HasseBasse
OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
- Ble medlem
- 29.10.2016
- Antall liker
- 24.218
- Sted
- Hjortshøj, Danmark.
- Torget vurderinger
- 2
Allerede gjort........ venter på svar
Nemlig! Og lærdommen er, ubehagelig og interessant nok, at vi aldri egentlig helt vet.Det veldig interessante aspektet er at disse "tenke selv"-ideene, der man skal kikke på verden, observere, og forsøke å forstå hva som skjer, er selve utgangspunktet for vitenskapen.
Ja selvsagt. Mange moderne dacer aksepterer sågar 32 bit uten hikke så det er mye headroom å gå på og for eksempel mye av grunnen til at digital volumkontroll ikke er like dumt som i gamle dager, og at jeg kan eksperimentere med romkorreksjon og digitale delefiltre uten store bekymringer. Det jeg dog lurte på i sted var om MQA gjør noe utover å legge på 8 nuller før oppsampling når den mottar en 16-bits fil. Jeg tror svaret er "nei". Alternativet er som jeg sa litt magi og det har kanskje ikke engang MQA lyst til å påberope seg selv om jeg begynner å lure;-)Det er kjempeenkelt å gjøre 16 bit om til 24 bit. Det er som å flytte en gjenstand fra en 20 fots container inn i en 40 fots container. Det er plass, men gjenstanden er fortsatt den samme.
Dette gjøres hele tiden i DSP-verdenen. Det gir matematisk headroom for å kunne gjennomføre feilfri prosessering.
Både vinyl og tape har bedre dynamikkområde enn MQA, så det er fullt mulig å degradere dem med MQA også.Noen som har testet MQA LP?
Venter på MQA tape....
Tror noe a-la dette spørsmålet reises i åpningsinnlegget også.Mitt spørsmål oppi alt detta er, hva er planen med MQA? Skal all streaming benytte disse filene eller kun tjenester som velger det? Har vi noe valg til slutt?
Skjøter man inn kilometervis med kostbare high-end signalkabler i kjeden tilfører man godlyd vi for få år siden ikke hadde teknologi til å forestille oss...Ja selvsagt. Mange moderne dacer aksepterer sågar 32 bit uten hikke så det er mye headroom å gå på og for eksempel mye av grunnen til at digital volumkontroll ikke er like dumt som i gamle dager, og at jeg kan eksperimentere med romkorreksjon og digitale delefiltre uten store bekymringer. Det jeg dog lurte på i sted var om MQA gjør noe utover å legge på 8 nuller før oppsampling når den mottar en 16-bits fil. Jeg tror svaret er "nei". Alternativet er som jeg sa litt magi og det har kanskje ikke engang MQA lyst til å påberope seg selv om jeg begynner å lure;-)
Blir litt satt ut av MQA på vinyl... Antar prosessen da er analog->ADC->master->MQA encoding -> MQA DAC -> analog master -> vinyl. Huffameg
Faktisk, i og med at MQA forsøker å endre på filterresponsen i prosessen vil en 44.1kHz (Fs) fil ha data langt over 22kHz. Det har selvsagt ikke noe med opptaket å gjøre men det kan ikke brukes for å se om opptaket kan ha inneholdt informasjon over 22kHz fra før.Dette er mulig å teste ut ved hjelp av Roon sin første utpakking. Bare kjøre Roon til virtuell output digitalt som man sampler i 88.2kHz. Deretter sjekke om det finnes noe over 20Khz.
Opptatt med fotball EM; så tror ikke dette får prioritet fra meg i dag i det minste
Har Hifsentralen et problemSkjøter man inn kilometervis med kostbare high-end signalkabler i kjeden tilfører man godlyd vi for få år siden ikke hadde teknologi til å forestille oss...
Hva MQA trolig jobber med er en software som foruten vanlig decoder utpakking også resampler med et filter opprinnelig ment for DAC. Da har man en ren LPCM fil som har gått alle stegene i MQA dekoderen og som nå kan prosesseres som en vanlig hi-res fil inklusiv MQA sin tvilsomme 'house sound' som virker kun ha posetiv effekt på et lite antall innspillinger.Hvis du mener det ikke går og MQA sier det er en funksjon de jobber med...hvordan skal vi tolke det da?
Dette er bare en subjektiv observasjon...MQA sier når man i teorien har laget et nytt optimalt system er det ikke gitt hele pakka kan implementeres direkte i praksis da man må ta hensyn til eksisterende produkter og infrastrukturer(Samme prosess gjelder det meste i samfunnet, det heter overgang og tilpasning). En annen vinkling på akkurat det, kan sees på hvordan en patent beskriver ytterligheter av ett produkt, uten å vise direkte innsyn på alle varianter som fins innenfor ytterlighetene, man lager en generell betraktning nettopp for å beskytte innsyn av teknologien mest mulig med tanke på videre utvikling osv.
Slik det ser ut er den mastret for CD og strømming. Men vinylpressen ser ut til å få den samme masteren, noen som skjelden fungerer bra i utgangspunktet. Om det er tilfelle at de ikke har egen master til vinyl er det ikke sikkert at dette fungerer så bra som reklame for MQA.
Har skumlest her litt innimellom så lenge siden jeg leste åpningsinnlegget. Skal gå tilbake å lese litt. Takk for infoTror noe a-la dette spørsmålet reises i åpningsinnlegget også.
Og her var svaret fra Qobuz:Allerede gjort........ venter på svar
@Høvdingen Noen anelse om hvordan dette er på min Topping D70S?Vis vedlegget 732073
Topping DACs?
currawong is no EEVblog Dave when it comes to touring the insides of electronics products, but he does seem honest and thoughtful in his observations....www.superbestaudiofriends.org
På D90 (utgått modell) skjer det en upsampling, hvilket medfører at forskjellen på filterne kun ses på signal over 384kHz. Det er ikke MQA-filteret som forårsaker dette.@Høvdingen Noen anelse om hvordan dette er på min Topping D70S?
Det kan jeg ikke svare på. Men vi som ikke har vært udelt negativ til MQA sitter foreløpig på gjerdet med en nyinnkjøpt-, men i første omgang usprettet femkilosekk med popcorn. Er ikke helt sikker på at den blir sprettet heller...Er dette fremdeles greit for dem som heier på MQA mon tro?
Jeg er redd de har lagt opp strategien slik at om alle sitter på gjerdet så oppnår de overveldende markedsmakt.Det må da være mulig å være litt på gjerdet når det gjelder MQA uten at man nødvendigvis skal ha på seg at man heier på 'faenskapen'
Lucie (Qobuz) Jul 8, 2021, 14:41 UTC Hello Hasse, Thank you for your patience, Here is what our catalogue team told us: the case of the label 2L is a little particular. A deal has been found to offer 'exceptionally' the albums of the label in MQA Some of the label's albums are on CD or MQA quality. But as we don't take into account MQA quality as a base, it is exceptionally indicated as Hi-Res on our site, since MQA is supposed to be a better quality than CD. We can always remove the quality indicator if it bothers the customer. We hope to have helped you. Kind Regards Qobuz Customer Service Centre d'activité de l'Ourcq, 45 rue Delizy - 93692 PANTIN-CEDEX Så meget for at droppe Tidal til fordel for Qobuz De nøyes bare med at kalde filerne for "HiRes", og ta´r i øvrigt ikke særlig stilling, da det jo "is supposed" til at være bedre enn CD |
Takk for det HasseBasse,Så var der svar fra Qobuz:
Lucie (Qobuz)
Jul 8, 2021, 14:41 UTC
Hello Hasse,
Thank you for your patience,
Here is what our catalogue team told us: the case of the label 2L is a little particular. A deal has been found to offer 'exceptionally' the albums of the label in MQA
Some of the label's albums are on CD or MQA quality.
But as we don't take into account MQA quality as a base, it is exceptionally indicated as Hi-Res on our site, since MQA is supposed to be a better quality than CD. We can always remove the quality indicator if it bothers the customer.
We hope to have helped you.
Kind Regards
Qobuz Customer Service
Centre d'activité de l'Ourcq, 45 rue Delizy - 93692 PANTIN-CEDEX
Så meget for at droppe Tidal til fordel for Qobuz
De nøyes bare med at kalde filerne for "HiRes", og ta´r i øvrigt ikke særlig stilling, da det jo "is supposed" til at være bedre enn CD
Dere må selvfølgelig melde det dere ønsker til Qobuz. Men personlig ville jeg lagt vekt på det med viktigheten av å merke MQA-filer, heller enn å utelukke MQA. MQA er uansett ikke noe Qobuz satser aktivt på, så for dere som ikke ønsker MQA-filer er ikke dette et vesentlig problem knyttet til MQA. Det gjelder vel bare de plateselskapene som ikke har annet enn MQA-filer å tilby.Takk for det HasseBasse,
jeg har også sendt Qobuz en mail vedr MQA. Vi får bare stå på og gi beskjed om at vi ikke ønsker MQA filer og spesielt ikke hvis de ikke er merket MQA.
Det er vel mer eller mindre det samme som jeg skrev. Hvis du er allergisk mot peanøtter så er det fint om matvarene er merket med det i innholdsfortegnelsen.Dere må selvfølgelig melde det dere ønsker til Qobuz. Men personlig ville jeg lagt vekt på det med viktigheten av å merke MQA-filer, heller enn å utelukke MQA. MQA er uansett ikke noe Qobuz satser aktivt på, så for dere som ikke ønsker MQA-filer er ikke dette et vesentlig problem knyttet til MQA. Det gjelder vel bare de plateselskapene som ikke har annet enn MQA-filer å tilby.
Og selv om det strengt tatt er riktig at MQA er HighRes, Lossy HighRes, løser det ikke problemet med merking å bare merke MQA som lossless.
Så bra! Jeg trodde et øyeblikk at du hadde oppfordret butikken til å slutte å selge peanøtter, eller i det minste å merke dem.Det er vel mer eller mindre det samme som jeg skrev. Hvis du er allergisk mot peanøtter så er det fint om matvarene er merket med det i innholdsfortegnelsen.