene her at delefilter i de er satt til 600hz og 3200hz.
EPS2 ved 225hz og 3500hz.
Jeg har jo mine mistanker til at det rett og slett er der skoen trykker. At det er de små 4" elementene i EPS2 som driver å spiller rytmeseksjonen i Prodigy-låta, mens det i Daliene var de to 10". Da blir det jo også et helt annet skyv...
Nå er dette det eneste fra Montana jeg har hørt, så tenkte forhøre meg med dere andre her. Er disse rett og slett ganske "punch-fattige"... Eller er problemet rommet? Effektforsterker? Høyttalerplassering/vinkling? Tips, råd, hva som helst? Hjelp
Jeg tror da det. Har koplet + på + osv... Eneste jeg stusset litt på er at det ikke er noen + og - merkinger på selve høytalerterminalen. Skru-kontaktene er merket rød og sort, men det er da på den delen som man skrur ut. Sånn sett vil det jo ikke være noe problem å bytte plass på disse, og de da viser feil. Hos meg er + høyre og - venstre (når man står bak høyttaler altså).Er fasen korrekt?
Ok. Det er bare vigtigt, det er ens på begge højttalere. Har du prøvet at spille uden dine subs? Det kunne lyde som noget udfasning af bassen?Jeg tror da det. Har koplet + på + osv... Eneste jeg stusset litt på er at det ikke er noen + og - merkinger på selve høytalerterminalen. Skru-kontaktene er merket rød og sort, men det er da på den delen som man skrur ut. Sånn sett vil det jo ikke være noe problem å bytte plass på disse, og de da viser feil. Hos meg er + høyre og - venstre (når man står bak høyttaler altså).
Eneste bildet jeg kunne finne på interwebben viste forøvrig det samme, så jeg tok det for god fisk at da var det slik.
Nå kan det jo også tenkes at ett av elementene er feilkoplet...?! Bra tips forøvrig. Jeg tror jeg får ta å laste ned en fase/polaritets test app, og kjøre den...
Har selv Montana XP i hovedanlegget, og de responderer voldsomt på vinkling / plassering. Ut fra bildet i #135 ville jeg forsøkt større avstand mellom og en god del toe-in. Hos meg krysser "aksen" omtrent i fanget på meg i sweetspot.
Ellers har de fleste stuer en ganske bumpete frekvensrespons. Kan hende du har en dip i mellombassen grunnet rommet.
Avstand til lytteposisjonen kommer heller ikke frem på bildet ditt , men en grei start er likesidet trekant mellom høyttalere og sweetspot. Så kan man leke seg rundt derfra med toe-in osv. Bildet viser hvor mye mine er vinklet innover. (Ja, det er både tape og gamle merker på gulvet )
Problemet e vel muligens fasefeil mellom Montana og subbene?
Nei... De spiller slik selv når subbene ikke spiller. Både med og uten romkorreksjon. Jeg har også prøvd å kjøre romkorreksjon både med og uten subbene. Det er samme resultat hver gang... De der låtene jeg linket over her høres rett og slett "flate og kjedelige" ut uansett hva jeg har gjort.Ok. Det er bare vigtigt, det er ens på begge højttalere. Har du prøvet at spille uden dine subs? Det kunne lyde som noget udfasning af bassen?
Midbass er en del av mellomtonen vel? Eller "nedre mellomtone" som du sier. Kjært barn har mange navn?225Hz og opp e vel ikkje midbass,e vel nedre mellomtone, den fysiske bassen e vel 50-150Hz. Mulig vi snakker forbi hverandre. Men har du prøvd å dra på litt og samtidig endre fasen på subbene? Hører lite forskjell på lavt volum her men enorm forskjell på høyt volum,da blir bassen borte ved feil fase
Ja, jeg er enig i det. Tenker de burde da ha såpass med kvalitetskontroll at de ikke gjør slike brølere. Og at hvis mellomtonene her faktisk er i motfase, så er det slik det skal være. På den annen side så kan man jo lure på nivået av kvalitetskontroll, når det følger med slike "ekstradeler" som den skiva....Interessant å se hva du kommer frem til, at høyttaleren er feil sammensatt virker mildt sagt merkelig hvis så er tilfelle.
Kan noen ha vært inne i høyttaleren før deg ? Altså - en tidligere eier. Den loddingen så mistenkelig ut på det ene bildet ditt.Ja, jeg er enig i det. Tenker de burde da ha såpass med kvalitetskontroll at de ikke gjør slike brølere. Og at hvis mellomtonene her faktisk er i motfase, så er det slik det skal være. På den annen side så kan man jo lure på nivået av kvalitetskontroll, når det følger med slike "ekstradeler" som den skiva....
Jeg har i alle fall sendt mailer til både Montana og Lyngdorf... Så får man se hva de sier. Eller om de i det hele tatt gidder lete frem i arkivene sine
Det er vel ikke umulig, men tja. Jeg avventer nå i alle fall med å gjøre noe til jeg får svar fra Montana.Kan noen ha vært inne i høyttaleren før deg ? Altså - en tidligere eier. Den loddingen så mistenkelig ut på det ene bildet ditt.