Ok her vises det som nevnt over! Virker som det ikke er noen fasitt på dette! Ihvertfall usikkerhet!Alle jeg har prøvd i Master så langt har vist 192k hos meg
Hmmm, jeg får bare 96kHz når jeg kjører fra PC til DacMagic+ via USB på kontoranlegget mitt.Ok her vises det som nevnt over! Virker som det ikke er noen fasitt på dette! Ihvertfall usikkerhet!Alle jeg har prøvd i Master så langt har vist 192k hos meg
Upsampling i DACen din?Alle jeg har prøvd i Master så langt har vist 192k hos meg
Samme her.Disse får jeg på div album på master listen!
88.2
44.1
96
48
Hei jeg kan kun sette på master streaming på min Tidal desktop! Ingen justering for dac, passtrough etc!
Hei bruker kun Tidal app på pc til og finne master! ikke koblet til dac eller noe da jeg kjører gjennom Bluesound!har du ikke mulighet for å velge spesifikt lydkort under der du velger mellom Normal/HIFI/MASTER ? jeg får opp alle korta mine under der.. og til høyre spretter det opp et hjul om jeg older musa over valgt lydkort...
Det vi kan være sikre på, er at masteren og en speilkopi av denne er highest-fidelity. En MQA-versjon er ikke en tapsfri speiling og er derfor - pr. definisjon - lower-fidelity. I tillegg tilfører MQA-prosessen noe, og dette "noe" holder Meridian hemmelig (MQA er ikke åpen kode, det er proprietært og folk forsøker fortsatt å forstå hva MQA egentlig gjør).Til dels enig. Selv Schiits argumenter i artikkelen er lite konkrete, er jeg fremdeles usikker på hvilken fil jeg spiller av, om lyden er bedre eller bare mer dramatisk/overdrevet- og om jeg har satt opp alt riktig.
Så foreløpig må jeg nok settr meg mer inn i det hele. Jeg klarer ikke fri meg fra tanken om at noe er litt komprimert i bildet, litt hengekøye. Samtidig er lagene i musikken flere og tydeligere. Er usikker på om det er for mye av det gode, eller om anlegget/rommet mitt ikke helt er optimalt.
Usikker musiker.
Bluesound bruker eget OS, som jeg mener er basert på Linux. Dermed bør de ha kontroll på alle parametre, og kunne oppdatere programvaren hvis det er tilfelle.Har noen funnet album som "folder" seg ut over 24/96?
Det er unektelig litt kjipt at BlueSound Node 2 folder ut fult til analog mens den folder ut kun 24/96 til digital ouput. Hva om man har MQA klar DAC, dvs hvordan bypasse i unfolding i BS. Siden BS kan unfolde MQA så burde man kunne sette dette i settings. Der burde man også kunne sette maks bit/mHz slik at BS leverte dette digitalt ut.
1. I Tidal appen, klikk på Fil oppe til venstre, så Innstillinger. Da åpnes et lite vindu på toppen av brukergrensesnittet.Hei bruker kun Tidal app på pc til og finne master! ikke koblet til dac eller noe da jeg kjører gjennom Bluesound!har du ikke mulighet for å velge spesifikt lydkort under der du velger mellom Normal/HIFI/MASTER ? jeg får opp alle korta mine under der.. og til høyre spretter det opp et hjul om jeg older musa over valgt lydkort...
Det var en fin steg-for-steg-instruksjon. Jeg aner ikke hva som bør være mine valg, men det finner jeg vel ut av etterhvert. Jeg må ta meg tid til å sette meg ned og se hva som skjer med svineriet foran hovedanlegget.1. I Tidal appen, klikk på Fil oppe til venstre, så Innstillinger. Da åpnes et lite vindu på toppen av brukergrensesnittet.Hei bruker kun Tidal app på pc til og finne master! ikke koblet til dac eller noe da jeg kjører gjennom Bluesound!har du ikke mulighet for å velge spesifikt lydkort under der du velger mellom Normal/HIFI/MASTER ? jeg får opp alle korta mine under der.. og til høyre spretter det opp et hjul om jeg older musa over valgt lydkort...
Vis vedlegget 420759
2. Klikk deretter på Streaming, sett Kvalitet til HiFi/Master og på Lydutgang kan du enten la digitalt ut bestemmes av Basert på systeminnstillinger, eller der du vil tappe signalet digitalt ut f.eks. en DAC.
Vis vedlegget 420760
3. Klikk så på tannhjulet til den utgangen du har valgt, og her kan du velge Exclusive mode, Fast utgangsnivå og Passthrough MQA.
Vis vedlegget 420762
4. Når du har foretatt dine valg, kan du lukke det lille vinduet.
Poenget mitt er at man burde kunne unfolde MQA til digital output på BS. Siden BS ikke kan vite hvklken DAC den er koblet mot må man kunne sette øvre grense for bit/kHz slik at digital output ikke overstiger det som DAC kan ta i mot.Bluesound bruker eget OS, som jeg mener er basert på Linux. Dermed bør de ha kontroll på alle parametre, og kunne oppdatere programvaren hvis det er tilfelle.Har noen funnet album som "folder" seg ut over 24/96?
Det er unektelig litt kjipt at BlueSound Node 2 folder ut fult til analog mens den folder ut kun 24/96 til digital ouput. Hva om man har MQA klar DAC, dvs hvordan bypasse i unfolding i BS. Siden BS kan unfolde MQA så burde man kunne sette dette i settings. Der burde man også kunne sette maks bit/mHz slik at BS leverte dette digitalt ut.
Jeg forstod hva du mente, og jeg er enig.Poenget mitt er at man burde kunne unfolde MQA til digital output på BS. Siden BS ikke kan vite hvklken DAC den er koblet mot må man kunne sette øvre grense for bit/kHz slik at digital output ikke overstiger det som DAC kan ta i mot.Bluesound bruker eget OS, som jeg mener er basert på Linux. Dermed bør de ha kontroll på alle parametre, og kunne oppdatere programvaren hvis det er tilfelle.Har noen funnet album som "folder" seg ut over 24/96?
Jeg synes det er meget rart at dette ikke er på plass allerede. Slik det nå ser ut så er det bare unfold1 som blir levert, mens 2 og 3 uteblir fra digital output. Får håpe at BS gjør noe med dette da skifte av DAC er uaktuell politikk.
Likte innledningen din...men vinylgreia? MQA og vinyl er to sider av samme sak. Lenge leve highest-fidelity!Hmmm, kjenner at jeg begynner å bli lei hele MQA greia allerede. Kan de ikke bare gi oss ei h**vetes standard FLAC fil i riktig oppløsning som all verdens lesere og DAC'er håndterer? Som de fleste av oss har opplevd så ligger det en vesentlig valgt kvalitetsbegrensning (etter innspilling og miksing) i masteringen og denne overskygger kvalitetsdifferansene som feks ligger mellom 24bit på hhv 48, 96 og 192kHz. I ren protest blir det vinyl i kveld, og kanskje en dram attåt!
Tenker at jeg støtter den fult ut og har allerede satt på vinylen. Ripper den samtidig i 24/192 vel vitende at både BS2 og DAC spiller den etterpå uten diskusjon om både software, hardware og chip.Hmmm, kjenner at jeg begynner å bli lei hele MQA greia allerede. Kan de ikke bare gi oss ei h**vetes standard FLAC fil i riktig oppløsning som all verdens lesere og DAC'er håndterer? Som de fleste av oss har opplevd så ligger det en vesentlig valgt kvalitetsbegrensning (etter innspilling og miksing) i masteringen og denne overskygger kvalitetsdifferansene som feks ligger mellom 24bit på hhv 48, 96 og 192kHz. I ren protest blir det vinyl i kveld, og kanskje en dram attåt!
Jeg tror du ser bakover. Problemer med strømningshastighet på fiber? Her i huset kjører vi 4xTV plus diverse internett samtidig og uten problemer. mp3 for å spare plass? Ja, før - ikke i framtiden.MQA er et format for strømming, ikke HDD-avspilling. Vanlig FLAC er ikke effektivt nok til strømming i 25 bit.
Med dette oppsettet får man oppsampling i Windows mixer hvor MQA master er lavere enn 96kHz.Hvis du bruker PC'n som HTPC, dvs. til streaming av film, musikk og media som bilder osv. så kan du velge digital ut som f.eks. Realtek sin digitalutgang (COAX, TosLink) -Realtek finner du på mange hovedkort. Eller så velger du den DAC'en som du finner nederst under streaming (du kan til og med ha flere DAC'er).
På det tannhjulet som ligger rett bak den utgangen du velger, så får du opp en ny undermeny. Der kan velge Exclusive mode der Tidal appen blir eier av utgangen, du kan velge at digitalutgangen ikke skal være variabel (fast volum ut) og Passthrough MQA betyr at Tidal appen ikke tukler med digital signalet ut og overlater det til DAC'en.
Dersom DAC'en støtter MQA kan du få skyhøy oversampling og 24bit, hvis ikke så ser DAC'en 24bit/44.1kHz eller 24bit/48kHz. Mangler DAC'en MQA kan det være lurt å ikke aktivere Passthrough MQA i Tidal appen. Tidal kan "pakke" ut digitalsignalet slik at en ikke-MQA DAC mottar 24/96 digitalt, men da må Passthrough MQA ikke aktiveres.
En annen detalj er at du bør deaktivere alle Enhancements i lyden i Windows: høyreklikk på høyttalersymbolet i hjørnet nede til høyre, velg Avspillingsenheter. Deretter åpnes et nytt vindu, og der høyreklikker du på nytt på den DAC'en (eller lydutgangen du bruker) og velger Egenskaper. Der klikker du på fliken Enhancements og klikk og sett hake på Disable all enhancements.
Vis vedlegget 420779
Deretter klikker du på fanen Avansert der du setter Standardformatet til 24-biters, 96000 Hz (Studiokvalitet). Hvis det allerede står 24/96 trenger du ikke gjøre noe. Deretter kan du lukke vinduene.
Du har rett i det, men det var DAC'en selv her som bestemte det. Mest sannsynligvis fordi det i Avansert tillates at programmer overstyrer innstillingene.Med dette oppsettet får man oppsampling i Windows mixer hvor MQA master er lavere enn 96kHz.Hvis du bruker PC'n som HTPC, dvs. til streaming av film, musikk og media som bilder osv. så kan du velge digital ut som f.eks. Realtek sin digitalutgang (COAX, TosLink) -Realtek finner du på mange hovedkort. Eller så velger du den DAC'en som du finner nederst under streaming (du kan til og med ha flere DAC'er).
På det tannhjulet som ligger rett bak den utgangen du velger, så får du opp en ny undermeny. Der kan velge Exclusive mode der Tidal appen blir eier av utgangen, du kan velge at digitalutgangen ikke skal være variabel (fast volum ut) og Passthrough MQA betyr at Tidal appen ikke tukler med digital signalet ut og overlater det til DAC'en.
Dersom DAC'en støtter MQA kan du få skyhøy oversampling og 24bit, hvis ikke så ser DAC'en 24bit/44.1kHz eller 24bit/48kHz. Mangler DAC'en MQA kan det være lurt å ikke aktivere Passthrough MQA i Tidal appen. Tidal kan "pakke" ut digitalsignalet slik at en ikke-MQA DAC mottar 24/96 digitalt, men da må Passthrough MQA ikke aktiveres.
En annen detalj er at du bør deaktivere alle Enhancements i lyden i Windows: høyreklikk på høyttalersymbolet i hjørnet nede til høyre, velg Avspillingsenheter. Deretter åpnes et nytt vindu, og der høyreklikker du på nytt på den DAC'en (eller lydutgangen du bruker) og velger Egenskaper. Der klikker du på fliken Enhancements og klikk og sett hake på Disable all enhancements.
Vis vedlegget 420779
Deretter klikker du på fanen Avansert der du setter Standardformatet til 24-biters, 96000 Hz (Studiokvalitet). Hvis det allerede står 24/96 trenger du ikke gjøre noe. Deretter kan du lukke vinduene.
Jepp, og da jeg oppdaget det ble jeg møkksur og lei!Dere som bruker Tidal dekoding av MQA og opplever å få samme samplerate til DAC på alle låter har resampling i et eller annet ledd. Det er som regel uheldig for kvaliteten...