Mozart -Trondheimsolistene/Thorsen

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har jeg brukt morgenen og formiddagen til en gjennomkjøring av MOZART`s fiolinkonsert nr3, 4 og 5 med Trondheimsolistene og Marianne Thorsen.

Må bare få gratulere 2L med en kjempefin produksjon!

Har sammenlignet konsert no3 med Anne-Sophie Mutter`s versjon.
Og den norske står ikke tilbake for denne, hverken musikalsk eller lydmessig.

Vet ikke hvor detaljert jeg skal gjøre det her, men tildels stor forskjeller er det på begge områder.
Og heldigvis for det.
Det er det som gjør det spennende å høre på musikk
Jo, for det er spennende å ta tiden til hjelp, bare nyte deilig musikk, som er godt tatt vare på av musikere og teknikere.

Om det blir tid i kveld, står denne cd`n på menyen,

K

kbwh

Gjest
Skifte til vinterdekk på et par biler først og så femmeren som belønning har jeg tenkt. Vet ikke om Posten har klart å få platen helt til bygda ennå. I verste fall får jeg heller spille toeren med Dumay i kveld.

K

kbwh

Gjest
Og nå er kvelden gått. Artig sammentreff å høre Elise Båtnes spille femmeren direkte på radio mens jeg la om dekk!

Så var det Thorsen og Trondheimsolistene. Musiseringen står absolutt ikke tilbake for referansene Schneiderhahn og en 14årig Mutter. Blink der.
Teknisk:
Virkelig fin klang. I førstesatsen merkes det dog godt at avstanden til mikrofonene er liten, for Thorsens fiolin er snart her og snart der. I 2. og 3. sats er ikke dette fenomenet så utpreget. Har hun fått en krakk å sitte på? Jeg spekulerer...
Jeg har ikke SACDspiller, så jeg må nøye meg med CDplaten. Jeg mistenker at kompresjonen på CD er i overkant av de 2-3dB Morten Lindberg har sagt den er, men det kan han sikkert klargjøre om han ønsker.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er det slik å forstå at Thorsen & Co følger samme idiom som Mutter i disse konsertene siden denne blir brukt som referanse?

Da tror jeg at jeg holder meg til Andrew Manze med The English Concert? Noen av dere Mozartianere som liker den?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
...
Jeg har ikke SACDspiller, så jeg må nøye meg med CDplaten. Jeg mistenker at kompresjonen på CD er i overkant av de 2-3dB Morten Lindberg har sagt den er, men det kan han sikkert klargjøre om han ønsker.
Det er ikke benyttet noen form for kompressor på CD'en, men dynamikken på CD-Audio-laget er begrenset rundt 3 dB ved hjelp av manuell nivåstyring i tre av tuttipartiene. Platen har allerede fått mye radiospilling, og da er det bedre at vi tilrettelegger under kontrollerte forhold, enn at limit'eren på Marienlyst går helt amokk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Det er ikke benyttet noen form for kompressor på CD'en, men dynamikken på CD-Audio-laget er begrenset rundt 3 dB ved hjelp av manuell nivåstyring i tre av tuttipartiene. Platen har allerede fått mye radiospilling, og da er det bedre at vi tilrettelegger under kontrollerte forhold, enn at limit'eren på Marienlyst går helt amokk.
Enn hvis dem putter feil plate i spilleren...? SACD'en..

Det blir vel helt stilt da..he he. Har dem SACD spiller på Marinlyst?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Enn hvis dem putter feil plate i spilleren...? SACD'en..

Det blir vel helt stilt da..he  he. Har dem SACD spiller på Marinlyst?
Ja, selvfølgelig; det står et eksemplar i avdelingen for fremtidsforskning :)

Spøk til side: NRK er faktisk i gang med prøvesendinger i multikanal allerede. Foreløpig på nett, men med intensjoner om regulære sendiger i det nye digitale bakkenettet i 2008/2009. Sjekk www.nrk.no/ulyd

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er hjertens enig, Bach_Man. Dette er glimrende spilt, og lyden er ypperlig, men må nok si jeg foretrekker Andrew Manze og The English Concert.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og nå er kvelden gått. Artig sammentreff å høre Elise Båtnes spille femmeren direkte på radio mens jeg la om dekk!

Så var det Thorsen og Trondheimsolistene. Musiseringen står absolutt ikke tilbake for referansene Schneiderhahn og en 14årig Mutter. Blink der.
Teknisk:
Virkelig fin klang. I førstesatsen merkes det dog godt at avstanden til mikrofonene er liten, for Thorsens fiolin er snart her og snart der. I 2. og 3. sats er ikke dette fenomenet så utpreget. Har hun fått en krakk å sitte på? Jeg spekulerer...
Spooky m dekkskiftet ditt  8)

Den Mutter-innspillingen jeg sammenlignet med er den hun gjorde i 2005 i Abbey Road Studio Room One.
Her er det mer romklang enn på Thorsen versjonen.

Jeg synes det er fint at jeg kan skille ut de forskjellige instrumentene i ensemblet. Og her har 2L skutt blink.
Kjenner nesten lukta av harpiks uten at det blir slitsomt for øret.  ;)
Sitter på en måte på 2. rad i kirken og hører konsert.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er hjertens enig, Bach_Man. Dette er glimrende spilt, og lyden er ypperlig, men må nok si jeg foretrekker Andrew Manze og The English Concert.
I og med at det er Mozart år i år, og jeg har fått sansen for disse fiolinkonsertene, skal denne også sjekkes opp. :)

K

kbwh

Gjest
Er det slik å forstå at Thorsen & Co følger samme idiom som Mutter i disse konsertene siden denne blir brukt som referanse?
Referansene mine er de innspillingene jeg ellers har i samlingen.

Er Manzes innspilling tilgjengelig på SACD? Mutters nye (johnas) har jo solgt noen eks. og Fishers har fått mye skryt, så til 2L sin blindtest er vel valgene greie?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Referansene mine er de innspillingene jeg ellers har i samlingen.

Er Manzes innspilling tilgjengelig på SACD?
Ja, tror det. Har du blitt SACD-fantast?

Det er jo forresten litt 'på sporet'-aktig å dra frem en enkelt referanse. Man bør vel kanskje heller gjøre en bredere undersøkelse dersom man virkelig skal sammenligne...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det var da voldsomt som det ble fokusert på ordet "sammenligne" :)

Jeg for egen del, hadde bare for gledens skyld, lysst til å høre begge mine innspillinger med disse konsertene mot hverandre.
Det lå ikke noen som helt test om hvem som er "best" av dem, bak i hodet mitt.

På lik linje med hifi-anlegg, er dette en smak og behag opplevelse. Som til enhver tid bør respekteres av andrepart.
Om det nå er slik at andre liker det samme, må dette sees på som en fin bonus :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg klarer ikke helt etter så liten tid sammen med disse innspillingene, å høre om idiomene er utpreget like hele veien.
Men skal kanskje ikke se bort ifra at litt av Mutter henger igjen i Trondheimsolistene.
De har jo jobbet tett sammen med Mutter i perioder.
Vet at de er mektig imponert av musikeren Mutter og hennes  fysisk uanstrengte måte å spille på.
Samtidig som hun får fram en kraft og klang det står respekt av.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Mutter er grenseløst ute av takt med tidens måte å spille Mozart på, ikke nødvendigvis galt i seg selv, og hun er jo en kompetent fiolinist. Skal jeg forstå det slik at Thorsen & Co også følger den romantiske skolen? Hun er vel neppe like idiosynkratisk på fiolinen vil jeg tro.

Nevnte Manze er Mutters absolutte motpol, med periodeensemble, lav kammertone og tynn barokkfiolinklang.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fant et klipp fra web. som kanskje illustrerer hvilken påvirkning Trh.solistene også har hatt på Mutter:

“Mutter’s children”
The chamber orchestra from the periphery of Europe conquered Mutter, audiences and the recording company alike during last spring’s big tour. Under the motto “no prisoners, no surrender”, the young musicians went to war. And they won. Wonderful receptions, standing ovations, bravos, encores. The applause grew with every concert and the bouquets increased in size. Being called back fourteen or fifteen times was not unusual. The German newspapers christened them ‘Mutter’s children’. “They sparkle. There is nothing stiff or boring about this orchestra. They are enthusiasts. I like that. Classical music needs ‘soldiers’ like these,” said Mutter during the tour.

She loves working with these young musicians. They literally found the right tone from the start. They met in Munich to rehearse for four days before the tour began in April. Only two minutes of the first rehearsal had passed before Mutter’s laughter rang through the rehearsal room. Eavesdropping through the doorway on that day and, for three hours, hearing her hum and laugh her instructions to the orchestra about how the ‘Seasons’ were to be played was one of my best ever musical experiences.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mutter er grenseløst ute av takt med tidens måte å spille Mozart på, ikke nødvendigvis galt i seg selv, og hun er jo en kompetent fiolinist. Skal jeg forstå det slik at Thorsen & Co også følger den romantiske skolen? Hun er vel neppe like idiosynkratisk på fiolinen vil jeg tro.

Nevnte Manze er Mutters absolutte motpol, med periodeensemble, lav kammertone og tynn barokkfiolinklang.
Det å være i utakt med datidens (om det var det du mente?) måte å spille på, er ikke noe galt, slik jeg ser det. Musikken forandrer seg på lik linje med at mennesket forandres. MEN jeg har absolutt sansen for at man "graver frem" gamle tiders tolkninger og instrumenter.
Og bevarer det for fremtiden.

Selv fikk jeg godkjent eget fag på musikkonservatoriet.
Barokktrompet.
Fikk låne en kopi av et instrument fra 1721 i ett år.
Jobbet mye med tolkninger og mye lesestoff i gamle bøker om frasering, artikulasjon etc.
Veldig spennende og lærerikt år  :)
Var på nippet til å reise til Basel Music Academy for å studere der, men feiget ut  :(

Om Mutter spiller sin Mozart i "romantikkens tegn" får for meg så være. Jeg er rimelig sikker på at det er meget veloverveid fra hennes side, og passer sikkert best med hennes spillemåte/teknikk.

Jeg tror nok at Thorsen har sitt egen tonale språk, men kanskje ikke så utpreget som det jeg syns Mutter har.
Det lille jeg vet om strykere, er ikke mye....  :)
Men litt har jeg da fått med meg etter å ha hengt sammen med en del av arten opp igjennom årene.
Mutter har en slags "hoppende" tone synes jeg. Av og til litt slitsomt å høre på.
Thorsen er roligere m buen på strengene høres det ut som.
Dette høres faktisk godt på disse to innspillingene jeg har.

K

kbwh

Gjest
Har du blitt SACD-fantast?
Ingenlunde! Synes det "lukkede" DSD og DRM er noe tullball, og jeg har ikke plass til flere enn to høyttalere heller. Det slo meg bare at 2L sin blindtest sikkert ble gjort mot andre SACDer.

K

kbwh

Gjest
Det er jo forresten litt 'på sporet'-aktig å dra frem en enkelt referanse. Man bør vel kanskje heller gjøre en bredere undersøkelse dersom man virkelig skal sammenligne...
Jeg synes tross alt det er artig å sammenlikne tolkningene jeg har i mitt lille bibliotek. Det er lærerit for denne ikkemusikeren. Notelesningsevnenen min begrenser seg til tolkning av smijernsjerdet på Fløyen og annet av tilsvarende vanskelighetsgrad.

Skal sjekke Manze forøvrig. Den hadde falt utenfor synsfeltet på grunn av forskning innen Boulez og Sjostakovitsj.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg synes tross alt det er artig å sammenlikne tolkningene jeg har i mitt lille bibliotek. Det er lærerit for denne ikkemusikeren. Notelesningsevnenen min begrenser seg til tolkning av smijernsjerdet på Fløyen og annet av tilsvarende vanskelighetsgrad.
Det er jo det som er hærlig med det å ikke være musiker.
Før jeg utdannet meg til det, nøt jeg mer av det å foreks. gå på konserter.
Det analytiske trollet slo til for fullt i løpet av de årene...

Hvilken melodi får du ut av smijernet på Fløyen da? :)

Aha...mulig der er en kjent sang sveiset inn der...

K

kbwh

Gjest
Tror den heter "Sissels sang" eller noe...

Alvor: Det er Nystemten, ja. Jeg lærte å lese noter på musikkskolen, men blir forvirret av alle andre nøkler enn G.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Om Mutter spiller sin Mozart i "romantikkens tegn" får for meg så være. Jeg er rimelig sikker på at det er meget veloverveid fra hennes side, og passer sikkert best med hennes spillemåte/teknikk.
Ja, at det skal dreie seg om noen feil eller lettvinthet er vel nesten utenkelig. Men det er jo mange i som har hevet øyenbrynene over mange av de tolkningene av standardrepertoar som hun har prestert de siste årene. Flere mener at de gamle genserplatene med karajan er bedre enn de hun lager nå. Imidlertid ser det ut til å være konsensus om at det hun gjør med moderne musikk står seg.

Det er jo ellers prisverdig at hun våger å se bort fra akademia og gjør en personlig tolkning av Mozart, det er jo slikt som gamle dagers musikere drev med. At en slik plate skal få referansestatus er jeg mer skeptisk til - uten at jeg beskylder deg for å tillegge den det. En moderne referanse bør helst være mest mulig tro mot komponisten etter min mening. Selv ville jeg aldri ha brukt Glenn Gould, som jeg liker meget godt, som en referanse i Bach for eksempel, rett og slett fordi han er så sær at han overskygger komponisten.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er jo ellers prisverdig at hun våger å se bort fra akademia og gjør en personlig tolkning av Mozart, det er jo slikt som gamle dagers musikere drev med. At en slik plate skal få referansestatus er jeg mer skeptisk til - uten at jeg beskylder deg for å tillegge den det. En moderne referanse bør helst være mest mulig tro mot komponisten etter min mening. Selv ville jeg aldri ha brukt Glenn Gould, som jeg liker meget godt, som en referanse i Bach for eksempel, rett og slett fordi han er så sær at han overskygger komponisten.
Er helt enig med deg i dette med at når det gjelder musikalsk referanse, bør en legge det så nært opp til komponisten og datidens idealer som mulig.
Når det gjelder musikk som ble komponert for 2-500+ år siden, kan en jo bare stole på de tradisjoner som musikalsk er blitt ført videre, (selv om det der ofte nok har skjedd mye underveis) og de nedtegnelser som eventuellt er gjordt.

Men referanse kan være så mangt fra lytter til lytter.
Og det regner jeg med at vi er enige om, må reskpekteres, uten nødvendigvis å være enig.

Mange av oss har vel egne referanser når det kommer til hvilken lyd vi foretrekker også ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Tradisjonen er nok en dårlig guide for tidligmusikk, noe man lett kan få bekreftet ved å høre på Bach- og Mozartinnspillinger av eldre dato. Utviklingen utover 1800-tallet dreide seg jo i stor grad mye om å få mer og mer volum:

Større og større konserthus ble bygget, som krevde større og større orkestre, overgang fra tarm til metallstrenger, pianoet la på seg flere hundre kilo, betydelige endringer i strykerinstrumentene, stadig høyere kammertone for en mer vital lyd - den økte vel godt inn i det 20 århundre og Wienerfilharmonien bruker i dag noe slikt som A=445Hz, blant de høyeste i bransjen. Til sammenligning har Manze brukt A=415Hz på sin innspilling. På et eller annet tidspunkt, Wagner var selvsagt var involvert, ble orkesterets opptreden mer høytidelig og musikerne begynte å bruke sine svarte klær. I tillegg mer fokus på solisten som scenens helt, med Paganini som en pioner for alle slags fakter og triks. En interessant utvikling, men den kom til å overskygge tidligere tiders musikalske verdier.

Allerede på Mozart sin tid eksisterte jo det som noen opplevde som forfallstendenser. Nå er vi jo så heldig at Mozarts egen far, selv en konservativ sjel, skrev en lærebok i fiolinspill, som hans beste elev, Joannes Chrysostomus Wolfgangus Amadeus Theophilus ;D, hadde studert fra barnsben av. Så når han fremførte fiolinkonsertene sine for første gang var det nok et skoleeksempel på Leopold Mozart sin fiolinmetode, og således kan nok denne også anbefales moderne fiolinister som vil spille Mozart.

K

kbwh

Gjest
Fint bilde og billedtekst du har oppgradert til Bach_Man! Debatten mellom deg og johna er riktig lesverdig.

Når forfallet bringer oss plater som den tråden handler om er forfall greit. Etter et par runder til i spilleren er jeg sikker: Denne platen kommer jeg til å bli glad i.

K

kbwh

Gjest
Jeg har fått meg multispiller (en søt liten Cambridge DVD89 som jeg kun bruker digitalutgangene på til vanlig), så nå har jeg lekt meg litt med å sammenlikne CD og SACD.

CDen er mastret høyere enn SACDen, men så vidt jeg kan høre ikke mer enn hva Morten Lindberg sier den er, 2-3dB.
Skal vi finne ut mere må det måle- og analyseverktøy til.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Hvilken interesse ville det være for en utgivelse av MOZART på vinyl, skåret direkte fra DXD?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvilken interesse ville det være for en utgivelse av MOZART på vinyl, skåret direkte fra DXD?
Tror at det, selv om det kanskje hadde gitt beskjedent salg i og for seg, allikevel hadde skapt et "navn" og et positivt image for plateselskapet. Denslags kan jo ha sekundære gevinster på sikt, også ift cd-katalogen.

Jeg hadde nok kjøpt vinylen  :)

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Kan man av dette trekke den slutninga at Lindberg Lyd desidert sikter seg inn mot det svært kresne audiophile platemarkedet.. ::) Bra!

Venter forresten ennå på at Curling Legs skal somle seg å få utgitt "Fairytales" på SACD, det er jo over et år siden dere mastret denne. Det går jammen ikke fort i svingene der.. :( Dette er jo en audiophile favoritt!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Til Morten:
Syns det er rart at f.eks. ikke Hillestad i Kirkelig Kulturverksted ser et potensiale i SACD med Kari Bremnes. Kari er jo en audiophile favoritt og selger stadig bedre i utlandet. Også der blir den gode lydkvaliteten lagt merke til.

Syns det er ironisk at Inger Marie Gundersen's debutalbum finnes på SACD, en smal norsk artist som er innspilt på et lite norsk plateselskap som heter Kultur & Spetakkel. Men da må du til Hong Kong for å handle. Når noen finner det regningssvarende å utgi Inger Marie på SACD, da burde det være muligheter for Kari Bremnes. Kanskje du som er i bransjen kunne dytte Hillestad litt i ryggen?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Tror at det, selv om det kanskje hadde gitt beskjedent salg i og for seg, allikevel hadde skapt et "navn" og et positivt image for plateselskapet. Denslags kan jo ha sekundære gevinster på sikt, også ift cd-katalogen.

Mvh Vidar P
Du har helt rett i at det ikke vil være økonomiske motiver som ligger bak en eventuell vinyl-utgivelse. Mozart har nå to uker på VG-lista Klassisk, og vi vil eventuelt bruke noen av midlene fra et godt salg til å utvide horisonten  :)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Til Morten:
Syns det er rart at f.eks. ikke Hillestad i Kirkelig Kulturverksted ser et potensiale i SACD med Kari Bremnes. Kari er jo en audiophile favoritt og selger stadig bedre i utlandet. Også der blir den gode lydkvaliteten lagt merke til.

Syns det er ironisk at Inger Marie Gundersen's debutalbum finnes på SACD, en smal norsk artist som er innspilt på et lite norsk plateselskap som heter Kultur & Spetakkel. Men da må du til Hong Kong for å handle. Når noen finner det regningssvarende å utgi Inger Marie på SACD, da burde det være muligheter for Kari Bremnes. Kanskje du som er i bransjen kunne dytte Hillestad litt i ryggen?  
Erik Hillestad kommenterer dette i rubrikken til høyre på dette oppslaget: http://www.lindberg.no/norsk/artikler/008.pdf

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja takk!
Den bestilles herved uten reservasjoner:)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Erik Hillestad kommenterer dette i rubrikken til høyre på dette oppslaget: http://www.lindberg.no/norsk/artikler/008.pdf
OK, takk! Har ikke lest denne artikkelen. Syns absolutt at det kunne gis kulturstøtte til musikkformater som er med på å øke gleden ved musikk.
Noen som vil sponse Hr. Giske med en SACD spiller og noen plater (gi mannen en god klem da.. :) )

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Kan man av dette trekke den slutninga at Lindberg Lyd desidert sikter seg inn mot det svært kresne audiophile platemarkedet.. ::) Bra!

Venter forresten ennå på at Curling Legs skal somle seg å få utgitt "Fairytales" på SACD, det er jo over et år siden dere mastret denne. Det går jammen ikke fort i svingene der.. :( Dette er jo en audiophile favoritt!
Jeg kan ikke si noe om selve utgivelsen, da dette er en jobb vi gjør som produksjonsselskap for Curling Legs, men jeg kan love dere hakeslepp NÅR den nye versjonen av FAIRYTALES kommer. Vi har gått tilbake til de originale sessiontapene som ligger i 50.4 kHz. Vi fant en Mitsubishi X-80 i New York som fremdeles var kompatibel med dette gamle formatet. Etter mye testing valgte vi å spille ut analogt og tilbake i DSD og 176.4 kHz. Husk at CD'ene som nå er i handelen bygger på en 1984-modell samplerate-konvertering fra 50.4 til 44.1.

Forsinkelsen av utgivelsen skyldes IKKE Curling Legs, men det faktum at 24 år i norsk lydproduksjon er å sammenligne med en arkeologisk utgravning i det gamle egypt; ingen vet og ingen husker noe som helst ...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Gudhjelpe meg dette høres lovende ut, bare med tanke på hvor bra den originale CD'en låter. Har ikke vært meg imot å kunne vært med på denne type "arkeologiske utgravninger"... ;)

Forresten, plateselskapet Telarc* innspilte en periode i dette 50,4 kHz formatet. Disse innspillingene er nå utgitt på SACD og kritikerne har vært entydige i dommen: de låter betydelig bedre på SACD enn de originale CD'ene fra 80-tallet.

*...eller var det Pentatone som utga gamle Philips opptak ::), ble litt usikker...men åkke som; det var 50,4 kHz innspillinger.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Gudhjelpe meg dette høres lovende ut, bare med tanke på hvor bra den originale CD'en låter. Har ikke vært meg imot å kunne vært med på denne type "arkeologiske utgravninger"... ;)

Forresten, plateselskapet Telarc* innspilte en periode i dette 50,4 kHz formatet. Disse innspillingene er nå utgitt på SACD og kritikerne har vært entydige i dommen: de låter betydelig bedre på SACD enn de originale CD'ene fra 80-tallet.

*...eller var det Pentatone som utga gamle Philips opptak  ::), ble litt usikker...men åkke som; det var 50,4 kHz innspillinger.
Tom Jung i DMP er vel den som har gjort flest produksjoner på Mitsubishi X-80 i 50.4 kHz: http://www.dmprecords.com
Flim & The BB's er en høydare for oss som er glad i lyd  :)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13

Mvh Vidar P
Da trenger vi litt hjelp fra dere til å definere kvalitetskravene til en vinyl; hvilken fabrikk i Europa presser de beste platene? Hvem gjør den beste skjæringen til master?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Da trenger vi litt hjelp fra dere til å definere kvalitetskravene til en vinyl; hvilken fabrikk i Europa presser de beste platene? Hvem gjør den beste skjæringen til master?
Da er Vidar P den rette til å svare, du får nok svar snart. ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
Morten L, litt "off topic" i forhold til tråden, men siden du er her...hvordan forholder platebransjen seg nå for tiden ang. SACD ? Kan vi forvente at de store selskapene kommer inn igjen i SACD markedet, som Universal og Sony Music ?
Mange forventer at CD salget skal synke drastisk de kommende år, tror du platebransjen kommer opp med et alternativ til et fysisk plateformat, eller vil alt dreie seg om nedlasting ?

Vil SACD overleve som nisjeformat?

Du har nok gjort deg opp en mening om disse spørsmål.

Topp Bunn