Multikanal knuser stereo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Lurer også på om en prosessor klarer (i 4.0 oppsett) å kjøre bassen til front når bakhøyttalere er satt til "smal" ...?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Lurer også på om en prosessor klarer (i 4.0 oppsett) å kjøre bassen til front når bakhøyttalere er satt til "smal" ...?
    Det mener jeg absolutt at dem gjør ja.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her er hva som normalt skjer hvis du mangler multikanal høyttalere ihvertfall - i et 7.1 oppsett (klippet fra Cary Cinema 11a manual).
    Merk at dette ikke er bass management:

    ‘ For FL (Front Left) you can select Yes or No. Select No when the speaker setup does not include front L speaker. The Cinema 11a then redirects front L channel signals to the center output connectors.
    • For CEN (Center) you can select Yes or No. Select No when the speaker setup does not include center speaker. The Cinema 11a then redirects center channel signals to the front L/R output connectors.
    • For FR (Front Right) you can select Yes or No. Select No when the speaker setup does not include front R speaker. The Cinema 11a then redirects front R channel signals to the center output connectors.
    • For SR (Surround Right) you can select Yes or No. Select No when the speaker setup does not include side R speaker. The Cinema 11a then redirects side R channel signals to the front R output connectors.
    • For SBR (Surround Back Right) you can select Yes or No. Select No when the speaker setup does not include surround rear R speaker. The Cinema 11a then redirects surround rear R channel signals to the side R output connectors.
    • For SBL (Surround Back Left) you can select Yes or No. Select No when the speaker setup does not include surround rear L speaker. The Cinema 11a then redirects surround rear L channel signals to the side L output connectors.
    • For SL (Surround Left) you can select Yes or No. Select No when the speaker setup does not include side L speaker. The Cinema 11a then redirects side L channel signals to the front L output connectors.
    • For SW (Subwoofer) you can select Yes or No. Select No when the speaker setup does not include SW speaker. The Cinema 11a then redirects SW channel signals to the front L/R output connectors.’
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Lurer også på om en prosessor klarer (i 4.0 oppsett) å kjøre bassen til front når bakhøyttalere er satt til "smal" ...?
    Det mener jeg absolutt at dem gjør ja.
    Heldigvis klarte min gamle SONY STR-DA5500ES traver også dette :) "Når bassen elimineres fra en kanal sender bass omdirigenskretsløpet de manglende bassfrekvensene til subwooferen eller andre "Large" høyttalere"

    Flott, no need for subwoofer :)
     

    quadrofreak

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2006
    Innlegg
    41
    Antall liker
    5
    Quadro.

    Fått noen nye 70 talls Quadrofoni utgivelser på sacd fra Vocalion, Helen Reddy, B.W. Stevenson, The Guess Who og George Benson



    Låter veldig bra :D
    Kvar får du tak i desse? Har høyrt ein del quadro, og det er fasinerande.
    Jeg har jo et quadro anlegg med dekodere/demodulator for alle de 3 dominerende system, CD-4, SQ og QS og haugevis av plater fra 1970-tallet. Du nevnte en gang at du gjerne skulle hørt noe av dette. Tilbudet står fortsatt åpent!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har veldig lyst til å benytte meg av det tilbodet. Det har berre vore så vanskeleg å finne tidspunkt då eg kunne stikke av....men om mi helse og ditt anlegg/hytte er intakt, skal eg iallfall få det til når eg vert pensjonist. (Det er ikkje så veldig lenge til)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen anbefale en plass man kan få tak i multikanals musikk, for en som har lyst til å prøve?
    Ser det er en del klassisk, men det er for avansert for meg.

    Musikk ala
    Diana Krall
    Pink Floyd
    Dire Straits
    Led Zeppelin
    Tom Waits

    sikkert mye som kan testes, er ikke så fastlåst når jeg har lyst til å teste ut :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    ebay og amazon f.eks. Spør du om multikanal innspillinger i norske platebutikker, blir hipsteren bak disken til et stort spørsmålstegn.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kan noen anbefale en plass man kan få tak i multikanals musikk, for en som har lyst til å prøve?
    Ser det er en del klassisk, men det er for avansert for meg.

    Musikk ala
    Diana Krall
    Pink Floyd
    Dire Straits
    Led Zeppelin
    Tom Waits

    sikkert mye som kan testes, er ikke så fastlåst når jeg har lyst til å teste ut :)
    Tom Waits har dessverre ingenting i multikanal.

    Men de andre har.

    Se oversikten over multikanal miksere i denne tråden for en oversikt over utgivelser:

    https://www.quadraphonicquad.com/forums/threads/notable-mch-engineers-listing.23644/page-6

    Nettstedet er en fantastisk kilde for informasjon om multikanalsutgivelser:

    https://www.quadraphonicquad.com

    Discogs og ebay gjelder for eldre utgivelser. Ellers ebay, amazon, platekompaniet osv for nyere.

    disse to er obligatoriske:

    https://cdon.no/musikk/pink-floyd/t...on-edition-3cd-dvd-dvd-audio-blu-ray-14491044

    https://cdon.no/musikk/pink-floyd/w...on-edition-2cd-dvd-dvd-audio-blu-ray-14491027
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvis man er interessert i mer eksperimentelle ting har 2L mye spennende.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Uten å ha lest hele tråden så det kan fort hende at jeg "hopper på konklusjonen":
    Multikanalmikser høres ut som om når man tar en stereoinnspilling og gjør om til fake Dolby i en billig surround receiver så jeg trodde det var akkurat det og ignorert det :/

    Hvordan ser at det er en multikanalsinnspilling?

    Er f.eks denne multikanal?https://cdon.no/musikk/marillion/script-for-a-jester-s-tear-deluxe-edition-4cd-blu-ray-50892213
    På mine multikanal SACD er det egne spor for STEREO og Multikanal, altså helt egen track liste. F.eks denne:
    https://www.discogs.com/Deep-Purple-Machine-Head/release/1876617

    På den Marillion plata du linker til står det "5.1 Surround Remix" så da sier det seg selv. Om det et er billig, fake eller Dolby er umulig å si.
    Dette er spørsmål om hvor godt plata er mastret og det varierer på alle formater.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha, komfort.
    Jeg har bestilt et par stykker så får vi vel se om jeg er enig i at multikanal knuser stereo ;) Jeg er mest glad i vinyl, men det utelukker jo ikke at dette også kan være bra.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Takk skal du ha, komfort.
    Jeg har bestilt et par stykker så får vi vel se om jeg er enig i at multikanal knuser stereo ;) Jeg er mest glad i vinyl, men det utelukker jo ikke at dette også kan være bra.
    Jeg ble positivt overrasket på noen av platene. Spesielt der man ikke hører at det er 4 kanaler, bare at man sitter i sentrum av lyden (Ekte Quadrofoni).
    Andre plater er mer surround aktige med lydeffekter i bak ht.
    Man kan vel skille på ekte Quadrofoni og surround effekt der sistnevnte egner seg best på konsertopptak med publikum bak osv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Uten å ha lest hele tråden så det kan fort hende at jeg "hopper på konklusjonen":
    Multikanalmikser høres ut som om når man tar en stereoinnspilling og gjør om til fake Dolby i en billig surround receiver så jeg trodde det var akkurat det og ignorert det :/

    Hvordan ser at det er en multikanalsinnspilling?

    Er f.eks denne multikanal?https://cdon.no/musikk/marillion/script-for-a-jester-s-tear-deluxe-edition-4cd-blu-ray-50892213
    Du er inne på noe - det finnes et stort skille mellom multikanalsmikser - diskrete og ikke diskrete. Diskrete er når man helt klart skiller instrumenter og vokal fra frontene i de andre kanalene. De fleste multikanalsentusiaster foretrekker klart diskrete mikser.

    Hvor god denne kommende Marillion utgaven blir gjenstår å se. Men med tanke på at de foregående har vært ok, så regner jeg med at den også blir ok.

    Det finnes en del multikanalsmiksere, Alan Parsons, Steven Wilson, Elliot Scheiner m.fl som virkelig kan dette og leverer gode diskrete mikser hele veien - se etter disse. Viser til mitt innlegg tidligere for å finne aktuelle album.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk, MrSpock
    Jeg har bestilt meg et par album, så får jeg se om dette er noe for meg :)
    Er det noe interessant så kommer jeg nok til å benytte meg av linkene dine.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg hørte på noen spor i går. Brukte en atv4k som kilde og denon x8500 for dekoder/forsterker. Jeg er såpass gammel at spillelister er litt fjernt for meg, men fant nå en med musikk jeg kjenner og kan sette pris på (jazz). Fikk ikke fot i det hele tatt desverre. Det kan være en oppsett problem, men jeg måtte opp ca 20 db i forhold til vanlig for å få et "normalt" lyttevolum. Det låt også ganske flatt og tamt selv med heftig volum ratting. Får se når roon gjør dette tilgjengelig om det kan bli bedre.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte på noen spor i går. Brukte en atv4k som kilde og denon x8500 for dekoder/forsterker. Jeg er såpass gammel at spillelister er litt fjernt for meg, men fant nå en med musikk jeg kjenner og kan sette pris på (jazz). Fikk ikke fot i det hele tatt desverre. Det kan være en oppsett problem, men jeg måtte opp ca 20 db i forhold til vanlig for å få et "normalt" lyttevolum. Det låt også ganske flatt og tamt selv med heftig volum ratting. Får se når roon gjør dette tilgjengelig om det kan bli bedre.
    Enig når det gjelder spillelister. Den spillelisten som heter Jazz består vel stort sett av ulike spor fra innspillinger gjort på 60-tallet på Blue-Note. Jeg syns lyden på en del av dem var ganske bra, men det var ikke noen interessant utnytting av formatet Dolby Atmos. Det kan det vel vanskelig bli når opptaket ikke har noen diskret høydeinformasjon. Ellers er det vanligvis et kvalitetstegn når du må skru opp volumet - det tyder på lav dynamisk komprimering.

    Det er ellers viktig å være oppmerksom på at den varianten av Dolby Atmos som benyttes på streaming er Lossy - 2mbps, mens du på Blu-ray får Lossless - 10mbp2s.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk huket opp en eple dings jeg også - tester noe pop/rock musikk og det er noen ganske spennende mikser her. Blir artig å høre på :cool:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Joda , det er jo spennende dette , men det er som det nevnes her veldig lavt volum...🤔 Hva er poenget med det ? Greit nok at kan vitne om at dynamikken er ivaretatt , men det var ikke måte på til forskjell liksom..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Generelt gjelder at flere høyttalere betyr høyere lyd. Med mange høyttalere som i multikanal øker potensielt makslyden, og man kan se for seg at multikanal øker dynamic range, dvs. gapet i SPL mellom stille partier og partier med mer trøkk.

    Kanskje det er økt dynamic range det reageres på, og at vi har vent oss til loudness?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er lav lydnivå - minst 10 dB under det som er "nok" for å ivareta god dynamikk. Har hørt noen låter som allikevel låter komprimert. Men dette er vel helt i startgropen og regner med at ting blir fikset etterhvert.

    Hører også mer enn "5.1" miks - altså 6.1 eller 7.1. Ved nærmere sjekk tror jeg det er en høytalerplassering som er feil. Rufus/Chaka Khan - Tell Me Something Good - her er senterhøytaler taus og vokal er i bakhøytalerene - hele greia er snudd. Har hørt vokal i bakhøytalerene på flere låter - er nok det samme der.

    De har en jobb å gjøre :cool:
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja det burde være en del å gå på når det gjelder dette formatet til musikk , så får håpre det blir en utvikling fremover. Noe høres slett ikke værst ut , men andre ting er mikset merkelig ja...
    Og ja , lydnivået er unormalt og unødvendig lavt !
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ikke så lett å finne Atmos låter utenom de playlistene som man finner ved å søke, har funnet et par lister med andre låter på et annet forum, litt av hvert - en del veldig bra mikser:


     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Har en noen år gammel Atmos AVR uten HDMI 2.2 så jeg må klare meg med Atmos musikk fra plater.:cautious:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Riders on the Storm finnes jo i multikanal fra før - og er ganske heftig med Jims viskninger i bakhøytalerene osv - stereoversjonen er liksom reiseradio i forhold.

    Men med Atmos miksen har de tatt det til enda et nytt nivå - det skjer mye kult i låten, vri på:


    Nå tordner det rett over skallen på deg :love:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har en noen år gammel Atmos AVR uten HDMI 2.2 så jeg må klare meg med Atmos musikk fra plater.:cautious:
    Da er det på tide å oppgradere! Eller....

    Jeg er kun foreløpig på gratis prøveperiode med Tidal og vet ikke om jeg kommer å fortsette etter dette. Får se om antallet Atmos mikser øker og de må bli lettere å finne - få til en bedre oversikt. Slik det er i dag ville jeg ikke betalt for dette. Men moro å teste.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Får se om antallet Atmos mikser øker og de må bli lettere å finne - få til en bedre oversikt. Slik det er i dag ville jeg ikke betalt for dette. Men moro å teste.
    Jeg har hør signal om at Universal Music Group er i ferd med å avstå fra den eneretten de har, og da kan det komme en del mer som allerede er utgitt med Dolby Atmos.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Da er det på tide å oppgradere! Eller....

    Jeg er kun foreløpig på gratis prøveperiode med Tidal og vet ikke om jeg kommer å fortsette etter dette. Får se om antallet Atmos mikser øker og de må bli lettere å finne - få til en bedre oversikt. Slik det er i dag ville jeg ikke betalt for dette. Men moro å teste.
    Kjøpte en brukt Denon AVR for noen mnd. siden for kunne få Atmos på film og musikk,spesielt nå når Star Wars kom med Atmos på alle filmene.:cool: Blir nok ikke noe oppgradering på meg nei,spiller ikke så mye musikk.Kjøpte meg ny e-MTB i går,blir nok flere timer på den,tenker jeg.:)
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    836
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har en noen år gammel Atmos AVR uten HDMI 2.2 så jeg må klare meg med Atmos musikk fra plater.:cautious:
    Regner med at du tenker på HDCP 2.2, for i HDMI har vi bare kommet til 2.1.
    Det er vel bare å kjøpe seg en HDMI-splitter, så får du vel siste versjon av kopibeskyttelse.

    Men vil tro din AVR er over 8 år, for min TV fra 2014 har versjon 2.2 av HDCP.

    Har faktisk troen på at musikk mikset i multikanal kan bli fremtiden, for jeg forstår det sånn at miksere/produsenter synes det er lettere å mikse i flere kanaler, siden det er «multikanal» vi hører når vi beveger oss ute.
    Det finnes en del om dette på YouTube, og mange har fått med seg at Tidal har startet med dette.
    Kjøpte faktisk en Apple TV 4K for noen uker siden, uten å være klar over at Tidal har startet med dette.
    Har ikke Atmos, men det gjør det jo interessant, med tanke på at både filmer og musikk kommer med dette.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har faktisk troen på at musikk mikset i multikanal kan bli fremtiden, for jeg forstår det sånn at miksere/produsenter synes det er lettere å mikse i flere kanaler, siden det er «multikanal» vi hører når vi beveger oss ute.
    Det finnes en del om dette på YouTube, og mange har fått med seg at Tidal har startet med dette.
    Kjøpte faktisk en Apple TV 4K for noen uker siden, uten å være klar over at Tidal har startet med dette.
    Har ikke Atmos, men det gjør det jo interessant, med tanke på at både filmer og musikk kommer med dette.
    Queens Brian May skriver litt om det her:


    Ved stereomiksing har du kun 2 kanaler å benytte og ved kompliserte arrangementer blir det gjort veldig mange kompromisser - for at det ikke bare skal høres ut som kaos.

    Ved surround har du mange ganger større "plass" til vokaler og instrumenter. Videre med Atmos er plassen ytterlige mangedoblet.

    Som Brian May skriver, etter å ha mikset noen låter i surround - det var slik vi bestandig hadde drømt om at det skulle låte.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at du tenker på HDCP 2.2, for i HDMI har vi bare kommet til 2.1.
    Det er vel bare å kjøpe seg en HDMI-splitter, så får du vel siste versjon av kopibeskyttelse.

    Men vil tro din AVR er over 8 år, for min TV fra 2014 har versjon 2.2 av HDCP.

    Har faktisk troen på at musikk mikset i multikanal kan bli fremtiden, for jeg forstår det sånn at miksere/produsenter synes det er lettere å mikse i flere kanaler, siden det er «multikanal» vi hører når vi beveger oss ute.
    Det finnes en del om dette på YouTube, og mange har fått med seg at Tidal har startet med dette.
    Kjøpte faktisk en Apple TV 4K for noen uker siden, uten å være klar over at Tidal har startet med dette.
    Har ikke Atmos, men det gjør det jo interessant, med tanke på at både filmer og musikk kommer med dette.
    Er nok jeg som blander kortene,takk for oppklaring.Denonen jeg har var en av det første med Atmos,kom i 2014 tror jeg.Jeg hører kun på multikanals musikk i musikkrommet og slik har det vært en del år.Ser det går an å få tak i Firestick 4K i Norge,det er vel den rimeligste løsningen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er nok jeg som blander kortene,takk for oppklaring.Denonen jeg har var en av det første med Atmos,kom i 2014 tror jeg.Jeg hører kun på multikanals musikk i musikkrommet og slik har det vært en del år.Ser det går an å få tak i Firestick 4K i Norge,det er vel den rimeligste løsningen.
    Håper du får fikset det - for det er noen gode Atmos mikser å høre der.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ser at HDCP 2.2 kom i høsten 2013.Har mailet Hifiklubben med spørsmål om receiveren jeg har støtter HDCP 2.2.:unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn