Mulig langtidsprosjekt - "dyre" DIY-høyttalere, men hvilke?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.820
Antall liker
38.225
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
tols1 skrev:
Tja, du har nok rett i at et slikt selvrealiserende elektronisk delt aktivt flerkanals eksotisk opplegg ligger litt utenfor scope her ;) Hvertfall så lenge det er snakk om eksperimenter. Men jeg synes det er utrolig kult med folk som tar den helt ut, slik det tyder på at du er i ferd med å gjøre. *thubs-up*
Takker! Men eksotisk, dette? En stabel PA-elementer, enda flere chipamps med switch-mode strømforsyninger, billigkabler fra Elfa, digital korreksjon av det meste - dette jo bare låte pyton til slutt. Trøsten er at max lydtrykk ikke blir noen stor begrensning.;)
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
tols1 skrev:
Tja, du har nok rett i at et slikt selvrealiserende elektronisk delt aktivt flerkanals eksotisk opplegg ligger litt utenfor scope her ;) Hvertfall så lenge det er snakk om eksperimenter. Men jeg synes det er utrolig kult med folk som tar den helt ut, slik det tyder på at du er i ferd med å gjøre. *thubs-up*

Størrelse og design (les: WAF) er tilnærmet ingen begrensning her siden det skal stå i et dedikert lytterom/kino. Om den når opp til taket og er en meter bred, så er det saktens ingen showstopper.
Kanskje du skulle prøvd å få tak i noen Multicell.
De fungerer sikkert bedre på de fleste parametre,
en noe selvmekk man prøver på selv.
Man får de til en rimelig penge nå, da de begynner å dra litt på årene.
Med riktig elektronikk så tipper jeg disse er noen dynamikk bomber.
Front-trekk foran elementene er ikke noe problem å lage på disse.
Det blir veldig pent med de glassvangene på sidene.
Ser ut som noen B&O design panel, men låter krem i forhold :)

http://1000db.info/mysystem/speaker.htm
 

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Valentino skrev:
tols1 skrev:
Ikke helt kanskje? ;)
Har byttet ut strikkene med o-ringer fra TESS. ;D
Hehe, ja da blir det jo noe helt annet. Jeg kikket i trefftråden fra lydlauget, og de ble jo riktig konevennlige med det hvite trekket.

Asbjørn skrev:
Takker! Men eksotisk, dette? En stabel PA-elementer, enda flere chipamps med switch-mode strømforsyninger, billigkabler fra Elfa, digital korreksjon av det meste - dette jo bare låte pyton til slutt. Trøsten er at max lydtrykk ikke blir noen stor begrensning.;)
I mine øyne er det eksotisk ;) dog ikke i negativ forstand :)

timc skrev:
Kan jo høres ut som du vil like noe med Scanspeak mellomtone av den litt gromme sorten. Synes selv disse spiller utmerket (subjektivt). Fløyelsmyk, og åpen luftig gjenngivelse. Ikke siste ord i snert og dynamikk, men det er jo ikke hva du er på jakt etter. Scan speak har også gode diskanter. Når det gjelder bass er jeg mer usikker. Selv er jeg ikke noe fan av scan-speak basser, synes de blir litt løpende etter resten. Skal gruble litt.
Godt mulig at ScanSpeak er retningen å kikke? Jeg kjenner jo ikke signaturen til de forskjellige produsentene så alle tips mottas med takk.

Hvordan er Seas Excel-elementene i forhold? De kommer vel også med litt forskjellig membranmaterialer også. Ser at Cyclops-konstruksjonen jeg linket til i 1. post bruker Excel med Nextel-coatede membraner. Spør av nysgjerrighet og for å få en slags oversikt.
 

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
FAB skrev:
Kanskje du skulle prøvd å få tak i noen Multicell.
De fungerer sikkert bedre på de fleste parametre,
en noe selvmekk man prøver på selv.
Man får de til en rimelig penge nå, da de begynner å dra litt på årene.
Med riktig elektronikk så tipper jeg disse er noen dynamikk bomber.

http://1000db.info/mysystem/speaker.htm
Kanskje det gitt? Sjekkes :)
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Ellers så har du jo de kjente Tonart Etera
Jeg har lillebroren :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.820
Antall liker
38.225
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har Seas Excel med magnesiummembraner nå. De kan låte fantastisk rent og oppløst hvis de brukes riktig, men er noen krevende skapninger å konstruere en høyttaler rundt. De har en skarp oppbrytning ved 4-5000 Hz, eksakt frekvens varierer med modell. Dette forutsetter som regel bratte delefiltre og kanskje et ekstra notch-filter for å nulle ut den oppbrytningen. Dessuten får de noen ganske skarpe topper i forvrengningskarakteristikken ved 1/2, 1/3, 1/4 osv av oppbrytningsfrekvensen. Det kan bety at det blir en topp i tredjeordens forvrengning et sted rundt 1500 Hz, med potensiell hardhet som følge. Ikke noe stort problem, men du skal vite hva du gjør (og fortrinnsvis ha bra måleutstyr for å bekrefte at du gjør det du tror du gjør).

Min erfaring er at digitale delefiltre og aktiv drift er en stor fordel med disse elementene, ettersom det blir enkelt å dele med f eks 100 dB/oktav om det skulle være ønskelig. Se den andre tråden det er linket til i signaturen, den om "mad science".
 

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Bra forklaring, Asbjørn. Og implisitt av mitt spørsmål, så fremkommer det jo at jeg ikke har peiling på sånt, og er derfor ute etter en ferdig konstruert løsning. Delefilterkonstruksjon overlater jeg til de som har peiling. Da kan man vel kanskje gå ut fra at de mer anerkjente konstruktørene som f.eks. Troels eller Zaph har grei kontroll og dermed kan man være noenlunde trygg på at det låter ok. Eller?

FAB skrev:
Ellers så har du jo de kjente Tonart Etera
Jeg har lillebroren :)
Smekre. Men DIY?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.820
Antall liker
38.225
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har ikke prøvd selv, men både Troels Gravesen og Zaph virker som de har kontroll, ja. Jeg har sans for Troels' TQWT og DTQWT-konstruksjoner, og for meg ser det ut som det er tenkt veldig riktig med JA8008-elementet. Høy følsomhet og stort membranareal løser ganske mange andre problemer i en høyttalerkonstruksjon og reduserer kravene til forsterkeriet ganske betydelig.
 

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Ja, TQWT og DTQWT er begge interessante, delvis pga. følsomheten. Men hvordan låter de mon tro? Er det inne på skiva i forhold til de målene jeg har skissert mtp. lydgjengivelse?

Jeg har brukt litt tid på nettet de siste dagene og har vært innom mange forskjellige konstruksjoner, så jeg har ikke hatt tid til å lese om lytteinntrykk og beskrivelser av de forskjellige konstruksjonene. Og man skal vel også ta inntrykkene fra byggeren selv med en klype salt, siden man kanskje kan komme med litt subjektive betraktninger.
 

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Hehe, ja de var jo ikke akkurat nette. Greit, jeg har for så vidt god plass, men jeg tror nok grensen er nådd et stykke før et par Kleinhorn kommer inn i kinoen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.588
Antall liker
7.123
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvorfor ikke gå full tilt, og kjøre full 7.1-oppsett med bare Kleinhorns ? Muahahaha ;D
 

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
mrLax skrev:
Siden du liker Vista kan vel muligens DIY elektrostater være aktuelt?
http://www.eraudio.com.au/DIY_Speaker_Kits/diy_speaker_kits.html

Acorn koster jo litt å bygge, men skal visstnok være veldig bra både til musikk og kino..
Ja, de koster litt, og dessverre en litt høy engangskostnad. Noe av baktanken med prosjektet er at jeg kan kjøpe deler når lønnskontoen fylles opp på månedlig basis, men før kona har vært på handletur og brukt opp lønna mi ;)

Asbjørn skrev:
timc skrev:
Hadde jeg hatt ubegrenset med plass ville jeg kanskje vurdert Kleinhorn.

http://www.passdiy.com/pdf/KleinHorn.pdf
Da trenger du også subwooferne som hører til. Vi presenterer... (Drum roll, please.) ...El Pipe-O

Husk, de gærne har det godt. Jfr side 12 i artikkelen.
El-Pipe-o, herlig navn. Den endelige konstruksjonen er altså basert på at de blåste flere elementer pga. for mye Cabernet. Fantastisk ;D

Fenalaar skrev:
Hvorfor ikke gå full tilt, og kjøre full 7.1-oppsett med bare Kleinhorns ? Muahahaha ;D
Og lerretet spenner man opp i munningen på centeren ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
timc skrev:
Asbjørn skrev:
timc skrev:
Hadde jeg hatt ubegrenset med plass ville jeg kanskje vurdert Kleinhorn.

http://www.passdiy.com/pdf/KleinHorn.pdf
Da trenger du også subwooferne som hører til. Vi presenterer... (Drum roll, please.) ...El Pipe-O

Husk, de gærne har det godt. Jfr side 12 i artikkelen.
Absolutt en av de morsomste hifi-historier synes jeg.

Det er bra at noen i denne bransjen har skikkelig humor ;)
«Of course something like El Pipe-O calls for monster amplifiers, so we acquired Pass X1000’s, which can do about 4,000 watts peak (per channel) into 4 ohms. The occasion of firing these up called for another party, during which we drank a lot of Cabernet and then decided to test the power handling claims of the woofer manufacturer.

These claims were fairly accurate at 800 watts peak each, and at the end of this event we were down to two woofers.»

8)

De minner forøvrig om noen profesjonelle kinosubber jeg har sett før. Husker ikke helt om det var Bose eller JBL eller en av de andre tore «over there».

mvh
KJ
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.235
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg

Vedlegg

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Ja, den konstruksjonen har jeg faktisk registrert og den ser spennende ut, Gunnar. Holder tråden under oppsikt ;)
 
Topp Bunn