Skjønner at det funker hvis man ikke har mye musikk å styre med, men når du har 20-30000 sanger(fra egen cd-samling selvsagt) blir det ganske håpløst. Som du sa, Apples løsning er ikke for alle. Og definitivt ikke for deg.
Jeg har et stort antall låter på HTPC-en på stua og heller ikke der ville jeg godta en løsning som nekter meg kontrollen.
Forstår du ikke eller vil du ikke forstå at det for teknologer er mulig å lage løsninger som BÅDE lar deg ha full kontroll selv, men samtidig kan tilby hjelp til å holde oversikten? Tror du virkelig ikke at Apple og Sony & Co har tatt bevisste valg i designen for å låse brukere som meg ute?
Jeg har organisert musikken i fornuftig navnsatte mapper og bruker en open-source applikasjon som på utmerket vis lar meg søke og organisere "på toppen". Hvis denne applikasjonen sakker akterut kan jeg når som helst bytte applikasjon og musikksamlingen er fremdeles godt organisert i bunn. Hvis jeg ønsker å utnytte min lovbeskyttede rett til å la en venn få en kopi av en CD så er det så enkelt som å starte windows explorer. Hvis jeg trenger å kopiere hele eller deler av samlinga til PC-en på soverommet så slipper jeg å ringe Gates eller Jobs for å be om lov.
Jeg opplever ikke at jeg taper noe på å ikke bruke iTunes, men at jeg tjener mye. Som sagt vil folk ha forskjellige behov, og systemer som ikke låser deg vil alltid ha døra åpen for at behovet endrer seg.
Kan vi nå godta at folk ser forskjellig på ting, eller kommer samme sak opp igjen om en mnd fra michell og Dog med antydninger om at mine bevisste valg ikke er gyldige og at bare iPod og iTunes er gyldige valg?
Så langt er Creative og Sony Ericsson nevnt som avspillere som lar deg styre musikken selv.
-k