Mozart - novise søker mentor(er)

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
4.026
Antall liker
2.014
Sted
Sortland
Den Cosien er sjef!

Når det gjelder Entführung, så er min favoritt en mono-innspilling fra 1950, Josef Krips med Lipp, Loose og Ludwig på London. Ingen libretto. Med skuespillere som leser de opprinnelige replikkene mellom sangnumrene - noe som høyner underholdningsverdien.

Tror nok ikke de som lever av å mene noe om musikk har denne på sin short-list, men deres meninger er heldigvis bare ment som gode råd. :) Og er det noe man trenger når man begynner å famle seg fram i den klassiske musikken, så er det gode råd.

Og mot!

Lykke til med Mozart.

Mvh.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
EMI spilte også inn "Tryllefløyten" med Karajan i 1950. Med Seefrid, Lipp, Dermota, Kunz, Weber og London! Det er en rollebesetning som forslår. Frisk og spontan musisering fra alle involverte, inkludert VPO.

Lyden er sjokkerende bra. Jeg har den på mint vinyl og i glorious mono. Jeg forsøker ikke å gjøre meg interessant når jeg sier at virkelig gode mono-opptak gjør det lettere å følge librettoen og få en helhetsopplevelse i opera enn mang en nyinnspilling.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
4.026
Antall liker
2.014
Sted
Sortland
Mono eller ikke?
Når man hører musikken, igjen og igjen, uten å bry seg med hva som står på omslaget....

Bare en ting å si: Storveis underholdning :)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.824
Antall liker
4.103
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En favoritt for meg (Zauberflöte) har lenge vært den steingamle Böhmversjonen (56) uten tale, bare sang. Wilma Lipp som Dronninga, og Simoneau som Tamino; Berry Papageno... Det høres at sangerne rett og slett har det morsomt. De gamle anmelderne syntes denne var "flawed", men jeg finner stor glede i den.
 
N

nb

Gjest
I 'fløyten bør man også få med seg "Der Hölle Rache kocht in meinem Hertzen" sunget av frøken Schwartzkopf (eller var det Popp? må sjekke når jeg kommer hjem), har den på en høydepunkt-LP, mener det er Philarmonia som spiller og Klemperer som dirigerer.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.824
Antall liker
4.103
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Var det Penguin som sa flawed? Verd en lytt da...
Jepp, 1984-utgaven. Da var det bare tilgjengelig utdrag fra den. Jeg kjøpte min noen år før som en Ace of Diamondspressing, og den ble tilgjengelig på CD for et par år siden som en dobbel billigcd. Lipp, Simoneau og Berry gjør en kjempejobb, og det gjør sannelig Böhm også. For å være helt ærlig setter jeg pris på å slippe dialogen; f eks Östman gjør alt for mye ut av den og det sinker framdriften for meget for meg. Selvsagt må du kjenne operaen godt/ ha en libretto/ framdriftsplan for å få fullt utbytte uten dialog, men det er jo på tysk og de fleste skjønner vel det meste ::) ?

Bernt K
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
En favoritt for meg (Zauberflöte) har lenge vært den steingamle Böhmversjonen (56) uten tale, bare sang. Wilma Lipp som Dronninga, og Simoneau som Tamino; Berry Papageno... Det høres at sangerne rett og slett har det morsomt. De gamle anmelderne syntes denne var "flawed", men jeg finner stor glede i den.
Har Drømmefløyten med Bøhm og Berlin filharmonikerne, DG, innspilling fra 1964. Koste meg med den og ser frem til å høre Don Giovanni (med libretto!).
 
K

kbwh

Gjest
theStig har Tryllefløyten/Klemperer/EMI på LP!
Spilte side 1 på SOTAen min i kveld. Super musisering og lyd. Greit å slippe all denne pratingen egentlig.
 
K

kbwh

Gjest
Funker Mozart i nyhuset kjoenik, og er fingeren ordentlig restituert?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
4
Joda Valentino, det må jobbes med akustikken, men Mozart er noe av det som fungerer best, og noe av det som spilles mest.
Begynner å bli noenlunde fortrolig med deler av hans reportoir, men innser samtidig at det finnes nok stoff til å holde meg engasjert en stund til... ::)
Når det gjelder fingeren har jeg fremdeles følelsesfortyrrelser i fingertuppen. Nerver kan bruke lang tid på å vokse sammen igjen, og noen ganger gjør de det aldri. Men det plager meg ikke nevneverdig, og jeg kunne spilt piano med den hvis jeg kunne spille piano ;)
Det er på tide for meg å gå igjennom denne tråden på nytt. Var nok mye jeg misset i forrige runde. Siste cd'en som har snurret mye er fiolinkonsertene k216, k218 og k219, med Andrew Manze, og den liker jeg godt!
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.824
Antall liker
4.103
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Siste cd'en som har snurret mye er fiolinkonsertene k216, k218 og k219, med Andrew Manze, og den liker jeg godt!
Den har jeg ikke hørt. Spiller Manze her også på barokkfiolin med tørre tarmstrenger, kort hals og slakk bue, eller har han modernisert instrumentet til en rikere klang? Jeg må medgi at fiolinlyden Manze har pleid å ha, f eks i Tartini (forøvrig en strålende utgivelse), ikke umiddelbart får meg til å tenke Wienerklassisisme (bah! til dem som kaller det rokokko)?

Bernt K
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Fiolinen er nok barokk og har en noe svak posisjon i lydbildet (realistisk balanse altså) men stjernen på innspillingen er etter min mening orkesteret. English Concert låter sensasjonelt bra på de nyeste innspillingene under Manze, altså denne og C.P.E. Bach-utgivelsen.

Men Manze refererer mye til Leopold Mozarts lærebok i fiolinspill i tekstheftet, så det går jo an å håpe på at han svinger buen på "autentisk" maner.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.824
Antall liker
4.103
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heh. Legger du opp til en vibratodiskusjon? (se tidligere tråd om en gal amerikaner med, var det 29 sider(?) om vibratoens eksistens før romantikken med henvisning bl a til nevnte Mozart Péres lærebok) ;D

Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
Hører på Jacobs' Figaro akkurat nå. Den er ikke dum.

Jeg har oppdaget et for meg nytt verk også. Divertimento for stryketrio KV563. Et divertimento kun i navnet. Ordentlig stryketrio, bare i 6 satser i stedet for de sedvanlige 4. Min innspilling er denne her med L'Archibudelli:



De fugene etter Bacher, KV404a, er ikke borte de heller.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Javisst ja, divertimentoen lå i den nesten uåpnede Anner Bylsma-boksen min. Skal spille den snarest. Så mange nye plater og så lite tid til å lytte...
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
497
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
K

kbwh

Gjest
Jeg har også Uchidas pianosonater og synes ikke jeg trenger andre innspillinger. Konsertene med dirigenten fra Hades, Jeffrey Tate, er en annen skål. Mannen burde hatt yrkesforbud.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
497
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jeg har også Uchidas pianosonater og synes ikke jeg trenger andre innspillinger. Konsertene med dirigenten fra Hades, Jeffrey Tate, er en annen skål. Mannen burde hatt yrkesforbud.
Det er gitt ut to bokser med samtlige sonater og klaverstykker spilt inn av Walter Giesking i 1953-54. Hvis du skulle komme over de boksene, er de et verdig supplement til Uchida IMHO. Jeg er en novise når det gjelser Mozart, men jeg har forstått at det var Giesking som viste oss hvordan klaversonatene skal spilles. Jeg jakter sånn i det stille på Uchida sine inspillinger på vinyl, men det er kun på eBay jeg har funnet dem, og da blir prisen trukket veldig opp. Så hvis det er noen som sitter på de, og gjerne vil av med dem.... ;)

Mvh Asbjørn
 
Topp Bunn