Diverse Motorsag går ikke skikkelig

WayAhead

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
2.464
Sted
Sky No Limit....
Btw, hvis saga har kjedebrems kan det være at denne ikke frir ut pga at flis/olje har pakket seg eller at bremsen rett og slett ikke frir. Regner med at du har kontroll på kjedebremsen?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
4.108
Hvis kjedebremsen ligger på får man ikke opp turtallet, noe trådstarter sier han gjør av og til. Jeg har mest tro på at det er utslitte veivlager/tetninger. Sjekk om det er slark i veivaksel.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
1
Er enig at noen av symptomene kan tyde på at kjedebremsen er på, men da skal den vel bare ro seg ned til tomgang etter å ha gitt litt gass og ikke dø ut? Uansett jeg har kontroll på kjedebremsen og den fungerer.

Skal ta meg en tur i garasjen i dag å se hvor mange deler jeg får skrudd den ifra hverandre i og se om jeg ser noe muffens.

Lyddemperen har ikke gnistfanger i form av et tettmasket nett, det sjekket jeg i går, og alt så fint ut der.

WayAhead

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
2.464
Sted
Sky No Limit....
Har vært borte i at kjedebremsen slipper selg om den er på om det er mye skitt og olje som har pakket seg. Saga har klart å dra seg løs med full puffe noen ganger ,andre ganger kveler den seg. Bør sjekkes uansett, og at kjedebremsen faktisk slipper som den skal.

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
1.094
Sted
Holmestrand
Solgte en scooter som stort sett har stått i garasjen de siste 9 åra.
For 1 uke siden startet den litt lunkent, men startet.
På tirsdag ville den ikke.
Drenerte forgasser og tømte tank for 6 l bensinluktende vann ....
Ny bensin, litt startgass og den startet som et skudd. Etter det startet den helt normalt.

Moralen: Tøm tank og forgasser. Ny bensin.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
533
Sted
Liten by
Jeg har jobbet som mekaniker på Husqvarna og det som oftest var feil var:
1. bensin slangen suger falsk luft
2. tennspolen
3. forgasser må renses
4. glemt å slå på knappen!

Og som Xerxes nevner, gammel bensin og dritt på tanken!

Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
1
Jeg har nå plukket saga ned til motoren (sylinderen står på), alt er i deler, og kan rett og slett ikke se noe umiddelbart feil. Kan ikke kjenne noe slakke i veivlager, så tror ikke jeg forfølger denne lenger enn dit. Stempelet ser også veldig fint ut, det lille jeg kan se. Ellers klarte jeg å slite i stykker bensinslangen i forbindelse med å ta filteret som var i tanken, så ny slange og filter er bestilt. Kunne dog ikke se noe galt med hverken filter eller slange, eller guffe i tanken for den del. I tillegg ble det bestilt ny clutch, nålelager og tannhjul siden de har sett bedre dager. Kan det være at gangen på saga, er relatert til utslitt clutch? Har også været ute med pluggen og den så veldig ny og fin ut. Ellers fikk alle delene som ble plukket av og selve motoren en runde med høytrykksspyleren, selvsagt med alle vitale hull og slanger tettet.

Ny oppdatering når jeg får montert nye deler om en uke eller to.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
727
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Her går det grundig til verks. Kunne vel nesten kjøpt ny sag...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
3.204
Torget vurderinger
0
Motorsag er da slett ikke så dyrt?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
1
Ny oppdatering.

Har fått, og montert, delene nevnt over, og nå går saga så fint som bare det på tomgang etter litt finjustering av forgasseren. MEN, nå går den ikke på turtall. Det virker nesten som chocken henger på, men det gjør den ikke, staget for chocken står ikke i spenn når den er av. Kan gi kanskje 20-25% gass før den begynner å gurgle og kanskje komme nesten opp på 50% før den den gurgler mye og turtallet faller. Gir jeg full gass gurgler den enda mer og stopper etter noe få sekunder. Om jeg tar av luftfilteret spiller ingen rolle, og om jeg justerer på H-skruen spiller ubetydelig rolle (kan høre litt endring, men kan være tilfeldig). Oppførselen er identisk med begge forgasserne, så nå begynner jeg å lure på om det er noe med tenning/coil? Har banket sammen pluggen litt mere, men det hadde heller ingen betydning.

Har lite tro på at det har med ferdigblandet alkylat- vs vanlig bensin å gjøre, siden den har gått på alkylatbensin siden den ble kjøpt, og nå med ny forgasser, slange og filter, skulle det i såfall være klart for nye 10-15 års bruk.

Sylinder/stempel tror jeg heller ikke det er, da det burde påvirke tomgangen, det samme med lekkasjer i veivhus/tetninger.

Og for de som er bekymret for delekostnadene, så har jeg brukt i underkant av 1000,- kroner så langt, så jeg vil fortsatt hevde at det ville bli ei spinkel ny sag for denne summen. MS200 var også ei relativt dyr sag, tror den kostet i område 6-7000,- da den var ny, så synes det er greit å bruke litt for å få den til å gå igjen.

Topp Bunn